Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

St�mapparater

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 314
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 30, 2007 1:06 pm    Rubrik: St�mapparater Svara med citat

Ja, nu har jag �ntligen k�pt mig en clip-on st�mmare: JJLabs T-23


Jag har tidigare haft en alldeles utm�rkt WMT-555C med l�s clip-on-mic, men den har varit lite otymplig, med sladd och allt. S� jag har suktat efter en beh�ndigare sak.

N�, nu �r det s� att jag blir lite fundersam eftersom jag inte vet vad vissa begrepp och funktioner inneb�r (jag har haft samma problem med min gamla st�mapparat som ocks� den �r kromatisk).

    1/ Hur ska jag veta vilken grundton jag ska "kalibrera" med A4 (430-450Hz)?
    2/ Varf�r ska jag kunna/beh�va v�lja p� # eller (b), (bb)?
    3/ N�r nu st�mapparaten �r kromatisk, varf�r kan man d� v�xla inst�llning mellan olika instrument (dock inte ukke)?


Kan n�gon av v�nnerna d�rute upplysa mig � p� ett begripligt s�tt? Den medf�ljande bruxen g�r mig bara f�rvirrad.
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 30, 2007 1:29 pm    Rubrik: Re: ST�MAPPARATER Svara med citat

H�gel skrev:
[list]1/ Hur ska jag veta vilken grundton jag ska "kalibrera" med A4 (430-450Hz)?


A �r 440 Hz, n�gon som vet varf�r man skulle vilja ha n�gon annan frekvens?
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 30, 2007 1:35 pm    Rubrik: Svara med citat

1/ Jag vet inte hur det �r t�nkt att man ska veta det, men ett normal-A �r 440 Hz s� det �r det du l�mpligen ska anv�nda.

2/F�rmodligen �r det f�r att man ska kunna anpassa noteringen till de skalor som man vanligast spelar p� sitt instrument. I exvis B dur heter en viss ton D#, medan samma ton i exvis Bb dur heter Eb. S� man f�r v�lja fritt beroende p� om man vill dissa sitt spel eller p�st� att man �r ett ess p� sitt instrument Confused

3/Vet inte, men kanske f�r man fram ett str�ngnummer? Typ om man st�ller in fiol och spelar ett A s� st�r det att det ska vara andra str�ngen. Eller s� �r det n�got helt annat...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 30, 2007 1:45 pm    Rubrik: Re: ST�MAPPARATER Svara med citat

J�rgen skrev:
n�gon som vet varf�r man skulle vilja ha n�gon annan frekvens?

Nj�e, vet och vet. Jag har dock f�r mig:
1/ att det finns n�got som heter "orkester-a" eller liknande som �r p� 444 Hz. Vad k�r radiosymfonikerna med Martin?
2/ att det d�r med normal har varierat �ver tiden och kanske inte ens varit normaliserat och att t ex vissa stycken �r t�nkta f�r ett a p� 430 Hz. Personer med abslout geh�r kan f�rmodligen uppskatta den skillnaden som vi d�dliga inte skulle uppm�rksamma, om inte n�gon samtidigt st�mmer efter 440 f�rst�s, f�r d� skulle det ju l�ta r�tt illa.
3/ att man m�jligen k�r med andra standarder i viss annan, icke-v�sterl�ndsk musik.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 314
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 30, 2007 2:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Visste jag inte de! Man kan kan alltid lita p� Jukka!

Jag tackar! Very Happy

Jo, jag har haft 440 inst�llt tidigare ocks�, men faktiskt inte vetat varf�r.

Men om nu A-tonen �r 440 Hz, J�rgen, varf�r kallas den "grundton".
Varf�r inte C?
Brukar inte g****r och ukke kallas f�r C-instrument?
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 30, 2007 3:51 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
Men om nu A-tonen �r 440 Hz, J�rgen, varf�r kallas den "grundton".

Nu vet jag vad grundton �r. Varf�r de kallar A4 f�r grundton vet jag d�remot inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundton
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 30, 2007 9:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Vem kallar A f�r grundton? Jag har nog inte h�rt den ben�mningen, utan bara som i wikipediaartikeln, f�rsta tonen i en skala, grundtonen i en tonart (f�r mig �r det precis samma sak, men det �r kanske n�t jag inte hajar) och den ton ett ackord utg�r fr�n. Fast n�got m�ste man ju ha att utg� ifr�n. Och av n�gon anledning �r det ett A. Och hade det varit ett C hade man m�jligen fr�gat sig varf�r.

En artikel som avsl�jar att jag far med osanning n�r jag p�st�r att D# och Eb �r samma sak hittas h�r: http://sv.wikipedia.org/wiki/Temperering Fast p� ett piano eller en ukke �r det ju det, men egentligen inte Confused

Detta �r ett v�lk�nt fenomen som g�r att trots att instrument intonerar r�tt och man st�mt str�ngarna perfekt, kan vissa toner eller ackord �nd� k�nnas lite fel.

Lite sidetracked blev man d�r. N�v�l, �r ukulele och g�tarr C-instrument? Varf�r d�? Har jag aldrig h�rt. Vilket inte betyder att det �r fel f�rst�s. Men p� dessa kan man ju spela i vilken tonart som helst. Med resevation f�r wikipediaartikeln d�...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006