Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

21/11 18.30 p� Hard Rock Caf�

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: tis okt 25, 2005 4:42 pm    Rubrik: 21/11 18.30 p� Hard Rock Caf� Svara med citat

Hej alla - o stort tack f�r ig�r. Jag hade i alla fall kul Smile. Har just ringt o tackat v�r v�rd p� Hard Rock, som l�ter meddela att vi alla f�r anses ha sk�tt oss o d�rf�r g�rna f�r komma tillbaka en g�ng till. F�r att underl�tta s�v�ls hans som v�r planering har vi redan enats om en prel tidpunkt f�r n�sta tr�ff, n�mligen m�ndag 21/11 18.30. Hoppas att detta ska kunna falla er ukulelekommission�rer p� l�ppen.
_________________
ukulelerud Rolling Eyes


Senast �ndrad av ukulelerud den tor nov 24, 2021 12:03 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 25, 2005 9:56 pm    Rubrik: Svara med citat

M�tte det inta falla f�r h�rt p� l�ppen, d� det kan f�rorsaka sm�rta. Men allvarligt skojat s� l�ter det sk*tbra.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 199

Inl�ggPostat: s�n okt 30, 2005 3:06 pm    Rubrik: 21 november!! Svara med citat

Det l�ter kul att vi �r v�lkomna s� snart. D� kan man kanske satsa p� en �l till d�, eftersom vi sk�tte oss s� bra! :roll:
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 06, 2021 6:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Vi kanske ska b�rja fundera p� l�tar att spela. Vi sa ju sist att vi skulle k�ra bl a favoriter i repris av det som verkade kunna funka. Det skulle v�l d� vara:

"Vad i helvete har de f�r sig in i banken efter 3"
"Oh Susanna"
"Act naturally"

Plus "Norge, Norge" som vi aldrig spelade sist pga fadderbrist.
Naturligtvis ska v�l "Flaming Ukulele" ocks� spelas, men vad mer?

Det kan v�l vara dags att b�rja fundera p� en "betalahyranspelning" ocks�. Med ett m�te i m�naden tar det lite tid innan vi blir klara f�r en spelning, s� det �r kanske b�st att jobba lite p� det innan vi blir utkastade pga utebliven hyresbetalning. Jag har funderat p� ett uppl�gg d�r alla (dvs alla som vill) �r med och spelar n�gra l�tar. D�r kan bl a n�gon/n�gra av ovanst�ende l�tar ing�. D�rut�ver skulle vi kuna ha n�gra olika delm�ngder av kommissionen som i mindre grupper �var in n�gra egna l�tar. P� det viset uppn�r vi ett par positiva effekter:

1. Vi f�r en st�rre repertoar utan att alla beh�ver l�ra sig alla l�tar som spelas. Om vi t ex spelar tre gemensamma l�tar och delar in oss i tre grupper som spelar tv� var, f�r vi allts� nio l�tar p� spelningen, men var och en f�r l�ra sig fem. (Det kan naturligtvis inte vara f�rbjudet f�r den som s� vill att ing� i flera grupper och allts� f� en st�rre inl�rningsb�rda)

2 Det blir en st�rre variation, eftersom olika grupper f�rmodligen spelar lite olika typer av l�tar.

Vad tror ni om det? Kanske n�got som b�r diskuteras p� m�tet?
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Eleonore



Registreringsdatum: 15 juli 2005
Inl�gg: 15

Inl�ggPostat: tis nov 08, 2021 4:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Hejsan

Detta l�ter j�tteskoj. Tyv�rr �r jag bortrest d�, s� jag missar Sad

H�lsningar
Eleonore
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1782
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor nov 10, 2021 2:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Flaming, Vad i helvete och Act naturally �r vi ju n�gra som �vat en extra g�ng tillsammans. S� de borde vi vara n�gra som fixar att spela som "betalning" den 21:a. Flaming �r det ju ocks� fler som kan sedan brandstationsspelningen.

F�r spellistan p� tr�ffen k�nns v�l de f�reslagna Norge, Norge, Oh Susanna bra ut�ver de som n�mnts som reportoar f�r betalspelningen som vi alla ocks� kan spela p� sj�lva m�tet.

Det efterlystes ocks� �rundg�ngsl�tar� p� v�rt senaste m�te.

Jag tolkar det fritt som melodiska l�tar med f� ackord som �r enkla att ta. S�dana finns det i v�r egen, n�got stympade version av ukuleleklubbens i G�teborg medley. Vi kan ju v�lja n�gra av de l�tarna. Jag f�resl�r:

Dagny, Apans s�ng, Oh, when the saints, S�g inte nej, B�rja om fr�n b�rjan, Music, music, music och B�r ner mig till sj�n (de tv� sista b�r motsvara ocks� h�gt st�llda krav p� rundg�ngsbarhet)

Med dessa l�tar kan vi ocks� ta hand om absolute beginners p� ett vettigt s�tt.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1782
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 14, 2021 8:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Det blev nog lite m�nga l�tar att �va in till p� m�ndag. Vad s�gs om f�ljande "prutade" lista?

(Personligen tror jag den �r lagom)

Flaming ukulele in the sky
Oh Susanna
Apans s�ng *)
When the saints *)
S�g inte nej *)
Music, music, music *)
B�r ner mig till sj�n

L�tarna som �r m�rkta med asterisk ing�r i "Ukuleleklubbens lilla medley"
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
lilla my



Registreringsdatum: 05 maj 2005
Inl�gg: 5

Inl�ggPostat: tis nov 15, 2021 8:05 am    Rubrik: Svara med citat

Tjenixen!

Tack f�r f�rra kv�llen, det var mycket trevligt och givande.
Vill bara meddela att jag ocks� dyker upp.

v�nligen lilla my
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 199

Inl�ggPostat: tis nov 15, 2021 5:06 pm    Rubrik: M�tet!! Svara med citat

Hejsan!
Kommer givetvis p� m�ndag. Kl 17,30!!
H�lsn Lasse R Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ukke-Birgitta



Registreringsdatum: 25 oktober 2005
Inl�gg: 19

Inl�ggPostat: tor nov 17, 2021 6:25 pm    Rubrik: Rundg�ngs-entusiaster F�renen Eder! Svara med citat

Hej alla ukke-entusiaster! Jag undrar om det �r n�gon av er som var p� konsert med "The Ukulele Orchestra of Great Britain" tidigare i �r?? Jag lyssnade p� detta eminenta g�ng den 8:e april i Uppsala, och d� spelade de b l a cirka 8-10 olika l�tar p� samma "rundg�ng". Detta att en hel massa k�nda l�tar gick att spela med exakt samma komp hade en otroligt komisk effekt - d�rav g�r jag nu detta "F�renen Eder"-upprop inf�r v�rt n�sta m�te. Tycker det vore kul om vi kunde snickra ihop n�t dyligt till v�r "betala-hyran"- spelning. . . Ett sm�rre problem bara ...
Embarassed ... minns INTE vilka l�tar dom hade p� sin repertoar ... S� JAG UNDRAR: - �R DET N�GON ANNAN SOM VAR P� KONSERTEN OCH �R UTRUSTAD MED B�TTRE MINNE �N UNDERTECKNAD???
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1782
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor nov 17, 2021 10:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag s�g dem den 10:e i Stockholm och de gjorde ett djupt intryck p� mig. Jag har dock inget minne av just denna "rundg�ng".
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 18, 2021 10:44 am    Rubrik: Svara med citat

Nu blir detta lite off topic, men �nd�. Jag var inte p� konserten, men om man med rundg�ng menar tonika, tonikaparallell, subdominant, dominant (t ex D, Bm, G, A, eller G, Em, C, D eller i n�gon annan tonart) om och om igen, s� finns det v�l m�nga l�tar som spelas (i alla fall ungef�r) s�.

Tell Laura I love her
Speedy Gonzales
Diana
Crocodile Rock

Det finns massor, men detta var vad jag kom p� i en hast

Sedan finns det m�jligen andra ackordf�ljder som kan skapa andra typer av rundor och som d� finns i andra l�tar. Den sk bluestolvan �r v�l vad jag kan komma p� nu. Allts� en runda om 12 takter, som det iofs finns varianter av, men som i vad jag menar �r grundversionen ser ut s� h�r i D. En takt per utskriven bokstav.

D G D D G G D D A G D A

Sedan kan man leka med ackorden. Framf�r allt A:na h�r kan vara 7or. I vissa l�tar tar man inte det f�rsta G h�r utan ligger kvar p� D�ven i den takten. I vissa l�tar ligger man kvar p� D i sista takten. A:et tj�nar dock som en effektfull gr�ns/�verg�ng mellan rundorna, s� oftast �r det med.

Som namnet antyder �r det mycket blues som spelas p� detta s�tt. �ven mycket rock spelas s� h�r, framf�r allt lite �ldre s�dan. T�nk t ex Johnny B Goode, Roll over Beethoven och f�rmodligen det mesta i �vrigt som Chuck Berry gjort. Ganska mycket soul anv�nder ocks� i huvudsak detta m�nster �ven om det inte alltid blir exakt s� h�r.

Nu blev det verkligen off topic, men f�r att �terv�nda till �mnet, s� kommer jag p� m�ndag.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Leni



Registreringsdatum: 11 augusti 2005
Inl�gg: 8
Ort: Waxholm

Inl�ggPostat: l�r nov 19, 2021 2:12 pm    Rubrik: Host, host Svara med citat

Hoppas ni har kul p� m�ndag, jag hade t�nkt komma men har �kt p� en rej�l f�rkylning s� jag f�r lov att stanna hemma Crying or Very sad HA DE BRA!! Leni
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 21, 2021 11:38 am    Rubrik: Jag kommer Svara med citat

Hej p� er,
ville bara meddela att jag dyker upp. Vi ses ikv�ll!

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n nov 28, 2021 10:02 am    Rubrik: Svara med citat

Fan... jag blir s� avundsjuk ju... jag verkar missa tr�ffarna hela detta �r Shocked
Hoppas det h�nder n�tt kul i januari efter all julst�k Laughing
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006