Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

17 mars 2008
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n mar 17, 2022 9:39 pm    Rubrik: 17 mars 2008 Svara med citat

Irl�ndskt denna g�ng (S:t Patricks day) med bullriga s�nginslag om whiskey, som sig b�r. Plink tog p� sig att f�rs�ka moderera en aning, s� att det inte bara skulle vara full fart fram�t hela tiden, och lite mer nyanserat blev det nog.

Sam (hrlarson jr) hade laddat i veckor inf�r m�tet och var efter�t n�jd och glad. Sj�ng Whiskey in the Jar och The Wild Rover i bilen hem (dock inte en Rover).

Jim hade gitarren med sig och, som vi f�rut konstaterat, en s�dan f�r�ndring i ljudbilden �r inte p� n�got s�tt menligt. Alternativa instrument beh�ver ju inte hota det �verliggande ukketemat, utan f�rh�jer det.

�ronvadden som jag f�reslog till banjolelekv�llen, skulle kanske g�ra sig b�ttre i ukulelekropparna, f�r strummingen �r allt annat �n blygsam. N�r vi lade band p� oss i versen till The Wild Rover, kunde man ana en n�got ljuvare musik �n vad som vanligen �r fallet. Hur om�jligt det �n kan verka.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 18, 2022 8:40 am    Rubrik: Svara med citat

Satan satan satan

Ni kanske m�rkte att jag missade m�tet ig�r. Brorsan d�k upp med en gammal gura som skulle ha micktransplantation. Ut med DiMarzio fr�n 1985, in med n�gra myko mickar fr�n ebay.

Men jag ser framf�r mig i dimman en l�ng r�cka kommissionsm�ten som jag inte missar... n�rmast p� SIUF.

Sven
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 18, 2022 10:35 am    Rubrik: Svara med citat

En l�ng r�cka var det ja... Jag ska komma ih�g det och p�minna dig om det beh�vs.

Visst �r det m�rkligt. Det som h�nder n�r man sl�pper loss kommission�rer tillsammans �r ungef�r samma sak som n�r man s�tter riktigt sm� barn att leka tillsammas. De leker vid sidan om varandra och inte med varandra. P� samma s�tt spelar alla f�r sig sj�lva, g�rna s� h�gt som m�jligt, och inte tillsammans. Efter n�gra maningens ord fr�n Plink (sj�lv har jag n�stan slutat bry mig utan bara skrattar och har kul �t kakafonin) b�ttrar det sig och blir betydligt njutbarare f�r �rat. S� byter man l�t och d� kommer vi tillbaka till ruta ett igen. Det �r som om det inte finns generella l�rdomar utan allt m�ste l�ras in p� nytt f�r varje l�t. Intressant var ocks� n�r n�gon l�t skulle demas och demonstrat�ren spelade och sj�ng i olika takt. Fascinerande och skickligt. Typ.

Men det var skitkul. Irl�ndska r�kare g�r sig bra f�r oregerlig jamning. Och Sam bidrog ju med egenp�hittade ackord ocks�. Popl�tarna vi senare gav oss p� var inte lika jam- och skr�lv�nliga utan kr�ver mer genomt�nkt och lydig orkestrering f�r att komma till sin r�tt.

Det var ocks� r�rande att se J�rgen och Harald i sitt h�rn, j�mf�rande ackord p� C- och D-st�md ukke. De fascinerades av att det var olika grepp - varje g�ng!

Och s� blev det lite Cornelis och progg. Kort sagt en kv�ll av gott och blandat. Det visade sig senare att en snake oil pale ale eller vad den nu hette kostar endast 99 sp�nn. Jag k�nde redan vid drickandet att det var n�got av en h�stspark (eller ormbett) i styrkan. Vid betalandet verifierades detta Laughing
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 18, 2022 10:48 am    Rubrik: Svara med citat

Jukka, p�minnelser �r bra. Men ni ska inte tro att det var ett d�ligt minne som gjorde att jag missade, det var en sm�rtsam prioritering som avgjorde. Hela kv�llen ekade en imagin�r Johnny Logan-alls�ng i huvudet. Men vad g�r man, la famiglia �r ju inte lika �ppen, f�rst�ende och tolerant som ukulelekommission�rerna!

Vi ses / Sven
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 18, 2022 12:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Tjosan hejsan! Det �r n�got konstigt som k�nns i huvudet idag (dunka-dunka. Cool

Jag hade i alla fall kul (som vanligt). Very Happy
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis mar 18, 2022 12:36 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
Citat:
Det �r n�got konstigt som k�nns i huvudet idag

Kan vara en av tv� saker:
Det �r tydligen s� att alkoholhaltiga drycker inneh�ller ett gift, som f�rst orsakar eufori, d�refter kolaps och avslutningsvis orsakar allm�nna f�rgiftningssymptom.

