Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur är en ukulele stämd?
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tor mar 23, 2022 9:53 pm    Rubrik: Hur är en ukulele stämd? Svara med citat

En ukulele kan vara stämd på flera olika sätt.

Till att börja med finns det flera olika sorters ukulele. Den vanligaste är den s k sopran-ukulelen.

Sopran-ukulelen brukar i Sverige stämmas (uppifrån och ned) A, D, F# (fiss), B (egentligen H). Denna stämning brukar kallas "D-stämning"
I andra delar av världen, bl a USA och Storbritannien, brukar sopranukulelen stämmas G,C,E,A. Denna stämning brukar kallas "C-stämning".

Det förekommer också att sopranukulelen stäms med "låg A-sträng" respektive "låg G-sträng". Dvs att A- eller G -strängen stäms en oktav lägre än de övriga strängarna.

En sk "konsert-ukulele" är en sopranukulele med en längre hals och något större kropp. Den stäms som vanliga sopranukulele.

Tenorukulelen stäms vanligen med C-stämning (G,C,E,A).

Baritonukulelen stäms stäms oftast D,G,B (egentligen H),E (G-stämning).

Sopraniniukulelen som är ungefär trefjärdedelar så stor som en sopranukulele förekommer stämd både som sopranukulelen men också med en "sopraninistämning" C,F,A,D.

En utmärkt hjälp för att stämma ukulelen finns på http://www.ukulele.nl

Senast ändrad av Robert_Hultman den sön nov 05, 2021 12:31 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Martin
Gäst

InläggPostat: sön nov 05, 2021 12:01 am    Rubrik: Fråga om C-stämning Svara med citat

Hej Robert. Jag är road av vilka olika alternativa stämningar man kan använda, men när du beskriver C-stämning undrar jag om du inte låtit
C och G byta plats med verandra. Om G kommer före C så blir ju de
inbördes intervallen lika som D-stämning och greppen alltså lika fast i en
annan tonart, men om Csträngen kommer först så blir ju greppen också olika. En som aldrig frågat förr. hälsningar Martin Cool Cool
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: sön nov 05, 2021 12:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Värst va petiga vi va nu då! Ska det spela så förtvivlat stor roll hur man stämmer strängarna. C eller G? Det viktiga är väl att man har kul när man spelar Wink

Du har naturligtvis rätt. Konstigt att det tog sån tid innan någon faktiskt såg felet. (Undrar hur många som gett upp C-stäming för att det lät så konstigt när man spelade?)

Nu har jag ändrat ovan. Jag lade till sopraninistäming också när jag ändå var inne och redigerade.
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: sön nov 05, 2021 9:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Det ska vara samma intervall mellan tonerna i D- och C-stämning. Det är helt enkelt bara olika standarder.

Stämningar som skiljer sig i intervallen kan man leta fram själv.
För t ex slide kan man ju stämma i ett öppet ackord ( Ukulelen är ju stämd som ett D6 så den är i princip redan stämd i ett öppet ackord). Det är bara att stämma i ett grundackord och en ters och kvint i lämplig tonhöjd.(Första, tredje och femte tonen i en vanlig durskala,) Det går också att vända ordningen på tonerna för att få en annan effekt.

Nedan är lite olika stämningar för g****r. Tänker man på ukulelen som de fyra nedersta strängarna på gitarrens 7:e band så kan man hitta egna varianter på stämningarna nedan.

Drop D Tuning - D A D G B E
Although this tuning has been around for a long time, the Seattle grunge movement in the early 1990's brought about it's popularity. Drop D tuning was used extensively by bands like Nirvana, partly because it made playing power chords with one finger possible.

DADGAD Tuning - D A D G A D
There is a whole subculture of guitarists who play exclusively in DADGAD tuning, as it lends itself well to certain types of styles (celtic music, for example). But, DADGAD has also been explored by Jimmy Page and other rock guitarists.

Open D Tuning - D A D F# A D
When the open strings are strummed in this tuning, the sound of a D major chord is produced. This has made this tuning a favorite of slide players, who can simply lay their slide straight across one fret to play chords.

Open G Tuning - D G D G B D
Keith Richards has always loved this one, and has written many classic Rolling Stones riffs in open G. Many slide players also prefer open G, which is tuned to a G major chord.

Open C Tuning - C G C G C E
Slightly more obscure, open C is tuned to a C major chord, and utilizes a very low sixth string to give the guitar a big, full sound.

Low C Tuning - C D G G A D
Another somewhat unusual tuning, low C tuning is more often used in Celtic music. You can create some very unique sounds with this one.
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton

Senast ändrad av Plink-plonk den mån nov 06, 2021 2:45 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: sön nov 05, 2021 11:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Detta verkar vara en otursförföljd tråd. Mer felskrivningar alltså. Jaja jag är kanske en petig jävel, men jag känner någon slags ansvar gentemot mänskligheten. Eller något ditåt. Alltså:

Tersen är den tredje tonen i skalan, inget annat. Durtersen, den stora tersen, är fyra halvtoner, alltså fyra band högre än grundtonen. Möjligen beror felskrivingen på detta, men i skalan är det ton nummer tre.

Och Robert. Visst heter det väl sopranino i singular? Sopranini är välan typisk plural om jag inte är felunderrättad. Det är klart, man kan ju ha fler av de där små rackarna....

Skjut inte budbäraren
Martin
Gäst

InläggPostat: sön nov 05, 2021 11:31 pm    Rubrik: Stämningen är som vanligt hög. Svara med citat

Va bra att man får lära lite nytt varje dag. Det är en fantastisk idé att hitta på egna lösningar med stämningen och det kan nog leda till nya grepp på musicerandet. Jag har testat att spela vägen uppför... i A-dur och stämma upp ukken en halv ton. Då hamnar man i en hot-tonart(B-dur) och kan spela låten på nettotrumpeten. Jag övar som faan för att få såpass ambochyr att det räcker till 5 minuters spel. Funderar också på att köpa en portastudio som går att göra trickinspelningar med och har digital ljudkvalité. När jag lärt mig den ska jag lägga ut stegen i vårt album.
Jag har varit i gipskattegjutarnas land (Italien) 10 dagar och nyss lyssnat igenom låtarna och man blir härligt underhållen och impad. En portastudio vore kanske kul att ha på våra träffar för att få lite dokumentation-eller det kanske bara stör, men om vi har något genomarbetat så är det ju kul att kunna spela in. Man kan bränna en CD-skiva direkt från disken så det finns komersiella möjligheter oxå. Tjosan, Martin Cool
Till överst på sidan
jukkalele

InläggPostat: sön nov 05, 2021 11:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Ambochyr???
Får väl slå upp det.

Portastudio är väl bra, men jag tror att man får mer för slantarna om man skaffar programvara och utrustning till datorn. Och spela in möten kunde man ju göra på mp3-spelare, medhavd dator, minidiscspelare eller bandspelare (om nu någon kommer ihåg dem. Finns bl a av kassettyp) Men för dina önskemål kanske just en portastudio är det rätta och då ska ju inte jag leda dig på avvägar.

Bandspelare är i detta sammanhang INTE samma sak som orkestermusiker.
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022

InläggPostat: mån nov 06, 2021 12:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Ambochyr? Korrekt namn är eg embouchure (av franskans bouche = mun), kallas populärt ambis och avser munnens eller mer korrekt läpparnas spänts och kondition hos trumperade, saxofonist eller annan blås-intrumentalist. Med hjälp av denna formas ton, klangfärg o -rymd i det aktuella blås-instrumentet.

Blir lite förvirrad när begreppet används i samband med ukulelespel då det närmaste jag kan se att ambisen kommer ukulelen är de ev "blås"-or som kan uppkomma som följd av allt för träget spelande Wink
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: mån nov 06, 2021 2:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Detta verkar vara en otursförföljd tråd. Mer felskrivningar alltså. Jaja jag är kanske en petig jävel, men jag känner någon slags ansvar gentemot mänskligheten. Eller något ditåt. Alltså:

Tersen är den tredje tonen i skalan, inget annat. Durtersen, den stora tersen, är fyra halvtoner, alltså fyra band högre än grundtonen. Möjligen beror felskrivingen på detta, men i skalan är det ton nummer tre.

JA shit varför posta när man är för trött, jag ska skääärpa mig. (Jukka Smile Det var gulligt av dig att försöka resonera fram hur jag har tänkt, men svaret var snarast att jag inte tänkt alls Wink )
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton

Senast ändrad av Plink-plonk den mån nov 06, 2021 3:11 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: mån nov 06, 2021 2:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har provat lite och hittat två fungerande stämningar som är allt annat än helt galna.

Det är lite kul att stämma ner understa strängen till A, dvs samma som översta strängen..

Det går också att ( Från D-stämning) sänka alla strängar 2 halva tonseg utom den understa strängen som höjs ett halvt tonsteg. ( Gissa vad det blir för ackord om man inte håller nere nån sträng Wink
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: mån nov 06, 2021 7:24 pm    Rubrik: Svara med citat

OT-varning på!!

Plink-plonk skrev:

Drop D Tuning - D A D G B E
Although this tuning has been around for a long time, the Seattle grunge movement in the early 1990's brought about it's popularity. Drop D tuning was used extensively by bands like Nirvana, partly because it made playing power chords with one finger possible.

Används flitigt även i dag, av band som Trivium, Rammstein m.fl.

OT-varning av!
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006

InläggPostat: sön nov 12, 2021 6:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Neil Young Cool har i alla år varit glad i dropped D tuning. Låter bra på låtar som Mr Soul, Cinnamon girl och The loner bl.a. Fast jag har aldrig sett karln med ukulele än...
Till överst på sidan
Axel

Registreringsdatum: 08 januari 2007

InläggPostat: mån jan 08, 2022 4:20 pm    Rubrik: Svara med citat

sen några veckor tillbaka har jag en mahalo "standard ukulele"

jag har den stämd E B G D (som en guras fyra nedersta alltså)

den är alltså stämd som en bariton ukulele.

ackorden är väl olika för olika stämningar men jag verkar ha spelat sopran-ackord.

det låter ju rätt om man selar tillsammans med samma stämning men ackorden har ju inte rätt namn ?????

hur ska jag göra ? stämma den som sopran ? är det meningen ?
Zmolker

Registreringsdatum: 31 maj 2006

InläggPostat: mån jan 08, 2022 5:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Axel: jag skulle ha stämt den som sopran, mahalos färgglada är gjorda för det.. Jag har själv en grön mahalo som jag stämmer lite hur som helst, men den stämmer bäst med A D F# H/B! Om du stämmer den så så blir ackorden enligt denna:

http://www.stefansukulele.com/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=50

Lycka till med uckespelandet..

(förresten , jag har en kompis här nere i jönköping som åxå heter Axel som fick en ucke i julklapp, vad nu det har med saken att göra Rolling Eyes )

living the zmolklife
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
jukkalele

InläggPostat: mån jan 08, 2022 7:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Zmolker har rätt. Stäm den som en sopran ADF#B. Alternativt som man stämmer en sopran på andra håll i världen, GCEA. Om du spelar med andra och de befinner sig i Sverige är nog den första stämningen att föredra. En sopranukuleles strängar och storlek gör att dessa stämningar låter mycket bättre än gitarrstämning.

Greppen är exakt desamma i båda stämningarna och även om man ser till de fyra nedersta gitarrsträngarna. Intervallen är exakt de samma mellan strängarna. Däremot blir det andra ackord med samma grepp, eller om man så vill andra grepp för samma ackord, men Zmolker har ju redan postat en länk, så det behöver jag inte utveckla.

Till Mahalon skulle jag rekommendera att du köper ett set Aquila concert strängar. De är en aaaning tjockare än vanliga sopransträngar och strängspänningen blir antagligen aaaningen högre. I alla fall så orkar de driva laminattoppen på Mahalon betydligt bättre än originalsträngarna. Även Aquila sopransträngar ger förstås en klar förbättring.

Om du dels stämmer den som "man ska", dels byter strängar får du ett helt nytt instrument.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet