Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur �r en ukulele st�md?
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor mar 23, 2022 9:53 pm    Rubrik: Hur �r en ukulele st�md? Svara med citat

En ukulele kan vara st�md p� flera olika s�tt.

Till att b�rja med finns det flera olika sorters ukulele. Den vanligaste �r den s k sopran-ukulelen.

Sopran-ukulelen brukar i Sverige st�mmas (uppifr�n och ned) A, D, F# (fiss), B (egentligen H). Denna st�mning brukar kallas "D-st�mning"
I andra delar av v�rlden, bl a USA och Storbritannien, brukar sopranukulelen st�mmas G,C,E,A. Denna st�mning brukar kallas "C-st�mning".

Det f�rekommer ocks� att sopranukulelen st�ms med "l�g A-str�ng" respektive "l�g G-str�ng". Dvs att A- eller G -str�ngen st�ms en oktav l�gre �n de �vriga str�ngarna.

En sk "konsert-ukulele" �r en sopranukulele med en l�ngre hals och n�got st�rre kropp. Den st�ms som vanliga sopranukulele.

Tenorukulelen st�ms vanligen med C-st�mning (G,C,E,A).

Baritonukulelen st�ms st�ms oftast D,G,B (egentligen H),E (G-st�mning).

Sopraniniukulelen som �r ungef�r trefj�rdedelar s� stor som en sopranukulele f�rekommer st�md b�de som sopranukulelen men ocks� med en "sopraninist�mning" C,F,A,D.

En utm�rkt hj�lp f�r att st�mma ukulelen finns p� http://www.ukulele.nl
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash


Senast �ndrad av Robert_Hultman den s�n nov 05, 2021 12:31 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin
G�st





Inl�ggPostat: s�n nov 05, 2021 12:01 am    Rubrik: Fr�ga om C-st�mning Svara med citat

Hej Robert. Jag �r road av vilka olika alternativa st�mningar man kan anv�nda, men n�r du beskriver C-st�mning undrar jag om du inte l�tit
C och G byta plats med verandra. Om G kommer f�re C s� blir ju de
inb�rdes intervallen lika som D-st�mning och greppen allts� lika fast i en
annan tonart, men om Cstr�ngen kommer f�rst s� blir ju greppen ocks� olika. En som aldrig fr�gat f�rr. h�lsningar Martin Cool Cool
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 05, 2021 12:34 pm    Rubrik: Svara med citat

V�rst va petiga vi va nu d�! Ska det spela s� f�rtvivlat stor roll hur man st�mmer str�ngarna. C eller G? Det viktiga �r v�l att man har kul n�r man spelar Wink

Du har naturligtvis r�tt. Konstigt att det tog s�n tid innan n�gon faktiskt s�g felet. (Undrar hur m�nga som gett upp C-st�ming f�r att det l�t s� konstigt n�r man spelade?)

Nu har jag �ndrat ovan. Jag lade till sopraninist�ming ocks� n�r jag �nd� var inne och redigerade.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: s�n nov 05, 2021 9:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Det ska vara samma intervall mellan tonerna i D- och C-st�mning. Det �r helt enkelt bara olika standarder.

St�mningar som skiljer sig i intervallen kan man leta fram sj�lv.
F�r t ex slide kan man ju st�mma i ett �ppet ackord ( Ukulelen �r ju st�md som ett D6 s� den �r i princip redan st�md i ett �ppet ackord). Det �r bara att st�mma i ett grundackord och en ters och kvint i l�mplig tonh�jd.(F�rsta, tredje och femte tonen i en vanlig durskala,) Det g�r ocks� att v�nda ordningen p� tonerna f�r att f� en annan effekt.


Nedan �r lite olika st�mningar f�r g****r. T�nker man p� ukulelen som de fyra nedersta str�ngarna p� gitarrens 7:e band s� kan man hitta egna varianter p� st�mningarna nedan.

Drop D Tuning - D A D G B E
Although this tuning has been around for a long time, the Seattle grunge movement in the early 1990's brought about it's popularity. Drop D tuning was used extensively by bands like Nirvana, partly because it made playing power chords with one finger possible.

DADGAD Tuning - D A D G A D
There is a whole subculture of guitarists who play exclusively in DADGAD tuning, as it lends itself well to certain types of styles (celtic music, for example). But, DADGAD has also been explored by Jimmy Page and other rock guitarists.

Open D Tuning - D A D F# A D
When the open strings are strummed in this tuning, the sound of a D major chord is produced. This has made this tuning a favorite of slide players, who can simply lay their slide straight across one fret to play chords.

Open G Tuning - D G D G B D
Keith Richards has always loved this one, and has written many classic Rolling Stones riffs in open G. Many slide players also prefer open G, which is tuned to a G major chord.

Open C Tuning - C G C G C E
Slightly more obscure, open C is tuned to a C major chord, and utilizes a very low sixth string to give the guitar a big, full sound.

Low C Tuning - C D G G A D
Another somewhat unusual tuning, low C tuning is more often used in Celtic music. You can create some very unique sounds with this one.
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton


Senast �ndrad av Plink-plonk den m�n nov 06, 2021 2:45 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 05, 2021 11:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Detta verkar vara en otursf�rf�ljd tr�d. Mer felskrivningar allts�. Jaja jag �r kanske en petig j�vel, men jag k�nner n�gon slags ansvar gentemot m�nskligheten. Eller n�got dit�t. Allts�:

Tersen �r den tredje tonen i skalan, inget annat. Durtersen, den stora tersen, �r fyra halvtoner, allts� fyra band h�gre �n grundtonen. M�jligen beror felskrivingen p� detta, men i skalan �r det ton nummer tre.

Och Robert. Visst heter det v�l sopranino i singular? Sopranini �r v�lan typisk plural om jag inte �r felunderr�ttad. Det �r klart, man kan ju ha fler av de d�r sm� rackarna....

Skjut inte budb�raren
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin
G�st





Inl�ggPostat: s�n nov 05, 2021 11:31 pm    Rubrik: St�mningen �r som vanligt h�g. Svara med citat

Va bra att man f�r l�ra lite nytt varje dag. Det �r en fantastisk id� att hitta p� egna l�sningar med st�mningen och det kan nog leda till nya grepp p� musicerandet. Jag har testat att spela v�gen uppf�r... i A-dur och st�mma upp ukken en halv ton. D� hamnar man i en hot-tonart(B-dur) och kan spela l�ten p� nettotrumpeten. Jag �var som faan f�r att f� s�pass ambochyr att det r�cker till 5 minuters spel. Funderar ocks� p� att k�pa en portastudio som g�r att g�ra trickinspelningar med och har digital ljudkvalit�. N�r jag l�rt mig den ska jag l�gga ut stegen i v�rt album.
Jag har varit i gipskattegjutarnas land (Italien) 10 dagar och nyss lyssnat igenom l�tarna och man blir h�rligt underh�llen och impad. En portastudio vore kanske kul att ha p� v�ra tr�ffar f�r att f� lite dokumentation-eller det kanske bara st�r, men om vi har n�got genomarbetat s� �r det ju kul att kunna spela in. Man kan br�nna en CD-skiva direkt fr�n disken s� det finns komersiella m�jligheter ox�. Tjosan, Martin Cool
Till �verst p� sidan
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 05, 2021 11:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Ambochyr???
F�r v�l sl� upp det.

Portastudio �r v�l bra, men jag tror att man f�r mer f�r slantarna om man skaffar programvara och utrustning till datorn. Och spela in m�ten kunde man ju g�ra p� mp3-spelare, medhavd dator, minidiscspelare eller bandspelare (om nu n�gon kommer ih�g dem. Finns bl a av kassettyp) Men f�r dina �nskem�l kanske just en portastudio �r det r�tta och d� ska ju inte jag leda dig p� avv�gar.

Bandspelare �r i detta sammanhang INTE samma sak som orkestermusiker.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: m�n nov 06, 2021 12:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Ambochyr? Korrekt namn �r eg embouchure (av franskans bouche = mun), kallas popul�rt ambis och avser munnens eller mer korrekt l�pparnas sp�nts och kondition hos trumperade, saxofonist eller annan bl�s-intrumentalist. Med hj�lp av denna formas ton, klangf�rg o -rymd i det aktuella bl�s-instrumentet.

Blir lite f�rvirrad n�r begreppet anv�nds i samband med ukulelespel d� det n�rmaste jag kan se att ambisen kommer ukulelen �r de ev "bl�s"-or som kan uppkomma som f�ljd av allt f�r tr�get spelande Wink
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: m�n nov 06, 2021 2:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Detta verkar vara en otursf�rf�ljd tr�d. Mer felskrivningar allts�. Jaja jag �r kanske en petig j�vel, men jag k�nner n�gon slags ansvar gentemot m�nskligheten. Eller n�got dit�t. Allts�:

Tersen �r den tredje tonen i skalan, inget annat. Durtersen, den stora tersen, �r fyra halvtoner, allts� fyra band h�gre �n grundtonen. M�jligen beror felskrivingen p� detta, men i skalan �r det ton nummer tre.


JA shit varf�r posta n�r man �r f�r tr�tt, jag ska sk���rpa mig. (Jukka Smile Det var gulligt av dig att f�rs�ka resonera fram hur jag har t�nkt, men svaret var snarast att jag inte t�nkt alls Wink )
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton


Senast �ndrad av Plink-plonk den m�n nov 06, 2021 3:11 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: m�n nov 06, 2021 2:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har provat lite och hittat tv� fungerande st�mningar som �r allt annat �n helt galna.

Det �r lite kul att st�mma ner understa str�ngen till A, dvs samma som �versta str�ngen..

Det g�r ocks� att ( Fr�n D-st�mning) s�nka alla str�ngar 2 halva tonseg utom den understa str�ngen som h�js ett halvt tonsteg. ( Gissa vad det blir f�r ackord om man inte h�ller nere n�n str�ng Wink
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 06, 2021 7:24 pm    Rubrik: Svara med citat

OT-varning p�!!

Plink-plonk skrev:

Drop D Tuning - D A D G B E
Although this tuning has been around for a long time, the Seattle grunge movement in the early 1990's brought about it's popularity. Drop D tuning was used extensively by bands like Nirvana, partly because it made playing power chords with one finger possible.

Anv�nds flitigt �ven i dag, av band som Trivium, Rammstein m.fl.

OT-varning av!
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: s�n nov 12, 2021 6:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Neil Young Cool har i alla �r varit glad i dropped D tuning. L�ter bra p� l�tar som Mr Soul, Cinnamon girl och The loner bl.a. Fast jag har aldrig sett karln med ukulele �n...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 139
Ort: Str�ngn�s och Falun

Inl�ggPostat: m�n jan 08, 2022 4:20 pm    Rubrik: Svara med citat

sen n�gra veckor tillbaka har jag en mahalo "standard ukulele"

jag har den st�md E B G D (som en guras fyra nedersta allts�)

den �r allts� st�md som en bariton ukulele.

ackorden �r v�l olika f�r olika st�mningar men jag verkar ha spelat sopran-ackord.

det l�ter ju r�tt om man selar tillsammans med samma st�mning men ackorden har ju inte r�tt namn ?????

hur ska jag g�ra ? st�mma den som sopran ? �r det meningen ?
_________________
"Legolas"
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Zmolker



Registreringsdatum: 31 maj 2006
Inl�gg: 80
Ort: l�ngtbortistan

Inl�ggPostat: m�n jan 08, 2022 5:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Axel: jag skulle ha st�mt den som sopran, mahalos f�rgglada �r gjorda f�r det.. Jag har sj�lv en gr�n mahalo som jag st�mmer lite hur som helst, men den st�mmer b�st med A D F# H/B! Om du st�mmer den s� s� blir ackorden enligt denna:

http://www.stefansukulele.com/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=50

Lycka till med uckespelandet..

(f�rresten , jag har en kompis h�r nere i j�nk�ping som �x� heter Axel som fick en ucke i julklapp, vad nu det har med saken att g�ra Rolling Eyes )
_________________
Zmolker

living the zmolklife
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 08, 2022 7:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Zmolker har r�tt. St�m den som en sopran ADF#B. Alternativt som man st�mmer en sopran p� andra h�ll i v�rlden, GCEA. Om du spelar med andra och de befinner sig i Sverige �r nog den f�rsta st�mningen att f�redra. En sopranukuleles str�ngar och storlek g�r att dessa st�mningar l�ter mycket b�ttre �n gitarrst�mning.

Greppen �r exakt desamma i b�da st�mningarna och �ven om man ser till de fyra nedersta gitarrstr�ngarna. Intervallen �r exakt de samma mellan str�ngarna. D�remot blir det andra ackord med samma grepp, eller om man s� vill andra grepp f�r samma ackord, men Zmolker har ju redan postat en l�nk, s� det beh�ver jag inte utveckla.

Till Mahalon skulle jag rekommendera att du k�per ett set Aquila concert str�ngar. De �r en aaaning tjockare �n vanliga sopranstr�ngar och str�ngsp�nningen blir antagligen aaaningen h�gre. I alla fall s� orkar de driva laminattoppen p� Mahalon betydligt b�ttre �n originalstr�ngarna. �ven Aquila sopranstr�ngar ger f�rst�s en klar f�rb�ttring.

Om du dels st�mmer den som "man ska", dels byter str�ngar f�r du ett helt nytt instrument.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006