Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Justering av Jerker Loudmouth
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 34
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: l�r okt 27, 2007 12:04 pm    Rubrik: Justering av Jerker Loudmouth Svara med citat

T�nkte bara ber�tta att min Loudmouth blev ett helt annat instrument efter att jag dels bytt str�ngar till Aguila, dels s�nkt stallet en bit. Hyvlade av en bit p� str�ngh�llaren, f�rdjupade sp�ret f�r stallet o filade av en bit p� sj�lva plaststallet, sammanlagt s�nkte jag den 3,5 mm, o vilken skillnad! Betydligt mer l�ttspelad, snabbare o ett helt annat ljud. Betydligt krispigare ljud, jag gillar det, det l�ter mycket mer ukuleligt. Jag ska prova vid tillf�lle att byta material i stallet till n�got h�rdare, plastbiten som satt d�r var r�tt mjuk, kanske en bit ebenholz?

G�sta
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1809
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 27, 2007 10:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har precis samma erfarenhet. Aqula f�r starkare (och b�ttre!?) ljud och s�nkt stall f�r b�ttre action. Sen har det iofs blivit lite h�gre str�ngh�jd igen p� min Loudmouth efter att jag satte dit min piezomirofon av typ "stallben".

Men med aquila och om det beh�vs (jag tror det varierar fr�n ex till ex eller m�jligen mellan olika serier) n�got justerad str�ngh�jd �r Loudmouthen en mycket bra ucke. Den b�sta laminatucke jag h�rt och den b�sta ukulele jag h�rt och spelat f�r under 1000-lappen. F�r 500-sp�nn �r den ett kap! v�l v�rd skillnaden i pris mot en Mahalo U30 (den f�rgglada 6-packsucken)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 50

Inl�ggPostat: s�n okt 28, 2007 1:01 pm    Rubrik: Svara med citat

En ren reflekterande fr�ga kunde vara; - Varf�r inte k�pa en ukulele f�r 1000 kronor?
D� f�r man en ukulele som l�ter bra redan fr�n start.

1000 kronor, dvs dubbelt s� mycket pengar som f�r en ELM, �r inte mycket pengar f�r ett musikinstrument.

Denna lilla motfr�ga �r helt utan v�rdering. Jag �r bara nyfiken.
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1809
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 28, 2007 1:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r vanligen inte mycket justerande som kr�vs (om man nu f�r en som beh�ver fixas till). Det kan iaf jag tycka vara v�rt en 500-hundring.

1000 kronor �r nog en olyckligt vald beloppsgr�ns. Jag kan p� rak arm inte komma p� n�gon ukulele som kostar 1000 sp�nn.

JAM s�ljer en Mahalo i solid Mahogny med hardcase f�r 999 kronor (men man p�pekar att ett hardcase normalt kostar 500 kronor, s� jag uppfattar det som en ukulele f�r 500 sp�nn). Den har jag inte provspelat eller lyssnat p� men �r helt klart lite nyfiken p�. (Inte minst f�r hardcasets skull!) Men vad tusan ska jag med fler halvbra ukulelar till!

En snabbkoll p� Stefans ukulele visar att han s�ljer en ucke som heter Silver Series soprano f�r 1095 sp�nn. Den har jag inte sett eller h�rt (annat �n i hans webshop). D�r kan man ocks� k�pa en Br�ko soprano (tunn modell) f�r 1300 kronor. �n har jag inte h�rt en Br�ko som inte l�tit bra och varit behaglig att spela p�.

Men jag minns n�r en tunn Bruko kostade 900 sp�nn och en Loudmouth 700 sp�nn. Jag valde personligen mellan de b�da modellerna (Jag ville ha en svart ucke) D� tyckte jag att Loudmouthen var ett likv�rdigt alternativ och valde den f�r att den var billigare. Jag tycker nog fortfarande att loucmouthen inte st�r den tunna Brukon efter.

Men en tunn Bruko �r smidig som attan och kan f�s i olika utf�randen. (men d� kostar den v�l 2000?) Jag funderar ibland p� att best�lla en och g�ra resan ned och h�mta den (f�r att f� en tur runt fabriken - jag har l�st referat fr�n s�na som gjort det. Familjen som driver "fabriken" �r tydligen mycket trevliga och g�stv�nliga)

Sen h�nder det v�l inte s� mycket f�rr�n vi betalar 2000 kronor eller lite till f�r ett instrument. Men d� finns det � andra sidan en hel del v�ljudande instrument att v�lja p� (som jag minns det).
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 50

Inl�ggPostat: s�n okt 28, 2007 2:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Ok, 1000 kronor var ett d�ligt exempel.
S�g 2-3000 d�.

N�r jag k�pte min akustiska g****r valde jag i den l�gre prisklassen och landade i p� drygt 4000. En skapligt bra g****r. Hade inget behov av justering f�r att den skulle l�ta bra.

Men n�r man (r�knar �ven in mig sj�lv h�r) ska k�pa en ukulele, d� tycker man att 2000 kronor �r j�ttedyrt. Hellre k�per man en f�r 500 som kanske fyller en av de behoven man har... efter att man filat ner sadlar och annat... i st�llet f�r att k�pa en riktigt bra f�r n�gra tusenlappar som man kan ha livet ut om s� skulle vara.

�r det inte underligt?
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1635
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 28, 2007 2:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har b�de en Loudmouth och en tunn svart Br�ko/Allander. Jag m�ste s�ga att jag f�redrar den tunna, inte bara utseendem�ssigt utan �ven ljudm�ssigt, men det �r f�rst�s en smaksak. Men den tunna svarta kostar v�l just 1000 kr? Eller 995 d�... N�gon p�stod att de inte finns l�ngre, men i f�rra veckan h�ngde det i alla fall en p� JAM. Men de kanske inte tillverkas mer???

Mahalon med hardcase �r inte v�rd 500. Det �r b�ttre att k�pa ett case f�r en femhundring och slippa betala f�r ukken. Jag tror J�rgen ocks� provat den och kommit till ungef�r samma slutsats.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 50

Inl�ggPostat: s�n okt 28, 2007 2:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Mahalon finns med p� min recensionssida...
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1809
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 28, 2007 4:56 pm    Rubrik: Svara med citat

"Problemet" �r att det finns uckar f�r 300 sp�nn. Nu �r detta ett problem inom citationstecken, f�r egentligen �r det ju j�ttebra att man faktiskt kan f� ett riktigt instrument (l�t vara av enklaste modell) f�r vad som f�r de flesta �r ett �verkomligt belopp. Vem som helst som har lust kan k�pa en ukulele och prova att spela. Det kan knappast betraktas som ett "problem".

Det som g�r att jag �nd� envisas med att tala om "problem" i detta sammanhang �r

1) att f�r 200 sp�nn till f�r man ett riktigt bra instrument (Loudmouthen) som kanske beh�ver fixas lite (men s� �r det ju med m�nga U30:or ocks�) och som motsvarar de flestas behov �nda fram till dess att man vill skaffa sig ett riktigt fint instrument - allts� n�r man b�rjar fundera p� ett handbyggt instrument eller en vintage eller n�got s�dant.

2) att det skapar f�rest�llningen att en ukulele inte ska/f�r kosta tusenlappar.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 34
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 12:59 am    Rubrik: Svara med citat

Som svar p� Roosens fr�ga:

I mitt fall fanns det tv� mycket enkla sk�l till att k�pa en billig ukulele.

1. Jag hade ont om pengar, men ville ha en ukulele till rekordf�rs�ket i L�ngholmsparken.
2. Jag visste inte om jag skulle gilla att spela ukulele.

Nu visade det sig att jag tyckte om att spela ukulele, men ocks� att jag trivs med min billiga Loudmouth, s�rskilt efter de t�mligen enkla justeringar jag gjort. Dessutom ger det mig en viss f�rst�else f�r ukulelens uppbyggnad som jag kan ha nytta av om jag n�n g�ng bygger en egen. Och det �r ett instrument som jag kan ha med i b�ten, bilen, ute i skogen, utan att jag beh�ver vara s�rskilt r�dd om det.

Sen gillar jag ocks� id�n om ett enkelt och billigt instrument som alla har r�d med.

G�sta
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1809
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 9:28 am    Rubrik: Svara med citat

G�staU skrev:
det �r ett instrument som jag kan ha med i b�ten, bilen, ute i skogen, utan att jag beh�ver vara s�rskilt r�dd om det.


Precis man beh�ver en ucke som man kan ta med varsomhelst utan att beh�va bli f�r ledsen om den skulle "ta slut". Kan man dessutom ha en s�n som l�ter bra �r det extra lyckat.

En bashing around-ucke, har det kallats p� engelskspr�kiga forum.

H�r p� kommissionens forum ber�ttade n�gon f�r l�nge sen om sin motsvarande ucke som kallades "Hajkuken" och som anv�ndes bla f�r h�rdag tag i bastun, om jag minns r�tt.
Det var m�nga med mig som l�ste fel och tyckte att det var ett konstigt namn p� en ucke. Men det berodde nog p� att det var l�nge sen vi var p� hajk. Men gissa om jag skrattade gott n�r jag f�rstod vad som avs�gs.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 50

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 12:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Tror vi �r inne lite p� samma sp�r alla h�r.
Och jag ska v�l f�rtydliga ocks� att jag varken klankar ner p� n�gon eller anser att det finns n�got r�tt och fel.

Jag tror det �r b�de skadligt och nyttigt f�r ukulelens anseende att den har s� l�ngt pris.
Det skadliga �r att folk d�r ute inte kommer ta ukulelen (eller n�gonting som har med ukulele att g�ra) p� allvar s� l�nge den bara kostar en br�kdel av vad en mandolin, banjo eller liknande instrument kostar.

