Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukebyggen
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: m�n jun 11, 2021 3:54 pm    Rubrik: Ukebyggen Svara med citat

Jag har byggt tv� ukar. Till lock har jag anv�nt lind och till botten alm. Halsarna �r ocks� alm. De l�ter "mycket och h�rt". �r det n�gon som vet den optimala tjockleken f�r botten och lock till en uke. Jag anv�nt 1.8 mm till ett lock och 2.2 mm till ett.
Ingvar
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jun 11, 2021 4:28 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen hit Ingvar!

Kul med en instrumentbyggare till (jag �r allts� inte det men det finns v�l �tm en till h�r p� forumet). Det vore kul att se bilder p� dina skapelser! Och h�ra ljudprov med dem. Allra roligast f�rst�s att se och h�ra dem i verkligheten men i avvaktan p� det skulle bilder och ljudfiler duga.

Vilket som �r den optimala tjockleken p� locket t�rs jag inte ha n�gon uppfattning om. "Tunnt" �r jag frestad att svara men jag har spelat p� uckar med lock som jag uppfattar som tjocka som l�ter bra. Jag skulle gissa att det "bara" �r en variabel i ekvationen. Visste jag hur man anv�nde ett skjutm�tt skulle jag m�ta mina mest v�lljudande uckars lock. (Man ska dessutom ha ett skjutm�tt).
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jun 11, 2021 10:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag hade f�r mig att jag l�st n�got om detta nyligen och hittade en diskussion p� cosmos om cigarrl�deukkar. D�r s�ger en "erfaren amat�r" att en tjocklek p� 3/32" (knappt 2,4 mm) kan vara lagom till locket. Han avr�der fr�n att g�ra dem tunnare �n 1/16" (knappt 1,6 mm). Beroende p� tr�slag och dess h�llfasthet, och hur det �r s�gat, kan det nog variera en del hur tunt man kan g�. En vanlig ukke kan f�rmodligen g�ras lite tunnare �n en cigarrl�da. Den �r ju m�jligen lite mindre. Och s� beror det p� hur man "bracar" f�rmodar jag.

Du verkar i alla fall ha hamnat i r�tt h�rad med dina ukkar. Det vore kul att se och h�ra dem.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jun 12, 2021 2:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Hittade ett skjutm�tt men dessv�rre �r ljudh�len p� uckarna f�r sm� f�r att skjutm�ttet ska f� plats.

Kom p� att jag har ritningar till en ukulele. De publicerades i "The Industrial-Arts magazine" (utgiven i Milwaukee, Wisconsin) i december 1915. F�rfattare �r sl�jdl�raren John Bangeter i Los Angeles.

Enligt materiallistan ska man av�nda "1 pc Tobasco mahogany Vener 1/16 full x 61/2x 20" " till top och botten. 1/16 tum d�r ocks� allts�.

John King, som spelar klassisk musik p� ukulele, har skrivit den intressanta artikeln d�r jag hittade ritningen med tillh�rande beskrivning varnar dock f�r att banden �r d�ligt m�tta och att om man f�ljer anvisningarna i det avseendet l�r man f� en d�ligt intonerad ukulele.

Artikeln finns p� Nalu Musics l�sv�rda Ukuelel arcade
http://www.nalu-music.com/nalu/Plans1915.pdf

I samma artikel skriver John King ocks� att �ven om The Panama Pacific Internationa Exposition i San Fransisco 1915 spelade stor roll f�r ukulelens spridning p� det ameriskanska fastlandet, s� fanns ukulelen i Los Angeles redan 1911. Kvintetten "Bird of Paradise" med hawaii-f�dda medlemmar som spelade g****r och ukulele. �ret d�rp� spelade de p� Broadway.

King noterar att Sears Roebuck & Co b�rjade s�lja ukuleles 1914 och att �tminstone ett halv dussin ukulelemetod-b�cker hade getts ut innan ust�llningen i San Fransisco 1915.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: tis jun 12, 2021 4:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r att ni svarade s� snart. 1/16 " �r v�l ca 1.6 mm. Det �r sv�rt att arbeta med s� tunt material om man vill l�gga in en rosett eller intarsia, men jag ska f�rs�ka bygga en uike med s� tunt lock vid tillf�lle. Det vore bra med en enkel instruktion om hur man skickar meddelanden. En gammal gubbe �r ju inte s� hemma p� datorn. Jag har i alla fall lyckats att f� in n�gra bilder p� mina ukar och dem ska jag f�rs�ka bifoga. bild 006,007 och 008 �r min f�rsta uke och de �vriga bilderna �r min andra. Anledningen till att jag byggde var att n�r tanterna i den s�nggrupp d�r jag spelar kompgitarr best�mde att vi �ven skulle ha en ukulelekurs s� best�mde jag mig f�r att bygga. Efter ett visst letande p� n�tet fick jag en n�gorlunfda uppfattning om hur jag skulle g�ra och det f�rsta bygget tog inte m�nga dagar, vilket v�l kan ses vid n�rmaste granskning. Vid det andra bygget tog jag mycket mer tid p� mig och provade gjorde om och �ndrade. Jag anv�nder 380mm mensur. Under �ren har jag byggt ett antal gitarrer med mindre framg�ng (men spelbara) s� jag har lite erfarenhet av instrumentbyggen. Nu kommer det stora problemet. Hur ska jag b�ra mig �t f�r att bifoga mina bilder. Vi f�r se hur det g�r.
mvh Ingvar Jag hittade inget s�tt att bifoga bild s� jag f�rs�ker med en mail
Robert_Hultman skrev:
V�lkommen hit Ingvar!

Kul med en instrumentbyggare till (jag �r allts� inte det men det finns v�l �tm en till h�r p� forumet). Det vore kul att se bilder p� dina skapelser! Och h�ra ljudprov med dem. Allra roligast f�rst�s att se och h�ra dem i verkligheten men i avvaktan p� det skulle bilder och ljudfiler duga.

Vilket som �r den optimala tjockleken p� locket t�rs jag inte ha n�gon uppfattning om. "Tunnt" �r jag frestad att svara men jag har spelat p� uckar med lock som jag uppfattar som tjocka som l�ter bra. Jag skulle gissa att det "bara" �r en variabel i ekvationen. Visste jag hur man anv�nde ett skjutm�tt skulle jag m�ta mina mest v�lljudande uckars lock. (Man ska dessutom ha ett skjutm�tt).
[img][/img][url][img][/img][/url]
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jun 12, 2021 8:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Sp�nnande!

Att svara p� inl�gg klarar du ju galant (med citat och allt). Att bifoga bilder �r sv�rare f�r att inte s�ga om�jligt. Wink Det finns n�mligen inget s�tt att l�gga upp bilder i forumet (bortsett fr�n sk "avatarer" - de sm� bilderna som vissa av oss har bredvid v�ra inl�gg - s�na l�gger man upp via sin profil) Andra bilder som visas i inl�ggen �r i sj�lva verket l�nkar till bilder som finns p� andra servrar p� internet.

M�nga f�r ju ett visst serverutrymme med sitt internetabonnemang. Och har man inget s�dant s� finns det en del gratistj�nster p� n�tet. En s�n tj�nst �r boxnet - http://www.box.net/

Jag s�g att jag f�tt bilder fr�n dig i mailen, s� jag l�gger upp dem p� min egen server tills vidare och l�nkar d�rifr�n s� att alla f�r se dina byggen.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jun 12, 2021 8:29 pm    Rubrik: Svara med citat












_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jun 12, 2021 8:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r ju tjusiga instrument du byggt med "bindings" (vad det nu heter p� svenska - de d�r kanterna p� klangl�dan), rosetter runt ljudh�len och inl�ggningar. Det skvallrar om att n�gon som gillar (och kan) hantera tr� varit i farten.

Sj�lv kan jag inget om vare sig tr�sl�jd eller instrumentbyggen. Lind och alm �r dock ovanliga tr�slag i ukulelesammanhang men d�rmed inte n�dv�ndigtvis fel. Vad �r det f�r tr� i greppbr�dorna och inl�ggningarna p� kanterna p� lock och botten, respektive i halsen?

Tv� egenheter sl�r mig direkt. Den �versta ukulelen har en tjockare klangl�da �n brukligt och den undre har ett st�rre ljudh�l �n man �r van vid. Vad var det som styrde utformningen?

Och baserat p� l�rdomarna fr�n dessa byggen (och eventuellt fr�n andra h�ll) hur kommer n�sta ucke att se ut? F�r det blir v�l fler!!
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: ons jun 13, 2021 9:53 am    Rubrik: Svara med citat

2mm lock, 1,5-1,8 sidor och 2-2,4 i backstycket har jag h�rt!
Lind och alm �r vanliga i elgitarrer men jag har aldrig h�rt om n�gra framg�ngsrika akustiska instrument i dessa tr�slag Rolling Eyes

Traditionella uckar �r oftast byggda i ett och samma tr�slag vilket �r det effektivaste s�ttet att f� mycket ljud (s�rskillt i sm� o ljudsvaga instrument).
Vibrationer ogillar material som �ndrar konsistens (tex olika tr�).
P� gitarrer har man lite mer ljudvolym att spela p�, d� brukar man komponera ljudet med val av tr� men �ven d�r s�gs det att fler �n tre tr�slag s�llan bidrar till n�gon f�rdel. Fr�n gitarrens storlek (1/1) och mindre b�r kanske antalet tr�slag ocks� minskas med 1 tr�slag f�r varje kvarts-storlek, o d� slutar det ju me ett tr�slag till en ucke Wink
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: ons jun 13, 2021 11:37 am    Rubrik: Svara med citat

Sk�let till mina olika tr�slag �r att jag sedan m�nga �r har n�gra plankor av b�de lind och alm. Den v�rldsber�mde gitarrbyggaren Roberto Benedettin har b.la. byggt en g****r med lock av kvistrik gran och f�tt fram fint ljud. Det �r allts� roligt att prova n�r man inte har tex. kvistren, t�tvuxen gran att tillg�. Det m�rka tr�et i den ena greppbr�dan liksom inl�gg i bottnen �r ett tr�slag som jag inte vet namnet p� , men det �r h�rt och flisar sig l�tt. Snyggt �r det i alla fall. Liningen �r mahogny p� den tjocka och vanlig plast p� den andra. B�da halsarna �r av alm men med olika utf�randen av mekanikmonteringen. Sidorna p� den tunna uken �r av bok (tror jag) medan sidorna p� den andra �r av s�lg. Orsaken till att ljuh�let �r st�re p� den ena uken �r att jag k�rde snett n�r jag fr�ste f�r rosetten. Den tjocke klangl�dan �r ett experiment. Det ska bli intressant att h�ra vad ni experter s�ger om ljudet n�r f�tt fixat till en fil. Jag har inte best�mt hur n�sta uke ska se ut, men storleken blir ungef�r densamma (det �r jobbibgt att bygga nya mallar) Kroppen blir som p� den tunna. Jag ska f�rs�ka med ett lock p� 1.6 mm och montera gr�vre "bracing" Kanske bygger jag i bj�rk elle vad jag kan hitta i lagret. Eftersom det inte �r min mening att tj�na pengar p� min hobby s� f�r det ta tid - bara det blir bra. Jag kan hitta m�ngder av sm� fel p� b�da mina ukar. N�gon lite miss vid fr�sning, rosetten �r n�gra tiondelar sned m.m. Jag skulle vilja l�ra mig att g�ra intarsia b�ttre. Jag experimenterar just nu med en st�llning f�r en liten �verfr�s. Vi f�r se hur det g�r. Jag vill inte heller k�pa dyrt material som riskeras att bli f�rst�rt vid experiment. Detta blev ett l�ngt svar men det �r kul att diskutera min hobby. Tyv�rr har jag en str�ng order fr�n hustrun att st�da verkstaden ("r�tth�let" kallar hon mitt paradis) f�re n�sta bygge. Jag m�ste l�ra mig n�gra fler ackord om jag ska g�ra en ljudfil. Ukest�mningen �r ju ologisk f�r mig som spelat g****r i v�l femtio �r
Ha det bra
Ingvar
Robert_Hultman skrev:
Det �r ju tjusiga instrument du byggt med "bindings" (vad det nu heter p� svenska - de d�r kanterna p� klangl�dan), rosetter runt ljudh�len och inl�ggningar. Det skvallrar om att n�gon som gillar (och kan) hantera tr� varit i farten.

Sj�lv kan jag inget om vare sig tr�sl�jd eller instrumentbyggen. Lind och alm �r dock ovanliga tr�slag i ukulelesammanhang men d�rmed inte n�dv�ndigtvis fel. Vad �r det f�r tr� i greppbr�dorna och inl�ggningarna p� kanterna p� lock och botten, respektive i halsen?

Tv� egenheter sl�r mig direkt. Den �versta ukulelen har en tjockare klangl�da �n brukligt och den undre har ett st�rre ljudh�l �n man �r van vid. Vad var det som styrde utformningen?

Och baserat p� l�rdomarna fr�n dessa byggen (och eventuellt fr�n andra h�ll) hur kommer n�sta ucke att se ut? F�r det blir v�l fler!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor jun 14, 2021 11:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag gillar Ingvar Tropp Beundran
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: fre jun 15, 2021 9:09 pm    Rubrik: Svara med citat

[quote="Ingvar Tropp"] Ukest�mningen �r ju ologisk f�r mig som spelat g****r i v�l femtio �r
quote]

Ingvar min v�n!!! Nu har du varit lite f�r snabb i analysen!

Uckest�mningen �r superlogisk f�r en gammal gitarristr�v!

Vad du ska g�ra f�r att l�ttare �vers�tta dina gitarrkunskaper till den lilla lelen �r att b�rja med att st�mma i D med l�g A, d� motsvarar den en helt vanlig g****r med capot p� 7:e bandet som man bara spelar p� de 4 understa str�ngarna. F�r att f� hj�rnan att k�pa det resonemanget �r det ganska najs att testa att just ta fram en g****r och spela lite s�. N�r du blivit bkv�m med detta s� kan du s�tta p� en h�g A str�ng ist�llet, det �r ju bara n uppoktaverad version av samma ton som iofs d�dar en rej�l bit av oktavl�ngden p� instrumentet men enligt de flesta ukkeister bidrar till det speciella uckeljudet. Ha det / Chris/ Plink
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: l�r jun 16, 2021 10:02 am    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r ditt v�nliga omd�me om min enkla person. Eftersom du aldrig har tagit del av mina eleganta man�r och ej heller sk�dat min tjusiga utseende s� tyder jag ditt uttalande som ett ber�m f�r att jag tycker om tr�, vilkert jag verkligen uppskattar
v�nligen
Ingvar
Calypsonic skrev:
Jag gillar Ingvar Tropp Beundran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: l�r jun 16, 2021 10:04 am    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r ditt v�nliga omd�me om min enkla person. Eftersom du aldrig har tagit del av mina eleganta man�r och ej heller sk�dat min tjusiga utseende s� tyder jag ditt uttalande som ett ber�m f�r att jag tycker om tr�, vilkert jag verkligen uppskattar
v�nligen
Ingvar
Calypsonic skrev:
Jag gillar Ingvar Tropp Beundran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: l�r jun 16, 2021 10:15 am    Rubrik: Svara med citat

[quote="Plink-plonk"]
Ingvar Tropp skrev:
Ukest�mningen �r ju ologisk f�r mig som spelat g****r i v�l femtio �r
quote]

Kanske var jag f�r snabb men jag f�rst�r inte riktigt �nd�. Jag har aldrig �gt ett capot f�r jag anv�nder n�stan bara barr�ackord och n�r jag ska ha fyrtonsackord s� d�mpar jag aktuella str�ngar. Jag f�rst�r att jag borde ha l�st lite uketeori innan jag gav mig in i �mnet. Annars �r jag ganslka bra p� teoretisk ackordsuppbyggnad med lite harmonil�ra. "Att st�mma i D" �r det st�mning A;D;Fiss, H. ?arit lite f�r snabb i analysen! Det tog ett tag f�r mig att f�rst� att den tjocka str�ngen i setet var D och den n�st tjockaste Fiss. Finns det n�gon bra lektyr i �mnet? Vad menar du med att "s�tta p� en h�g A str�ng i st�llet"? Just nu k�nner jag mig dum som avsl�jar min okunskap, men om man inte fr�gar s� f�r man inget veta.
Mvh
Ingvar

Uckest�mningen �r superlogisk f�r en gammal gitarristr�v!

Vad du ska g�ra f�r att l�ttare �vers�tta dina gitarrkunskaper till den lilla lelen �r att b�rja med att st�mma i D med l�g A, d� motsvarar den en helt vanlig g****r med capot p� 7:e bandet som man bara spelar p� de 4 understa str�ngarna. F�r att f� hj�rnan att k�pa det resonemanget �r det ganska najs att testa att just ta fram en g****r och spela lite s�. N�r du blivit bkv�m med detta s� kan du s�tta p� en h�g A str�ng ist�llet, det �r ju bara n uppoktaverad version av samma ton som iofs d�dar en rej�l bit av oktavl�ngden p� instrumentet men enligt de flesta ukkeister bidrar till det speciella uckeljudet. Ha det / Chris/ Plink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006