Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

�ngb�tsblues den 18 juni (med start vid Karlbergs slott)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jun 26, 2021 4:33 pm    Rubrik: Re: �ngb�tsblues den 18 juni (med start vid Karlbergs slott) Svara med citat

Ingvar Tropp skrev:
P� bilderna �r, s� vitt jag kan se, alla ukarna f�rsedda med en mekanik som g�r rakt igenom huvudet. Jag har ju anv�nt mig av gitarrmekanik. Skall det vara s�dan mekanik som visas p� bilderna och i s� fall av vilket fabrikat.?


Ska och ska. Det �r vanligast och traditionellt med genomhuvudetskruvar. De ursprungligaste var av fioltyp, med bara en "tr�pinne" lagom h�rt intryckt i ett h�l. Modernare varianter funkar fortfarande enligt friktionsprincipen men d� med lite mer sofistikerade s�tt att �stadkomma friktionen och justera den till en behaglig niv�. Sedan finns det ocks� genomhuvudetskruvar med utv�xling, typ banjo.

Det f�rekommer, fr�mst p� lite st�rre storlekar, men �ven p� sopraner att man har sidoskruvar av gitarrtyp. (Min resonatorukke har "gitarrmekanik" om du tittar en g�ng till.) Det finns �ven exempel p� mekanik av samma typ som nylonstr�ngade akustiska gitarrer har, med sk�ror genom huvudet och utv�xlade skruvar. Allt finns. Jag �r dock d�lig p� fabrikat.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis jun 26, 2021 10:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Grover, Schaller ocih gotoh g�r high-end-ukulelest�mskruvar.

Googla p� "ukulele +tuningpegs" s� hittar du s�kert massa st�llen du kan k�pa dessa Smile
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: tis jun 26, 2021 11:35 pm    Rubrik: Om st�mskruvar Svara med citat

Hej Ingvar. St�mskruvarna p� en ukulele kan vara av b�da sorterna, jag har en av varje, men jag tycker att gitarrmekaniken �r b�ttre f�r den fungerar som en finst�mmare eftersom den �r utv�xlad med ett kugghjul som g�r det l�ttare att g�ra sm� justeringar som kan vara v�ldigt v�rdefullt att kunna g�ra om man vill ha instrumentet v�lst�mt. S� tror jag att det inte heter huvud d�r st�mskruvarna sitter utan sn�cka �ven p� ukulelar. Det heter det p� �vriga str�nginstrument.
Bra att man fick godk�nt i maskinrummet p� b�ten, det �r ju en skam att ha ett skitigt s�dant. H�lsning, Martin B Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 11:07 am    Rubrik: Re: Om st�mskruvar Svara med citat

Martin B skrev:
S� tror jag att det inte heter huvud d�r st�mskruvarna sitter utan sn�cka �ven p� ukulelar. Det heter det p� �vriga str�nginstrument.


D�r ser man p�. Jag visste inte att det hette sn�cka p� andra instrument och har d�rf�r aldrig kommit p� tanken att kalla ukulelens "huvud" f�r sn�cka. Fast jag tror nog att det �r ovanligt att det kallas sn�cka p� en ukulele (d�rmed inte n�dv�ndigtvis fel).

Betr�ffande typ av st�mskruvar har jag personligen en inv�ndning mot de utv�xlade skruvarna: de blir tunga. Med sn�cka/huvud, st�mskruvar och en massiv hals men en ih�lig kropp byggd av tunt tr� blir instrumentet "obalanserat" - tungt fram�t huvudet/sn�ckan. D�rf�r f�redrar jag friktionsskruvar trots att det �r b�kigare att finst�mma.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: ons aug 22, 2021 10:21 pm    Rubrik: En toppensn�cka. Svara med citat

Du har nog r�tt Robert. P� en ukulele och �ven en g****r s�ger man kanske huvud. Sn�cka kommer fr�n str�kinstrumenten d�r huvudet faktiskt har en form som imiterar en sn�cka. Jag har av ohejdad vana alltid sagt sn�cka om den del d�r st�mskruvarna sitter, men n�r jag t�nker efter s� �r detta spr�kbruk b�de okunnigt och slarvigt.
Man l�r s� l�nge man har elever som Miff J�rling sa en g�ng.
H�lsning Martin. Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006