Eller s� �r det tomheten som uppst�r n�r man inser att ytterligare ett kommissionsm�te �r �ver.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis mar 18, 2022 7:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var skoj, mycket allspel som stundtals var gungigt och bra. H�rligt g�ng med flera av mina favoriter n�rvarande och tyv�rr flera av dem fr�nvarande, men vafan. Ser fram emot n�sta m�te.

Jag tycker det var en bra id� att boka fredag f�re festivalen p� saddle and sabre, j�rgen, mitt favoritfyllo, fixar du det? Tema n�gon?
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: ons mar 19, 2022 1:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Varf�r inte Reggae o Ska! Smile
D� ska ni f� se att det blir tunggung!!!

L�tf�rslag:
Down under
Pressure drop
No woman no cry
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 19, 2022 1:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller helt med, i princip. Det har iofs visat sig att det finns n�gra som har problem med vanlig reggaebaktakt. Att spela ska, typ The pressure drop kan ge �nnu st�rre problem. De som gillar s�nt �var nog g�rna tills de kan, men det finns ju obstinata typer som bara tycker att man ska spela skillngtryck och liknande Laughing
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor mar 20, 2022 1:00 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag h�ller helt med, i princip. /---/ men det finns ju obstinata typer som bara tycker att man ska spela skillngtryck och liknande

    Boring

_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor mar 20, 2022 11:06 am    Rubrik: Svara med citat

F�rst t�nkte jag att n�e usch! f�r reggae �r alltf�r ofta synonymt med typ "Absolute Reggae", dvs allehanda n�gorlunda v�lk�nda popl�tar i baktakt. Och att spela n�gon Beatles eller tioitoppl�t fr�n en gammal Traxlista eller (ryyyyys!) Life is life i baktakt, ja det lockar i alla fall inte mig n�mnv�rt.

Men sedan t�nkte jag att ukulele = Oceanien = tropiskt och Reggae = V�stindien = tropiskt, s� f�r all del.

Innan slack key nyligen sk�t i h�jden som genre p� den hawaiianska musikscenen f�refaller det ocks� som att just hawaii-reggae (smaka p� ordet) varit stort (och fortfarande �r stort) p� s�derhavs�arna.

S� f�r fan! Reggae kan funka. Fast jag �r lite tveksam �nd� ...
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor mar 20, 2022 11:35 am    Rubrik: Svara med citat

Det ju s��� mycket sk�n Ska!

En gammal goding fr�n sent 70-tal: http://youtube.com/watch?v=m4uDBI4Agp0

Eller Tony Tribe fr�n -69 med Niel Diamond-covern Red red wine: http://youtube.com/watch?v=ovhuKZPNGSU
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor mar 20, 2022 1:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Just de d�r �r v�l inte mina personliga favoriter, �ven om jag i det n�rmaste �r reggae-illitterat.

Men jag �r mer inne p� Marley

http://youtube.com/watch?v=ZUUwCW4ClPo

fast kanske hellre att man lirar One love ("let's get together and feel alright" , kan det vara mer tr�ffande?), Get up stand up, Buffalo Soldier, Jamming (sj�lvklart).

Specials har v�l gjort b�ttre ifr�n sig �n s�d�r? Fast inte f�r att jag kan komma p� vad. Har de n�got som alla kan tralla med i?

Samma sak med m�nga gamla reggae-akter.

Edit: Ska �r f�r en vit man som jag i det n�rmaste ekvivalent med Madness (ja ja, jag vet!)
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor mar 20, 2022 2:50 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Specials har v�l gjort b�ttre ifr�n sig �n s�d�r? Fast inte f�r att jag kan komma p� vad. Har de n�got som alla kan tralla med i?

Lite trallv�nligare p�rh�pps.
http://youtube.com/watch?v=TGDQ85Dg-ss

Deffo tralligt. Lite v�l mycket kanske.
http://youtube.com/watch?v=t2fupqLdYZw

hrlarson skrev:
Edit: Ska �r f�r en vit man som jag i det n�rmaste ekvivalent med Madness (ja ja, jag vet)

Denna har kanske varit l�nkad f�rut, men m�jligen inte med Madness?
http://youtube.com/watch?v=PSTHMxBttlU

The essence of Madness
http://youtube.com/watch?v=XJOLwy7un3U

Och s� m�ste jag bara. Deras m�jligen allra b�sta l�t.
http://youtube.com/watch?v=nSlHSq3cFAg
Synd att ljudet �r s� j�kla d�ligt bara.

Ja allts� ett f�rtydligande. Jag gillar dessa l�tar stenh�rt, men jag �r mycket tveksam till deras l�mplighet som kommissionsl�tar. Det f�r m�nga av oss redan g�r �r att f�resl� sina personliga favoritl�tar i st�llet f�r att v�lja n�got som de flesta kan spela med i och f�rst� logiken i. Jag t�nkte f�rs�ka undvika det, just nu i alla fall.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: tor mar 20, 2022 8:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag hade f�rbannat roligt denna kv�ll. Hyfsat nykter (jag allts�), trevligt folk o mycket spela. Mer t�nker jag inte analysera det hela.

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006