Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur b�rjade allt?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tosse



Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95
Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.

Inl�ggPostat: m�n jan 15, 2022 3:12 pm    Rubrik: Hur b�rjade allt? Svara med citat

Hur var det f�r er, ber�tta era historier om hur ni b�rjade spela ukulele!

Min �r simpel, ville vidga mina vyer i musikv�rlden och r�kade komma �ver en film p� youtube d�r n�gon spelade ett vackert stycke p� en ukulele.
Sedan b�rjade jag spela.
_________________
Tosse, den glade pessimisten!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Zmolker



Registreringsdatum: 31 maj 2006
Inl�gg: 76
Ort: l�ngtbortistan

Inl�ggPostat: m�n jan 15, 2022 7:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag fick en ucke av min moster i en konfirmationspresent i v�ras..! det �r min story. kort och saklig
_________________
Zmolker

living the zmolklife
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
ukulele_mannen



Registreringsdatum: 11 januari 2007
Inl�gg: 79
Ort: trollh�ttan

Inl�ggPostat: m�n jan 15, 2022 8:32 pm    Rubrik: Svara med citat

jag r�kade klicka fel n�r jag var inne p� jams hemsida och s� komm det fram ukulele s� kolla jag lite p� det s� hitta jag l�nken p� den lilla japanen med ukulelen och s� tyckte jag det var grymt coolt s� jag k�pte en! och h�r �r jag ett �r senare Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 473

Inl�ggPostat: tis jan 16, 2022 12:16 am    Rubrik: Svara med citat

http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=392

Cool
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 16, 2022 9:55 am    Rubrik: Svara med citat

Ja, hur b�rjade det? F�r n�gra �r sedan, jag minns inte exakt n�r, s�g jag att JAM b�rjade promota ukulele p� sin hemsida. Jag var v�l m�ttligt intresserad, men droppen urholkar ju stenen genom att st�ndigt falla, s� en tanke b�rjade v�l gro om att man kan spela annat �n elbas och dito gura. En annan tanke som ocks� b�rjade gro var att man i s� fall kunde spela samma l�tar p� ukulele och inte bara de mer traditionella.

S� kom partypacken. Sex ukkar till ett l�jligt l�gt styckepris. Jag funderade ett tag till och besl�t mig f�r att g�ra slag i saken. D� var de slut. Det tog allts� ytterligare ett par m�nader innan jag lyckades l�gga vantarna p� ett g�ng. Jag spelade v�l entusiastiskt ett tag, men det blev mer och mer sporadiskt. Dock inte v�rre �n att jag ibland s�kte ukkeinfo p� n�tet och dessutom hann k�pa min f�rsta ickepartypackukke . S� en dag s�g jag Robbans kallelse till samling. Jag kunde inte g� f�rsta g�ngen, men v�l den andra. Resten �r, som det brukar heta, historia.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 16, 2022 10:45 am    Rubrik: Svara med citat

Jag skrev:

Det hela b�rjade p� en pubtr�ff i ett helt annat sammanhang.
�ret var 2005 och vintern rasade f�r fullt h�r i Stockholm.
Robert hade tidigare propagerat f�r detta lilla instruments f�rtr�fflighet,
men just d� var jag nog inte mottaglig. Det skulle emellertid �ndra sig.

Jag har tidigare fuskat n�gra �r p� g i t a r r och till slut s� gav jag efter
f�r forum�garens "p�tryckningar". Jag gick till JAM och k�pte en billig Reno,
bara f�r att testa om det h�r var n�got f�r mig. N�sta steg var
kommissionens januarim�te...

Efter Renon har det blivit n�gra fler: Svart Allander, Rund Maholo och
senast en Luxus Allander. K�pte �ven en Ekolele till min kompis Magnus
n�r han fyllde 40.


Tack Robert, f�r att du "tjatade". Beundran
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 16, 2022 12:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag citerar precis som J�rgen mig sj�lv:
Citat:
N�gonstans i medel�ldern fr�gade jag mig sj�lv: Varf�r har jag aldrig spelat ukulele f�r? Som ton�ring spelade jag g****r (det g�r jag f�rresten av och till fortfarande) men ukulele var fr�mmande, trots att jag ju alltid haft det i bakhuvudet. M�nga av mina favoriter p� film spelade uke...

En av mina favoritscener p� film �r n�r Oliver Hardy trakterar uke i "Sons of the Desert" (p� svenska hette denna Helan & Halvan-film "F�lj med till Honolulu") i "Honolulu Baby" (text och ackord finns p� Ukulele Boogaloo).

Beslutet att bli ukulele�gare fattades f�r ett par �r sen. Jag hade k�pt en extended DVD till "Singin�in the Rain" - en annan favoritfilm, den b�sta musikfilm som gjorts. Filmen �r fr�n 1952, men utspelar sig p� 20-talet och alla l�tar i filmen �r fr�n den tiden; de flesta har dessutom varit med i �ldre filmer. P� extra-DVD:n finns klipp ur dessa tidigare filmer med hela s�ngnummer, in extenso, och flera av l�tarna framf�rs p� ukulele (h�r finns t.ex. Cliff Edwards som framf�r just "Singin' In The Rain" ur en film fr�n 1929 - m�ste bara ses! - och en tillbakalutad romantisk serenadversion av "All I Do Is Dream Of You").

En annan filmreferens: "Some Like It Hot" d�r Marilyn Monroe spelar uke i damorkestern; t.ex. "Running Wild".

S� sitter jag tillsammans med min dotter och tittar p� ovanst�ende film.
- Funderar p� att k�pa ukulele, s�ger jag. Vad tror du om det?
- Va coolt! Det skulle jag ocks� vilja g�ra, svarar hon, som �lskar just denna film.
- Om jag k�per en... ska vi l�ra oss tillsammans nu �ver sommaren?
- Okej.

Sagt och k�pt: en svart Allanderukulele. - Tyv�rr har min dotter inte r�rt instrumentet �nnu (hon var mer intresserad av imagen �n av spelandet). Men det har d�remot jag och den svarta f�rgen �r uppsliten b�de p� greppbr�dan och p� locket (ett klart minus f�r detta annars v�lljudande instrumentbygge). Den ser lite trashy ut vid det h�r laget, s�nderspelad... s�nder�lskad.
"Fan, det d�r �r ju en rock-ukulele!" sa en god v�n, imponerad �ver hur sliten den var.

Nja, snarare d� jazz-, eller Tin Pan Alley-uke, skulle jag vilja s�ga, eftersom det �r d�r jag har mina preferenser, som ni redan har f�rst�tt. 20-talets ukuleleboom, med andra ord. F�ljaktligen �r det d�r jag s�ker mina l�tar... Att jag sedan inte �r musiker; jag spelar och sjunger hellre �n bra, det �r en helt annan sak. Jag har kul.


P� den v�gen �r det. Flera lelar senare.
I julas �nskade jag mig och fick en ny mikrofon, s� nu finns det inga hinder mellan mig och en inspelning.

Skulle i s� fall vara att jag �nskar mig BIAB f�r Mac...

Och en riktigt bra ucke, g�rna vintage... (jag har ju en k�rlek till ukulelens 20-tals-boom, vilket framg�r ovan. Lirar litet str�nginstrument
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 12
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tis jun 05, 2022 2:22 pm    Rubrik: Svara med citat

N�nstans runt -85 gick det ukuleleskola p� TV med trazan o banarne eller n�t s�nt! O d� jag hittade en billig p� postorder s� slog jag till o b�rjade lira med hj�lp av Allanders ukuleleskola som jag k�pte p� n�n musikhandel!
Tyv�rr har jag alltid varit ensam om att traktera detta f�rn�mliga instrument i mina kretsar!
Nu har jag dock med internets hj�lp uppt�ckt att Sverige �r fullt av ukelelefantaster! Smile
Intresset �r p�nyttv�ckt och jag ser fram emot att skaffa en eller flera nya sm� kamrater att gl�dja omgivningen med!
_________________
Hellre �n bra, bara man har kul
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 199

Inl�ggPostat: tor jun 07, 2022 2:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var n�n g�ng p� 80-talet jag l�ste en artikel av Lasse �berg om Uckens f�rtr�fflighet och en l�t med texten; �r Du lessen �r Du sur k�nns det som Du satt i bur ? K�r Du huvet mot en mur? K�p d� Dig en Ucke!......
Men jag k�pte ingen D� men sparade noterna och texten. P� en folkmusiksejour i J�mtland 1998 tr�ffade jag Str�msund-G�xj� Spelmanslag d�r en tjej fr�n Yxskaftk�len spelade p� en bl� landskapsm�lad ukulele. Min hustru tyckte att det s�g kul ut, s� jag k�pten en till henne och p� s� s�tt b�rjade jag att spela eller kompa p� ukulele. 1999 blev jag medlem i Georg Formby Society d�r man kunde f� tag i bra l�tar och noter. Klev sedan i p� JAM och d�refter blir antalet uckar bara fler och fler. Jag m�ste s�ga att man blir aldrig lessen eller sur n�r man spelar Ucke! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Laughing Laughing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 12

Inl�ggPostat: tor jun 07, 2022 3:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Har ett tag nu funderat p� om man skulle ta och utr�na huruvida man har n�got musikaliskt sinne eller om man �r tond�v.

Tankarna har g�tt fr�n keyboards/synth till diverse dj-utrustning p� hobbyniv�.

Hursomhaver var det "kulturnatta", ett arrangemang som ni kan l�sa mer om p� den h�r hemsidan http://kulturnatta.com/ d� jag gick runt och lyssnade p� vad som spelades.

Dagarna efter s� bes�kte jag musikaff�rerna och med tanke p� min skrala ekonomi och att den �r l�tt att ta med sig s� k�pte jag mig en gr�n ukke.

Nu �terst�r de bara att l�ra sig spela p� den...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: ons jun 13, 2021 9:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var v�ren 2005.
Jag hade en bekant som spelat ukulele ett tag och som tipsade mig om att k�pa en jag ocks�.
Jag best�llde en r�d Reno ifr�n musikb�rsen, fick v�nta J����TTEL����NGE f�r det var strul med leveransen, men en dag fick jag tillslut en avi i brevl�dan och kunde h�mta ut min f�rsta ukulele, och gissa om jag blev k�r i instrumentet!

Dock blev Renon en kortlivad historia, d� jag bara m�nader senare (slarvig som man �r) gl�mt den liggandes p� golvet. Jag skulle resa mig ur soffan, satte ned en fot och KABOOM s� fick den ett stort s�r �ver kroppen.
Livr�ddarkursen jag g�tt n�got �r tidigare var till ingen nytta, utan ukulelen begravdes strax efter�t...
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Karaokekungen



Registreringsdatum: 06 augusti 2007
Inl�gg: 4
Ort: V�ster�s

Inl�ggPostat: ons aug 08, 2021 8:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Sj�lv s� k�pte jag en "svart Allander ukulele" mest pga att jag jobbat m�nga �r som styckare/slaktare.
Mina ihoptr�cklade sk�rs�rsfingrar gillade inte gitarren l�ngre=)
Men den "svarta" flagnade snabbt av s� det blev en likadan i brunt.
Men en fest var det n�gon som tappade "vinare" p� den, sen s�g den lika tilltygad ut som mina fingrar Laughing .
Men en g�ng ukke, alltid ukke.
Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 45

Inl�ggPostat: m�n aug 20, 2021 2:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Allt b�rjade n�gonstans runt fj�rde klass, om jag inte minns helt fel. Efter att ha nobbat blockfl�jten efter tv� terminer och mormors �nskan om att jag skulle spela piano, k�ndes det �nd� inte riktigt bra... - Mina klasskompisar spelade instrument, spelade i ensembler och liknande - Jag ville ocks� vara med! men jag hade inget att spela p�...

En dag s�g jag p� teve, av en ren h�ndelse, p� Utbildningsradion som just d� hade n�gon presentation av n�gra kurser dom hade. Jag s�g Thomas Allander och hur han spelade p� ett, i mina �gon, h�gst f�ngslande s�tt.
En vecka senare s�g jag till att ha k�pt en ukulele och en kursbok som just Allander hade skrivit.
Det f�ljde ett par �r av intensivt spelande. Inte minst eftersom Thomas visade sig bo bara n�gra kilometer l�ngre bort. Under en tid spelade vi en hel del tillsammans.

Min far �r folkmusiker, och i H�lsingland, som d� var mina hemtrakter, fanns det fullt av spelmansst�mmor att g� och �va p�. �ret om. Det var f�r �vrigt p� en s�n jag tr�ffade Allander
Praktiskt �r att de flesta l�tarna som spelas p� s�na st�llen spelas i s� tacksamma tonarter f�r ukulelen. Oftast i G-dur, A-dur och D-dur.

N�sta fas blev h�gstadiet. D� �kte ukulelen oftast p� hyllan till f�rm�n f�r elbas och diverse andra instrument. Ett tag hade jag dock ukulelelektioner med n�gra av skolans musikl�rare.

N�r jag pluggade musik p� gymnasiet gl�mde jag n�stan bort ukulelen helt. D� hamnade gitarren i fokus i st�llet. Piano och trummor var andra instrument som hamnade p� dagordningen. Inte ens n�r jag pluggade musikdata p� Karlskoga Folkh�gskola �kte den fram. Tror inte ens jag hade ukulelen med till Karlskoga under �ret jag bodde d�r.

D�remot, en dag, v�ren 2002 om jag tar r�tt, tog jag fram den igen.
Visst hade jag spelat n�gon ton d� och d� de senaste �ren, men nu k�ndes det lite som ett nytt instrument.
Det skapades genast n�gra s�nger med hj�lp av ucken och den blev liksom... kvar.

Och s� var det sent p� 2004 och jag var in p� Estrad i Karlstad. Minns inte vad jag hade best�llt eller vad det var, men jag l�mnade i alla fall mitt namn och nummer p� en lapp. Butikschefen Janne hajjade till d� han1 s�g mitt namn.
- "Dig har jag s�kt efter", menade han.
Det var precis vad han hade, f�r hans dator vid hans skrivbord visade sig ha en Eniro-sida uppe, med alla Marcus Roos i hela mellansverige. Nu gick den Marcus han s�kte in och anm�lde sig sj�lv!
Det visade sig att ABF ville ha tag i en ukulele-l�rare och dom hade tagit Estrad till hj�lp. Ingen hade k�nnt till n�n. Men n�n k�nde n�n som k�nde n�n som hade f�tt nys om mig. Jag fick snart kontakt med ABF och 2 veckor senare hade jag min allra f�rsta kurs.
P� den v�gen �r det.

Idag har jag n�stan f�rkastat min g****r helt och h�llet till f�rm�n f�r mina ukuleler. Jag kan m�nga fler ackord p� ukulele �n vad jag kan p� g****r...
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: m�n aug 20, 2021 6:12 pm    Rubrik: Svara med citat

F�r mig b�rjade det n�r jag s�g dig Marcus p� PRO dagen f�r ett �r sedan. Jag tyckte att det s�g ut att vara kul att klia p� det lilla instrumentet. P� h�sten fick v�r ledare i s�nggruppen f�r sig att vi skulle ha en ukulelekurs. Snabbt som �gat lade jag bort mina gitarrbyggarprojekt och satte ihop en ukulele. Nu �'r jag inne p� mitt femte bygge och det b�rjar bli b�ttre. Sv�rast �r att g�ra en snygg rosett runt det f�rh�llandevis lilla ljudh�let. Att bygga en uke typ "m�ngproducerade i Kina" roar mig inte. Tur att man inte ska leva p� s�na byggen. Timpengen skulle i s� fall bli f�rsumbar.
mvh
Ingvar Tropp
Roosen skrev:
Allt b�rjade n�gonstans runt fj�rde klass, om jag inte minns helt fel. Efter att ha nobbat blockfl�jten efter tv� terminer och mormors �nskan om att jag skulle spela piano, k�ndes det �nd� inte riktigt bra... - Mina klasskompisar spelade instrument, spelade i ensembler och liknande - Jag ville ocks� vara med! men jag hade inget att spela p�...

En dag s�g jag p� teve, av en ren h�ndelse, p� Utbildningsradion som just d� hade n�gon presentation av n�gra kurser dom hade. Jag s�g Thomas Allander och hur han spelade p� ett, i mina �gon, h�gst f�ngslande s�tt.
En vecka senare s�g jag till att ha k�pt en ukulele och en kursbok som just Allander hade skrivit.
Det f�ljde ett par �r av intensivt spelande. Inte minst eftersom Thomas visade sig bo bara n�gra kilometer l�ngre bort. Under en tid spelade vi en hel del tillsammans.

Min far �r folkmusiker, och i H�lsingland, som d� var mina hemtrakter, fanns det fullt av spelmansst�mmor att g� och �va p�. �ret om. Det var f�r �vrigt p� en s�n jag tr�ffade Allander
Praktiskt �r att de flesta l�tarna som spelas p� s�na st�llen spelas i s� tacksamma tonarter f�r ukulelen. Oftast i G-dur, A-dur och D-dur.

N�sta fas blev h�gstadiet. D� �kte ukulelen oftast p� hyllan till f�rm�n f�r elbas och diverse andra instrument. Ett tag hade jag dock ukulelelektioner med n�gra av skolans musikl�rare.

N�r jag pluggade musik p� gymnasiet gl�mde jag n�stan bort ukulelen helt. D� hamnade gitarren i fokus i st�llet. Piano och trummor var andra instrument som hamnade p� dagordningen. Inte ens n�r jag pluggade musikdata p� Karlskoga Folkh�gskola �kte den fram. Tror inte ens jag hade ukulelen med till Karlskoga under �ret jag bodde d�r.

D�remot, en dag, v�ren 2002 om jag tar r�tt, tog jag fram den igen.
Visst hade jag spelat n�gon ton d� och d� de senaste �ren, men nu k�ndes det lite som ett nytt instrument.
Det skapades genast n�gra s�nger med hj�lp av ucken och den blev liksom... kvar.

Och s� var det sent p� 2004 och jag var in p� Estrad i Karlstad. Minns inte vad jag hade best�llt eller vad det var, men jag l�mnade i alla fall mitt namn och nummer p� en lapp. Butikschefen Janne hajjade till d� han1 s�g mitt namn.
- "Dig har jag s�kt efter", menade han.
Det var precis vad han hade, f�r hans dator vid hans skrivbord visade sig ha en Eniro-sida uppe, med alla Marcus Roos i hela mellansverige. Nu gick den Marcus han s�kte in och anm�lde sig sj�lv!
Det visade sig att ABF ville ha tag i en ukulele-l�rare och dom hade tagit Estrad till hj�lp. Ingen hade k�nnt till n�n. Men n�n k�nde n�n som k�nde n�n som hade f�tt nys om mig. Jag fick snart kontakt med ABF och 2 veckor senare hade jag min allra f�rsta kurs.
P� den v�gen �r det.

Idag har jag n�stan f�rkastat min g****r helt och h�llet till f�rm�n f�r mina ukuleler. Jag kan m�nga fler ackord p� ukulele �n vad jag kan p� g****r...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006