Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukebyggen
G� till sida F�reg�ende  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke

Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234

InläggPostat: s�n jun 17, 2021 1:42 am    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Tack f�r ditt v�nliga omd�me om min enkla person. Eftersom du aldrig har tagit del av mina eleganta man�r och ej heller sk�dat min tjusiga utseende s� tyder jag ditt uttalande som ett ber�m f�r att jag tycker om tr�, vilkert jag verkligen uppskattar
v�nligen
Ingvar

Inte bara att du tycker om tr�! utan ocks� dina avsp�nda inst�llning till till tr�t, byggandet och det st�ndiga skapandet och experimenterandet! Det �r ju n�got som bara vissa har lyckan att kunna f�rst� Wink
Stefan

Registreringsdatum: 21 november 2021
Inl�gg: 7

InläggPostat: s�n jun 17, 2021 7:37 am    Rubrik: Svara med citat

Snygg ukulele, jag kollade med en bruko gjord helt i l�nn och den var 2,1 mm om det kan vara till n�gon nytta. Sitter f�r �vrigt och lyssnar p� efters�ndningen av UOGB p� P4. H�r �r l�nken http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=636580&BroadcastDate=&IsBlock=1
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

InläggPostat: ons jun 20, 2021 9:43 am    Rubrik: Svara med citat

Ingvar Tropp skrev:
Kanske var jag f�r snabb men jag f�rst�r inte riktigt �nd�. Jag har aldrig �gt ett capot f�r jag anv�nder n�stan bara barr�ackord och n�r jag ska ha fyrtonsackord s� d�mpar jag aktuella str�ngar. Jag f�rst�r att jag borde ha l�st lite uketeori innan jag gav mig in i �mnet. Annars �r jag ganslka bra p� teoretisk ackordsuppbyggnad med lite harmonil�ra. "Att st�mma i D" �r det st�mning A;D;Fiss, H. ?arit lite f�r snabb i analysen! Det tog ett tag f�r mig att f�rst� att den tjocka str�ngen i setet var D och den n�st tjockaste Fiss. Finns det n�gon bra lektyr i �mnet? Vad menar du med att "s�tta p� en h�g A str�ng i st�llet"? Just nu k�nner jag mig dum som avsl�jar min okunskap, men om man inte fr�gar s� f�r man inget veta.
Mvh
Ingvar

Okej F�rl�t jag ska f�rtydliga: (ehrrmmm, f�rs�ka iallafall)
En ukulele �r st�md (enligt kommissionens standardst�mning):
A D F# B

En g****r �r st�md

E A D G B E

(B�da st�mningarna �r uppifr�n och ner)

T�nk bort de tv� �versta str�ngarna p� gitarren ( eller var drastisk och ta bort dem!)

D� �r gitarren st�md D G B E (eller hur? )

Nu har du gitarren st�md som en barytonukulele!

En vanlig (sopran-)ukulele har ju doch ljusare ljud. Om du g�r ditt barreackord med pekfingret (som motsvarar capot) p� 7:e bandet har du vips en uckulele med L�G A; dvs en A str�ng med l�gre ton/basigare ljud �n str�ngen under. S� har en del uckespelare, bla jag.

Det f�rh�rskande �r dock att ha en tunnare str�ng l�ngst upp som har exakt samma ton men i en h�gre tonh�jd (ljusare ljud) mao h�g A,

p� en gitar skulle du byta ut D str�ngen mot en kopia av den ljusaste/tunnaste E-str�ngen och st�mma om den s� att den p� 7:e bandet blir A

Mao motsvarar en ukulele tonm�ssigt och ackordm�sigt en g****r som man bara kan spela p� de 4 understa str�ngarna p� 7e bandet och ovanf�r med den �versta (av de 4 kvarvarande st�mningarna) i r�tt ton men i en h�gre (ljusare ljudande) oktav.

Allt som du lirar inom det intervallet p� en g****r lirar du likadant (om du vill) p� en ucke!
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777

InläggPostat: tor jun 28, 2021 12:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Efter att ha haft Ingvar Tropps fil med ljudprov fr�n hans ukulelebyggen liggande p� min h�rddisk ett bra tag (det har kommit mycket emellan) har jag nu lagt upp ljudfilen p� min server. H�r �r en l�nk.
Ingvar Tropps ukulelar

Lyssna och njut. Filformatet �r (det f�r mig obekanta) .m4a som �ppnas med Real Player (p� min dator).
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet