Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Banjo ukulele... n�gra fr�gor

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
relativ



Registreringsdatum: 29 oktober 2007
Inl�gg: 2
Ort: Smedjebacken

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 1:06 pm    Rubrik: Banjo ukulele... n�gra fr�gor Svara med citat

Halloj
Har k�pt en "John Grey & Sons" banjolele p� e-bay. Tyv�rr �r st�mskruvarna helt slut, s� jag letar efter nya. I �vrigt ett v�ldigt fint instrument. Har aldrig �gt en banjo tidigare, s� jag har n�gra fr�gor...

Hur h�rt ska skinnet sp�nnas?! Ska skinnet behandlas p� n�got s�tt? Det �r ju j�ttegammalt och kanske beh�ver lite fett f�r att inte spricka?!

Dessutom undrar jag hur stallet ska placeras. Det best�r av en liten l�s mahognybit som kl�ms fast av str�ngarna mot skinnet. Hur vet jag var det ska sitta n�gonstans? Ska det fixeras p� n�got s�tt?

MVH
Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1635
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 1:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Stallet ska inte fixeras utan det ska h�llas p� plats av str�ngarna. En tumregel avs placeringen �r att tolfte bandet ska vara mitt p� str�ngen - ehh bandstaven allts�. Lika mycket str�ng p� b�da sidor. Pga att str�ngen t�js n�r man trycker ned den och pga vinklar och s�dant, s� st�mmer detta inte n�dv�ndigtvis till 100%, men ger n�got att utg� fr�n.

N�sta grej �r att prova om tonen vid tolfte bandet �r samma som l�s str�ng, fast en oktav h�gre. Om tolfte bandet ger f�r h�g ton ska stallet flyttas l�ngre bak (bort fr�n greppbr�dan) blir tonen f�r l�g, ska stallet flyttas i andra riktningen. Obs att n�r du flyttar stallet �ndras f�rst�s den l�sa str�ngens tonh�jd ocks�, s� man m�ste alltid j�mf�ra l�s och tolfte med samma stallplacering.

Enklast �r v�l att anv�nda st�mapparat. N�st enklast �r att k�ra flagolett p� tolfte bandet och j�mf�ra med nedtryckt str�ng. (Blir det flagolett p� banjolelar? Det kanske kr�vs mer sustain f�r att h�ra dem) Annars f�r man f�rlita sig p� sin f�rm�ga att pricka in exakt en oktav med h�rseln.

F�rmodligen kommer du att uppt�cka att olika str�ngar egentligen skulle kr�va lite olika str�ngl�ngd, s� det blir till att kompromissa, eller ev att g�ra ett sk kompenserat stall.

Jag vet inget om banjoukkar. Ovanst�ende g�ller egeentligen alla str�nginstrument. S� sp�nning vet jag inget om. Tills det l�ter bra?
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
relativ



Registreringsdatum: 29 oktober 2007
Inl�gg: 2
Ort: Smedjebacken

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 10:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Tackar!
Nu �r stallet injusterat och det l�ter bra. Kan faktiskt f� ok flagoletter �ver tolfte bandet, och de st�mmer bra med tonen vid nedtryckt str�ng...

Jag har sp�nt ner skinnet r�tt h�rt och tycker att det l�ter b�ttre och b�ttre ju mer jag sp�nner. Men hur h�rt v�gar man dra �t? Finns det risk att dra s�nder skinnet?

Och s� har jag en ny fr�ga ocks�... B�de i stallet och sadeln s� �r sp�ret f�r f�rsta str�ngen (r�knat uppifr�n) bredare och har ett st�rre avst�nd till n�sta str�ng �n �vriga. Det ser allts� ut som om basstr�ngen ska sitta d�r. Ska den allts� str�ngas p� annat s�tt �n en vanlig ukulele? Hur? St�mning? Om jag vill str�nga den som vanligt antar jag att jag m�ste fila upp minst ett nytt sp�r i stall och sadel...

MVH
Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006