Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Daionsavage

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Daionsavage

Registreringsdatum: 12 juli 2008

InläggPostat: lör jul 12, 2021 9:12 pm    Rubrik: Daionsavage Svara med citat

Hallå allihop.

jag heter Melker, bor i umeå och är huvudsakligen basist. Men jag gillar att sitta hemma med ukulelen och spela för mig själv... har inte någon möjlighet att gå med i ännu ett band för att få spela ukulele live Crying or Very sad

Men det kan ju kanske ändras med tiden... Jag hittade en uråldrig tråd om västerbottensträffar och det finns en mentor listad i skellefteå. Men det skulle onekligen vara skitkul att hitta lite umeiter att få lalla med

Jag såg the Ukulele orchestra of great britain när de var här. De gjorde mig riktigt glad med sitt genommusikaliska framträdande, och de var så snälla att de signerade min lilla eagle efteråt:

Sedan så har jag köpt en glitterblå mahalo åt min dotter som hon faktiskt har spelat på offentligt (kompade sig själv då hon sjöng "the rose"). Hon blev intresserad efter att jag lyckades att lära henne ackorden till "Ja må hon leva" på min frus födelsedag... det tog 10 minuter! Very Happy
Men som det riktigt djävla korkade nöt jag är fick jag för mig att jag skulle försöka att bättra på intoneringen på hennes lilla blå... det gick inte bra: nu har jag filat för djupt i översadeln Shocked och har varit tvungen att köpa ett nytt sadelämne som jag måste passa till och få på plats innan hon kommer hem från sin sommarlovsvistelse hos morföräldrarna Embarassed
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: lör jul 12, 2021 9:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Välkommen Melker!

Här har du i alla fall ett virtuellt gäng att hänga med. Än så länge förekommer bara fysiska träffar i Stockholm och Sundsvall, men det borde ju inte vara omöjligt att hitta ukulelister i Umeå med omnejd, vi snackar ju universitetsstad.

Skulle du sabba instrument på fler sätt så finns här initierade byggare, reparatörer och moddare av ukulele, med goda råd och glada tillrop.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Daionsavage

InläggPostat: sön jul 13, 2021 12:43 am    Rubrik: Svara med citat

Tack hrlarson!

Jo, det är lite lättare att hålla igång bara någon annan bryr sig, även om det sker över nätet Wink. Min fru kan inte ta ukulelandet på allvar så det känns som lite meningslöst att föreslå ukulelen som syssla då hon är med (vi har en bas- och sångduo, men det skulle vara roligt att utöka instrumentparken i det sammanhanget)

En första fråga uppenbarar sig direkt: var kan man köpa smala filar som inte kostar lika mycket som riktiga sadelfilar? Clas Olson går bort direkt!
Till överst på sidan
Ingvar Tropp

Registreringsdatum: 17 maj 2007

InläggPostat: sön jul 13, 2021 10:26 am    Rubrik: Svara med citat

Svar på fråga 1
Gå ut i bilen och ta fram en isskrapa av plast. Av denna får du material till 25 sadlar (ca). Du kan alltså misslyckas med ett antal utan att det kostar någon större summa. När du har sadeln perfekt som du vill ha den så kan du ha isskrapssadeln som mall och använda dyrare material om du anser att det behövs.
Vad gäller filar så är det svårare. Men försök med ett litet sågblad (hobbysåg) , linda eltejp runt ena ändan och såga med den andra. Ta en bit fin smärgelduk. Linda runt bladet och finjustera. För att greja med ukulelelar så måste man vara lika full i fan som kyrkan full av bönder
mvh
Ingvar
Daionsavage skrev:
Tack hrlarson!

Jo, det är lite lättare att hålla igång bara någon annan bryr sig, även om det sker över nätet Wink. Min fru kan inte ta ukulelandet på allvar så det känns som lite meningslöst att föreslå ukulelen som syssla då hon är med (vi har en bas- och sångduo, men det skulle vara roligt att utöka instrumentparken i det sammanhanget)

En första fråga uppenbarar sig direkt: var kan man köpa smala filar som inte kostar lika mycket som riktiga sadelfilar? Clas Olson går bort direkt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daionsavage

InläggPostat: sön jul 13, 2021 8:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipsen. Imorgon är jag ledig... bara att ge sig ut.

jag fick höra ett annat tips just då det gäller sadeljusteringar åt "andra hållet". -Cyanoakrylat (=Superlim) och bakpulver! Man skall tydligen kunna droppa lim i skåran, hälla på försiktigt med bakpulver, blåsa bort överskottet (och inte få det i ögonen!) och låta det stelna så kan man fila lite grand i det efteråt... men jag gillade isskrapan bättre! Wink
Till överst på sidan
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007

InläggPostat: mån jul 14, 2021 7:37 am    Rubrik: Svara med citat

Välkommen till detta glada sällskap! Smile
Halvvägs till Stockholm där den större delen av kommissionen håller till så finns vi i Sundsvall som har träffar en gång i månaden och dessutom en ukkefestival den 20:e September.
Du hittar mer om oss i vår egen avdelning här på forumet! Smile

Plinka duktigt! Smile
Daionsavage

InläggPostat: mån jul 14, 2021 1:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Belzebukke skrev:
Välkommen till detta glada sällskap! Smile
Halvvägs till Stockholm där den större delen av kommissionen håller till så finns vi i Sundsvall som har träffar en gång i månaden och dessutom en ukkefestival den 20:e September.
Du hittar mer om oss i vår egen avdelning här på forumet! Smile

Plinka duktigt! Smile

Sundsvall är inte så långt bort, och mina kära föräldrar bor där. När och var har ni nästa träff? Jag kanske kan åka förbi Öviksbon (vars namn jag just nu glömt Embarassed) och få med mig honom ner?

Ps: jag fick till sadeln idag... det stämmer inte perfekt över hela halsen, men det är bättre än innan *pustar lättat ut*. ds
Till överst på sidan
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007

InläggPostat: tis jul 15, 2021 7:41 am    Rubrik: Svara med citat

Nästa planerade träff är den 4:e augusti kl 18, plats är ännu inte bestämt, beror lite på vädret! Smile
Välkomna!
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: lör jul 26, 2021 5:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Sent om sider (pga av rapsodisk internetaccess här på sommarön) sällar jag mig till skaran som hälsar välkommen: Välkommen!

Såg i ett inlägg på annan plats i forumet (Du har ju rivstartat - Nu väntar vi bara på de första ljuden från dig) att du refererade till Robertsfors och manskören där. Betyder det att du är från R-fors?

Själv hade jag under en tid rätt mycket kontakt med fritidsförvaltningen och ungdomsgården Globalen i Robertsfors, pga ett projekt jag ledde och där ungdomsgården Globalen och Stadsbibilioteket i Eskilstuna representerade "verkligheten".

Nåja, Umeå är ju en trevlig stad också. (Där pluggade jag en termin men lyckades aldrig ta staden till mitt hjärta. Tvärtom egentligen. Men senare lärde jag mig uppskatta staden desto mer. Innan man lade ner försvaret hade vi en del skojiga övningar i Västerbottens inland då och då, men de började alltid och planlades i Umeå)
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Daionsavage

InläggPostat: tor aug 21, 2021 2:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Sent om sider (pga av rapsodisk internetaccess här på sommarön) sällar jag mig till skaran som hälsar välkommen: Välkommen!

Såg i ett inlägg på annan plats i forumet (Du har ju rivstartat - Nu väntar vi bara på de första ljuden från dig) att du refererade till Robertsfors och manskören där. Betyder det att du är från R-fors?

Själv hade jag under en tid rätt mycket kontakt med fritidsförvaltningen och ungdomsgården Globalen i Robertsfors, pga ett projekt jag ledde och där ungdomsgården Globalen och Stadsbibilioteket i Eskilstuna representerade "verkligheten".

Nåja, Umeå är ju en trevlig stad också. (Där pluggade jag en termin men lyckades aldrig ta staden till mitt hjärta. Tvärtom egentligen. Men senare lärde jag mig uppskatta staden desto mer. Innan man lade ner försvaret hade vi en del skojiga övningar i Västerbottens inland då och då, men de började alltid och planlades i Umeå)

tackar för svaret... har varit bortrest i några veckor nu utan webaccess.

Jag är inte från Robertsfors, utan är uppvuxen i helveteshålet härnösand. Jag hade en körledare som berättade historien om robertsfors manskör och deras oförmaga att avsluta "sköna maj". Jag tycker att den är lite smårolig.

Att lägga upp ljudklipp... finns det något bra serverutrymme för ljudfiler (har inget eget annat än min hårddisk) eller skall man ta digitalkameran och posta på youtube?

-Emma Goldman

Sandra skrev:
Då önskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivallåtar...

Till överst på sidan
Backlund

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: mån apr 20, 2022 7:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Nämen hallå daionsavage! Hänger du också här Very Happy Blev precis medlem jag också Very Happy

/Backlund på PB
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Daionsavage

InläggPostat: mån apr 20, 2022 9:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Backlund skrev:
Nämen hallå daionsavage! Hänger du också här Very Happy Blev precis medlem jag också Very Happy

/Backlund på PB

PB-invasion på UK? Muggen kanske hittar hit han med? Wink

-Emma Goldman

Sandra skrev:
Då önskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivallåtar...

Till överst på sidan
Backlund

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tor apr 23, 2022 12:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Daionsavage skrev:
Backlund skrev:

/Backlund på PB

PB-invasion på UK? Muggen kanske hittar hit han med? Wink

Kanske det Wink Jaså, lirar han också ukke? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet