Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Shape of things to come
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 30, 2021 3:08 pm    Rubrik: Svara med citat

F�r att �terf�ra tr�den till ursprunget:

NY F�RB�TTRAD VERSION UTE NU!!!
L�nken i f�rsta posten �r utbytt.

F�rb�ttrad tonh�jdsh�llning p� s�ngen
F�rsiktigt EQ-justerade ukkesp�r, f�r att g�ra dem mer tonalt distinkta. Liten h�jning i mellanregistret f�r den rena, s�nkning i dito och h�jning i diskanten f�r disten och en mer dramatiskt stigande frekvenskurva f�r funkukken (kul ord).
Jag lyckades f� till en master-EQ f�r f�rsta g�ngen och anv�nde den till att g�ra en mycket svag u-kurva, som �nd� luftade till det hela lite.
N�got mindre Master-limiter (det var inte mycket fr�n b�rjan heller)
Ytterligare kapning av nedre registret p� basen, tillsammans med mindre kompression av "k�ren" gav n�got mindre pressat ljud t ex, ja d�r k�ren finns.

All denna kompressions- och mellanregisterminskning g�r att totalvolymen nog upplevs som lite l�gre, �ven om m�tarna, liksom tidigare stannar p� -0,2 dB.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 30, 2021 3:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Synd att inte den gamla ljudfilen fanns kvar, f�r j�mf�relsens skull. Det k�nns emellertid som att den nymixade (-inspelade?) versionen �r avseev�rt mycket b�ttre. Att s�ngen inte bara �r tonh�jdsm�ssigt b�ttre utan ocks� starkara (v�l?) �r ett j�ttelyft. Att de olika uckarna har blivit mer distinkta �r ocks� ett j�ttelyft. Det g�r t ex att den distade ucken h�rs bra utan att f�r den sakens skull vara helt dominerande (som jag minns det som i den f�rra inspelningen).

Jag tyckte ju inte om den f�rra inspelningen men jag gillar den h�r.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 30, 2021 3:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Den gamla finns kvar. Ta bara bort sista tecknet, en 2:a i l�nken s� kommer du till den.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 30, 2021 4:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Jod�. Min "slutsats" st�r sig �ven efter omlyssning p� den f�rsta inspelningen. Den nya �r mycket b�ttre av ungef�r just de sk�l jag skrev i f�rra inl�gget.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 30, 2021 4:22 pm    Rubrik: Svara med citat

S� bra. Det var f�r att uppn� dessa effekter som jag gjorde remix, remastring och remoulad. Ja tv� av tre i alla fall. Inga nya inspelningar av n�got, bara lite skruvande h�r och d�r. Jag tror att borttaget av lite mellanregister p� distukken g�r att den l�ter "l�gre" (samtidigt som mer diskant g�r att den �nd� h�rs i stort sett lika bra) vilket i sin tur g�r att s�ngen verkar starkare. Jag �r inte s�ker, men jag tror inte att jag h�jde s�ngen som s�dan.

Jag som kunde prova med att sl� p� och av olika effekter och justeringar f�r att h�ra skillnaden, vilket ju mottagare av den f�rdiga produkten inte kan, tyckte nog att den st�rsta enskilda f�rb�ttringen ligger i master-EQ:n. �ven om det var mycket f�rsiktiga justeringar gjorde det mycket f�r ljudkvaliteten. Sedan gjorde f�rst�s var och en av de �vriga f�r�ndringarna sin del f�r att g�ra det b�ttre. Det finns mycket utrymme f�r f�rb�ttring fortfarande, men nu f�r det nog vara.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: m�n okt 01, 2007 2:30 pm    Rubrik: Svara med citat

sicken punkr�st du har! Det l�ter som om du pekar finger i studion under hela inspelningen!
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006