Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

"My girls pussy" och "Mississippi Delta Blues

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor aug 16, 2021 11:34 pm    Rubrik: "My girls pussy" och "Mississippi Delta Blues Svara med citat

Det finns en bakgrund till varf�r dessa inspelningar blev gjorda. Den hugade kan ta del av den h�r => P4 Extra om ukulelen som nyb�rjarinstrument

Mina inspelningar av l�tarna kan man lyssna p� h�r:

My girls pussy

Mississipi Delta Blues
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 17, 2021 2:11 am    Rubrik: Svara med citat

S� pastor Hultman ska ut och sprida evangelium?
Utm�rkt, vi �ro alla mission�rer! Halleluja!
    "Follow that flaming ukulele in the sky and you will end up half-way to Heaven, brothers and sisters, between the devil and the deep blue sea!"

Njuter av musik "My Girl's Pussy" �r ett utm�rkt val f�r att po�ngtera att detta inte bara �r ett instrument f�r nyb�rjare eller f�r barnens lekrum.

Jag �r naturligtvis pr�glad av Robert Crumb And His Cheap Suit Serenaders' version och saknar lite av deras "maniska" driv i tempot och det lilla sticket � "What a precious thing to handle / No one else can hold a candle / Is she that way lovable and sweet" � och ocks� n�gra etablerande jamande l�ten i intro och outro f�r att markera att det verkligen handlar om en katt! Laughing Men det kan du kanske l�gga till vid inspelningen p� radion?
Men detta �r en fin personlig tolkning, som det gladde mig att f� h�ra. (�ven om den nu var framf�rd med aning trevande bravur, som det ska vara p� ett genrep. N�r du g�r i luften blir det naturligtvis med sedvanlig brio!)

"Mississipi Delta Blues" har jag faktiskt aldrig h�rt f�rut. En trevlig bekantskap. �ven om jag inte tycker att den har s�rskilt mycket blues-feeling? Men det �r absolut ingen kritik, f�r jag gillar den, inte minst f�r den "Hultmanska tonen" och tycker att �ven detta �r ett utm�rkt val i mission�rsarbetet!

Lycka till Robert! Och fr�ls m�nga nya sj�lar! (Fr�n vem �r ju en annan fr�ga ... sj�lv har jag ju ofta h�vdat att ukulelen �r dj�vulens instrument!) Twisted Evil


(Mina egna dumdristiga f�rs�k att framf�ra "My Girl's Pussy" i privata � och genusblandade � sammanhang har dock inte varit s� framg�ngsrika ... mest generade leenden (jag har ocks� missat ett jamande intro) ... Men jag har nog haft fel publik; en som kanske inte �r lika barnsligt och grabbigt flabbig som jag sj�lv ... eller kanske mina ukulelebr�der, slog det mig � ty, v�l att m�rka: n�r den h�r l�ten var aktuell p� v�r internationella systersajt (Cosmos) h�romdagen s� var det inga av ukuleledamerna som deltog med n�gra poster, inte ens Alli! ... Hmm?) Confused
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: fre aug 17, 2021 5:23 am    Rubrik: Svara med citat

Kan inte annat �n falla in i �nglak�ren;

H�gel skrev:
Lycka till Robert! Och fr�ls m�nga nya sj�lar!

och gl�m f�r allt i v�rlden inte ett jamande intro / outro
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 10:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Opj�kigt p� min �ra. St�rsta kritiken �r v�l mot titeln "Mississippi Delta Blues" (och felstavningen av densamma - det ska vara 2 p) Den var inte alls en blues, och verkligen specifikt inte en Mississippi Delta dylik.

H�ller (�ven) i �vrigt med b�da ovanst�ende skribenter. Och vill l�gga till att inspelningarna vore v�rda en annan mik Cool
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor aug 23, 2021 12:16 pm    Rubrik: det �r visst blues tycler jag Svara med citat

Har varit s� upptagen den senaste veckan att jag inte hunnit kommentera p� dina inspelningar.

De �r bra naturligtvis och ligger i din enkla och direkta stil, utan effekter och pr�l. Jag gillar det.

Vad g�ller l�ten "Mississippi Delta Blues" tycker jag att det �r ett exempel p� en tidig from jazz/blues, som ocks� finns i exempelvis San Francisco Bay Blues. Vi har diskuterat den tidigare tror jag. Hittade en ganska charmig version p� YouTube, om �n ej p� ukulele (http://www.youtube.com/watch?v=rmVVxhYlp2Y).

Min �sikt �r allts� att den �r en form av bluesl�t och egentligen spelar det ingen roll. Det var bra spelat och sjunget.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Rocky



Registreringsdatum: 31 januari 2007
Inl�gg: 150
Ort: N:a Bohusl�n

Inl�ggPostat: tor aug 23, 2021 11:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Ledsen �ver att beh�va skriva det ,men att "San Francisco Bay" fick till�ggsnamnet "Blues" anses inom musikerkretsar som ett av musikhistoriens st�rre sk�mt. Inte ens l�tskrivaren eller Clapton
kan f� till n�n Blues av den l�ten. M-Deltamusiker som BB o Albert King, John Lee Hooker,eller Muddy Waters,skulle aldrig tagit i den ens med t�ng. H�r sj�lva... Hej o hopp en s�n k�ck l�t...

Arrow http://www.youtube.com/watch?v=1OL-GIBRzGc
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 75
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: tor aug 30, 2021 7:52 am    Rubrik: Svara med citat

Ost�md �R ukulelen ett nyb�rjarinstrument, Robert.
Mitt tips �r att titta �ver stallets placering p� Reliancen.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 01, 2021 12:28 am    Rubrik: Svara med citat

Lite OT men �nd�.

Jag h�ller med Anders om att det spelar mindre roll om en l�t som heter n�got p� Blues �r en blues eller inte*). Mississippi Delta Blues �r inte s�rskilt bluesig, som jag spelar den eller som jag h�rt den. Men jag tycker inte att man kan avf�rda dess anspr�k p� att vara en blues eftersom den handlar om saknad, l�ngtan och ensamhet - som v�l �nd� �r k�rnan i blues.

San Fransisco Bay Blues var helt ok�nd f�r mig tills nu. Och jag tycker att de l�nkar som Anders resp Rocky postat p� ett tydligt s�tt visar hur betydelsfull tolkningen �r f�r en l�t. Jag h�ller inte med Rocky. N�r Jesse Fuller (Anders l�nk) spelar den �r det en blues ocks� med ganska konservativa m�tt m�tt, som jag ser (h�r) det. N�r Peter Paul and Mary spelar den (Rockys l�nk) �r den kliniskt befriad fr�n all blues-k�nsla (Jag tycker detta verkar vara ett av PPMs l�gvattenm�rken. Annars var de ju bra)

Men de �r inte ensamma. Snart inser man att YouTube formligen kryllar av tolkningar med kazoo, tutor, klick-godor, diskbalje-trummor och (�verdriven) betoning av up-beaten i l�ten. S�kert �ppnade Fuller sj�lv f�r dessa tolkningar, som tycks dominera, genom att sj�lv spela lite "one-man-band" (One-man-band �r v�l om m�jligt �nnu mindre seri�st �n ukulelen i gemene mans f�rest�llningsv�rld)



*) Bland annat d�rf�r att nedst�mdhet "the blues" inte �r en k�nsla som �r f�renad med en viss musikstil. Nedst�mdhet torde vara en mycket �ldre f�reteelse �n bluesmusik. En s�ng som avhandlar denna sinnesst�ming torde d�rf�r oavsett hur den l�ter kunna g�ra anspr�k p� att vara en bluse i n�gon mening. (I ukulelesammanhang kan t ex Chinese Loundry Blues som G Formby spelare anf�ras som ett exempel p� en l�t som �r tveksam ur blues-synpunkt om man anl�gger ett konservativt betraktelses�tt men d�r �nd� en form av "blues" f�rekommer i texten. (Fast det �r n�gon s�rskild form av engelskt i-landsblues som bryter ut n�r ens tv�tt blir misshandlad av tv�ttinr�ttningen- ingen Weltsmertz direkt)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 01, 2021 10:36 am    Rubrik: Svara med citat

Jag m�ste nog �nd� rycka ut och f�rsvara bluesen mot ytterligare utsp�dning. Visst �r det s� att nedst�mdhet, otur mm kan vara attribut som pekar mot att det �r en blues. Det �r dock l�ngt ifr�n ett tillr�ckligt rekvisit. (D� skulle ju t ex Gr�t Inga T�rar vara en blues *ryser*) Det v�sentliga ur bluessynvinkel �r musiken. Vilka toner som spelas/sjungs (vilken skala som anv�nds) och med vilken timing. Att k�ra en rak fyrtakt med n�gorlunda j�mn betoning p� varje taktslag blir inte bluesigt �ven om melodin och texten �r det. Ett typiskt s�tt att spela blues (men inte det enda) �r att liksom spela trioler p� taktslagen, men hoppa �ver den i mitten och f�rl�nga den f�rsta. D�rmed hamnar "ton tv�" n�got senare �n den hade gjort om man spelat �ttondelar.

Det finns ocks� bluesar som inte har deprimerade texter �ven om det generellt sett st�mmer, det som Pete Howlett sa i Helsingfors: "-Vad h�nder om man spelar en blues bakl�nges? -Man slipper ut ur f�ngelse, frun kommer tillbaka och man nyktrar till."

Om jag utfr�n det musikaliska ska analysera de n�mda exemplen blir det ungef�r s�h�r. Peter Paul and Marys (odr�gligt kl�mk�cka) version av San Fransisco Bay Blues inneh�ller visserligen melodielement som kan s�gas vara lite bluesiga, men framf�rande, timing, koreografi, arrangemang, ja allt i �vrigt �r s� obluesigt n�got kan bli. Jesse Fullers version �r bluesigare. Som anders skrev, n�gon typ av jazz/blues. Jag skulle vilja sl�nga in en rej�l dos country i den mixen ocks� f�r att beskriva hur det l�ter. �nnu mer country blir det med Clapton. http://www.youtube.com/watch?v=LCHfE2StpJE&mode=related&search=
Roberts Mississippi Delta Blues inneh�ller enligt min enkla mening ingen av bluesens musikaliska ingredienser. Toner/skala, timing, ackordf�ljder, allt �r n�got annat �n blues. Det �r bra �nd� liksom, men det �r inte blues. Visst kan man ha "the blues" och skriva en l�t om det, vilket man v�l gjort h�r om l�ngtan till deltat. G�r man det �r det v�l ocks� legitimt att ha ordet blues i titeln, men det g�r det inte till en bluesl�t. Min protest mot l�ttiteln i min f�rsta post var nog d�rmed n�got �verilad. Jag f�r v�l f�rsvara mig med att just Mississippi Delta Blues �r en musikform som �r s� l�ngt ifr�n l�ten med samma namn att jag absolut inte fick ihop det.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 01, 2021 11:18 am    Rubrik: Svara med citat

Det �r olyckligt n�r en musikstil tar/f�r namn efter en k�nslost�mning. Det torde v�l denna diskussion belysa.

Det k�nns sv�rsm�lt att l�tar om blues inte kvalar som blues medan l�tar som tematiskt inte �r blues blir godk�nda. Povel Ramel illustrerade "problemet" i sin l�t "Glad blues".

Jag har aldrig haft ambitionen att bli en bluesman s� det �r inget problem som drabbar mig personligen, men det st�r mitt ordningssinne en aning att det �r p� detta s�tt.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 01, 2021 11:41 am    Rubrik: Svara med citat

S� g�r det n�r samma ord anv�nds f�r att beskriva tv� olika saker. Kontaminasammanblandningar blir det. Det �r inte jag som j�vlas, utan det finns n�gon typ av vedertagen definition av vad som �r blues, �ven om den inte finns stadf�st n�gonstans och gr�nserna kan vara misnt sagt luddiga. Jag h�vdar dock med viss best�mdhet att det �r skalan, i viss m�n ackordf�ljden, timingen, k�nslan och framf�randet som �r v�sentliga f�r om det blir blues av det. Inte texten. Jag tror (utan att vara s�ker) att ordet blues mer kommer fr�n "the blue notes" i bluesskalorna, snarare �n att texterna handlar om att ha "the blues". The blue notes �r de (i f�rh�llande till en vanlig durskala ofta s�nkta terserna, kvintarna och septimorna. Alla beh�ver inte vara med. Det kan vara olika kombinationer av det hela, varf�r det inte bara finns en bluesskala i respektive tonart. Ett specialfall �r den s�nkta kvinten, som inte ers�tter, utan kompletterar den normala. Det inneb�r att t ex C-blues kan inneh�lla tre toner "i rad": F-Gb-G.

Allt detta blir mycket tekniskt och �r snarast en efterhandskonstruktion av vad bluesmusiker gjort intuitivt. F�rst var bluesen, f�rst l�ngt d�refter f�rs�ken att f�rklara hur det g�r till. Distinktionen blues - inte blues �r inte samma som bra - inte bra. Men ska beskrivningar av saker och ting fungera �r det bra om man anv�nder sig av n�gorlunda g�ngse definitioner f�r att inte bli missf�rst�dd. Det g�ller vare sig man talar om blues, reggae, vals (bara f�r att en l�t handlar om Donau beh�ver det inte vara en vals), f�rger, smaker, temperaturer eller vad det �n vara m�nde.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 01, 2021 12:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Har ingen (fr�n Jukka) avvikande uppfattning i fr�gan.

