Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Love me or leave me

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 15, 2021 11:22 am    Rubrik: Love me or leave me Svara med citat

Efter Jonas Rybergs i b�sta mening proffsiga inspelningar och tolkningar blir man extra blyg och drar sig f�r att l�gga upp inspelningar.

Allts� m�ste vi n�stan dra ned kvalit�n till v�r vanliga niv�. Jag g�r h�rmed en insats f�r att n� det m�let.

I g�r kv�ll kom jag att spela "Love me or leave me". En l�t som jag bara h�rt med Billie Holiday. Fast m�nga g�nger. S� jag t�nkte "Den d�r kan jag sjunga". Men det var sv�rare �n jag trodde. Men n�r jag till slut lyckades hj�lpligt gick jag ned i k�llaren och spelade in. Det blev n�gra missar h�r och var och naturligtvis borde denna inspelning aldrig n� n�gra andra �ron �n mina egna. Men men...Det man saknar i talang kan man kompensera med d�ligt omd�me (?)


Edit: Mitt eget omd�me (och f�r all del �ven jukkaleles) hann ifatt mig, s� jag tog bort l�ten.
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den fre jun 15, 2021 11:17 pm, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 15, 2021 12:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad menar du med att n�stan dra ner kvaliten till v�r vanliga niv�? Och du borde inte t�nkt "Den d�r kan jag sjunga", utan "den d�r kan sjunga". Laughing

N� jag skojar bara. Det var inte alls illa pinkat. Och ska jag komma med n�gon typ av konstruktiv kritik kan man v�l s�ga tre saker:
1 Det �r inte s� mycket bluesig k�nsla i sjungandet, utan mer ett genomf�rande av de ord och toner som l�ten inneh�ller. Inte f�r att jag skulle gjort det b�ttre, tv�rtom, men det var liksom den k�nslan jag fick. Lite skillingtrycksaktigt kanske Laughing

2 Det k�ndes som att det p� ett st�lle var n�got taktslag f�r mycket, eller kanske bara en os�kerhet avs takten. - �h jag kollar igen. - Jag t�nker p� "you might find the night time the right time for kissing" som tar tio taktslag i anspr�k, allts� 2,5 takter. N�sta rad ska v�l vara motsvarande, men klockar in p� 8 taktslag. Det betyder att det �r en halv takt tillagt. Det borde fraseras p� samma s�tt som i raden "I want to love but I don't want to borrow". Som ocks� kl�ms in p� de stipulerade (tror jag) tv� takterna. Allts�, som jag brukar s�ga: Passa in texten till musik/ackordbyten/rytm, inte tv�rtom Wink Allts� placera "time" p� fj�rde slaget, precis som "love". Nu har jag inte h�rt originalet p� l�nge, s� det kan ju h�nda att det �r n�got taktfuffens d�r, men jag tror inte det.

3 V�l genomf�rt, s�kert sv�rsjunget. �nd� lyckas du ibland p� vissa ord f� till lite bluesig k�nsla, �ven om den som jag menade i nummer 1 inte genomsyrar hela l�ten.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 15, 2021 11:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag hoppas du ska slippa f� h�ra mig more blue than this, Jukka.

Med en d�res envishet (och m�jligen ocks� med andra drag av d�rskap) �terkommer jag till "Love me or leave me". Ny inspelning med f�rre takter (tror jag).

(Betr�ffande bluesighet kan man m�jligen med anv�ndande av olika man�r f�rst�rka bluesigheten. Men �tminstone just nu k�nns det fel att f�rs�ka skapa ett mer �kta intryck genom att fejka). Allts�:


Love me or leave me (Edit: Nu �r den h�r l�nken �ndrad, s� den leder inte till samma fil som Jukka kommenterade nedan)

Med tanke p� hur f� som kommenterar ljudfilerna funderar man ju ibland p� varf�r man l�gger upp dem. Men det kanske inte alltid �r s� l�tt att kommentera p� n�got s�tt som k�nns meningsfull n�r man vill h�lla en positiv grundton (och inte skriva saker som "Sluta pl�ga ukulelen, musikhatare!")

Men om man f�r v�lja mellan tv� versioner kan man ju iaf l�tt s�ga att a �r b�ttre �n b , eller tv�rtom. Eller att b�da �r ungef�r lika (bra/d�liga).

S� h�r �r en version i n�got l�ngsammare tempo (alla andra skillnader �r oavsiktliga)

Love me or leave me (i n�got l�ngsammare tempo)
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den l�r jun 16, 2021 6:15 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jun 16, 2021 12:29 am    Rubrik: Svara med citat

B var b�ttre �n A. Framf�r allt beroende p� att A var samma sp�r tv� g�nger, men inte samtidigt. Shocked

Om vi d� tar B:
Skitbra! Mycket mer k�nsla. Om det beror p� hastigheten �r sv�rt att bed�ma pga ovanst�ende. Men: Nu finns samma probelm p� ett nytt st�lle. Eller det kanske fanns d�r f�rsta g�ngen ocks� utan att jag noterade det. Och jag t�nker fan inte g� tillbaka och kolla just nu. IAF; Mellan "somebody else" och "there'll be no one" runt 53 sekunder, finns det en halv takt. Den borde antingen tas bort (vliket skulle g�ra det ganska stressigt) eller ut�kas till en hel takt (vilket allts� h�rmed f�resl�s).

Allts� det �r inte s� att jag sitter och r�knar, men n�r s�dant intr�ffar, s� k�nns det, inte n�dv�ndigtvis fel, men m�rkligt. Allts� s�dana saker kan ibland vara avsiktliga s� man vet egentligen inte alltid om det �r "fel". Men man hajar till. Jag har ocks� uppfattat det hela som att du vill f� reda p� vad som kan g�ras b�ttre. F�rutom det n�mnda �r det inte mycket, Ja om man �r petig kunde man ju... Wink
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jun 16, 2021 6:06 am    Rubrik: Svara med citat

Jag laddade upp fel fil till den f�rsta l�nken ovan. N�r jag gjorde den mp3:an t�nkte jag inte p� att alla sp�r i audacity kom med. Den mp3:an inneh�ll allts� b�de sp�r a och sp�r b. L�nken h�r ska (om allt g�tt som planeat) g� till det t�nkta sp�r a - en lite snabbare version av Love me or leave me.

Love me or leave me (i n�got h�gre tempo)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jun 16, 2021 12:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Det vore cool med n�gra "fills" (heter det s�?) efter avslutat sjungande i verserna, t.ex. att plocka fyra toner som bygger upp och v�lkomnar n�sta versavsnitt. Bara en tanke.

Annars l�t det s� d�r lite sm�trevligt och tillbakalutat som det brukar g�ra om dina produktioner. Very Happy
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jonasryberg



Registreringsdatum: 04 juni 2007
Inl�gg: 13
Ort: Karlshamn

Inl�ggPostat: m�n jun 18, 2021 3:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Detta tycker jag var mycket trevligt, det finns ju en hel del Billie H-l�tar som passar utm�rkt f�r det �dla instumentet! Very Happy Har funderat p� att spela in den gamla fina "Oh oh oh what a little moonlight can do"

Gillar ditt s�tt att kompa!
_________________
Jonas i Karlshamn
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jun 23, 2021 1:13 am    Rubrik: Svara med citat

Dj�rvt, dj�rvare, dj�rvast...

Jag tyckte att jag var tuff och stack ut hakan n�r jag f�rs�kte mig p� Craig Robertson- och Hal Brolund-l�tar. Men det h�r �r tuffare (fast du har ju inte gjort ny svensk text, f�rst�s), f�r Billie Holiday �r �nd� "the one and only".

Jag har inte heller h�rt n�gon annan �n Billie Holiday sjunga den h�r s�ngen f�rut. Men det h�r �r ju en egen tolkning � ingen cover, jag menar, du f�rs�ker inte l�ta som Billie, tack och lov. D�rf�r skall man heller inte j�mf�ra. Jag tror ingen skulle t�la det.

S�: som om jag aldrig h�rt l�ten f�rut:

Arch Larizza sa, aprop� Jack Pepper's version av "I Got a Mama Down in New Orleans, Another Mama Up in Maine" (som jag fick honom att ta ut ackorden till), att "Jack Pepper proves conclusively that blue men CAN sing the whites".

That goes for you as well.
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006