Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulelerecensioner

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 12:03 pm    Rubrik: Ukulelerecensioner Svara med citat

Ok, detta �r i uppstarts-skede, men under http://www.ukulelesolen.se har jag en sida d�r jag recenserar ukuleler.
Dyra som billiga.

Ett bra s�tt f�r b�de konsumenter och handlare att skaffa sig en �verblick �ver vad som finns p� ukulelemarknaden idag.

F�rslag p� ukuleler, som b�r recenseras?
H�r av er...[/url]
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 6:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag l�st recensionerna som finns p� din website. Om man f�r omv�xlings skulle skulle b�rja med det jag inte tyckte var s� bra s� �r det att recensionerna �r i PDF-format. Visst ger (det st�rre m�jligheter att designa men det �r samtidigt en liten omv�g f�r l�sare. Nu �r det inget stort problem (f�r mig) men jag hade personligen f�redragit vanliga html-sidor. (eller htmx kanske det ska va nu f�r tiden).

Att betygss�tta med solar kan nog med tiden blir ett problem. Kanske m�lar jag f-n p� v�ggen nu, men s�g att du provar t ex en Hamano 100 (som flera h�r �r mycket f�rtjusta i) och ger den 10 solar. En tid senare provar du en ukulele som faktisk �r �nnu b�ttre, typ 12 solar om Hamanon hade 10...

Sifferbetyg har ju den f�rdelen att de n�r recensionerna blir m�nga g�r det l�tt�versk�dligt men de �r ju s�llan l�ngt ifr�n s� exakta som sj�lva siffrorna kan f� en att tro.

D�remot tycker jag att dina utf�rliga texter (som f�r Ekolelen och Loudmouthen) �r mycket bra. De avhandlar m�nga egenskaper, vilket �r viktigt eftersom olika ukulister v�rdes�tter olika egenskaper olika mycket (tex kan n�gra tycka att instrumentets vikt �r viktigt medan andra inte bryr sig s� mycket om det). Du �r ocks� tydlig med att redovisa vilka egenskaper du v�rdes�tter hos ett instrument. Det �r bra eftersom det ger mig som l�sare en m�jlighet att avg�ra om vi tycker lika eller kanske har olika uppfattningar om vissa egenskaper hos ett instrument.

F�rslag p� instrument att recensera? Ja, mitt f�rslag blir kanske lite paradoxalt: Recensera s�na instrument som inte finns att k�pa i Sverige!

Jag t�nker allts� p� instrument som man kan k�pa p� n�tet. De kan man ju inte provspela och beslut om ink�p f�r man d�rf�r grunda p� bl a vad andra tycker om instrumentet.

Keep up the good work, som di s�ger i vissa delar av v�rlden!
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 6:29 pm    Rubrik: Svara med citat

En sak slog mig: Str�ngar!

Ett och samma instrument kan f� ganska olika egenskaper med olika str�ngar. Kanske skulle du prova med tv� olika sorters str�ngar p� alla instrument du recenserar. Tex med Aquila (som ju �r r�tt h�rda) och Worth medium eller Hilo-str�ngar(som ju �r mjukare).

Str�ngar �r f�r �vrigt ett annat omr�de d�r jag personligen skulle uppskatta recensioner. Om du utser en ukulele till str�ngtestinstrument och sen provar olika str�ngar p� det en tid och sen rapporterar skulle det bli en v�rdefull v�gledning.

� s� slog mig en sak till:
Ljudfiler, kanske? Inspelade ukuleles l�ter s�llan som ukuleles i verkligheten men om man konstanth�ller alla andra faktorer och bara byter instrument s� skulle ljudprov �nd� kunna vara ett bra komplement till dina texter.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 9:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Trevligt med recensioner!
Jag tycker inte att det �r n�gra problem att ge en Kamaka en 10:a och en Hamano en 10:a. S� l�nge man l�ter betyget st� i f�rh�llandet till priset tycker jag att man fattar det �nd�. En Jerker Loudmouth kan ju uppfattas som 10:a pga det faktum att det �r en svinbra sak f�r ynka 400 kr.
Ja, roliga saker att recensera? Fluke, Flea, Bushman Jenny, Br�ko ( av olika sorter). Sedan de lite billigare Hohner Lanikai, Samick Greg Bennett som verkar vara r�tt l�tta att f� tag p� i Sverige. Kan ju tycka att det �r lite meningsl�st att recensera saker som bara finns att f� tag p� via import fr�n Hawaii.
Men Fluke och Flea verkar ju folk �lska. Finns fortfarande kvar p� Jam om jag inte minns fel.
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 10:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack!
Det var just den d�r typen av konstruktiv kritik jag s� v�l beh�vde.
N�r man sitter ensam p� sin kammare �r det l�tt att bli fast i tankem�nster och gamla hjulsp�r.P

-

Det �r faktiskt p� g�ng att det ska bli 2 versioner av varje recension. En kortfattad, html-version (som jag vet flera handlare �r intresserade av att integrera med sina egna sidor) och den versionen som ni redan l�st.
HTML vs PDF har varit p� tapeten m�nga g�nger, jag har st�tt och bl�tt och till sist funnit ut att PDF �r det mest g�ngbara.
De som inte har en PDF-l�sare i sin dator i dag... �r snart "utd�da".

-

Betygsystemet kan aldrig bli r�ttvist, hur man �n vrider och v�nder p� det. 1-10 �r trots allt n�got folk �r vana vid och kan k�nna igen sig i.
Jag �r ju inte lika kritisk i min granskning av en ukulele f�r 200 kr som av en f�r 2000. F�rv�ntar mig mer av den sistn�mnda f�r att betyget ska bli detsamma.

Hittills �r "Ekolelen" den b�sta JAG har testat. Dock gav jag den ju inte fullt betyg.
Och s�g att jag testar 5 andra uckar som kommer att f� 10 solar var. De �r ju rimligen bra p� olika s�tt.
S� b�de recensionen (i form av text) och betyget b�r vara med i bed�mningen n�r man bildar sig en uppfattning av en ukulele via recensionssidan.

-

Ljudfiler?
Jag har t�nkt p� det flera g�nger.
Det �r ingen vits att l�gga ut sunkiga mp3:or, utan det f�r ju bli okomprimerat ljud helt enkelt.
Det kommer nog.

-

Str�ngar.
Absolut. Vill nog p�st� att detta ingick i planen ocks� Smile


Kan ni inte lista upp exakt vilka modeller ni efterlyste?
G�rna vilka som s�ljer dom ocks�...
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006