Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mars och/eller Japp

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  

Jag tror jag kan avg�ra om det �r Mars eller Japp i ett blindtest
Ja
20%
 20%  [ 1 ]
Nej
80%
 80%  [ 4 ]
Totalt antal r�ster : 5

F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1789
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 08, 2021 10:50 pm    Rubrik: Mars och/eller Japp Svara med citat

P� annan plats i Cyberrymden �r jukkalele och jag oense om huruvida Japp och Mars verkligen �r olika s�tsaker om man tar bort omslagspappret.

Vad s�ger ni? �r det n�gon skillnad? M�rker man vilken sort det �r man �ter om man inte sett omslagspappret?
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den s�n sep 09, 2021 10:46 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 09, 2021 10:33 am    Rubrik: Svara med citat

Om det �r olika saker eller inte �r m�jligen inte helt och h�llet samma fr�ga som om man m�rker n�gon skillnad eller inte. Very Happy Vidare t�nker jag inte r�sta d� det �r min djupt rotade �vertygelse att detta inte kan avg�ras genom omr�stning. Antingen �r det samma sak eller inte. Hur vi r�star �r helt ov�sentligt i sammanhanget. D�remot kan jag citera Wikipedia.
Wikipedia skrev:
Japp �r en godisbit som tillverkas av Marabou. Japp best�r av en botten av luftig, segaktig krisp-fyllning ("chokladmar�ng") med mjuk kola ovanp�, t�ckt av ett lager mj�lkchoklad. Godisbiten har s�lts i Sverige sedan 1947.

Innan mitten av 1990-talet var receptet annorlunda, och chokladmar�ngen var betydligt h�rdare och segare i sin konsistens. Troligen �ndrades receptet f�r att m�ta konkurrensen fr�n chokladbiten Mars fr�n det amerikanska f�retaget med samma namn.


Jag tror inte att jag �tit n�gon Japp (eller Mars) sedan mitten av 90-talet, s� m�jligen �r min uppfattning i fr�gan baserad p� hur det var f�r �ver tio �r sedan.

Om man kollar p� tex: http://www.kraftfoodsnordic.com/kraft/page?siteid=kraft-prd&locale=sesv1&PagecRef=2331&Mid=2331 och http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Bar s� kan man m�jligen dra slutsatser om sammans�ttningen. �r verkligen chokladmar�ng samma sak som chocolate-malt nougat? Man kan ocks� se att Mars inte bara funnits i ett otal varianter, utan �ven den �ndrats �ver tiden, s� j�mf�relsen �r nog mer komplicerad �n man f�rt kan tro. H�h�, jaja.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1789
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 09, 2021 11:06 am    Rubrik: Svara med citat

Det �r riktigt man kan inte genom en omr�stning avg�ra om en sak �r sann eller falsk (om det inte g�ller p�st�enden om de omr�standes inst�llning, f�rst�s. D� �r en omr�stning rent av det enda s�ttet).

Jag har d�rf�r �ndrat fr�gan s� att den g�ller respondentens uppfattning om skillnaden i smak/konsistens/doft och andra i ett blindtest j�mf�rabara aspekter p� chokladbitarna. �r den s� stor att man kan avg�ra vilken s�tsak som �r vilken i ett blindtest? Jag tror f�r min del inte att jag skulle kunna det.

Den uppfattningen f�rf�ktade (i vad jag uppfattade vara i polemik med jukkalele) jag p� annan plats i cyberrymden. Av inl�gget ovan framg�r det att jukkaleles st�ndpunkt m�jligen faktiskt �r en annan �n jag trodde (att han tycker att �ven om Japp och Mars �r lika s� finns det en skillnad som �r tillr�ckligt stor f�r att det kan vara bra att eventuella utl�ndska bes�kare vet att b�da sorterna finns i Sverige). Av inl�gget ovan drar jag slutsatsen att st�ndpunkten i princip �r "skillnaden finns men kan inte s�kert observeras med m�nskliga sinnen."

Den st�ndpunkten ligger n�ra min egen som skulle kunna sammanfattas: Det �r m�jligt att det finns en skillnad mellan Japp och Mars (bortsett fr�n omslaget) men den �r i alla fall f�r liten f�r att jag ska m�rka skillnaden.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 09, 2021 11:22 am    Rubrik: Svara med citat

Nu skulle jag kunna r�sta. Jag tror n�mligen att �ven om jag skulle k�nna skillnad mellan sorterna, skulle jag inte ha en aning om vilken som �r vilken- Lite samma sak som Coca Cola och Pepsi Cola. Man f�r nog vara en inbiten konsument f�r att veta vad som �r vad �ven om man k�nner skillnad vid ett blindtest. Om ens det r�cker. N�r det g�ller n�mnda drycker har det gjorts tester av den ena tillverkaren, d�r m�nga som s�ger sig f�redra den andra tillverkarens produkt och l�tt k�nna skillnad, i ett blindtest i sj�lva verket f�redrar den de s�ger sig inte gilla.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1789
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 09, 2021 12:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Uppgiften att blindtestet i The Pepsi Challange var riggad har jag h�rt fr�n n�gra h�ll. Det skulle enligt dessa uppgifter ha g�tt till s� att man fr�n testledningens sida f�rvissat sig om att resultatet skulle falla ut till Pespis f�rdel genom att l�ta testpersonerna smaka Pepsi f�rst. Pepsi ska enligt samma k�llor vara s�tare �n Coca Cola och n�r man efter att f�rst ha smakat Pepsi smakar Coca Cola ska den senare smaka mindre eftersom det �r mindre av huvudbest�ndsdelelen (efter vatten) socker.

OM det �r sant eller ej l�ter jag vara osagt.

Ett blindtest genomf�rt hemma hos mig d�r fyra barni �ldrarna 7-11 (tror jag det var) och fyra vuxna 2 m�n 2 kvinnor provsamaka 10 olika cola-drycker gav inte samma resultat. Om man delade upp testarna i vuxna och barn kan man konstatera att barnen inte bara kunde tala om vilken dryck som var coca cola utan ocks� sade sig f�redra den framf�r de andra. Bland oss vuxna blev resultatet nedsl�ende. Cuba Cola eller n�got s�nt d�r fick flest r�ster - som b�sta cola drycken - om jag minns r�tt. Coca Cola d�remot var det inte n�gon som tyckte s�rskilt bra om eller lyckades pricka in.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: s�n sep 09, 2021 5:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har gjort blindtest och k�nt skillnad mellan Pepsi, pepsi max, cola samt cola light. Hade alla r�tt! Skillanden mellan cola och pepsi �r stor. Sedan vilken man tycker �r godast �r en annan sak.
Skillnaden mellan mars och japp �r f�r det f�rsta konsistensen. Mars �r inte lika seg. Sedan k�nner jag en mer bitter smak i mun efter en mars, vilket jag inte f�r av en japp. Men jag �r helt �vertygad om att jag k�nt skillnad i ett blindtest.
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: s�n sep 09, 2021 5:55 pm    Rubrik: Svara med citat

dubbelpost...
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006