Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Daionsavage

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 710
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: l�r jul 12, 2021 9:12 pm    Rubrik: Daionsavage Svara med citat

Hall� allihop.

jag heter Melker, bor i ume� och �r huvudsakligen basist. Men jag gillar att sitta hemma med ukulelen och spela f�r mig sj�lv... har inte n�gon m�jlighet att g� med i �nnu ett band f�r att f� spela ukulele live Crying or Very sad

Men det kan ju kanske �ndras med tiden... Jag hittade en ur�ldrig tr�d om v�sterbottenstr�ffar och det finns en mentor listad i skellefte�. Men det skulle onekligen vara skitkul att hitta lite umeiter att f� lalla med

Jag s�g the Ukulele orchestra of great britain n�r de var h�r. De gjorde mig riktigt glad med sitt genommusikaliska framtr�dande, och de var s� sn�lla att de signerade min lilla eagle efter�t:


Sedan s� har jag k�pt en glitterbl� mahalo �t min dotter som hon faktiskt har spelat p� offentligt (kompade sig sj�lv d� hon sj�ng "the rose"). Hon blev intresserad efter att jag lyckades att l�ra henne ackorden till "Ja m� hon leva" p� min frus f�delsedag... det tog 10 minuter! Very Happy
Men som det riktigt dj�vla korkade n�t jag �r fick jag f�r mig att jag skulle f�rs�ka att b�ttra p� intoneringen p� hennes lilla bl�... det gick inte bra: nu har jag filat f�r djupt i �versadeln Shocked och har varit tvungen att k�pa ett nytt sadel�mne som jag m�ste passa till och f� p� plats innan hon kommer hem fr�n sin sommarlovsvistelse hos morf�r�ldrarna Embarassed
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4402
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: l�r jul 12, 2021 9:44 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen Melker!

H�r har du i alla fall ett virtuellt g�ng att h�nga med. �n s� l�nge f�rekommer bara fysiska tr�ffar i Stockholm och Sundsvall, men det borde ju inte vara om�jligt att hitta ukulelister i Ume� med omnejd, vi snackar ju universitetsstad.

Skulle du sabba instrument p� fler s�tt s� finns h�r initierade byggare, reparat�rer och moddare av ukulele, med goda r�d och glada tillrop.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 710
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: s�n jul 13, 2021 12:43 am    Rubrik: Svara med citat

Tack hrlarson!

Jo, det �r lite l�ttare att h�lla ig�ng bara n�gon annan bryr sig, �ven om det sker �ver n�tet Wink. Min fru kan inte ta ukulelandet p� allvar s� det k�nns som lite meningsl�st att f�resl� ukulelen som syssla d� hon �r med (vi har en bas- och s�ngduo, men det skulle vara roligt att ut�ka instrumentparken i det sammanhanget)

En f�rsta fr�ga uppenbarar sig direkt: var kan man k�pa smala filar som inte kostar lika mycket som riktiga sadelfilar? Clas Olson g�r bort direkt!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 266
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: s�n jul 13, 2021 10:26 am    Rubrik: Svara med citat

Svar p� fr�ga 1
G� ut i bilen och ta fram en isskrapa av plast. Av denna f�r du material till 25 sadlar (ca). Du kan allts� misslyckas med ett antal utan att det kostar n�gon st�rre summa. N�r du har sadeln perfekt som du vill ha den s� kan du ha isskrapssadeln som mall och anv�nda dyrare material om du anser att det beh�vs.
Vad g�ller filar s� �r det sv�rare. Men f�rs�k med ett litet s�gblad (hobbys�g) , linda eltejp runt ena �ndan och s�ga med den andra. Ta en bit fin sm�rgelduk. Linda runt bladet och finjustera. F�r att greja med ukulelelar s� m�ste man vara lika full i fan som kyrkan full av b�nder
mvh
Ingvar
Daionsavage skrev:
Tack hrlarson!

Jo, det �r lite l�ttare att h�lla ig�ng bara n�gon annan bryr sig, �ven om det sker �ver n�tet Wink. Min fru kan inte ta ukulelandet p� allvar s� det k�nns som lite meningsl�st att f�resl� ukulelen som syssla d� hon �r med (vi har en bas- och s�ngduo, men det skulle vara roligt att ut�ka instrumentparken i det sammanhanget)

En f�rsta fr�ga uppenbarar sig direkt: var kan man k�pa smala filar som inte kostar lika mycket som riktiga sadelfilar? Clas Olson g�r bort direkt!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 710
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: s�n jul 13, 2021 8:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r tipsen. Imorgon �r jag ledig... bara att ge sig ut.

jag fick h�ra ett annat tips just d� det g�ller sadeljusteringar �t "andra h�llet". -Cyanoakrylat (=Superlim) och bakpulver! Man skall tydligen kunna droppa lim i sk�ran, h�lla p� f�rsiktigt med bakpulver, bl�sa bort �verskottet (och inte f� det i �gonen!) och l�ta det stelna s� kan man fila lite grand i det efter�t... men jag gillade isskrapan b�ttre! Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: m�n jul 14, 2021 7:37 am    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen till detta glada s�llskap! Smile
Halvv�gs till Stockholm d�r den st�rre delen av kommissionen h�ller till s� finns vi i Sundsvall som har tr�ffar en g�ng i m�naden och dessutom en ukkefestival den 20:e September.
Du hittar mer om oss i v�r egen avdelning h�r p� forumet! Smile

Plinka duktigt! Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 710
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: m�n jul 14, 2021 1:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Belzebukke skrev:
V�lkommen till detta glada s�llskap! Smile
Halvv�gs till Stockholm d�r den st�rre delen av kommissionen h�ller till s� finns vi i Sundsvall som har tr�ffar en g�ng i m�naden och dessutom en ukkefestival den 20:e September.
Du hittar mer om oss i v�r egen avdelning h�r p� forumet! Smile

Plinka duktigt! Smile


Sundsvall �r inte s� l�ngt bort, och mina k�ra f�r�ldrar bor d�r. N�r och var har ni n�sta tr�ff? Jag kanske kan �ka f�rbi �viksbon (vars namn jag just nu gl�mt Embarassed) och f� med mig honom ner?

Ps: jag fick till sadeln idag... det st�mmer inte perfekt �ver hela halsen, men det �r b�ttre �n innan *pustar l�ttat ut*. ds
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tis jul 15, 2021 7:41 am    Rubrik: Svara med citat

N�sta planerade tr�ff �r den 4:e augusti kl 18, plats �r �nnu inte best�mt, beror lite p� v�dret! Smile
V�lkomna!
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5874
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jul 26, 2021 5:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Sent om sider (pga av rapsodisk internetaccess h�r p� sommar�n) s�llar jag mig till skaran som h�lsar v�lkommen: V�lkommen!

S�g i ett inl�gg p� annan plats i forumet (Du har ju rivstartat - Nu v�ntar vi bara p� de f�rsta ljuden fr�n dig) att du refererade till Robertsfors och mansk�ren d�r. Betyder det att du �r fr�n R-fors?

Sj�lv hade jag under en tid r�tt mycket kontakt med fritidsf�rvaltningen och ungdomsg�rden Globalen i Robertsfors, pga ett projekt jag ledde och d�r ungdomsg�rden Globalen och Stadsbibilioteket i Eskilstuna representerade "verkligheten".

N�ja, Ume� �r ju en trevlig stad ocks�. (D�r pluggade jag en termin men lyckades aldrig ta staden till mitt hj�rta. Tv�rtom egentligen. Men senare l�rde jag mig uppskatta staden desto mer. Innan man lade ner f�rsvaret hade vi en del skojiga �vningar i V�sterbottens inland d� och d�, men de b�rjade alltid och planlades i Ume�)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 710
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: tor aug 21, 2021 2:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Sent om sider (pga av rapsodisk internetaccess h�r p� sommar�n) s�llar jag mig till skaran som h�lsar v�lkommen: V�lkommen!

S�g i ett inl�gg p� annan plats i forumet (Du har ju rivstartat - Nu v�ntar vi bara p� de f�rsta ljuden fr�n dig) att du refererade till Robertsfors och mansk�ren d�r. Betyder det att du �r fr�n R-fors?

Sj�lv hade jag under en tid r�tt mycket kontakt med fritidsf�rvaltningen och ungdomsg�rden Globalen i Robertsfors, pga ett projekt jag ledde och d�r ungdomsg�rden Globalen och Stadsbibilioteket i Eskilstuna representerade "verkligheten".

N�ja, Ume� �r ju en trevlig stad ocks�. (D�r pluggade jag en termin men lyckades aldrig ta staden till mitt hj�rta. Tv�rtom egentligen. Men senare l�rde jag mig uppskatta staden desto mer. Innan man lade ner f�rsvaret hade vi en del skojiga �vningar i V�sterbottens inland d� och d�, men de b�rjade alltid och planlades i Ume�)


tackar f�r svaret... har varit bortrest i n�gra veckor nu utan webaccess.

Jag �r inte fr�n Robertsfors, utan �r uppvuxen i helvetesh�let h�rn�sand. Jag hade en k�rledare som ber�ttade historien om robertsfors mansk�r och deras of�rmaga att avsluta "sk�na maj". Jag tycker att den �r lite sm�rolig.

Att l�gga upp ljudklipp... finns det n�got bra serverutrymme f�r ljudfiler (har inget eget annat �n min h�rddisk) eller skall man ta digitalkameran och posta p� youtube?
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Backlund



Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 362
Ort: Sandviken

Inl�ggPostat: m�n apr 20, 2022 7:52 pm    Rubrik: Svara med citat

N�men hall� daionsavage! H�nger du ocks� h�r Very Happy Blev precis medlem jag ocks� Very Happy

/Backlund p� PB
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 710
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: m�n apr 20, 2022 9:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Backlund skrev:
N�men hall� daionsavage! H�nger du ocks� h�r Very Happy Blev precis medlem jag ocks� Very Happy

/Backlund p� PB


PB-invasion p� UK? Muggen kanske hittar hit han med? Wink
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Backlund



Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 362
Ort: Sandviken

Inl�ggPostat: tor apr 23, 2022 12:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Daionsavage skrev:
Backlund skrev:
N�men hall� daionsavage! H�nger du ocks� h�r Very Happy Blev precis medlem jag ocks� Very Happy

/Backlund p� PB


PB-invasion p� UK? Muggen kanske hittar hit han med? Wink


Kanske det Wink Jas�, lirar han ocks� ukke? Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006