Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Tiptoe thru the tulips

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1628
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jun 27, 2021 11:52 pm    Rubrik: Tiptoe thru the tulips Svara med citat

Eller R�gsved som den heter p� svenska (jo det g�r den)

Arturo Larizza, mer k�nd som Arch, drog ig�ng en "invitational" p� cosmos, d�r han ville f� in ett g�ng bidrag med denna l�t. Orsak? Tja, precis som alla i England och f�rmodligen i resten afv Europa ocks� blir skittr�tta p� att h�ra, "jaha, George Formby", n�r de n�mner ukulele, blir folk p� annat h�ll lika tr�tta p� att h�ra "oh, Tiny Tim". Och Tiny Tims paradnummer var just Tiptoe thru the tulips. En l�t som m�nga allts� hatar. Inte f�r att den �r kass utan f�r att den har s� m�nga associationer. N�v�l. Jag har inte riktigt samma associationer, s� f�r mig �r det inget problem att ge den ett eget stuk.
Typ s� h�r
Jag hade ett trumsp�r ocks�, men det f�rsvann sp�rl�st (f'l�t) och jag orkade inte leta upp det. Det finns en hel del kul versioner p� cosmos, s� registrera er och lyssna.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 28, 2021 11:43 am    Rubrik: Svara med citat

Ja, den var v�l bra

Ett kompetent genomf�rt giftem�l mellan tv� gengres. Jag gissar att du spelat alla instrumenten sj�lv dessutom (s�nt impar p� mig) och inte "fuskat" med n�got band in the box som en annan g�r n�r det f�rekommer komp p� inspelningarna.

Dj-vla sustain p� ucken d�r i slutet, f�r �vrigt.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1628
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 28, 2021 12:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag f�r erk�nna att jag fingrat sj�lv. Fast alla, det �r bara tre och de �r r�tt lika i sin konstruktionsid�. Ja en blev det visst tv� sp�r av, men det var samma instrument. Man skulle f�rst�s kunna g�ra vissa omtagningar och ommixningar. T ex finnns det inga effekter utom lite kompression. Ja och s� gitarreffekterna, men de fanns med i det inspelade och �r inte p�lagda. Men jag ville f� fram n�got snabbt. Diskussionen tog fart ig�r eftermiddag s� jag ville posta n�got samma dag och en hel del tid gick �t till att fundera ut l�mplig tonart och stil. F�rst t�nkte jag punk, sedan vals (jod� det g�r) men av n�gon anledning t�nkte jag om. Och sedan var det d� transponering och anpassining till stilen. Bl a att ta bort en massa tjusiga mellanackord som inte passade in. Det g�llde allts� att v�lja vad som skulle f� vara kvar. Ja, skulle det bli n�gon s�mn fick inspelning och mix g� fort.

Jag blev sj�lv f�rv�nad �ver sustainen. Jag t�nkte att den skulle f� tona ut och den bara fortsatte och fortsatte. effeektboxen hj�lpte nog till en del ocks�. I alla fall tyckte jag att det blev ett passande slut s� det fick vara kvar.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 28, 2021 2:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag lyssnat p� ett g�ng tulpaner p� Cosmos. Den fr�ga som d� infann sig i mitt stilla sinne var: Undrar om vi skulle kunna g�ra n�t liknande h�r p� kommissionens forum?

F�ljdfr�gan blir naturligtvis: Vilken s�ng har motsvarade status hos svenska ukelister? Apans s�ng?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1628
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 28, 2021 3:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Hmm, klart vi skulle kunna. Fast det l�r ju inte bli s� m�nga versioner. Men en 5-6 stycken borde v�l �tminstone kunna och vilja g�ra n�t. Vilken l�t, ja. Det finns ju ingen ukuleleikon p� samma s�tt i Sverige. Det skulle v�l vara Banarne d� Wink s� ja, Apans s�ng skulle v�l passa Laughing

Nu �r det ju semestertider s� det l�r inte g� s� fort att f� ihop l�tar. Det �r v�l bara jag som jobbar en m�nad till Crying or Very sad Eller s� har folk mer tid p� semestern, om de �r hemma n�t f�rt�s.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jul 11, 2021 1:49 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
M�nga originella och v�ldigt bra versioner str�mmade in, inte minst Jukkas alldeles f�rtr�ffliga rockversion!
Njuter av musik Njuter av musik Njuter av musik

Som sagt...

Din version kommer v�ldigt h�gt upp p� min egen ranking av bidragen p� Cosmos. Verkligen en personlig "jukkalele"-style. Snyggt och proffsigt!
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1628
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jul 11, 2021 3:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Man tackar man tackar. Fast att j�mf�ra alla bidragen �r inte ens som att j�mf�ra �pplen och p�ron, snarare �pplen och skruvmejslar och slipsar och internetlevarant�rer och...... Man har dem till helt olika saker och de �r inte utbytbara. Sj�lv �r jag mindre n�jd med mixningen och med att jag tappade bort trummorna, men framf�randet var f�rst�s fantastiskt Laughing Laughing Laughing
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1628
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 03, 2021 11:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Avsaknaden av trums har gnagt i mig. N�r jag tappade bort dem tappade jag ocks� n�got av gnistan att g�ra resten f�rdig. Idag postade jag en del l�tar p� det finska forumet och d� k�ndes trumbristen i denna l�t akut. Allts� brist i f�rh�llande till hur det var t�nkt. M�jligen upplever man inte denna brist lika starkt om man inte varit med om hela processen.

N�v�l d�rf�r satte jag mig och tryckte dit lite trums, och f�r att driva hem po�ngen s� �verdrev jag det hela lite. Sedan mixtrade jag lite med niv�erna p� de olika sp�ren och dubblerade s�ngsp�ret. Jag f�rsk�t det dubblerade sp�ret lite lite i tiden och panorerade "originalet" till v�nster och det f�rskjutna till h�ger. Det ger f�rhoppningsvis en �kad luftighet och bredd �t det hela utan digitala effekter. Och s� tryckte jag p� med en del kompression p� mastern ocks�, f�r att g�ra det lite mer stiltroget (och f�r att kompensera luftigheten Wink )

www.jukka.eu/jukkalele/TTTT2.mp3
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 03, 2021 11:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Oj!

Det h�r f�r mig att t�nka p� Animal i The Muppet Show.

Ja, trummorna �r m�jligen en aning �verdrivna. �tminstone inledningsvis.
Men sen �r det ju mycket som �r "�verdrivet" med ut�ngspunkt fr�n en traditionell tip-toe-tolkning. Fast det var ju ocks� det som var tanken.

Jag tycker som f�rut att det h�r �r en bra "cross-over". Men n�r jag lyssnar p� den h�r inspelningen s� �r det en sak som k�nns konstig. S�ngen �r n�stan intim medan resten av musiken �r fullt �s. Det �r ungef�r som om Jukka satt h�r bredvid och sj�ng men bandet spelade f�r fullt �s utanf�r f�nstret.

Fast det kanske �r en djup tanke med det. Serenad p� 2000-talet. Den uppvaktande s�ngaren kl�ttrar upp f�r stegen och sjunger f�r den uppvaktade. Orkestern kan av f�rklarliga sk�l inte kl�ttra upp f�r samma stege utan tvingas stanna nedanf�r med trummor och elf�rst�rkta instrument. Eller kanske de tvingas stanna en bit bort t o m f�r att elsladdarna inte r�ckte hela v�gen.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1628
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r aug 04, 2021 10:54 am    Rubrik: Svara med citat

Inte tusan sjunger jag serenad f�r dig i alla fall Laughing

Men jag f�rst�r vad du menar tror jag. Jag tror att det finns tv� orsaker.
1. S�ngen �r lite v�l h�gt mixad. N�r jag dubblerade s�ngsp�ret drog jag ned b�da sp�ren lite, eftersom tv� l�ter mer �n en. Det kunde ha dragits ned lite mer. Kanske borde jag ha lyssnat i mono, f�r att f� b�ttre kl�m p� totalvolymen.
2. Det "intima" understryks m�jligen av att det �r sjunget med ganska l�g volym, i normal "s�ngton" liksom. L�ten skulle nog kr�va mer attack och vr�l i sjungandet. Det �r dock lite sv�rt att uppb�da inspiration och j�vlaranamma framf�r en mikrofon i ett tomt rum. Jag tror dessutom att s�ngen las p� som andrasp�r efter ukulelen, s� kanske anpassades det speciellt till enbart ukkekomp. L�rdom: spela in s�ngen sent i processen. Det brukar jag nog g�ra, men det �r ocks� sk�nt att kolla att det funkar att sjunga p� riktigt i den tonart man valt, innan man lagt ned f�r mycket jobb p� andra sp�r. Men man kan ju sjunga en g�ng till.

Det hela f�rb�ttras dock om man SPELAR H�GT
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: l�r aug 04, 2021 12:30 pm    Rubrik: Svara med citat

D�r tappade �nnu en �ngel vingarna.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Rocky



Registreringsdatum: 31 januari 2007
Inl�gg: 151
Ort: N:a Bohusl�n

Inl�ggPostat: l�r aug 04, 2021 10:24 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:


Det hela f�rb�ttras dock om man SPELAR H�GT


Very Cheerful Indeed Beundran

Arrow http://www.ezfolk.com/forums/forum19/3194.html
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1628
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 05, 2021 9:38 am    Rubrik: Svara med citat

hehe
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 200
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 05, 2021 11:31 am    Rubrik: Fantastiskt! Svara med citat

Boogierock p� uke!
Jag hade inga problem med s�ngen. Den ligger "t�tt" och jag gillar att den.

Brukar inte du klaga p� att du inte f�r till ett bra tryck i inspelningarna? Det har minsann en massa tryck och s� att s�ga en massa decebel per grad p� volymkontrollen. Du har inget att klaga p�!

Jag gillar den nya versionen!
Bra jobbat!

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 05, 2021 5:45 pm    Rubrik: Svara med citat

T�tt och bra sound. Me like. Very Happy
Sk�na gitarrslingor och ett kul avslut (som jag h�ll p� att missa i min iver att lyssna klart).
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006