Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ångbåtsblues den 18 juni (med start vid Karlbergs slott)
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis jun 26, 2021 4:33 pm    Rubrik: Re: Ångbåtsblues den 18 juni (med start vid Karlbergs slott) Svara med citat

Ingvar Tropp skrev:
På bilderna är, så vitt jag kan se, alla ukarna försedda med en mekanik som går rakt igenom huvudet. Jag har ju använt mig av gitarrmekanik. Skall det vara sådan mekanik som visas på bilderna och i så fall av vilket fabrikat.?

Ska och ska. Det är vanligast och traditionellt med genomhuvudetskruvar. De ursprungligaste var av fioltyp, med bara en "träpinne" lagom hårt intryckt i ett hål. Modernare varianter funkar fortfarande enligt friktionsprincipen men då med lite mer sofistikerade sätt att åstadkomma friktionen och justera den till en behaglig nivå. Sedan finns det också genomhuvudetskruvar med utväxling, typ banjo.

Det förekommer, främst på lite större storlekar, men även på sopraner att man har sidoskruvar av gitarrtyp. (Min resonatorukke har "gitarrmekanik" om du tittar en gång till.) Det finns även exempel på mekanik av samma typ som nylonsträngade akustiska gitarrer har, med skåror genom huvudet och utväxlade skruvar. Allt finns. Jag är dock dålig på fabrikat.

What, me uke?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: tis jun 26, 2021 10:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Grover, Schaller ocih gotoh gör high-end-ukulelestämskruvar.

Googla på "ukulele +tuningpegs" så hittar du säkert massa ställen du kan köpa dessa Smile

Registreringsdatum: 19 november 2021

InläggPostat: tis jun 26, 2021 11:35 pm    Rubrik: Om stämskruvar Svara med citat

Hej Ingvar. Stämskruvarna på en ukulele kan vara av båda sorterna, jag har en av varje, men jag tycker att gitarrmekaniken är bättre för den fungerar som en finstämmare eftersom den är utväxlad med ett kugghjul som gör det lättare att göra små justeringar som kan vara väldigt värdefullt att kunna göra om man vill ha instrumentet välstämt. Så tror jag att det inte heter huvud där stämskruvarna sitter utan snäcka även på ukulelar. Det heter det på övriga stränginstrument.
Bra att man fick godkänt i maskinrummet på båten, det är ju en skam att ha ett skitigt sådant. Hälsning, Martin B Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: sön aug 19, 2021 11:07 am    Rubrik: Re: Om stämskruvar Svara med citat

Martin B skrev:
Så tror jag att det inte heter huvud där stämskruvarna sitter utan snäcka även på ukulelar. Det heter det på övriga stränginstrument.

Där ser man på. Jag visste inte att det hette snäcka på andra instrument och har därför aldrig kommit på tanken att kalla ukulelens "huvud" för snäcka. Fast jag tror nog att det är ovanligt att det kallas snäcka på en ukulele (därmed inte nödvändigtvis fel).

Beträffande typ av stämskruvar har jag personligen en invändning mot de utväxlade skruvarna: de blir tunga. Med snäcka/huvud, stämskruvar och en massiv hals men en ihålig kropp byggd av tunt trä blir instrumentet "obalanserat" - tungt framåt huvudet/snäckan. Därför föredrar jag friktionsskruvar trots att det är bökigare att finstämma.
Martin B

Registreringsdatum: 19 november 2021

InläggPostat: ons aug 22, 2021 10:21 pm    Rubrik: En toppensnäcka. Svara med citat

Du har nog rätt Robert. På en ukulele och även en g****r säger man kanske huvud. Snäcka kommer från stråkinstrumenten där huvudet faktiskt har en form som imiterar en snäcka. Jag har av ohejdad vana alltid sagt snäcka om den del där stämskruvarna sitter, men när jag tänker efter så är detta språkbruk både okunnigt och slarvigt.
Man lär så länge man har elever som Miff Jörling sa en gång.
Hälsning Martin. Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet