Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

25 februari 2008
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 28, 2022 2:49 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
�ven om det �r ganska OT s� kan jag, maa herr Kernerns temaf�rslag, inte l�ta bli att ber�tta att jag fick ett mail fr�n Yan Yalego d�r han tipsar om Tiki Room, som jag aldrig h�rt talas om. Det ska till en utsocknes f�r att man ska f� upp �gonen f�r vad som finns i ens n�rhet. Ser hur trevligt ut som helst. D�r f�r vi ses f�r en �l n�gon dag hrlarson (och andra tikiv�nner).
Birkagatan 10 �r adressen.
http://rgsth.com/sth/vasastan/mellow/valkommen.aspx

Cool Ett j�vla dumt tips, tycker jag nu framp� nattkr�ken, f�r jag kan bara meddela att en annan minsann varit d�r p� research tidigare ikv�ll, eftersom jag efter ett par �l och ett par jagare (en gammeldansk och en OP) till maten p� Tennstopet k�nde att det var l�ge f�r en romdrink s� jag f�reslog en gammal kompis som jag var p� krogen med att vi skulle forts�tta n�gra kvarter bort och ta en Planter's Punch p� Tiki Room, eftersom jag l�st ovanst�ende l�nk och sett deras drinklista och t�nkte, att vafan, det �r klart man m�ste testa, och en drink med lite ukkemusik i bakgrunden �r inte helt fel, men jag m�ste nog s�ga att jag blev besviken, lokalen verkade plastig och inte direkt l�mplig f�r ukulelekommissionens medlemmars slumpvisa sammanstr�lningar, d� �r S&S mycket b�ttre, tycker jag, f�r bartendern hade ingen k�nsla f�r ukkemusik, baren hade inga CD-skivor med s�n musik i sin samling heller, jag tror inte ens dom visste vad en ukulele var, bartendern mumla n�got om, att n�r dom hade en DJ d�r s� brukade denne k�ra lite konstiga l�tar, sj�lv k�rde han mest rockabilly-l�tar och hade absolut ingen k�nsla f�r Tikikultur, jag menar, hans drink var inte vidare v�rst heller, och g�sterna d�r verkade inte s�rskilt hawaiiorienterade, s� jag och min kompis gick hem till mig ist�llet och drack rom som jag hade i sk�pet � rom och cola � och lyssnade p� Stan Getz ist�llet och det var mycket b�ttre fast inte s�rskilt mycket hawaii eller tiki, och inte ukulele heller, fast�n jag lyckades v�cka min arga fru f�r en stund sen n�r jag skulle demonstrera min banjolele f�r min kompis, och nu sitter jag h�r vid datorn och ska g� och l�gga miggf�r jag k�nner mig ganska s�mnig, man blir ju det av alltf�r mycket roooooom zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Boring
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing


Senast �ndrad av H�gel den tor feb 28, 2022 2:51 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 28, 2022 2:50 am    Rubrik: Svara med citat

ukulelerud skrev:
Robert_Hultman skrev:
Tiki Room - Ser hur trevligt ut som helst
Maten ser dock lite skum ut kan tyckas Question

Mat?
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 464
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: tor feb 28, 2022 5:24 am    Rubrik: Svara med citat

"Wake up, H�gel - it�s time for bed..."

Pastorn
_________________
F�rs�k att inte inta en negativ attityd, s�som:
Jag kommer INTE klara det, jag kommer INTE klara det.
Inta ist�llet en positiv attityd:
Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor feb 28, 2022 7:28 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev att Tikiroom brast i k�nsla f�r tikikultur, mixologi och musiksmak.

Det �r ju betydligt ovanligare �n tv�rtom att s�dana brister finns p� lokaler. Jag ser det som n�got av en missionshandling att styra upp st�llet. Wink

Eller ... om det betyder att man ska dit och l�gga en massa pengar p� romdrinkar s� var det kanske inte ett s� bra f�rslag. Man f�r v�l offra sig f�r kulturen. skl Lirar litet str�nginstrument
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 28, 2022 10:20 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel! Vilken sj�lvuppoffrande insats f�r... ja, f�r kommissionen antar jag.

Trist att st�llet inte motsvarar bilden av det. Med oinspirerande lokal, oinspirerad bartender/dj med oinspirerade drinkar och oinspirerande musik.

Jag ska f-n mig g� dit och l�ra dem hata b�de ukulele och ukulister Wink
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 28, 2022 10:32 am    Rubrik: Svara med citat

S�g p� Tiki rooms hemsida att det �r Stefan K�ry som ligger bakom. Honom har jag stor respekt f�r. Han ligger bakom stora kulturella insatser i sthlm, fr�n skivaff�ren Got to Hurry och bandet Stomachmouths till olika butiker, klubbar och skivbolag. Han �r bra. Jag f�r kolla in st�llet helt enkelt, men m�ste s�ga att jag k�nner mig varnad.

S
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 28, 2022 10:34 am    Rubrik: Svara med citat

Men �r det inte s� att "�kta" Tiki �r v�ldigt falskt. Allts� passar v�l plastighet och ukulelel�shet in p� n�got s�tt. Men rockabilly! Allts� inget fel med det och jag �r ingen v�n av �verdriven odning, men rockabilly p� en Tiki-bar �r v�l som... som... Smells Like Teen Spirit p� ukulele, eller Fl�skkvartetten p� operan. Ehhh, v�nta ett tag, de d�r b�da sakerna var ju skitbra. Jaja, l�t g� d�.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 28, 2022 10:50 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Man f�r v�l offra sig f�r kulturen.

Det �r inte klokt vad man kan offra sig f�r kulturen ibland! Men s� blir det ju n�r man �r kulturellt h�ngiven...
Men man ska kanske inte bedriva seri�sa f�ltstudier efter ett par "Safari-kits", som danskarna brukar kalla kombinationen elefant(�l) och J�ger(meister)?

Men som sagt, intrycket best�r �ven nu dagen efter kv�llen f�re: Inte direkt my cup of ... rum!
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre feb 29, 2022 9:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag och Robert utf�rt empiriska test p� Tiki-room och jag m�ste s�ga att jag �r n�jd. Inte n�jd i betydelsen "aldrig mer", utan n�jd med hur de f�rvaltade tiki-arvet. N�gon g�ng d� det �r sommar och inte fredagkv�ll efter jobbet ska jag definitivt testa drinkarna. Nu blev det Cola och �l, och de smakade v�l som de skulle, �ven om det kanske �r sv�rt att f�rd�rva dessa drycker. �lsortimentet var visserligen under all kritik, men nu var det ju drinkarna som stod i fokus.

Musikvalet var tiki enligt bartendern, och p� s�tt och vis st�mde v�l det, �ven om Elvis, rockabilly och Speedy Gonzales kanske �r att vidga begreppet v�l mycket. Men, ok, det �r amerikanskt femtiotal/sextiotal, s� det f�r v�l anses ok, d� det �r tiden f�r b�rjan p� slutet f�r tikis storhetstid.

Jag tyckte st�llet var najs och kanske skulle man kunna konserta d�r n�gon g�ng (Robert gjorde en trevare). Kommissionsm�ten passar dock s�mre i lokalen, d� det �r just i tiki-room som det spelas musik (i h�gtalarna).
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre feb 29, 2022 10:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Jaha.
Vem ska man tro p� tro p� tro p� n�r
Tro p� n�r de s�ger s� d�r
Och ingen av dem n�nsin tycker lika
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre feb 29, 2022 10:57 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:

Vem ska man tro p�


hrlarson �r ju tiki-toki s� honom ska du tro p�. Fast H�gel kan ju ha r�tt om romdrinkarna f�r de v�gade varken hrlarson eller jag oss p�. Han kan ju ha r�tt om annat ocks�. vi var ju d�r olika kv�llar) Det fyllde p� ganska gott med folk innan vi gick, s� st�llet �r nog hyffsat popul�rt.

(Mitt intryck av kv�llen f�rdunklades dock n�got av att jag fick punka p� moppen p� v�gen hem! Bakd�cket igen! Den h�r g�ngen hittade jag en fyra cm l�ng spik i d�cket. Luften jag pumpade i rann ut p� en g�ng s� det blev �ter en promenad p� ett par km ledandes moppen. F-n vad jag var sur och led.)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre feb 29, 2022 11:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Nej, fy fan! Vilar det n�gon f�rbannelse �ver den d�r scootern? Surt att beh�va sl�pa en moppe i n�gra kilometer en visserligen mild men �ndock vinterkv�ll.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre feb 29, 2022 11:57 pm    Rubrik: Svara med citat

En punka kommer s�llan ensam.

Spik i d�cket? Du, under franska revolutionen....

Den som tar till moped, ska med moped f� g� - eller n�got �t det h�llet

N�, f'l�t kunde inte l�ta bli. Eller jag kanske kunde men den h�r whiskymedicineringen g�r mig lite tramsig....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r mar 01, 2022 3:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
H�gel kan ju ha r�tt om romdrinkarna f�r de v�gade varken hrlarson eller jag oss p�. Han kan ju ha r�tt om annat ocks�. vi var ju d�r olika kv�llar) Det fyllde p� ganska gott med folk innan vi gick, s� st�llet �r nog hyffsat popul�rt.

Smaken �r ju olika.
Och jag �r nog inte p�litlig. Det �r ju inte hawaiikulturen som lockat mig till ukulelen, som jag sagt m�nga g�nger (trots min avatar och min profils karakteristik)...

Eftertankens kranka blekhet.

Den h�r kv�llen d� jag gjorde research var �dslig. Lokalen n�stan tom, s�n�r som p� en och annan nighthawk vid bardiskh�rnen. Inga ukulele ladies... och definitivt inga hula girls, vilket vi (kanske) hoppats p� (vi hade ju n�gra Safari-kits i oss), jag vet inte...

Kanske tyckte bartendern att vi inte var n�t att l�gga ner n�n charmoffensiv p� heller (this is no country for old men)? Drinken. Ja den var ju s�tsliskig, f�rst�s... och blaskig. Men s�tsliskiga �r ju s�na h�r drinkar, s� egentligen var den v�l okej, med Tiki-m�tt m�tt.

N�, jag var nog mer inst�lld p� Stan Getz och the West Coast Session och en ren, v�l lagrad m�rk rom. (Sen blev det f�rst�s n�gra till, utsp�dda med cola, innan jag sent p� natten skrev ner mina intryck fr�n The Tiki Room. S� jag �r kanske inte s� p�litlig. Tur att man inte blev recensent.)
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing


Senast �ndrad av H�gel den s�n mar 02, 2022 1:45 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n mar 02, 2022 12:17 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
... den h�r whiskymedicineringen g�r mig lite tramsig...

Har du provat med rom?
En het rom-toddy �r en klassisk kur!

Och man blir precis lika omd�mesl�s av den... s�... Cool
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006