Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Str�ngar - Strings
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: tor maj 08, 2008 7:07 pm    Rubrik: Str�ngar - Strings Svara med citat

H�r t�nkte jag att vi ska h�lla oss till info och erfarenheter om str�ngar.

�mnet finns utspritt lite h�r och var av olika anledningar. Jag har provat ett antal olika str�ngar och erfarit att olika ting passar olika bra p� olika instrument d� de spelas av olika m�nniskor. S� enkelt �r det. Det finns inga str�ngar som �r b�ttre �n n�n annan, det beror p� ett antal olika faktorer. Hur man spelar t ex; h�rda eller mjuka anslag, fingerspel, plektrumanv�ndning, spelstil, amplifiering �ss�vidare.

Min filosofi har i �ratal varit att hela tiden pr�va mig fram och variera str�ngar p� ukkarna. �ven n�r det l�ter bra s� byter jag efter ett tag bara f�r att h�ra och k�nna hur det blir d�. Tro mig, man blir v�ldigt �verraskad ibland!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor maj 08, 2008 7:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Har man sagt A f�r man s�ga B Wink

Ge oss n�gra exempel p� kombinationer av str�ngar/instrument som fungerat bra.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: tor maj 08, 2008 7:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Shite, jag f�r inte excelklippet att fungera i postningen, tabellerna blir helt up-fuckade och nu kom annat emellan. Forts�tter annan dag, all right?

Men erfarenheten kan jag n�mna re: "Kombinationer som fungerat bra", det �r f�r mig t ex:
Svarta Galli med Bruko, de enda str�ngar jag vart heln�jd med p� den, numera n�got nedst�mda (till C, inte i hum�ret) ukulelen.
Aquila p� UB 3:an gjorde att den fick ett n�stan eget liv. Fast en bekant som har en UB 2:a var inte alls f�rtjust i Aquilas p� sin, trots att den l�t och k�ndes underbar att spela p�. S� jag rekommenderade honom att avl�gsna dem, det ska ju faktiskt k�nnas bra n�r HAN spelar p� SITT instrument, inte n�r n�n annan g�r det.

D�Addario med min gamla Gibson Uke-1 m/27 funkar bra. H�r bytte jag sex g�nger innan jag hittade n�t som k�ndes r�tt.
Samma str�ngar har min andra ukkebanjo ocks� om inte minnet sviker mig. D�r f�r jag tvinga mig till att byta n�n g�ng, men s� l�nge jag anv�nder dem kontinuerligt f�r det v�nta.

Martin-str�ngar provades p� Martin-ukken, men de var f�r tunna, gav inget tillbaka. Provade dem p� Gibsonen men det var lika illa d�r. Worth har ocks� testats p� ett par olika maskiner med samma resultat, likas� GHS. MEN: det beror ocks� p� att jag inte spelar s�rskilt h�rt. S� jag f�r mer ut av lite tjockare str�ngar som ger mer...ja, n�t! Tunna str�ngar passar n�gon annan n�nstans. Jag f�rs�ker skaka fram en minnesbild av Hannabach-str�ngar men lyckas inte helt, f�r nog k�pa ett set och testa.
Ko�olau �r f�r n�rvarande en tillf�llig l�sning p� Nationalen, tills dess jag f�tt hem concert-str�ngar av ett par olika fabrikat jag inte anv�nt �n, f�r att pr�va nya varianter. Har aldrig anv�nt dem f�rut s� det blir intressant.

Sen f�r man naturligtvis beakta att man ibland helt enkelt f�r kassera vissa str�ngar, de �r skadade eller p� n�t s�tt defekta redan vid ink�pet, s�nt kan man inte gardera sig f�r. D� g�ller det att ha ett reservset tillhands. Idea
forts�ttning f�ljer... Arrow
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor maj 08, 2008 8:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Intressant. Ser fram emot forts�ttningen.

Galli var ett helt nytt m�rke f�r mig. Eller kanske bara ett helt nytt namn. Svarta str�ngar har jag ju haft i olika omg�ngar. Eagle Loudmouth hade svarta str�ngar p� vid leverans (kanske fortfarande har) men de var av r�tt p�ver kvalitet. Mjuk-mjuk-mjuka. Ingen aning om vad det var f�r sort men de gav svarta str�ngar d�ligt rykte (i min v�rld). Men sen dess har jag ju l�rt mig att b�de GHS och Hilo g�r svarta str�ngar. Dessutom fick jag l�ra mig p� NY Uke festival att det �r samma str�ngar med den skillnaden att den ena sorten (den matta - vilken det nu �r) har dragits genom en "ring gauge" som en kvalitetskontroll f�r att f�rs�kra tillverkaren om att de har r�tt tjocklek �ver hela str�ngen. S� sades det mig iaf.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre maj 09, 2008 12:40 am    Rubrik: Ukulelestr�ngar - marknads�versikt maj 2008 Svara med citat

Ack ja. Nu har man f�r�tt ytterligare n�gra timmar av sitt liv p� Internet. Denna g�ng p� jakt efter information om str�ngar till ukulelen.

F�ljande �r de leverant�rer av ukulelestr�ngar som jag st�tte p� under denna "scanning". Jag ska g� igenom detta lite b�ttre och reda ut ett och annat fr�getecken och ta bort sv�rl�sta versalstycken mm. Men tills vidare f�r ni h�lla tillgodo med detta. (Jag l�rde mig mycket p� detta. M�nga tillverkare hade jag inte h�rt talas om)

Ukulelestr�ngar - marknads�versikt maj 2008

Aquila
Om Aquila-str�ngar g�rs i ett material som kallas Nylgyut (allts� ung �nylontarm�). Om detta kan man l�sa s�dant h�r (i marknadsf�ringen):
Nylgut is a new synthetic product with the same acoustic properties as gut - but without its typical defects - high cost, limited duration and high instability under varying climatic conditions. Nylgut has a specific density and acoustical qualities nearly identical to that of gut, and is the first truly successful synthetic version of the natural product.
Other strong points of Nylgut are its elevated resistance to wear under tension-greater than that of gut-but even more important is its extraordinary immunity to changes of climate, considerably better than that of Nylon and thereby ensuring a superior stability of tuning under normal conditions.

Aquila s�ljer vad jag kunnat se f�ljande str�ng-paket:
Aquila Soprano Regular C Set
Aquila Soprano Low Wound G Set
Aquila Concert Regular C Set
Aquila Concert Low Wound G Set
Aquila Tenor Regular (All Nylgut) C Set
Aquila Tenor Low Wound G Set
Aquila Tenor 6 String Set
Aquila Tenor 8 String Set
Aquila Baritone (AECG) Set
Aquila Baritone (Guitar Tuning) Set
Aquila Banjo Ukulele Set

En vetenskaplig (?) granskning av Aquila-str�ngar finns p� denna sida:
http://www.geocities.jp/shinfuji_jp/genkonjaku3_E.html

Black Diamond Ukulele Strings
S�ljer s� vitt jag kunnat utr�na ett str�ngpaket �N54�(med vita nylonstr�ngar namnet till trots). Med diametrar fr�n B-0.635, F#-0.813, D-0.914, A-0.711 mm.

D'Addario
J53 Hawaiian Ukulele Black Nylon
J54 Tenor Ukulele Silver/Black Nylon
J65 Ukulele Clear Nylon
J68 Baritone Ukulele Clear Nylon/Silver
J71 Pro Arte' Tenor Ukulele
J92 Pro Arte' Concert Ukulele

J65 �r vad jag f�rst�r de I Sverige �vanliga� d�Addario och � are made from clear rectified nylon and provide a warm long lasting tone.�

Pro Arte verkar vara lyx-varianten. �All Pro Arte' strings are sorted by a sophisticated, computer-controlled, laser machine, which performs diameter/tension measurements and quality checks, ensuring that each set is well-matched, true-sounding and precisely intonated.�

De svarta str�ngarna uppges vara � warm sounding black nylon�

Daniel Mari
Har set f�r soprano or concert ukuleles, samt f�r tenorukulele med h�g 4:e-str�ng samt f�r, 8-str�ngad tenor och f�r baritonukulele. Svarta nylonstr�ngar � Made in the USA by Mari Strings Inc. NYC�

Fremont
Flourocarbon Ukulele strings For soprano and concert ukes, set of 4 (1st = 0.0205, 2nd = 0.0260, 3rd = 0.0291, 4th = 0.0224).

Galli
Har av allt att d�ma tv� ukulelestr�ng set:
Galli G/216-R Soprano Ukelele Red Nylon
Galli G/216-B Soprano Ukelele Black Nylon

GHS
F�ljande str�ngar hittar jag fr�n GHS:
GHS Ukulele Standard - Clear Nylon, 10
GHS Hawaiian Ukulele (Concert/Standard) Black Nylon, H-10
GHS Ukulele Hawaiian Tenor Black Nylon/Aluminum Wound, H-T10
GHS Hawaiian Lili`u 8-String Black Nylon / Silverwound (8 pieces in set), H-L8
GHS Hawaiian Lili`u 6-String Black Nylon / Silverwound (6 pieces in set), H-L6
GHS Hawaiian Baritone Ukulele Black Nylon/Silverwound, H-100
GHS Ukulele Baritone - Black Nylon, Phosphor Bronze Wound, 100

Guadalupe Custom Strings
http://www.guadalupecustomstrings.com
Concert-Soprano set i monofilament eller i fiber-core
Concert-Soprano I fiber-core finns i vitt eller �multicolour� och kan f�s med �Low G�
Finns ocks� f�r Baritone med Brass Wound Custom gauge

Hilo
I Hilos marknadsf�ring hittar man f�ljande upplysningar.
�Hilo strings are made from a special type of black nylon called Tynex. Hilo strings are more resistant to moisture absorption than other types of nylon. Hilo Tynex strings are custom ground to close tolerances helping to insure Hilo strings will play in tune, stay in tune, and have a long playing life.�

HILO BARITONE UKE SET
Black nylon plain strings with silver plated wound strings
HILO BARITONE UKE, SOPRANO TUNING, SET
Black nylon
HILO CONCERT UKE SET
Black nylon
HILO CONCERT UKE, LOW G, SET
Black, low G.
HILO STANDARD UKE SET
Black nylon ukulele set, works for soprano or concert ukes.
HILO STANDARD UKE, LOW G, SET
HILO TENOR UKE 8 STRING SET
HILO TENOR UKE SET
Black nylon string set with an aluminum wound third
HILO TENOR UKE, 6 STRING, SET
Black nylon, six strings on the ukulele
HILO TENOR UKE, LOW G, SET
HILO TENOR UKE, PLAIN 3RD, SET

Hilo B.H. - HiTENSION
For Concert Ukes. Regular Uke Tuning
These strings are a bit heavier than the normal tension concert uke strings. Why?
A little tighter.... A little brighter sound - chrisper sound....

John Pearse
Har av allt att d�ma bara ett set ukulelestr�ngar:
Weissenborn� UKULELE - Soprano - Nylon Filament Wound on Nylon

Kala
Kala tycks finnas att f� i vilken f�rg man vill, bara man v�ljer r�tt.
KALA RED Ukulele strings Soprano set
KALA RED Ukulele strings CONCERT set high g
KALA RED Ukulele strings CONCERT set low G
KALA RED Ukulele strings Tenor set LOW G SET
KALA RED Ukulele strings Tenor set High g/ wound c

Kamaka
KAMAKA S-1 STANDARD/CONCERT UKULELE SET
Set of four strings for a concert or standard uke
KAMAKA S-1 STANDARD/CONCERT UKULELE SET WITH LOW G
black nylon trebles with a silver wound bass
KAMAKA S-3 4-STRING TENOR UKULELE SET
set of four strings for a tenor uke
KAMAKA S-36 6-STRING TENOR UKULELE SET
set of six strings for a tenor uke
KAMAKA S-4 BARITONE UKULELE SET
four string set for baritone uke

Ko�olau
Ko�olau gold uppges vara �Laser milled-Polyamid Nylon-smooth feel-prestretched! �
Och I marknadf�ringen heter det �Ko`olau Gold 'Ukulele Strings are professional quality strings. And preferred by many performers and recording artists. Ko'olau strings are rectified, which means they are extruded to produce a perfect and consistent diameter throughout�

KO'OLAU GOLD BARITONE UKE SET
Key of G tuning, wound 3rd and 4th.
KO'OLAU GOLD CONCERT UKE SET
Low G tuning, wound 4th.
KO'OLAU GOLD CONCERT UKE SET
Regular tuning. Gold nylon ukulele strings
KO'OLAU GOLD SOPRANO UKE SET
Low G tuning. Gold nylon ukulele strings
KO'OLAU GOLD SOPRANO UKE SET
Standard or regular tuning. Gold.
KO'OLAU GOLD TENOR UKE SET
Regular tuning, no wound strings.
KO'OLAU GOLD TENOR UKE SET
Regular tuning, wound 3rd string.
KO'OLAU GOLD TENOR UKE SET
Low G tuning, wound 4th.

LaBella
La Bella tycks ha fem set med ukulelstr�ngar:
Set 11 Soprano Ukulele Clear Nylon
Set 15 Kapalua Ukulele Black Nylon (kallas p� sina h�ll ocks� : Black Hawaiin Ukulele strings istf Kapalua)
Set 12 Tenor Ukulele Clear Nylon Aluminum Wound 3rd
Set 13 Banjo Ukulele Clear Nylon Aluminum Wound 3rd
Set 25 Baritone Ukulele Clear Nylon Aluminum Wnd 3rd - Silver Wound 4th

Lucy�s
Lucy�s vintage ukulele strings. Multi colored f�r sopran/consert
R�d � G .028, Orange � E .032 Gr�n � C.036 Bl� � A 0.25 (str�ng diametrar i tum, f�rmodar jag)

Martin
Har de bara tv� str�ngpaket, tro?
C.F. Martin Ukulele Modified Trued Nylon Standard 4 String, .021 - .036, M-600
C.F. Martin Ukulele Modified Trued Nylon Baritone 4 String, .027 - .035, M-630

Monopole
Har ett set str�ngar i �Clear nylon� med Gauges .024, 0.28, .028, .024, vilket borde vara tum.

No Name
Ett n�got udda str�ngerbjudande finns p� Ukuele Plectrums Co Uk

Acid Green/Yellow Designer Ukulele strings
At last a chance to customise your ukelele and stand out in a crowd.
The strings are pre tensioned pure nylon which we have found keep their tuning better than most we have tried.
Each pack contains a full set of 4 strings.
The gauges are correct for all the tuning ranges for the soprano and concert ukulele.

Men d�r finns ocks�

Crystal Clear Ukulele Strings - 1 pack of 4 strings
The strings are pre tensioned pure nylon which we have found keep their tuning better than most we have tried.
Each pack contains a full set of 4 strings.
The gauges are correct for all the tuning ranges for the soprano and concert ukulele.

All the strings are 60cm long and can also be used on other nylon string instruments.

Olympia
Tillverkas i staden Seo Gu i Sydkorea, k�nns l�gpris n�r man l�ser specifikationer som denna:
Generally we use Black nylon strings for UKS100 strings and specification is as follows:
UKS 100 (Hawaiian ukulele)
A.1st Black Nylon
E.2nd Black Nylon
C.3rd Black Nylon
G.4th Black Nylon
Complete set

Pyramid
Ett tyskt m�rke som s�ljer tre ukulelstr�ngset i Fluoro-Carbon
Soprano/Concert ukulele strings for gCEA tuning.
1st String: 0.54 mm
2nd String: 0.63 mm
3rd String: 0.78 mm
4th String: 0.54 mm
Approximate length: 115cm (enough for 2 sets!)

Samt set f�r:
Tenor Size
Baritone Size

Risa
Tyskt m�rke som saluf�r
RISA -Premium-Ukulele-Strings
�The brown RISA Fluoro-Carbon strings are used on all RISA-Acoustics, RISA-Uke-Solids and RISA-Uke'Ellies for the scales soprano, concert and tenor.�

samt
RISA-Electric-Soprano-Strings Steel strings for soprano ukuleles with low 4th tuning
RISA-Electric-Tenor-Strings Steel strings for Tenor-Ukuleles with low 4th tuning

Rotosound
Har ett Ukulelestr�ng-paket:
Laguna Ukulele, RS85 Ukulele string made of monofilament nylon

Worth
N�r Worth eller deras �terf�rs�ljare ber�ttar om str�ngarna kan man l�sa f�ljande:

The outstanding benefits of using Worth fluoro-carbon strings include:
Elasticity - When setting new strings, these fluoro-carbon strings will distend only for one or two days.. No future relaxing of the strings elesticity will occur which makes the string go flat.
Balance - Choosing strings with same tension of nylon ones, Worth strings can be very thin and yet have good balance. Worth Strings are taylored for the balance you prefer.
Volume - The very thin Fluoro-carbon string produce excellant volume.
Tone - Worth strings have good, resounding, high, dry, sweet sound.
Clarity - Unchangeable in changing weather conditions. These strings have the same voice, regardless of the instrument body type.

Worth har ungef�r en myriad olika str�ng-set vad jag kan se. De s�nderfaller av allt att d�ma i tv� huvudkategorier. Bruna och �klara�. Om den bruka str�ngkvaliten kan man l�sa detta:
�Brown strings are 100% fluorocarbon nylon for a softer, more mellow sound compared to the Worth clear strings�
Och om de genomskinliga kan man l�sa:
�Clear strings are 100% fluorocarbon nylon with a brighter, more forward sound compared to Worth brown strings�

I paketen nedan star B f�r �brown� och C f�r �clear�. De verkar ocks� finnas med olika �h�rdhet�. Det �r m�jligt att samma paket �terkommer med olika ben�mningar i denna sammanst�llning. Jag ska f�rs�ka reda ut det s� sm�ningom. Men detta �r de str�ng-set jag hittat p� n�tet fr�n Worth:

WORTH B6 SIX STRING UKE SET
WORTH BASS UKE STRINGS
WORTH BB BARITONE UKE SET
WORTH BL SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH BM SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH BM-LG SOPRANO / CONCERT with LOW G UKE SET
WORTH BS STRONG UKE SET
WORTH BS-LG STRONG with LOW G UKE SET
WORTH BT TENOR UKE SET
WORTH BT-LG TENOR UKE SET with LOW G
WORTH C-8 EIGHT STRING UKE SET
WORTH CB BARITONE UKE SET
WORTH CD SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH CH HEAVY UKE SET
WORTH CL SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH CM SOPRANO / CONCERT UKE SET
WORTH CM-LG SOPRANO / CONCERT with LOW G UKE SET
WORTH CT TENOR UKE SET
WORTH CT-LG TENOR UKE SET with LOW G
Worth Sop/Con BC Balanced 1st & 4th
Worth Sop/Con BE Harder/Bright Strings
Worth Sop/Con BL Easy/Mellow
Worth Sop/Con BM Medium/Clean
Worth Sop/Con BM-LG Medium/Clean LOw-G
Worth Sop/Con CDLG Low-G Hard/Bright
Worth Sop/Con CDLG-EX Harder Feel / Clear Dry
Worth Sop/Con CDLG-HD Low G Hard/Bright-HD
Worth Sop/Con CE Harder/Bright Strings
Worth Sop/Con CL Easy/Mellow
Worth Sop/Con CMLG Low G Medium/Clean
Worth Sop/Con CMLG-EX LowG Medium/Cleanl EX 4th
Worth Sop/Con CMLG-HD Low G Medium/Clean
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash


Senast �ndrad av Robert_Hultman den m�n jun 23, 2021 10:05 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre maj 09, 2008 12:53 am    Rubrik: Svara med citat

Man kan tycka (det �r n�stan s� att jag sj�lv g�r det) att det �r v�ldigt n�rdigt att g� p� djupet med fr�gor som r�r str�ngar. F�r egen del borde jag �gna tiden �t att l�ra mig spela b�ttre �n att fundera �ver str�ngar. Det �r nog n�got slags verklighetsflykt....

Men vill man f� perpektiv p� n�rdigheten ska man begrunda m�jligheten att best�lla "skr�ddarsydda" str�ngset. Som tex Curt Sheller tycks ha gjort.

"Here is a tenor uke string set up that I have used at various times:
'C' Tuning (G C E A) Low 'G'" Med str�ngar fr�n den franska tillverkaren Savaraz, enligt f�ljande:
Savarez Alliance (red card-R)
E-1 KF Plain Treble Standard Tension .024, 541R for the A
H-2 (B-2) KF Plain Treble Standard Tension .027, 542R for the E
G-3 KF Plain Treble Standard Tension .033, 543R for the C
D'Addario Pro-Arte
D Light Silverplated Copper Wound .028, J4304 for both the low G and low A bass strings

Vad �r det med det d�?

Jo, Savarez har inga s�rskilda ukulelestr�ng-paket men listar ukulele bland de instrument man s�ljer str�ngar till. Man f�r speca vilket material och vilka tjocklekar man vill ha sina str�ngar i och best�lla. Vet man inte kan man ta hj�lp av "a software specifically developed by SAVAREZ" f�r "research and selection of the best string, that is the best diameter or the best suitable tension for a given instrument depending upon several factors:
vibrating string length
reference pitch i.e. A=390 or A= 415 or A= 440
any other frequency.
The software, called SAVAREZ SELECTOR, helps solve a certain number of problems concerning the strings such as:
calculation of tension,
research of an available string diameter,
research of a string vibrating length (LV)
It is available on CD-Rom and is operating under Windows 95-98 starting from Excel 7.0, 97 or 2000. Contact us!
b) We can calculate the tension of a string if you provide the following information in the form linked below:
string type (gut, nylon or Alliance KF),
vibrating length,
ote or octave or position or frequency,
diameter of plain strings or mass (PUL) of wound stringss.

http://www.savarez.fr/anglais/instanci-pince.html#1


D� k�nns det genast mindre n�rdigt att fundera �ver om Hilo, Kala eller Ko'olau blir det b�sta valet f�r den eller den ucken.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: fre maj 09, 2008 9:57 am    Rubrik: str�ngar Svara med citat

Det �r Galli som sitter p� ERA
mvh
Ingvar
Robert_Hultman skrev:
Intressant. Ser fram emot forts�ttningen.

Galli var ett helt nytt m�rke f�r mig. Eller kanske bara ett helt nytt namn. Svarta str�ngar har jag ju haft i olika omg�ngar. Eagle Loudmouth hade svarta str�ngar p� vid leverans (kanske fortfarande har) men de var av r�tt p�ver kvalitet. Mjuk-mjuk-mjuka. Ingen aning om vad det var f�r sort men de gav svarta str�ngar d�ligt rykte (i min v�rld). Men sen dess har jag ju l�rt mig att b�de GHS och Hilo g�r svarta str�ngar. Dessutom fick jag l�ra mig p� NY Uke festival att det �r samma str�ngar med den skillnaden att den ena sorten (den matta - vilken det nu �r) har dragits genom en "ring gauge" som en kvalitetskontroll f�r att f�rs�kra tillverkaren om att de har r�tt tjocklek �ver hela str�ngen. S� sades det mig iaf.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 130
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: l�r maj 10, 2008 9:02 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Man kan tycka (det �r n�stan s� att jag sj�lv g�r det) att det �r v�ldigt n�rdigt att g� p� djupet med fr�gor som r�r str�ngar. .



Ja
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: l�r maj 10, 2008 1:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack Robert,
f�r din alldeles utm�rkta och n�(r)dv�ndiga genomg�ng. L�rorikt och tidsbesparande f�r oss andra. Nu �terst�r bara att rapportera av och kryssa i de 17 miljoner t�nkbara kombinationerna av instrument, str�ngar och spelstil...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: l�r maj 10, 2008 3:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Geez, Robert, du gick F�RE mina fotstp�r! Kanonbra. Sparade mig en hel del tid och arbete.

N�t som tycks vara sv�rt att f� fram �r tjockleken p� str�ngarna, s� jag t�nkte motverka det genom att skapa lite tabeller. Om en str�ng k�nns f�r tunn eller vek och man vill byta till en tjockare s� �r det ju l�mpligt att veta vilken modell en ska str�va efter ist�llet f�r att bara k�pa hej vilt utan att veta vad som dimper ner i l�ddan. Detta �r inget �mne jag �r expert p�, men jag gillar att samla ihop information och g�ra den �versk�dlig.

De olika fabrikaten anger olika v�rden f�r att ange tjockleken p� str�ngarna, det som p� ett popul�rt utrikiskt tungom�l ben�mns gauge, som obegripligt nog uttalas gejch ungef�r.
F�rsta v�rdet beskrivet �r ", allts� tum (inch), det andra mm, millimeter. Infon har h�mtats fr�n f�rpackningar och websidor, i en del fall saknas ena varianten.

F�ruts�ttningarna, som tycks vara standardiserade p� f�rpackningar, �r:
Str�ng 1= B Str�ng 2 = F# Str�ng 3 = D Str�ng 4 = A
I vissa fall presenterat AECG, amerikansk standard, you know.

Klippa in fr�n excel gick inge� vidare s� jag fick g�ra en jpg ist�llet, l�ngt ifr�n komplett men det �r fritt fram att bygga p� listan!

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: l�r maj 10, 2008 3:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Om detta �r m�tten som anges s� har vissa av fabrikanterna r�knat konstigt,
tum- resp mm-m�tten st�mmer inte riktigt �verens. Och d� �r fr�gan, �r det
tum- eller mm-m�tten som �r r�tt angivna? Kan man t�nka sig att hos en
amerikansk tillverkare �r det tumm�tten som st�mmer och hos en europeisk
�r det millimetrarna?

Man kan m�jligen �ven fr�ga sig om det har n�gon betydelse med en
hundradels millimeter hit eller dit, men �r man felfinnare s� �r man...

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: tis maj 13, 2008 9:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Det k�nns som om diskussionen dog efter mitt t�mligen tramsiga inl�gg.
�r det s� s� ber jag om urs�kt.

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis maj 13, 2008 10:41 pm    Rubrik: Svara med citat

De bara vilar lite, G�sta. Jag saknade Aquilas genuine gut-str�ngar i uppst�llningarna. Man kan k�pa riktiga senstr�ngar genom Aquilas hemsida eller p� Jam.



_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 13, 2008 11:55 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Jag saknade Aquilas genuine gut-str�ngar i uppst�llningarna. Man kan k�pa riktiga senstr�ngar genom Aquilas hemsida eller p� Jam.


Ja, de missade jag. Hittade de faktiskt inte p� n�gon av de (ganska m�nga) sidor jag bl�ddrade igenom f�r sammanst�llningen.

Men det sl�r mig att det faktum att Aquila s�ljer �kta senstr�ngar talar emot deras argument f�r Nylgut-str�ngar (om man �r petig). Varf�r s�ljer man senstr�ngar om man har en produkt som har de positiva egenskaper sentstr�ngar har men saknar deras negativa sidor.

"Nylgut is a new synthetic product with the same acoustic properties as gut - but without its typical defects - high cost, limited duration and high instability under varying climatic conditions. Nylgut has a specific density and acoustical qualities nearly identical to that of gut, and is the first truly successful synthetic version of the natural product."

(Nu vill jag inte p�st� att senstr�ngar saknar ber�ttigande. Jag har aldrig spelat p� s�dana vare sig p� ukulele eller n�got annat instrument. D�remot minns jag tennisrackets med senstr�ngar och tr�ram. Inget man skulle v�lja att anv�nda om man gick ut p� tennisplanen idag. Wink )
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: ons maj 14, 2008 1:27 am    Rubrik: Svara med citat

Jamen �r det inte s� att det alltid finns k�pare till det som �r tillr�ckligt udda,
tillr�ckligt genuint, antingen det �r bra eller inte? Det blir n�gon slags kult
kring det "�kta", det "genuina", antingen det �r bra eller inte? Och finns
det k�pare s� finns det (oftast) s�ljare?

F�r att anknyta till diskussionen om massivtr� kontra laminat. �ven om man
kunde tillverka ett instrument i laminat som var minst lika bra, eller kanske
till o med b�ttre, och dessutom billigare, �n ett massivtr�instrument s� skulle
det alltid finnas n�gra k�pare som ville ha ett massivtr�instrument �nd�. Och
som var beredda att betala f�r det

Samma sak med str�ngar. Det finns n�gon slags behov, n�gon slags l�ngtan
efter det �kta, det genuina, som g�r att man l�tt bortser fr�n om det �r bra
eller inte, man bara vill ha det. Och �r beredd att betala f�r det. F�r k�nslan
att ha det, inte f�r dess rent objektiva egenskaper.

Det �r s�kert bra med senstr�ngar. Bortsett fr�n det faktum det att de
inte h�ller st�mningen s�rskilt bra, och att de inte h�ller s�rskilt l�nge.
Men so what? K�nslan att ha �kta senstr�ngar tar �ver.

Jag har ingen ucke med senor som str�ngar,
jag k�per str�ngar av plast f�r mina pengar.
S� d�rf�r undrar jag s�,
f�r jag va' med o spela �nd�?
Jag spelar min ucke

osv

Eller?

Godnatt alla!

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006