Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Strängar - Strings
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006

InläggPostat: tor maj 08, 2008 7:07 pm    Rubrik: Strängar - Strings Svara med citat

Här tänkte jag att vi ska hålla oss till info och erfarenheter om strängar.

Ämnet finns utspritt lite här och var av olika anledningar. Jag har provat ett antal olika strängar och erfarit att olika ting passar olika bra på olika instrument då de spelas av olika människor. Så enkelt är det. Det finns inga strängar som är bättre än nån annan, det beror på ett antal olika faktorer. Hur man spelar t ex; hårda eller mjuka anslag, fingerspel, plektrumanvändning, spelstil, amplifiering åssåvidare.

Min filosofi har i åratal varit att hela tiden pröva mig fram och variera strängar på ukkarna. Även när det låter bra så byter jag efter ett tag bara för att höra och känna hur det blir då. Tro mig, man blir väldigt överraskad ibland!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tor maj 08, 2008 7:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Har man sagt A får man säga B Wink

Ge oss några exempel på kombinationer av strängar/instrument som fungerat bra.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jonas

InläggPostat: tor maj 08, 2008 7:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Shite, jag får inte excelklippet att fungera i postningen, tabellerna blir helt up-fuckade och nu kom annat emellan. Fortsätter annan dag, all right?

Men erfarenheten kan jag nämna re: "Kombinationer som fungerat bra", det är för mig t ex:
Svarta Galli med Bruko, de enda strängar jag vart helnöjd med på den, numera något nedstämda (till C, inte i humöret) ukulelen.
Aquila på UB 3:an gjorde att den fick ett nästan eget liv. Fast en bekant som har en UB 2:a var inte alls förtjust i Aquilas på sin, trots att den lät och kändes underbar att spela på. Så jag rekommenderade honom att avlägsna dem, det ska ju faktiskt kännas bra när HAN spelar på SITT instrument, inte när nån annan gör det.

D´Addario med min gamla Gibson Uke-1 m/27 funkar bra. Här bytte jag sex gånger innan jag hittade nåt som kändes rätt.
Samma strängar har min andra ukkebanjo också om inte minnet sviker mig. Där får jag tvinga mig till att byta nån gång, men så länge jag använder dem kontinuerligt får det vänta.

Martin-strängar provades på Martin-ukken, men de var för tunna, gav inget tillbaka. Provade dem på Gibsonen men det var lika illa där. Worth har också testats på ett par olika maskiner med samma resultat, likaså GHS. MEN: det beror också på att jag inte spelar särskilt hårt. Så jag får mer ut av lite tjockare strängar som ger mer...ja, nåt! Tunna strängar passar någon annan nånstans. Jag försöker skaka fram en minnesbild av Hannabach-strängar men lyckas inte helt, får nog köpa ett set och testa.
Ko´olau är för närvarande en tillfällig lösning på Nationalen, tills dess jag fått hem concert-strängar av ett par olika fabrikat jag inte använt än, för att pröva nya varianter. Har aldrig använt dem förut så det blir intressant.

Sen får man naturligtvis beakta att man ibland helt enkelt får kassera vissa strängar, de är skadade eller på nåt sätt defekta redan vid inköpet, sånt kan man inte gardera sig för. Då gäller det att ha ett reservset tillhands. Idea
fortsättning följer... Arrow
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tor maj 08, 2008 8:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Intressant. Ser fram emot fortsättningen.

Galli var ett helt nytt märke för mig. Eller kanske bara ett helt nytt namn. Svarta strängar har jag ju haft i olika omgångar. Eagle Loudmouth hade svarta strängar på vid leverans (kanske fortfarande har) men de var av rätt påver kvalitet. Mjuk-mjuk-mjuka. Ingen aning om vad det var för sort men de gav svarta strängar dåligt rykte (i min värld). Men sen dess har jag ju lärt mig att både GHS och Hilo gör svarta strängar. Dessutom fick jag lära mig på NY Uke festival att det är samma strängar med den skillnaden att den ena sorten (den matta - vilken det nu är) har dragits genom en "ring gauge" som en kvalitetskontroll för att försäkra tillverkaren om att de har rätt tjocklek över hela strängen. Så sades det mig iaf.
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: fre maj 09, 2008 12:40 am    Rubrik: Ukulelesträngar - marknadsöversikt maj 2008 Svara med citat

Ack ja. Nu har man förött ytterligare några timmar av sitt liv på Internet. Denna gång på jakt efter information om strängar till ukulelen.

Följande är de leverantörer av ukulelesträngar som jag stötte på under denna "scanning". Jag ska gå igenom detta lite bättre och reda ut ett och annat frågetecken och ta bort svårlästa versalstycken mm. Men tills vidare får ni hålla tillgodo med detta. (Jag lärde mig mycket på detta. Många tillverkare hade jag inte hört talas om)

Ukulelesträngar - marknadsöversikt maj 2008

Aquila
Om Aquila-strängar görs i ett material som kallas Nylgyut (alltså ung ”nylontarm”). Om detta kan man läsa sådant här (i marknadsföringen):
Nylgut is a new synthetic product with the same acoustic properties as gut - but without its typical defects - high cost, limited duration and high instability under varying climatic conditions. Nylgut has a specific density and acoustical qualities nearly identical to that of gut, and is the first truly successful synthetic version of the natural product.
Other strong points of Nylgut are its elevated resistance to wear under tension-greater than that of gut-but even more important is its extraordinary immunity to changes of climate, considerably better than that of Nylon and thereby ensuring a superior stability of tuning under normal conditions.

Aquila säljer vad jag kunnat se följande sträng-paket:
Aquila Soprano Regular C Set
Aquila Soprano Low Wound G Set
Aquila Concert Regular C Set
Aquila Concert Low Wound G Set
Aquila Tenor Regular (All Nylgut) C Set
Aquila Tenor Low Wound G Set
Aquila Tenor 6 String Set
Aquila Tenor 8 String Set
Aquila Baritone (AECG) Set
Aquila Baritone (Guitar Tuning) Set
Aquila Banjo Ukulele Set

En vetenskaplig (?) granskning av Aquila-strängar finns på denna sida:
http://www.geocities.jp/shinfuji_jp/genkonjaku3_E.html

Black Diamond Ukulele Strings
Säljer så vitt jag kunnat utröna ett strängpaket ”N54”(med vita nylonsträngar namnet till trots). Med diametrar från B-0.635, F#-0.813, D-0.914, A-0.711 mm.

D'Addario
J53 Hawaiian Ukulele Black Nylon
J54 Tenor Ukulele Silver/Black Nylon
J65 Ukulele Clear Nylon
J68 Baritone Ukulele Clear Nylon/Silver
J71 Pro Arte' Tenor Ukulele
J92 Pro Arte' Concert Ukulele

J65 är vad jag förstår de I Sverige “vanliga” d´Addario och ” are made from clear rectified nylon and provide a warm long lasting tone.”

Pro Arte verkar vara lyx-varianten. ”All Pro Arte' strings are sorted by a sophisticated, computer-controlled, laser machine, which performs diameter/tension measurements and quality checks, ensuring that each set is well-matched, true-sounding and precisely intonated.”

De svarta strängarna uppges vara ” warm sounding black nylon”

Daniel Mari
Har set för soprano or concert ukuleles, samt för tenorukulele med hög 4:e-sträng samt för, 8-strängad tenor och för baritonukulele. Svarta nylonsträngar ” Made in the USA by Mari Strings Inc. NYC”

Fremont
Flourocarbon Ukulele strings For soprano and concert ukes, set of 4 (1st = 0.0205, 2nd = 0.0260, 3rd = 0.0291, 4th = 0.0224).

Galli
Har av allt att döma två ukulelesträng set:
Galli G/216-R Soprano Ukelele Red Nylon
Galli G/216-B Soprano Ukelele Black Nylon

GHS
Följande strängar hittar jag från GHS:
GHS Ukulele Standard - Clear Nylon, 10
GHS Hawaiian Ukulele (Concert/Standard) Black Nylon, H-10
GHS Ukulele Hawaiian Tenor Black Nylon/Aluminum Wound, H-T10
GHS Hawaiian Lili`u 8-String Black Nylon / Silverwound (8 pieces in set), H-L8
GHS Hawaiian Lili`u 6-String Black Nylon / Silverwound (6 pieces in set), H-L6
GHS Hawaiian Baritone Ukulele Black Nylon/Silverwound, H-100
GHS Ukulele Baritone - Black Nylon, Phosphor Bronze Wound, 100

Guadalupe Custom Strings
http://www.guadalupecustomstrings.com
Concert-Soprano set i monofilament eller i fiber-core
Concert-Soprano I fiber-core finns i vitt eller “multicolour” och kan fås med ”Low G”
Finns också för Baritone med Brass Wound Custom gauge

Hilo
I Hilos marknadsföring hittar man följande upplysningar.
”Hilo strings are made from a special type of black nylon called Tynex. Hilo strings are more resistant to moisture absorption than other types of nylon. Hilo Tynex strings are custom ground to close tolerances helping to insure Hilo strings will play in tune, stay in tune, and have a long playing life.”

HILO BARITONE UKE SET
Black nylon plain strings with silver plated wound strings
HILO BARITONE UKE, SOPRANO TUNING, SET
Black nylon
HILO CONCERT UKE SET
Black nylon
HILO CONCERT UKE, LOW G, SET
Black, low G.
HILO STANDARD UKE SET
Black nylon ukulele set, works for soprano or concert ukes.
HILO STANDARD UKE, LOW G, SET
HILO TENOR UKE 8 STRING SET
HILO TENOR UKE SET
Black nylon string set with an aluminum wound third
HILO TENOR UKE, 6 STRING, SET
Black nylon, six strings on the ukulele
HILO TENOR UKE, LOW G, SET
HILO TENOR UKE, PLAIN 3RD, SET

Hilo B.H. - HiTENSION
For Concert Ukes. Regular Uke Tuning
These strings are a bit heavier than the normal tension concert uke strings. Why?
A little tighter.... A little brighter sound - chrisper sound....

John Pearse
Har av allt att döma bara ett set ukulelesträngar:
Weissenborn® UKULELE - Soprano - Nylon Filament Wound on Nylon

Kala
Kala tycks finnas att få i vilken färg man vill, bara man väljer rött.
KALA RED Ukulele strings Soprano set
KALA RED Ukulele strings CONCERT set high g
KALA RED Ukulele strings CONCERT set low G
KALA RED Ukulele strings Tenor set LOW G SET
KALA RED Ukulele strings Tenor set High g/ wound c

Kamaka
KAMAKA S-1 STANDARD/CONCERT UKULELE SET
Set of four strings for a concert or standard uke
KAMAKA S-1 STANDARD/CONCERT UKULELE SET WITH LOW G
black nylon trebles with a silver wound bass
KAMAKA S-3 4-STRING TENOR UKULELE SET
set of four strings for a tenor uke
KAMAKA S-36 6-STRING TENOR UKULELE SET
set of six strings for a tenor uke
KAMAKA S-4 BARITONE UKULELE SET
four string set for baritone uke

Ko’olau
Ko’olau gold uppges vara “Laser milled-Polyamid Nylon-smooth feel-prestretched! “
Och I marknadföringen heter det “Ko`olau Gold 'Ukulele Strings are professional quality strings. And preferred by many performers and recording artists. Ko'olau strings are rectified, which means they are extruded to produce a perfect and consistent diameter throughout”

KO'OLAU GOLD BARITONE UKE SET
Key of G tuning, wound 3rd and 4th.
KO'OLAU GOLD CONCERT UKE SET
Low G tuning, wound 4th.
KO'OLAU GOLD CONCERT UKE SET
Regular tuning. Gold nylon ukulele strings
KO'OLAU GOLD SOPRANO UKE SET
Low G tuning. Gold nylon ukulele strings
KO'OLAU GOLD SOPRANO UKE SET
Standard or regular tuning. Gold.
KO'OLAU GOLD TENOR UKE SET
Regular tuning, no wound strings.
Regular tuning, wound 3rd string.
Low G tuning, wound 4th.

LaBella
La Bella tycks ha fem set med ukulelsträngar:
Set 11 Soprano Ukulele Clear Nylon
Set 15 Kapalua Ukulele Black Nylon (kallas på sina håll också : Black Hawaiin Ukulele strings istf Kapalua)
Set 12 Tenor Ukulele Clear Nylon Aluminum Wound 3rd
Set 13 Banjo Ukulele Clear Nylon Aluminum Wound 3rd
Set 25 Baritone Ukulele Clear Nylon Aluminum Wnd 3rd - Silver Wound 4th

Lucy’s
Lucy’s vintage ukulele strings. Multi colored för sopran/consert
Röd – G .028, Orange – E .032 Grön – C.036 Blå – A 0.25 (sträng diametrar i tum, förmodar jag)

Martin
Har de bara två strängpaket, tro?
C.F. Martin Ukulele Modified Trued Nylon Standard 4 String, .021 - .036, M-600
C.F. Martin Ukulele Modified Trued Nylon Baritone 4 String, .027 - .035, M-630

Monopole
Har ett set strängar i ”Clear nylon” med Gauges .024, 0.28, .028, .024, vilket borde vara tum.

No Name
Ett något udda strängerbjudande finns på Ukuele Plectrums Co Uk

Acid Green/Yellow Designer Ukulele strings
At last a chance to customise your ukelele and stand out in a crowd.
The strings are pre tensioned pure nylon which we have found keep their tuning better than most we have tried.
Each pack contains a full set of 4 strings.
The gauges are correct for all the tuning ranges for the soprano and concert ukulele.

Men där finns också

Crystal Clear Ukulele Strings - 1 pack of 4 strings
The strings are pre tensioned pure nylon which we have found keep their tuning better than most we have tried.
Each pack contains a full set of 4 strings.
The gauges are correct for all the tuning ranges for the soprano and concert ukulele.

All the strings are 60cm long and can also be used on other nylon string instruments.

Olympia
Tillverkas i staden Seo Gu i Sydkorea, känns lågpris när man läser specifikationer som denna:
Generally we use Black nylon strings for UKS100 strings and specification is as follows:
UKS 100 (Hawaiian ukulele)
A.1st Black Nylon
E.2nd Black Nylon
C.3rd Black Nylon
G.4th Black Nylon
Complete set

Pyramid
Ett tyskt märke som säljer tre ukulelsträngset i Fluoro-Carbon
Soprano/Concert ukulele strings for gCEA tuning.
1st String: 0.54 mm
2nd String: 0.63 mm
3rd String: 0.78 mm
4th String: 0.54 mm
Approximate length: 115cm (enough for 2 sets!)

Samt set för:
Tenor Size
Baritone Size

Risa
Tyskt märke som saluför
RISA -Premium-Ukulele-Strings
“The brown RISA Fluoro-Carbon strings are used on all RISA-Acoustics, RISA-Uke-Solids and RISA-Uke'Ellies for the scales soprano, concert and tenor.”

samt
RISA-Electric-Soprano-Strings Steel strings for soprano ukuleles with low 4th tuning
RISA-Electric-Tenor-Strings Steel strings for Tenor-Ukuleles with low 4th tuning

Rotosound
Har ett Ukulelesträng-paket:
Laguna Ukulele, RS85 Ukulele string made of monofilament nylon

Worth
När Worth eller deras återförsäljare berättar om strängarna kan man läsa följande:

The outstanding benefits of using Worth fluoro-carbon strings include:
Elasticity - When setting new strings, these fluoro-carbon strings will distend only for one or two days.. No future relaxing of the strings elesticity will occur which makes the string go flat.
Balance - Choosing strings with same tension of nylon ones, Worth strings can be very thin and yet have good balance. Worth Strings are taylored for the balance you prefer.
Volume - The very thin Fluoro-carbon string produce excellant volume.
Tone - Worth strings have good, resounding, high, dry, sweet sound.
Clarity - Unchangeable in changing weather conditions. These strings have the same voice, regardless of the instrument body type.

