Besök forumet - hjärtat i kommissionen


>> Till diskussionsforumet

Ukulelekommissionen är en träffpunkt på nätet för ukuleleentusiaster.

Kommissionärer träffas då och då i verkliga livet också, på kommissionsträffar på olika platser och av olika slag.

Men det är diskussionsforumet som är hjärtat i kommissionen.

Välkommen till vårt forum. Det går bra att bara läsa (och förundras?) liksom att registrera sig och delta i diskussionerna.

Skeppet Ravenscrag

Teckning från 1898 föreställande det engelska skeppet Ravenscrag. Bilden är hämtad från engelskspråkiga Wikipedia, som påpekar att det är osäkert om konstnären faktiskt sett skeppet.

Teckning från 1898 föreställande det engelska skeppet Ravenscrag. Bilden är hämtad från engelskspråkiga Wikipedia, som påpekar att det är osäkert om konstnären faktiskt sett skeppet.

På lördag är det jämt 135 år sedan det engelska skeppet Ravenscrag seglade in i Honolulus hamn. Också då var den 23 augusti en lördag. Orsaken till att ukulister bryr sig om denna händelse är att skeppet förde med sig de hantverkare från Madeira som skulle bli de första att tillverka ukuleleler. Av den anledningen firas den 23 augusti som “Internationella ukuleledagen”.

Internationella Ukuleledagen har avhandlats tidigare i denna blogg. Själva skeppet brukar dock sällan ägnas någon uppmärksamhet. När jag nu skriver om Ravenscrag lämnar jag definitivt min komfortzon. Genast ställs begrepp jag bara har en dimmig uppfattning om mot och bredvid varandra.

Ravenscrag var en bark, trodde jag. För det har jag läst. Men Wikipedia kan berätta att Ravenscrag i själva verket var en fullriggare. Och dessutom en clipper. Med stålskrov. 1,263 ton och 67 meter lång. Skeppet byggdes 1866 av Robert Steele & Co. på Yard No. 52 i Greenock, England. Första ägare var J. & A. Allan & Company i Glasgow, Skottland.

J. & A. Allan & Company ägde fortfarande skeppet då det under befäl av kapten Biggam gjorde den för ukulelen så betydelsefulla seglatsen från Madeira till Hawaii 1879. 1885 såldes Ravenscrag till John Crow Richardson i Swansea, England som redan året därpå sålde skeppet vidare till F.G. Mabane i South Shields, England.

1901 såldes Ravenscrag till den norska firman Johanson Joh. & Co. i Oslo som döpte om fartyget till Armenia och riggade om det till en bark. Sitt slutliga öde mötte fartyget den 27 augusti 1907 när det gick på grund vid Capucins i St. Lawrence-floden i Kanada på väg från
Rio de Janeiro till Glasgow med virke.

Om detta visste jag inget innan jag läste engelskspråkiga Wikipedias artikel om Ravenscrag. Det kan du också göra här.

Robert Hultman

Comments are closed.