Det "nyttiga" �r givetvis att alla har r�d att skaffa en och att man har r�d att skaffa fler om man har lust.

Jag har kommit att, mer eller mindre, av princip varken k�pa eller s�lja allt f�r billiga ukuleler. P� det viset hoppas jag att jag drar mitt str� till stacken f�r ett b�ttre ukuleleanseende.
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 17
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 12:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Det har varit intressant att f�lja inl�ggen om priserna p� ukulelar. N�gra har gjort j�mf�relser med gitarrer. N�r jag k�pte min Guild x350 �r 1961 betalade jag 3.100 sek. och hade en m�nadsl�n p� ca800 sek. P� den tiden gav en spelning ca 50 sp�nn, som j�mf�relse allts�. Guilden har jag kvar och den �r fortfarande lika fin som den finaste m�bel, eller vackrare. Efter att ha bygtt fem ukulelar, tre u8nder sommaren, s� kan jag inte f�rst� att en ukulele g�r att s�lja f�r 500 sek. om den nu inte �r robottillverkad av plywwod. Det tar ju flera timmar att tillverka en greppbr�da f�r att inte tala om en enklel rosett. En detalj som jag vill n�mna �r att alla tycks tro att str�ngarna ska ligga s� n�ra greppbr�dan som m�jligt. Str�ngar som ligger f�r n�ra greppbr�dan kan h�mma vibrationerna i locket. B�st �r att prova sig fram.
mvh
Ingvar Tropp
Robert_Hultman skrev:
G�staU skrev:
det �r ett instrument som jag kan ha med i b�ten, bilen, ute i skogen, utan att jag beh�ver vara s�rskilt r�dd om det.


Precis man beh�ver en ucke som man kan ta med varsomhelst utan att beh�va bli f�r ledsen om den skulle "ta slut". Kan man dessutom ha en s�n som l�ter bra �r det extra lyckat.

En bashing around-ucke, har det kallats p� engelskspr�kiga forum.

H�r p� kommissionens forum ber�ttade n�gon f�r l�nge sen om sin motsvarande ucke som kallades "Hajkuken" och som anv�ndes bla f�r h�rdag tag i bastun, om jag minns r�tt.
Det var m�nga med mig som l�ste fel och tyckte att det var ett konstigt namn p� en ucke. Men det berodde nog p� att det var l�nge sen vi var p� hajk. Men gissa om jag skrattade gott n�r jag f�rstod vad som avs�gs.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 50

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 12:39 pm    Rubrik: Svara med citat

F�rresten, Ingvar - jag har ett jobb �t dig.
Borde ha ber�ttat som hastigast om en oktavgitarr som jag f�tt av pappa. Skulle vilja byta ut stall och sadel, och ta bort 2 st�mskruvar p� den... s� att det blir en st�lstr�ngad ucke i st�llet. G�r du det blir det garanterat b�ttre gjort �n om jag skulle g�ra det sj�lv.

�r i Norge nu, men kommer hem n�sta m�ndag...
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 136
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 7:32 pm    Rubrik: Svara med citat

En site som jag h�nger p�, f�rutom denna, �r cigarboxguitars.com. I CGB-communityn tycker alla att instrumenten ska vara hembyggda och g�rna lite ruffa i kanterna. Det kan ju t�nkas vara en efterkonstruktion och ett s�tt att g�ra n�dv�ndigheten till princip, men jag kan sympatisera med tanken.

Jag kan f�rst� att man inte vill spela "seri�st" p� en gammal skruttukke, men s�g att man k�r lite skitig country alternativt Tom Waits-skrammel. D� kanske inte en vintage-ukulele �r av n�den.

Nu ska jag s�ga att jag g�rna k�pte alla ukulelar som fanns, �tminstone dem som �r svindyra, om jag bara hade pengarna, men det �r inte bara av ondo att tvingas spela p� ett billigt instrument. Hade jag lagt sextusen, eller sextiotusen p� en ukke hade det k�nts som om man m�ste spela hela tiden och dessutom m�ste bli j�tteduktig. Och det g�r och blir jag ju g�rna, men helst inte f�r att jag m�ste, utan mycket hellre f�r att jag vill.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 136
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 8:55 pm    Rubrik: �m t� ... Svara med citat

Fan vad jag l�t affekterad! Fast jag m�ste erk�nna att jag blir lite provocerad n�r det uppst�r en debatt om varf�r billiga ukulele efterfr�gas, som om n�got annat �n en begr�nsad budget skulle vara anledningen.

Ingvar skrev:
Citat:
jag inte f�rst� att en ukulele g�r att s�lja f�r 500 sek. om den nu inte �r robottillverkad


Dj�vlar vad cool! En robottillverkad ukulele vill man ju ha!
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006