Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Str�ngar!

Skapa nytt ämne   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tosse

Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 175

InläggPostat: tis maj 27, 2008 6:16 pm    Rubrik: Str�ngar! Svara med citat

Jag har provat tre typer utav str�ngar i mina ukuleledagar, fabriksstr�ngarna som levereras p� ukulelen n�r den k�pa, svarta galil och s� vita "pyramid". Det �r de som den lokala musikhandlaren erbjuder.

Jag har h�rt mycket gott om Aquila eller hur man nu stavar de. S� jag har en fr�ga, �r de verklien s� bra som alla s�ger att de �r? �r de s� bra att det �r v�rt att best�lla s� att det med frakt blir 200kr per sett?

Jag f�r k�nslan av att det �r v�rt det, faktiskt.

Galil str�ngarna t�nker jag aldrig k�pa igen, de var det s�msta jag n�gonsin provat och kan j�mf�ras med fiskelina. Pyramid str�ngarna duger faktiskt, men de �r r�tt s� 'h�rda' och leverar ett ganska s� stelt ljud.

S� vad s�ger kommissionen, �r Aquila str�ngarna s� bra att det �r v�rt att betala betydligt mer f�r att f� tag i dem?
the ru

Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140

InläggPostat: tis maj 27, 2008 6:39 pm    Rubrik: Svara med citat

De �r ok. Deras l�ga A-str�ngar har dock haft en tendens att g� av efter bara n�gon vecka f�r mig, men k�r du h�g A-str�ng �r det ju inget problem. De l�ter hur som helst b�ttre �n vanliga "plaststr�ngar". Men, oavsett vilket fabrikat man k�r med b�r man nog byta dem regelbundet.

Du kan best�lla 12 set fr�n Jam s� bjuder de p� frakten. Annars borde det inte vara n�got problem att deala med t ex Stefans Ukulele, skickar man dem som brev blir det ju inte m�nga kronor i frakt.
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
harald

Registreringsdatum: 21 februari 2008
Inl�gg: 93

InläggPostat: tis maj 27, 2008 6:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker om Aquila. I det fall jag har varit med om har de lockat fram bra ljud ur billiga instrument. Men de �r inte s� �verl�gsna som m�nga verker tro..

200? Finns billigare h�r:

http://www.theukuleleshop.co.uk/acatalog/Aquila_Ukulele_Strings_for_Soprano_Ukuleles.html

Jag har just satt p� Worth-str�ngar p� min ukulele, och jag tycker de �r bra. De �r tunnare �n Aquila. Det finns en ny l�ng tr�d om str�ngar h�r p� forumet n�gonstans. Spana efter den..
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409

InläggPostat: tis maj 27, 2008 7:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag satte p� Aquila samtidigt med att jag s�nkte stallet p� min (r�tt billiga)
Loudmouth, och det blev ett helt annat instrument.

�ven min (inte riktigt lika billiga, men fortfarande �verkomliga) Kala blev
betydligt b�ttre med Aquila j�mf�rt med de GHS som satt p� fr�n b�rjan.

G�sta
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5687

InläggPostat: tis maj 27, 2008 7:28 pm    Rubrik: Svara med citat

�verl�gsna �r de v�l inte. De �r n�stan alltid �verl�gsna de str�ngar som sitter p� nya ukkar, men det �r v�l alla kvalitatesstr�ngar.

Jag har sagt det f�rr och s�ger det igen. Aquila �r s�kert inte b�st f�r alla ukkar, men de �r alltid riktigt bra. S� man kan ha dem som rikslikare och b�rja med dem om man inte vill k�pa en massa olika att byta med tills man hittar det b�sta f�r varje instrument. Worth funkar s�kert ocks� p� det s�ttet men det finns ju s� m�nga varianter. Jag har Worth p� tv� ukkar. Den ena hade Aquila f�rut. Det var b�ttre men worth �r fortfarande bra. Den andra har aldrig haft Aquila - �nnu. Det m�ste ju provas, men det k�nns som att Worth clear medium passar bra p� just den.
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5882

InläggPostat: tis maj 27, 2008 8:02 pm    Rubrik: Svara med citat

� vad var det f�r fel p� den existerande str�ng-tr�den som skapades nyligen f�r att f�rs�ka samla fr�gor, kunskaper och synpunkter p� str�ngar p� ett st�lle? Forumpolis

http://ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=1863

Jag l�ser inte den h�r tr�den men f�r den som har liknande fr�gor i framtiden �r det ju bra om denna typ av diskussioner f�rsigg�r i den tr�den.
the ru

Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140

InläggPostat: tis maj 27, 2008 8:05 pm    Rubrik: Svara med citat

G�staU skrev:
�ven min (inte riktigt lika billiga, men fortfarande �verkomliga) Kala blev betydligt b�ttre med Aquila j�mf�rt med de GHS som satt p� fr�n b�rjan.

Antar att det �r likadana svarta GHS som satt �ven p� min Kala - de �kte av efter ca 5 minuter.

Jag har experimenterat med gitarrstr�ngar (st�mda en oktav l�gre) p� min concert men kommit fram till att det blir f�r bwauwau-svajigt. Spelar man melodier funkar det hyfsat, men ska mer �n en str�ng ljuda �t g�ngen kommer burkigheten fram.
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5882

InläggPostat: tis maj 27, 2008 8:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag �ndrar mig och l�ser den h�r tr�den. Det h�r �r intressanta erfarenheter och jag tycker verkligen att de h�r hemma i den nya "huvudtr�den" f�r str�ng-diskussioner.

http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=1863

Forumpolis
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet