Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

25 februari 2008
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tor feb 28, 2022 2:49 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Även om det är ganska OT så kan jag, maa herr Kernerns temaförslag, inte låta bli att berätta att jag fick ett mail från Yan Yalego där han tipsar om Tiki Room, som jag aldrig hört talas om. Det ska till en utsocknes för att man ska få upp ögonen för vad som finns i ens närhet. Ser hur trevligt ut som helst. Där får vi ses för en öl någon dag hrlarson (och andra tikivänner).
Birkagatan 10 är adressen.
http://rgsth.com/sth/vasastan/mellow/valkommen.aspx

Cool Ett jävla dumt tips, tycker jag nu frampå nattkröken, för jag kan bara meddela att en annan minsann varit där på research tidigare ikväll, eftersom jag efter ett par öl och ett par jagare (en gammeldansk och en OP) till maten på Tennstopet kände att det var läge för en romdrink så jag föreslog en gammal kompis som jag var på krogen med att vi skulle fortsätta några kvarter bort och ta en Planter's Punch på Tiki Room, eftersom jag läst ovanstående länk och sett deras drinklista och tänkte, att vafan, det är klart man måste testa, och en drink med lite ukkemusik i bakgrunden är inte helt fel, men jag måste nog säga att jag blev besviken, lokalen verkade plastig och inte direkt lämplig för ukulelekommissionens medlemmars slumpvisa sammanstrålningar, då är S&S mycket bättre, tycker jag, för bartendern hade ingen känsla för ukkemusik, baren hade inga CD-skivor med sån musik i sin samling heller, jag tror inte ens dom visste vad en ukulele var, bartendern mumla något om, att när dom hade en DJ där så brukade denne köra lite konstiga låtar, själv körde han mest rockabilly-låtar och hade absolut ingen känsla för Tikikultur, jag menar, hans drink var inte vidare värst heller, och gästerna där verkade inte särskilt hawaiiorienterade, så jag och min kompis gick hem till mig istället och drack rom som jag hade i skåpet — rom och cola — och lyssnade på Stan Getz istället och det var mycket bättre fast inte särskilt mycket hawaii eller tiki, och inte ukulele heller, fastän jag lyckades väcka min arga fru för en stund sen när jag skulle demonstrera min banjolele för min kompis, och nu sitter jag här vid datorn och ska gå och lägga miggför jag känner mig ganska sömnig, man blir ju det av alltför mycket roooooom zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Boring

Senast ändrad av Hågel den tor feb 28, 2022 2:51 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: tor feb 28, 2022 2:50 am    Rubrik: Svara med citat

ukulelerud skrev:
Robert_Hultman skrev:
Tiki Room - Ser hur trevligt ut som helst
Maten ser dock lite skum ut kan tyckas Question

Mat?
Uckefantomen

Registreringsdatum: 25 november 2021

InläggPostat: tor feb 28, 2022 5:24 am    Rubrik: Svara med citat

"Wake up, Hågel - it´s time for bed..."

Pastorn
Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tor feb 28, 2022 7:28 am    Rubrik: Svara med citat

Hågel skrev att Tikiroom brast i känsla för tikikultur, mixologi och musiksmak.

Det är ju betydligt ovanligare än tvärtom att sådana brister finns på lokaler. Jag ser det som något av en missionshandling att styra upp stället. Wink

Eller ... om det betyder att man ska dit och lägga en massa pengar på romdrinkar så var det kanske inte ett så bra förslag. Man får väl offra sig för kulturen. skl Lirar litet stränginstrument
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tor feb 28, 2022 10:20 am    Rubrik: Svara med citat

Hågel! Vilken självuppoffrande insats för... ja, för kommissionen antar jag.

Trist att stället inte motsvarar bilden av det. Med oinspirerande lokal, oinspirerad bartender/dj med oinspirerade drinkar och oinspirerande musik.

Jag ska f-n mig gå dit och lära dem hata både ukulele och ukulister Wink
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: tor feb 28, 2022 10:32 am    Rubrik: Svara med citat

Såg på Tiki rooms hemsida att det är Stefan Kéry som ligger bakom. Honom har jag stor respekt för. Han ligger bakom stora kulturella insatser i sthlm, från skivaffären Got to Hurry och bandet Stomachmouths till olika butiker, klubbar och skivbolag. Han är bra. Jag får kolla in stället helt enkelt, men måste säga att jag känner mig varnad.

S
Till överst på sidan
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tor feb 28, 2022 10:34 am    Rubrik: Svara med citat

Men är det inte så att "äkta" Tiki är väldigt falskt. Alltså passar väl plastighet och ukulelelöshet in på något sätt. Men rockabilly! Alltså inget fel med det och jag är ingen vän av överdriven odning, men rockabilly på en Tiki-bar är väl som... som... Smells Like Teen Spirit på ukulele, eller Fläskkvartetten på operan. Ehhh, vänta ett tag, de där båda sakerna var ju skitbra. Jaja, låt gå då.
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: tor feb 28, 2022 10:50 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Man får väl offra sig för kulturen.

Det är inte klokt vad man kan offra sig för kulturen ibland! Men så blir det ju när man är kulturellt hängiven...
Men man ska kanske inte bedriva seriösa fältstudier efter ett par "Safari-kits", som danskarna brukar kalla kombinationen elefant(öl) och Jäger(meister)?

Men som sagt, intrycket består även nu dagen efter kvällen före: Inte direkt my cup of ... rum!
hrlarson

InläggPostat: fre feb 29, 2022 9:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag och Robert utfört empiriska test på Tiki-room och jag måste säga att jag är nöjd. Inte nöjd i betydelsen "aldrig mer", utan nöjd med hur de förvaltade tiki-arvet. Någon gång då det är sommar och inte fredagkväll efter jobbet ska jag definitivt testa drinkarna. Nu blev det Cola och öl, och de smakade väl som de skulle, även om det kanske är svårt att fördärva dessa drycker. Ölsortimentet var visserligen under all kritik, men nu var det ju drinkarna som stod i fokus.

Musikvalet var tiki enligt bartendern, och på sätt och vis stämde väl det, även om Elvis, rockabilly och Speedy Gonzales kanske är att vidga begreppet väl mycket. Men, ok, det är amerikanskt femtiotal/sextiotal, så det får väl anses ok, då det är tiden för början på slutet för tikis storhetstid.

Jag tyckte stället var najs och kanske skulle man kunna konserta där någon gång (Robert gjorde en trevare). Kommissionsmöten passar dock sämre i lokalen, då det är just i tiki-room som det spelas musik (i högtalarna).
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
jukkalele

InläggPostat: fre feb 29, 2022 10:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Jaha.
Vem ska man tro på tro på tro på när
Tro på när de säger så där
Och ingen av dem nånsin tycker lika
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: fre feb 29, 2022 10:57 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:

Vem ska man tro på

hrlarson är ju tiki-toki så honom ska du tro på. Fast Hågel kan ju ha rätt om romdrinkarna för de vågade varken hrlarson eller jag oss på. Han kan ju ha rätt om annat också. vi var ju där olika kvällar) Det fyllde på ganska gott med folk innan vi gick, så stället är nog hyffsat populärt.

(Mitt intryck av kvällen fördunklades dock något av att jag fick punka på moppen på vägen hem! Bakdäcket igen! Den här gången hittade jag en fyra cm lång spik i däcket. Luften jag pumpade i rann ut på en gång så det blev åter en promenad på ett par km ledandes moppen. F-n vad jag var sur och led.)
hrlarson

InläggPostat: fre feb 29, 2022 11:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Nej, fy fan! Vilar det någon förbannelse över den där scootern? Surt att behöva släpa en moppe i några kilometer en visserligen mild men ändock vinterkväll.
jukkalele

InläggPostat: fre feb 29, 2022 11:57 pm    Rubrik: Svara med citat

En punka kommer sällan ensam.

Spik i däcket? Du, under franska revolutionen....

Den som tar till moped, ska med moped få gå - eller något åt det hållet

Nä, f'låt kunde inte låta bli. Eller jag kanske kunde men den här whiskymedicineringen gör mig lite tramsig....
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: lör mar 01, 2022 3:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Hågel kan ju ha rätt om romdrinkarna för de vågade varken hrlarson eller jag oss på. Han kan ju ha rätt om annat också. vi var ju där olika kvällar) Det fyllde på ganska gott med folk innan vi gick, så stället är nog hyffsat populärt.

Smaken är ju olika.
Och jag är nog inte pålitlig. Det är ju inte hawaiikulturen som lockat mig till ukulelen, som jag sagt många gånger (trots min avatar och min profils karakteristik)...

Eftertankens kranka blekhet.

Den här kvällen då jag gjorde research var ödslig. Lokalen nästan tom, sånär som på en och annan nighthawk vid bardiskhörnen. Inga ukulele ladies... och definitivt inga hula girls, vilket vi (kanske) hoppats på (vi hade ju några Safari-kits i oss), jag vet inte...

Kanske tyckte bartendern att vi inte var nåt att lägga ner nån charmoffensiv på heller (this is no country for old men)? Drinken. Ja den var ju sötsliskig, förstås... och blaskig. Men sötsliskiga är ju såna här drinkar, så egentligen var den väl okej, med Tiki-mått mätt.

Nä, jag var nog mer inställd på Stan Getz och the West Coast Session och en ren, väl lagrad mörk rom. (Sen blev det förstås några till, utspädda med cola, innan jag sent på natten skrev ner mina intryck från The Tiki Room. Så jag är kanske inte så pålitlig. Tur att man inte blev recensent.)

Senast ändrad av Hågel den sön mar 02, 2022 1:45 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: sön mar 02, 2022 12:17 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
... den här whiskymedicineringen gör mig lite tramsig...

Har du provat med rom?
En het rom-toddy är en klassisk kur!

Och man blir precis lika omdömeslös av den... så... Cool
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet