Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Topp-lista ukuleleartister

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 12:11 am    Rubrik: Topp-lista ukuleleartister Svara med citat

Med anledning av diskussionen om svenska ukuleleartister L�NK har jag gjort en lista �ver mina ukulelefavoriter. Inalles 50 artister/grupper. De �r inte helt slumpm�ssigt ordnade p� denna lista men man f�r inte dra n�gra detaljerade slutsatser om min rangordning av dem utifr�n listan. De b�ttre f�rst och sen avtagande favoriter. Med tv� undantag. Jake Shimabukora och James Hill som toppar listan �r inte mina favoriter p� n�got s�tt men det g�r inte att komma ifr�n att de �r mkt duktiga ukulister och om jag fick s�tta ihop ett ukulele-festivalprogram utan n�gra restriktioner skulle de vara med. Liksom s� m�nga av de �vriga p� listan som programmet medgav. (N�gra av de listade skulle jag nog inte �nska ett helt "set" av utan n�ja mig med n�gra l�tar av.) Mot slutet finns n�gra amat�rer som f�rmodligen skulle bli rej�lt f�rv�nade om man bad dem spela p� en ukulelefestival men jag har h�rt dem g�ra bra ifr�n sig.

James Hill
Jake Shimabukura
UOGB
Scheidenbach
Big Muffin Serious Band/Serious Ukulele Ensamble
Bosko & Honey
Patsy Monteleone
Victoria Vox
Hot Time Harv and his rollercoaster of kicks
Steven Sprout
Eilidh MacAskill (skotska som �r en habil uckespelare men mkt underh�llande entertainer)
Joel Eckhaus and Dos Eckies
Kelly Rae Powell
The Heftones
Bliss Blood and The Moonlighters
Bliss Blood and Delta Dream Box,
Bliss Blood and The Cantonement Jazz Band
Sacerac and his Genial Orleanians
Mad Tea Party
Loyd United
Yan Yalego
Tony Penultimate
Remco Hautman (Ukulelesazza)
The Reentrants
The Swingchicks
Arch Larissa
Howlin Hobbit o Snake Suspenderz
Ralph Shaw
Manitoba Hal
King Kukulele
Gerald Ross
Sonic Uke
Brook Adams
Craig Robertson
Craig Chesler
Gus and Finn
Gio Ganor
John King
Plein de Haricots
Le chaud lapins
Shorty Long
Ukulele Loki
Wellington International Ukulele Orchestra
Ukulele Bart
Neil Paisly
WS64
Waitswatcher
Dominator
Brian Popmonkey
Nice Nick


Fler topp-listor? (Det beh�ver ju inte vara 50. 10-i-topp-r�cker)

Edit: Jag ska nog rumstrera om lite i listan sen. Jag ser att allt inte �r i r�tt ordning.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 7:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Verkar vara en helt OK lista. M�jligen skulle jag lista dem i en annan ordning, men det skulle ju tydligen du med. Det �r v�l ett par stycken, eller sju eller s� som jag inte k�nner till tillr�ckligt f�r att lista sj�lv, men jag kan inte komma p� n�gon jag skulle vilja f� in p� listan. Ja Lekman d� m�jligen och kanske, kanske Rufus Yells, men jag vet inte om hans repertoar �r tillr�ckligt stor. Delilah och Brazil k�nner jag till, men han kan ju en massa egentligen. N�ja. Och kanske skulle jag peta in Pete Howlett i st�llet f�r n�gon som jag tar bort pga okunskap. Fast han kan m�jligen bli tjatig i l�ngden, vilket nog iofs fler av dem kan bli.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 8:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Om-rumstreringen f�r v�nta lite. Men jag m�ste genast plocka bort Delta Dream Box och The Cantonement Jazz Band. Det �r mycket Bliss Blood men inte en ukulele s� l�ngt �rat h�r, visar det sig n�r jag nu lyssnat igenom det matarial med banden som finns p� n�tet!

Pete Howlett - ja kanske. Rufus Yells - ja kanske men han �r ju s� blyg/sn�l med att dela med sig av vad han eventuellt kan. Det �r ju Delila, Brasil och Your babys gone down the plughole och eventuellt mer men nu b�rjar vi n�rma oss en "niv�" d�r vi kanske kan hitta n�gra talangfulla svenska artister ocks�. N�gra av de jag listat kan m�jligen ocks� ha en mycket begr�nsad repertoar - Popmonkey tex Men det jag h�rde i NY var kanon!

Det blev ju tv� platser lediga p� min 50 i topp lista nu n�r jag tvingades ta bort tv� band som inte spelar ucke men det �r l�ngt ifr�n sj�lvklart att Howlett och Yells l�gger beslag p� de platserna.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 8:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad hette det Bliss Blood-bandet vi s�g i NY d�r hon spelade p� en sopranino, en snubbe p� gura och en p� bas? D�r var ju iaf en ukke med.

N� Yells �r inte s�rskilt produktiv p� n�tet. Han har inget att spela in p� och �r v�l inte s� intresserad av att g�ra det, annars hade han skaffat grejor. S� helt klart �r hans kapacitet som artist med ett helt set tveksam. Liksom Pop Monkey, som du ju s�ger.

Jaja, jag ska ju inte komma med f�rslag till din lista. I s� fall f�r jag v�l g�ra en egen. Vi f�r se. M�jligen �r jag inte tillr�ckligt listintresserad f�r att g�ra det Wink
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 9:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Night Call hette bandet hon hade med sig n�r vi s�g henne i NY. Men jag gillar the Moonlighters b�ttre.

Nu �r listan hursomhelst omrumstrerad och kompletterad s� att det �r 50 artister/band. Fortfarande kan man kanske fundera �ver vissa inb�rdes ordningar -i morgon kanske jag skulle ordna dem p� ett annat s�tt. Och p� ytterligare ett annat s�tt i �vermorgon. Men helt upp och ned skulle det inte bli aktuellt att v�nda listan.

UOGB
Scheidenbach
Big Muffin Serious Band/Serious Ukulele Ensemble
Bosko & Honey
The Heftones
Bliss Blood and The Moonlighters
Mad Tea Party
Loyd United
Shorty Long
Hot Time Harv and his rollercoaster of kicks
Victoria Vox
Yan Yalego
Kelly Rae Powell
Arch Larissa
Howlin Hobbit o Snake Suspenderz
Craig Robertson
Gus and Finn
Sacerac and his Genial Orleanians
Joel Eckhaus and Dos Eckies
Manitoba Hal
Patsy Monteleone
King Kukulele
Sonic Uke
Brook Adams
Craig Chesler
Plein de Haricots
Le Chaud Lapins
The Reentrants
Steven Sprout
Tony Penultimate
Ralph Shaw
Gerald Ross
Gio Ganor
John King
Wellington International Ukulele Orchestra
Eilidh MacAskill (skotska som �r en habil uckespelare men mkt underh�llande entertainer)
The Swingchicks
Tomas Kubinek "Certified Lunatic & Master of the Impossible"
Ukulele Loki
James Hill
Jake Shimabukura
Remco Hautman (Ukulelesazza)
Ukulele Bart
Neil Paisly
WS64
Waitswatcher
Dominator
Brian Popmonkey
Nice Nick
Ukulele Ray



N�r jag funderade �ver kandidater som skulle kunna ers�tta de "petade" Bliss Blood-banden hade jag ocks� f�ljande namn uppe innan de hamnade utanf�r listan:
Sean Moyses (bajolele-virtous)
Willian H Macy (k�ndis som �tm spelade och sj�ng sin Wild Hogs-l�t bra)
Randy Greer ( ameriskansk ukulelejazzare - bosatt i Madrid?)
Boulder Acoustic Society
Akai(?) Brain Collective

Edit: Va f-n. Mitt minne �r som ett russins. Jag s�g ju visst The Moonlighters i NY.
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den tis sep 11, 2021 9:33 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 9:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Just det Night Call var det ja. Fast jag s�g Moonlighters. Men det var nog bara sluttampen. Fast jag minns fortfarande Carla....
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 9:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Jod� Jag s�g hela deras set. Carla klagade p� att det fanns gratis �l men ett glas vatten gick det inte att f�... . Eftersom hon inte ville dricka alkoholhaltiga drycker n�r hon spelade. Men s� sm�ningom kom n�n med en flaska vatten som han k�pt f�r egna slantar. (Inst�llsam typ Wink )
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 10:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu blir det h�r v�ldigt internt, men det har det ju varit ett tag.

Tv� saker: Det var n�n av britterna som kom med vattnet va? Jag ser liksom Phil framf�r mig. Det kan vara fel. Kan ocks� vara Harv. De hade ju likartade kavajer.

S� det var Night Call du inte s�g? I s� fall berodde det inte p� Cabareten. Jag s�g dem. Men jag kommer ih�g att jag hade problem att kl�ttra �ver b�nkrader f�r att s�tta mig bredvid Rufus och Simon pga de d�r j�kla tv�kobyxorna. S� det var Cabaretkv�llen, men jag kom dit innan de b�rjade. N�ja, who cares?
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 20, 2021 2:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle nog kunna t�nka mig att kn� in den norska gruppen Hellstrings p� min topp 50-lista ocks�. (Jag har bara sett dem p� Youtube och tycker de �r bra. Lite synd dock att de inte har ett fr�n UOGB mer sj�lvst�ndigt l�tval. Som det �r nu blir de lite UOGB-light))
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006