Worth har ungefär en myriad olika sträng-set vad jag kan se. De sönderfaller av allt att döma i två huvudkategorier. Bruna och ”klara”. Om den bruka strängkvaliten kan man läsa detta:
“Brown strings are 100% fluorocarbon nylon for a softer, more mellow sound compared to the Worth clear strings”
Och om de genomskinliga kan man läsa:
”Clear strings are 100% fluorocarbon nylon with a brighter, more forward sound compared to Worth brown strings”

I paketen nedan star B för “brown” och C för “clear”. De verkar också finnas med olika ”hårdhet”. Det är möjligt att samma paket återkommer med olika benämningar i denna sammanställning. Jag ska försöka reda ut det så småningom. Men detta är de sträng-set jag hittat på nätet från Worth:

WORTH B6 SIX STRING UKE SET
WORTH BASS UKE STRINGS
WORTH BB BARITONE UKE SET
WORTH BL SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH BM SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH BM-LG SOPRANO / CONCERT with LOW G UKE SET
WORTH BS STRONG UKE SET
WORTH BS-LG STRONG with LOW G UKE SET
WORTH BT TENOR UKE SET
WORTH BT-LG TENOR UKE SET with LOW G
WORTH C-8 EIGHT STRING UKE SET
WORTH CB BARITONE UKE SET
WORTH CD SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH CH HEAVY UKE SET
WORTH CL SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH CM SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH CM-LG SOPRANO / CONCERT with LOW G UKE SET
WORTH CT TENOR UKE SET
WORTH CT-LG TENOR UKE SET with LOW G
Worth Sop/Con BC Balanced 1st & 4th
Worth Sop/Con BE Harder/Bright Strings
Worth Sop/Con BL Easy/Mellow
Worth Sop/Con BM Medium/Clean
Worth Sop/Con BM-LG Medium/Clean LOw-G
Worth Sop/Con CDLG Low-G Hard/Bright
Worth Sop/Con CDLG-EX Harder Feel / Clear Dry
Worth Sop/Con CDLG-HD Low G Hard/Bright-HD
Worth Sop/Con CE Harder/Bright Strings
Worth Sop/Con CL Easy/Mellow
Worth Sop/Con CMLG Low G Medium/Clean
Worth Sop/Con CMLG-EX LowG Medium/Cleanl EX 4th
Worth Sop/Con CMLG-HD Low G Medium/Clean

Senast ändrad av Robert_Hultman den mån jun 23, 2021 10:05 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: fre maj 09, 2008 12:53 am    Rubrik: Svara med citat

Man kan tycka (det är nästan så att jag själv gör det) att det är väldigt nördigt att gå på djupet med frågor som rör strängar. För egen del borde jag ägna tiden åt att lära mig spela bättre än att fundera över strängar. Det är nog något slags verklighetsflykt....

Men vill man få perpektiv på nördigheten ska man begrunda möjligheten att beställa "skräddarsydda" strängset. Som tex Curt Sheller tycks ha gjort.

"Here is a tenor uke string set up that I have used at various times:
'C' Tuning (G C E A) Low 'G'" Med strängar från den franska tillverkaren Savaraz, enligt följande:
Savarez Alliance (red card-R)
E-1 KF Plain Treble Standard Tension .024, 541R for the A
H-2 (B-2) KF Plain Treble Standard Tension .027, 542R for the E
G-3 KF Plain Treble Standard Tension .033, 543R for the C
D'Addario Pro-Arte
D Light Silverplated Copper Wound .028, J4304 for both the low G and low A bass strings

Vad är det med det då?

Jo, Savarez har inga särskilda ukulelesträng-paket men listar ukulele bland de instrument man säljer strängar till. Man får speca vilket material och vilka tjocklekar man vill ha sina strängar i och beställa. Vet man inte kan man ta hjälp av "a software specifically developed by SAVAREZ" för "research and selection of the best string, that is the best diameter or the best suitable tension for a given instrument depending upon several factors:
vibrating string length
reference pitch i.e. A=390 or A= 415 or A= 440
any other frequency.
The software, called SAVAREZ SELECTOR, helps solve a certain number of problems concerning the strings such as:
calculation of tension,
research of an available string diameter,
research of a string vibrating length (LV)
It is available on CD-Rom and is operating under Windows 95-98 starting from Excel 7.0, 97 or 2000. Contact us!
b) We can calculate the tension of a string if you provide the following information in the form linked below:
string type (gut, nylon or Alliance KF),
vibrating length,
ote or octave or position or frequency,
diameter of plain strings or mass (PUL) of wound stringss.

http://www.savarez.fr/anglais/instanci-pince.html#1

Då känns det genast mindre nördigt att fundera över om Hilo, Kala eller Ko'olau blir det bästa valet för den eller den ucken.
Ingvar Tropp

Registreringsdatum: 17 maj 2007

InläggPostat: fre maj 09, 2008 9:57 am    Rubrik: strångar Svara med citat

Det är Galli som sitter på ERA
mvh
Ingvar
Robert_Hultman skrev:
Intressant. Ser fram emot fortsättningen.

Galli var ett helt nytt märke för mig. Eller kanske bara ett helt nytt namn. Svarta strängar har jag ju haft i olika omgångar. Eagle Loudmouth hade svarta strängar på vid leverans (kanske fortfarande har) men de var av rätt påver kvalitet. Mjuk-mjuk-mjuka. Ingen aning om vad det var för sort men de gav svarta strängar dåligt rykte (i min värld). Men sen dess har jag ju lärt mig att både GHS och Hilo gör svarta strängar. Dessutom fick jag lära mig på NY Uke festival att det är samma strängar med den skillnaden att den ena sorten (den matta - vilken det nu är) har dragits genom en "ring gauge" som en kvalitetskontroll för att försäkra tillverkaren om att de har rätt tjocklek över hela strängen. Så sades det mig iaf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
snutstrut

Registreringsdatum: 05 juli 2007

InläggPostat: lör maj 10, 2008 9:02 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Man kan tycka (det är nästan så att jag själv gör det) att det är väldigt nördigt att gå på djupet med frågor som rör strängar. .

Ja
archtop

Registreringsdatum: 01 mars 2008

InläggPostat: lör maj 10, 2008 1:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack Robert,
för din alldeles utmärkta och nö(r)dvändiga genomgång. Lärorikt och tidsbesparande för oss andra. Nu återstår bara att rapportera av och kryssa i de 17 miljoner tänkbara kombinationerna av instrument, strängar och spelstil...
Till överst på sidan
Jonas

InläggPostat: lör maj 10, 2008 3:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Geez, Robert, du gick FÖRE mina fotstpår! Kanonbra. Sparade mig en hel del tid och arbete.

Nåt som tycks vara svårt att få fram är tjockleken på strängarna, så jag tänkte motverka det genom att skapa lite tabeller. Om en sträng känns för tunn eller vek och man vill byta till en tjockare så är det ju lämpligt att veta vilken modell en ska sträva efter istället för att bara köpa hej vilt utan att veta vad som dimper ner i låddan. Detta är inget ämne jag är expert på, men jag gillar att samla ihop information och göra den överskådlig.

De olika fabrikaten anger olika värden för att ange tjockleken på strängarna, det som på ett populärt utrikiskt tungomål benämns gauge, som obegripligt nog uttalas gejch ungefär.
Första värdet beskrivet är ", alltså tum (inch), det andra mm, millimeter. Infon har hämtats från förpackningar och websidor, i en del fall saknas ena varianten.

Förutsättningarna, som tycks vara standardiserade på förpackningar, är:
Sträng 1= B Sträng 2 = F# Sträng 3 = D Sträng 4 = A
I vissa fall presenterat AECG, amerikansk standard, you know.

