Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

P4 Extra om ukulelen som nyb�rjarinstrument

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor aug 16, 2021 11:28 pm    Rubrik: P4 Extra om ukulelen som nyb�rjarinstrument Svara med citat

Lite senare idag (klockan h�r hemma har precis passerat midnatt) ska jag till hela Sveriges Radio vid G�rdet och prata och spela ukulele. (Det finns ju dem ibland oss som spelar i radio varje vecka utan att tj�ta om det h�r p� forumet varje g�ng men f�r en annan k�nns det forfarande m�rkv�rdigt)

Det �r programmet P4 Extra som t�nker g�ra ett inslag om ukulelen som "Nyb�rjarinstrument". Min linje �r att opponera mig v�ldsamt mot att ukulele skulle vara ett nyb�rjarinstrument. Som jag ser det �r "nyb�rjarinstrument" en st�mpel som fungerar som en d�dsf�rklaring (med f�rdr�jning) f�r ett instrument. Nyb�rjarinstrument spelar man �r nyb�rjare och sen g�r man vidare till ett "riktigt" instrument. Blockfl�jt har drabbats av denna d�dskallem�rkning. M�nga b�rjar spela blockfl�jt men sen slutar de f�r det �r inget riktigt instrument utan ett nyb�rjarinstrument. ( Jag har h�rt mycket bra musik p� blockfl�jt - l�t vara att det kr�vs ensambelspel f�r att framf�ra en del musik - s� det �r verkligen inte ett "nyb�rjarinstrument")

Men detta �r en strid om p�vens sk�gg, det medger jag (utan att faktiskt veta vad uttrycket egentligen betyder. Vad jag menar �r att det �r en semantisk diskussion). Ukulelen �r ett bra instrument f�r unga (litet, l�tt att komma �t f�r sm� h�nder) och nyb�rjare (l�tt att komma ig�ng med). Men det finns ingen anledning att sluta med ucken n�r man inte �r nyb�rjare l�ngre. Allts� ingen nyb�rjarinstrument.

Ist�llet t�nker jag f�rs�ka lyfta fram hur mycket olika musik man faktiskt kan spela p� ukulelen. Jag har skickar n�gra l�nkar till redakt�ren och hoppas att han tittar/lyssnar p� dem.

Sj�lv t�nkte jag ta med fem (5) uckar och spela s� "brett" jag f�rm�r med min "reportoar".

Jag t�nkte spela

- Hasse � Tages "Hon och jag" p� Sopraninon.
- "My girls pussy" p� banjo-ucken
- "Missisippi Delta Blues" p� resonator-ucken
- "Me, myself and I" p� Martin-ucken
Min K-Wave (som �r elf�rst�rkt) tar jag med med en liten st�rkare/h�gtalarcombo och spelar n�gon distad skala

S� l�ngt planen.

S� f�r vi se vad som kommer ut i etern i n�sta vecka. Det �r n�mligen inte direkts�ndning. (Jag puffade f�r festivalen p� l�rdag men se det gick inte. Det var tvunget att spelas in i morgon. Men kanske kommer P4 Stockholm till festivalen.)


Jag f�rst�r att ni f�rg�s av nyfikenhet. S�rskilt vad g�ller l�tarna "My girls pussy" (H�gel vet) och "Mississippi Delta Blues". Hur l�ter de?

Ja, jag spelade faktiskt in dem som ett led i mina str�vanden att l�ra mig dem. Och jag har nu lagt upp dem och l�nkat till dem i Forumet f�r egna inspelningar.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: fre aug 17, 2021 5:15 am    Rubrik: Svara med citat

Intressant urval av l�tar. Ser speciellt fram emot att f� h�ra dig spela "My girls pussy" p� banjoukulelen. Lyssnade p� orginalet (?) via UkuleleCosmos ig�r kv�ll s� det blir lite extra sp�nnande att f� h�ra din version Wink
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 17, 2021 2:02 pm    Rubrik: Svara med citat

S� var det inspelat. Det blir nog ett j�ttel�ngt inslag.Wink Kanske upp emot tv� minuter.
� s� mycket ukulelespelande blev det inte. Programmakaren vill mest bara ha lite plinkande som bakgrundsljud och var helt n�jd med ett framf�rande av "Me myself and I" p� Martin-ucken. S� den som fruktade ett framf�rande av "My girls pussy" utan jamande, kan andas ut.

Det blev d�remot en del prat om instrumenten och ett konstaterande av att ukulelen �r l�tt att l�ra sig spela men inget "nyb�rjarinstrument".

Eventuellt s�nds det p� den Internationella ukuleledagen den 23 augusti. Eller s� s�nds det n�gon annan dag i veckan. Alla Sveriges radios program finns numera p� webben i m�nad, s� det ska va m�jligt att lyssna p� det �ven om man inte rattar in P4 Extra just n�r det s�nds.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 10:22 pm    Rubrik: Vajert Robert. Svara med citat

Det �r bra att du h�ller den musikaliska fanan hissad, n�r vi andra har semester, ska bli roligt att f� lyssna p�.
N�r det g�ller p�vens sk�gg kan jag inte p�minna mig ha sett n�n p�ve med ett dylikt. Kan det vara inneb�rden i uttrycket?
Var ute och gled p� b�ljan ikv�ll med Thomas Allander han �r ox� �ng-
skadad och h�ller p� och bygger en slup. Han var blek men n�jd efter g�rdagens strapatser. H�lsning Martin B. Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n aug 27, 2021 9:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Jod�, det s�ndes i P4 Extra med Pontus Enh�rning i torsdags, den 23 augusti, p� sj�lvaste Internationella ukuleledagen mao. Uppl�gget �r liksom blockfj�jt vs ukulele som nyb�rjarinstrument. I r�d ringh�rna blockfl�jten och bl� ringh�rna ukulelen. And the winner is... ja, lyssna och d�m sj�lva. (n�stan sju minuter att lyssna p� dock)

P4 Extra 23 aug 2021 blockfl�jt vs ukulele
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n aug 27, 2021 11:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Shit Robert, du har en riktigt bra radior�st, klart �verl�gsen han Enh�rning. Shocked
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis aug 28, 2021 9:08 am    Rubrik: Svara med citat

Bugar
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006