Jag anar dock en betydelsef�rskjutning av begreppet "blues". Fr�n att ha betytt nedst�md (eller s�) har det kommit att beteckna musikstilen. D�rf�r uppst�r sitautioner d�r vi har l�tar som heter n�got med blues men som inte �r blues (musikstilsm�ssigt). B�de Missisippi Delta Blues och Chinese Laundry Blues torde vara skrivna p� en tid n�r Blues inte f�tt den koppling till en musikstil som f�r sentida musikut�vare tycks vara j�rnh�rd.

Det �r inte mycket att g�ra �t. Men nog hade det varit b�ttre om k�nslan och musikstilen f�tt varsina ben�mningar. (En uppfattning som jag nu �gnat alldeles f�r m�nga ord �t att f�rf�kta)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Rocky



Registreringsdatum: 31 januari 2007
Inl�gg: 150
Ort: N:a Bohusl�n

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 11:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert har r�tt i att "the Blues" f�r nedst�mdhet kom p� pr�nt c:a 50 �r innan uttrycket kom att anv�ndas f�r musikformen. Nedst�md �r btw. ett
ovanligt v�lfunnet ord,b�de f�r "the blue notes"och k�nslan av att k�nna sej "l�g". Den av Robert v�l framf�rda MDB:l�ten,�r i mina �ron en rak
"vit" countryballad med en olyckligt vald titel och troligen tillkommen l�ngt senare �n 20�talets MDB genombrott.
En annan version av Roberts l�t (i sista dansen stuk):
Arrow http://www.youtube.com/watch?v=NVE92cqEZ_0
OT.
Det finns tillr�ckligt mycket litteratur och musik,fr�n det som en g�ng startade i Deltat och Dockery Farms,f�r att n�gon skall beh�va sv�va i ovisshet i �mnet �kta Mississippi Delta Blues.
Det kan v�l inta skada n�gon om jag f�rs�ker ge min syn p� vad MDB st�r f�r och som sedemera influerat en mkt. stor del av den V�sterl�ndska
Popul�rmusiken.
Traditionell Guitarburen MDB inneb�r i grova sl�ngar:
*Afro-Amerikanska musiker p� "Race record" labels f�r som regel Svart publik.
*Alltid akustiska instrument (ofta resonators f�r ljudvolym och t�lighet).
*Oftast "bottleneck" slideteknik.
*Ibland slappin�slide, typ Patton, Bukka m.fl.
*Ofta �ppen st�mning passande slidetekniken.(�ven udda �ppna s�dana
� la Robert Johnson�s "Secret Devil Tuning", han hade ju kontakter som bekant).
Fr�n "The R.Johnson sessions"-04 ger h�r Clapton en god bild av komplexiteten i R.J�s musik:
Arrow http://www.youtube.com/watch?v=ETELORdwmJA
H�r ett par av Legenderna som var med n�r det begav sej:
Arrow http://www.youtube.com/watch?v=bsMpHHSLSlc
Arrow http://www.youtube.com/watch?v=Yf-vK-kX6p8
Arrow http://www.dailymotion.com/video/xdwjv_furry-lewis_life

"Vit" tolkning, fr�mst f�r deras goda spel:
Arrow http://www.youtube.com/watch?v=-g3GtxSnH_0
Arrow http://www.youtube.com/watch?v=8f8JiKYUtqk
Arrow http://www.youtube.com/watch?v=3Z7f0Ky_0eQ

Att flera av musikerna s� sm�ningom flyttade norrut och bildade fundamentet f�r " The Urban Blues" i Chicago,�r en helt annan och som regel,elektrifierad historia.
Liksom hur "The British Invasion" runt-64 fick Bluesmusiken att blomma upp igen. Gubbarna trodde inte sina �ron n�r taskiga covers av deras l�tar b�rjade s�lja i miljonupplagor till vita k�pare. F�r dom som hade �verlevt blev det en revival och ett k�rkommet pensionstillskott.
Sammantaget tror jag det �r hart n�r om�jligt att f� till en trov�rdig
MDB p� en akustisk ukulele. M�jligen undantaget den st�ndigt turnerande,
snart hela Sverige-aktuelle, Bob Brozman (hemadress:Brozmanistan,Earth). Cool
Hans suver�na slidespel p� Resonatorer kan understundom �verf�ras till Nationalukken hans,har jag h�rt.
F.�. letar jag fortfarande efter dom p�st�tt bl� harmerna i Jesse�s S.F.B.B. Wink
I rest my case...over and out...


Senast �ndrad av Rocky den tis sep 18, 2021 9:16 am, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 11:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Rocky skrev:
Den av Robert v�l framf�rda MDB:l�ten...


Tack Very Happy
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006