Klippa in från excel gick inge´ vidare så jag fick göra en jpg istället, långt ifrån komplett men det är fritt fram att bygga på listan!

Till överst på sidan
GöstaU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007

InläggPostat: lör maj 10, 2008 3:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Om detta är måtten som anges så har vissa av fabrikanterna räknat konstigt,
tum- resp mm-måtten stämmer inte riktigt överens. Och då är frågan, är det
tum- eller mm-måtten som är rätt angivna? Kan man tänka sig att hos en
amerikansk tillverkare är det tummåtten som stämmer och hos en europeisk
är det millimetrarna?

Man kan möjligen även fråga sig om det har någon betydelse med en
hundradels millimeter hit eller dit, men är man felfinnare så är man...

Gösta
jag spelar min ucke ändå!
Till överst på sidan
GöstaU

InläggPostat: tis maj 13, 2008 9:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Det känns som om diskussionen dog efter mitt tämligen tramsiga inlägg.
Är det så så ber jag om ursäkt.

Gösta
Till överst på sidan
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tis maj 13, 2008 10:41 pm    Rubrik: Svara med citat

De bara vilar lite, Gösta. Jag saknade Aquilas genuine gut-strängar i uppställningarna. Man kan köpa riktiga sensträngar genom Aquilas hemsida eller på Jam.

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tis maj 13, 2008 11:55 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Jag saknade Aquilas genuine gut-strängar i uppställningarna. Man kan köpa riktiga sensträngar genom Aquilas hemsida eller på Jam.

Ja, de missade jag. Hittade de faktiskt inte på någon av de (ganska många) sidor jag bläddrade igenom för sammanställningen.

Men det slår mig att det faktum att Aquila säljer äkta sensträngar talar emot deras argument för Nylgut-strängar (om man är petig). Varför säljer man sensträngar om man har en produkt som har de positiva egenskaper sentsträngar har men saknar deras negativa sidor.

"Nylgut is a new synthetic product with the same acoustic properties as gut - but without its typical defects - high cost, limited duration and high instability under varying climatic conditions. Nylgut has a specific density and acoustical qualities nearly identical to that of gut, and is the first truly successful synthetic version of the natural product."

(Nu vill jag inte påstå att sensträngar saknar berättigande. Jag har aldrig spelat på sådana vare sig på ukulele eller något annat instrument. Däremot minns jag tennisrackets med sensträngar och träram. Inget man skulle välja att använda om man gick ut på tennisplanen idag. Wink )
GöstaU

InläggPostat: ons maj 14, 2008 1:27 am    Rubrik: Svara med citat

Jamen är det inte så att det alltid finns köpare till det som är tillräckligt udda,
tillräckligt genuint, antingen det är bra eller inte? Det blir någon slags kult
kring det "äkta", det "genuina", antingen det är bra eller inte? Och finns
det köpare så finns det (oftast) säljare?

För att anknyta till diskussionen om massivträ kontra laminat. Även om man
kunde tillverka ett instrument i laminat som var minst lika bra, eller kanske
till o med bättre, och dessutom billigare, än ett massivträinstrument så skulle
det alltid finnas några köpare som ville ha ett massivträinstrument ändå. Och
som var beredda att betala för det

Samma sak med strängar. Det finns någon slags behov, någon slags längtan
efter det äkta, det genuina, som gör att man lätt bortser från om det är bra
eller inte, man bara vill ha det. Och är beredd att betala för det. För känslan
att ha det, inte för dess rent objektiva egenskaper.

Det är säkert bra med sensträngar. Bortsett från det faktum det att de
inte håller stämningen särskilt bra, och att de inte håller särskilt länge.
Men so what? Känslan att ha äkta sensträngar tar över.

Jag har ingen ucke med senor som strängar,
jag köper strängar av plast för mina pengar.
Så därför undrar jag så,
får jag va' med o spela ändå?
Jag spelar min ucke

osv

Eller?

Godnatt alla!

Gösta
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet