Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Installera mikrofon i ukulelen?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tosse



Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95
Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.

Inl�ggPostat: l�r feb 24, 2022 8:23 pm    Rubrik: Installera mikrofon i ukulelen? Svara med citat

Finns det n�got smidigt s�tt att installera en bra mikrofon i sin ukulele? Helst utan att bryta upp den stackaren. Kontaktmick �r ju inte att t�nka p�, har h�rt att rundg�ngen �r oundviklig och att ljudkvalit�n s�nks en hel del.
Piezo mick �r nog det jag t�nkt mig, men d� m�ste ukulelen opereras va?

Jag fick ju mina Mahalo U30 f�r n�gra dagar sedan. Nu har str�ngarna slutat br�ka och jag l�rt k�nna dessa sm� godingar. Jag m�ste s�ga att jag blev m�kta imponerad, nog f�r att 4st av de 6st som best�lldes var lite halvt som halvt i ljud och intonering, men en utav de som jag skulle ha, den vita sk�nheten �r faktiskt helt perfekt i intuneringen och den �r snygg. Den vill jag g�ra �nnu b�ttre genom att s�tta en mick i den s� att inspelningarna blir b�ttre (d� min inspelnings-mick har ett platt ljud).

F�resten, h�r �r en bild p� mina numera tre ukulelar. Mitten ucken �r den f�rstf�dde, det �r den ni h�r p� mina inspelningar. Tunna svarta str�ngar �r det p� den.



Och h�r �r hela familjen!



Och slutligen en fin bild p� motorn i maskineriet!





Och nu till sammanfattningen:
Kan man installera en mick i ukulelen utav att beh�va �ppna den?
_________________
Tosse, den glade pessimisten!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 24, 2022 10:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Stefans ukulele hade en bra beskrivning av hur man installerar en shattenmic av den typ han s�ljer i ucken. Den �r vad jag kan se borttagen fr�n den nya siten. Men det finns en bild av en installerad mic:



P� bilden �r baksidan bortplockad men det �r inte n�dv�ndigt f�r montera micken. Om jag minns r�tt stoppade man in den i ljudh�let och limmade den p� plats. Dessf�rinnan hade man borrat h�l f�r kontakten som man monerade i det uppborrade h�let. Om du k�per en mic fr�n Stefansukulele kan du s�kert f� beskrivningen av honom.

� andra sidan finns det v�l en ganska stor riskt att du "v�xer ifr�n" U30:n och vill ha ett mer v�lljudande instrument med tiden. Att d� ha installerat en mic f�r mer �n vad du betalade f�r instrumentet kanske k�nns lagom bra. (Det �r kanske m�jligt att flytta micken, det vet jag inte).

http://www.stefansukulele.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=56&category_id=9&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n feb 25, 2022 11:35 am    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller med Robert om att det kan vara on�digt att l�gga ut mer pengar p� miken �n p� ukken. H�r �r en l�nk till den mik som Stefan installerade. http://schattendesign.com/uke.htm
Jag har en s�dan i en av mina och den fungerar och l�ter bra. Det var bilder p� hur han installerade just den som tidigare fanns p� Stefans site. Det st�r fortfarande i shopdelen att instruktioner finns i tipsdelen, s� det kanske �r ett missatg att de inte finns d�r just nu.

Den finns allts� i intern och extern variant. Skillnaden �r utformnngen av pluggen och att den interna troligen har en kraftigare h�ftmassa. Jag vet inte om den �r �teranv�ndbar vid flytt av miken p� samma s�tt som h�ftmassan till den externa, men p� n�got s�tt m�ste den ju g� att s�tta fast.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Tosse



Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95
Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.

Inl�ggPostat: s�n feb 25, 2022 6:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Jovisst, sj�lvklart finns det ju b�tre uckar p� marknaden, men denna duger ju helt klart f�r mig. Den �r fin, r�tt intunerad och l�ter v�ldigt "uckigt".
Och det �r ju en concert som jag vill l�gga de "st�rre" slantarna p� men jag vill ju �nd� ha en sopran med mick.

Jaja, det �r bara att v�nta och se hur magen tycker!
_________________
Tosse, den glade pessimisten!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: s�n feb 25, 2022 9:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har en Shadow 2001 (allts� en kontaktmikrofon) och tycker inte alls att den ger ett d�ligt ljud.
Har anv�nt den p� ett par mindre spelningar och ingen i bandet eller i publiken har haft n�got negativt att s�ga om ljudet.
Kanske �r de bara sn�lla? Wink

K�p d�remot inte gitarrmikrofonen p� Kjell & Company f�r 149kr, den har jag kastat bort.
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Bobba_Smed



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 23
Ort: Katrineholm

Inl�ggPostat: s�n jun 03, 2022 12:15 am    Rubrik: Svara med citat

hur i hela friden f�r man fast uttaget utan att plocka bort locket???

eller ska man ha en n�ve som �r i storlek med en nyf�dd???
_________________
If you can't rock it, just f*** it
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jun 03, 2022 11:18 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att det var n�t med att sticka in en skruvmejsel eler liknande genom h�let f�r uttaget. Sedan tr� p� uttaget p� mejseln och trycka det p� plats inifr�n, med mejseln som styrpinne allts�, s� att g�ngorna kommer p� utsidan. D�refter s�tter man p� den externa muttern. Det verkade pilligt, men det kan nog g�. Man beh�ver allts� inte n� uttagsh�let med handen p� insidan av ukken.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Janne



Registreringsdatum: 03 maj 2006
Inl�gg: 69
Ort: Westcottage

Inl�ggPostat: s�n jun 03, 2022 3:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Installerade en s�dan mic p� min ukke och den fungerar alldeles utm�rkt. Jag anv�nde mig av en fiskelina f�r att dra fram utaget till r�tt st�lle och sedan justerade jag med en skruvmejsel. D�remot var det lite b�kigt med sj�lva micen, d�r anv�nde jag mig av sonen som d� var 9 �r f�r att kl�mma fast den p� r�tt st�lle innuti med h�ftmassan.
Det �r n�stan en n�dv�ndighet att anv�nda sig av barnarbete i detta fall om man inte har tillr�ckligt l�nga fingrar. Wink
_________________
Janne

(Spelar hellre �n bra)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: l�r jun 30, 2021 11:14 pm    Rubrik: Svara med citat

hur fungerar Schatten mickarna utan preeamp ?
Jag funderar p� att best�lla en ext�rn. JAg lirar ju b�den tenor och sopran.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jul 01, 2021 9:57 am    Rubrik: Svara med citat

Till skillnad fr�n de flesta piezomikar r�cker utsignalen till alldeles utm�rkt utan preamp. Jag tycker att det l�ter r�tt bra dessutom. Den h�r typen av mik plockar ju upp ljudet fr�n instrumentet, snarare �n str�ngljudet, som understalletpiezona g�r. De som vet s�ger dock att man f�r ett b�ttre ljud med preamp. Det st�mmer s�kert. Ska man gigga �r det nog en bra investering med s�dan. Men som sagt, utvolymen r�cker utan ocks�.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: s�n jul 01, 2021 10:17 am    Rubrik: Svara med citat

jag planerar fr�mst att spela in s� det l�ter lovande.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: s�n jul 01, 2021 4:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte monterat n�gon mick i n�gon Uke, men n�r jag g�r liknande jobb sticket jkag in en g�ngad st�ng i h�let och f�ster prylen med tex. tape rakt under ljudh�let och drar tillbaka, drar en najtr�d runt g�ngorna och s�tter p� muttern
mvh
Ingvar
Bobba_Smed skrev:
hur i hela friden f�r man fast uttaget utan att plocka bort locket???

eller ska man ha en n�ve som �r i storlek med en nyf�dd???
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006