Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Flukeliknande

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 77
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: ons jun 20, 2021 8:42 pm    Rubrik: Flukeliknande Svara med citat

Hall� !

Jag testspelade en Fluke p� jam (den med �ppet huvud) och jag vart j�ttek�r men jag t�nker inte k�pa en ukulele f�r 2000 s� jag undrar om det finns n�n ukulele med samma "ljudkarakt�r" fast lite billigare ?

tack f�r svar
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: s�n jun 24, 2021 7:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte sett n�gra fluke kopior.
Jag tycker att en bra ukulele �r v�rd 2k.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1640
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jun 25, 2021 8:50 am    Rubrik: Svara med citat

Jag �r inte helt s�ker p� Flukens ljudkarakt�r. Men ser man till materialval, med tr� � locket och en v�lvd(?) kropp i konstmaterial (inte plast direkt, utan n�got med ett komplicerat namn) s� finns ju �ven Ovation Applause, men de kostar lika mycket. Ja Fluken �r ju en Concert, s� det i sig g�r ju viss skillnad. Det finns ocks� n�got som heter Flea, som �r tillverkade av samma fabrikant som Fluke. De �r tuffare tycker jag, finns b�de som sopran och concert, men Jam har kanske inte dem. I stort sett samma prisklass p� dem tror jag.

Det �r nog s� att man f�r r�kna med s�dana priser om man ska ha n�got lite b�ttre. Det �r �nd� "billigt" f�r kvalitetsinstrument. Det finns ju en begagnatmarknad ocks�. Har du kollat eBay, eller annonserna p� FMM (Flea Market Music - ja just det sj�lva tillverkaren). Gl�m inte bort fraktkostnaden och ev tull och moms om du tittar p� n�got utanf�r EU.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 17
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: m�n jun 25, 2021 7:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Om man vill spela ett instrument s� �r det klart att ett bra s�dant kostar n�gra kronor. I min tidiga ungdom - 20 �r - trodde jag att jag skulle bli v�rldens b�sta jazzgitarrist. F�ljaktligen ink�pte jag en en helakustisk Guild x 350 till en kostnad av 3 200 kr, vilket var lika med ca 5 m�nadsl�ner.Det blev en seg avbetalning n�r spelningarna gav 50 - 100 sp�nn/kv�ll. Min Guild har jag kvar, den andra visionen f�rsvann snart, och den ligger som ett smycke i sitt fodral. Aldrig n�gonsin kan jag bygga ett s�dant instrument, men jag blir glad varje g�ng jag h�ller denna sk�nhet i mina h�nder. Det �r riktigt tr�kigt att spela p� ett d�ligt instrument och tar l�tt d�d p� intresset. Mitt r�d �r att ska man spela s� ska det vara p� riktiga grejor. F�rresten s� har jag i kv�ll hyvlat tre l�nnbr�dor till 1,6 mm. Tror du att detta blir bra lock med 60 mm sarg och en mensur om 380 mm?
Ingvar
jukkalele skrev:
Jag �r inte helt s�ker p� Flukens ljudkarakt�r. Men ser man till materialval, med tr� � locket och en v�lvd(?) kropp i konstmaterial (inte plast direkt, utan n�got med ett komplicerat namn) s� finns ju �ven Ovation Applause, men de kostar lika mycket. Ja Fluken �r ju en Concert, s� det i sig g�r ju viss skillnad. Det finns ocks� n�got som heter Flea, som �r tillverkade av samma fabrikant som Fluke. De �r tuffare tycker jag, finns b�de som sopran och concert, men Jam har kanske inte dem. I stort sett samma prisklass p� dem tror jag.

Det �r nog s� att man f�r r�kna med s�dana priser om man ska ha n�got lite b�ttre. Det �r �nd� "billigt" f�r kvalitetsinstrument. Det finns ju en begagnatmarknad ocks�. Har du kollat eBay, eller annonserna p� FMM (Flea Market Music - ja just det sj�lva tillverkaren). Gl�m inte bort fraktkostnaden och ev tull och moms om du tittar p� n�got utanf�r EU.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006