Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Soneros Del Tesechoacan

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 3:21 pm    Rubrik: Soneros Del Tesechoacan Svara med citat

En grupp jag fann och blev v�n med p� myspace!
K�nde att jag vill dela med mig av deras underbara musik

Dom som k�nner mig vet ju att jag e svag f�r Mexicaner Wink
Inga uckar vad jag vet men dock sm� gitarrer med senstr�ngar.

www.myspace.com/sonerosdeltesechoacan
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre sep 14, 2021 10:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Riktigt juste!

T�nkte p� att ukulelen omn�mndes som ett rytminstrument i en annan tr�d. De h�r sm� gitarrerna p�minner p� s�tt och vis om oljefat i tonen. Hmmm...
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n sep 17, 2021 12:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja he he... dom e inte riktigt vad vi e vana vi! skulle gissa attd om k�r stenh�rt p� riktiga senstr�ngar och p� mexicanskt man�r SKYH�G str�ngh�jd o stenh�rt plock Smile
Ska ev tr�ffa dom i mars n�sta �r!! jag kommer vara i n�rheten av Veracruz, eller.. ja... ca 130 mil d�rifr�n men troligen blir det hyrbil o en liten utflykt Wink
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 17, 2021 12:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag lyssnat p� ett par tre l�tar med Soneros...

Det �r mycket riktigt h�rlig musik. Men...(man �r bra tr�kig som ska ha ur sig "bra..men" men det det �r inga inv�ndningar som s�nker musiken eller orkestern) eftersom jag inte kan spanska f�rst�r jag inte texten och d� blir l�tarna lite l�nga. De har heller inte n�gon utpr�glad uppdelning i vers och refr�ng, stick och allt vad vi �r vana vid fr�n "modern" musik ocks� det g�r att det �r sv�rt att "f�lja med" i musiken om man inte �r 100 uppm�rksam.

En reflektion �r att r�sterna inte �r "vackra" utan r�tt h�rda och g�lla (g�ller s�v�l herrar som damer) men det blir mycket "effektivt" tillsammans med de �vriga instrumenten, s� i detta sammanhang �r det inte fel p� n�got s�tt.

Men, efter alla dessa inv�ndningar och reflektioner, f�rtj�nar det att p�pekas: De �r bra!
Att h�ra dem live i sin milj� borde kunna vara en n�rmast magisk upplevelse.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n sep 17, 2021 12:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Med den beskrivningen har du i det n�rmaste summerat det som �r typisk mexicansk musik Wink
Soundet �r mycket primitivt och h�rt men sammtidigt extremt k�nsloladdat. verkligt p� n�tt s�tt Smile r�sterna och tonfallet p�minnde mig genast om Dominicansk musik typ bachata.

Jag hoppas s� det n�stan g�r ont att vi kommer iv�g o f�r en riktig tequila o jam afton med dom Very Happy
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 17, 2021 7:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Lysande, Sickan. Monotont p� ett bra s�tt. Ofta samma figur som upprepas g�ng p� g�ng. Mysko takt. Samtidigt v�ldigt taktfast och fritt. Det k�nns, f�r det mesta i alla fall, baserat p� n�gon slags tretakt, eller i alla fall n�got som �r delbart med 3. Fast ibland vete f-n. Eller det kanske bara blir lite synkoperat ibland. Och s� s�ngen som liksom kommer in p� ov�ntade taktslag och liksom flyter ovanp�, fast i fullst�ndig kontroll. �h va fan. Det beh�vs inget analysande n�r musiken �r lysande Confused

Ibland, s�rskilt Buscapies och kanske El Siquisiri l�ter det ganska likt en del cubansk musik. Det �r jag lite mer bekant med och det gillar jag som tusan. Jag s�g Compay Segundo f�r en massa �r sedan, medan han �nnu var i livet f�rst�s. J�sses.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n sep 17, 2021 9:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r n�tt skumt me mexicanska takter faktiskt, just att dom kan spela i 4/4 o sedan helt stegl�st utan minsta anstr�ngning byta till klockren vals!
Kanske beror p� att dom hela tiden befinner sig i ett gr�nsland Wink
S� j�kla underbart Wink
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006