Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vilken st�mning med vilka str�ngar???

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 156
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 10:06 am    Rubrik: Vilken st�mning med vilka str�ngar??? Svara med citat

Med vilka str�ngar st�mmer jag vad???
- K�per jag ett paket DGBE �r det ganska solklart... men kan jag st�mma i n�gon annan tonart tex D p� en bariton ucke med dessa? C str�ngar har jag ju sett finns till Bariton, men D?

- Vilka valm�jligheter har jag att st�mma min sopran eller tenor om jag k�per GCEA str�ngar? C? D? G?

- Vilka valm�jligheter har jag att st�mma min sopran eller tenor om jag k�per Low G str�ngar? C? D? G?

- P� vissa str�ngpaket st�r det standard tuning. Vad �r det och vilka m�jligheter har jag att st�mma i d�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 10:26 am    Rubrik: Re: Vilken st�mning med vilka str�ngar??? Svara med citat

Sverker skrev:
...
- P� vissa str�ngpaket st�r det standard tuning. Vad �r det och vilka m�jligheter har jag att st�mma i d�?


F�rmodligen st�r det ut�ver "standard tuning" ocks� f�r vilket instrument det �r avsett. F�r sopraner, concert och tenorer �r "standard tuning" C-st�mning (I England och USA men i Sverige och Canada t ex h�rskar fortfarande D-st�mning). Det �r dock inga problem att st�mma i D med s�dana str�ngar. Jag har ett kort tag haft en sopranini (som jag antar var utrustad med vanliga sopranstr�ngar - eftersom jag aldrig sett eller h�rt talas om piccolo- eller sopraninistr�ngar ) st�md i F med gott resultat. "Standard tuning" f�r baritonucke torde vara G.

Om du k�per sopranstr�ngar med l�g G-str�ng kan du st�mma i b�de C och D.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 156
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 10:52 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
F�rmodligen st�r det ut�ver "standard tuning" ocks� f�r vilket instrument det �r avsett.

Jo det gjorde det, s�g det inte f�rst. Det stod regular tuning for sopranos. S� d� antar jag att det �r C str�ngar, men att det g�r att st�mma i D med de ocks�.

Testade ig�r att st�mma i D med de str�ngar som satt p�, men det l�t skit, s� jag st�mde tillbaka till C. �r en Mahalo enklaste modellen jag har(�r iofs min dotters, fick den i f�delsedagspresent, vill dock att den skall l�ta s� bra som m�jligt och bli s� l�ttspelad som m�jligt och vill d�rf�r testa lite olika st�mningar p� den). �r str�ngar som satt p� n�r jag k�pte instrumentet. Kanske skall byta, fast det kanske inte g�r varken till eller fr�n p� en s�n billig ucke.

Om jag vill ha lite h�rdare sp�nning p� str�ngarna, visst �r det i D jag skall st�mma d�? spelar det d� n�gon roll om jag har Low G strings eller regular?

Hur kan jag st�mma min bariton d�?
Skulle vara kul och se hur den l�ter med annan st�mning. Har sett att det finns C str�ngar till den. Kan jag st�mma den i D med samma str�ngar d�?
Vad kan jag st�mma den i om jag har G str�ngar?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 11:21 am    Rubrik: Svara med citat

Sverker skrev:
... �r str�ngar som satt p� n�r jag k�pte instrumentet. Kanske skall byta, fast det kanske inte g�r varken till eller fr�n p� en s�n billig ucke.


Just Mahalo U30:s (de f�rgglada enkla) v�xer flera klasser med nya str�ngar. Aquila concert �r "braschstandarden" f�r att trimma en Mahalo. De gr�vre str�ngarna �r vad som beh�vs f�r att f� det bastanta laminatlocket med dess tjocka f�rglager att sv�nga. Men om det blir mer l�ttspelat �r v�l m�jligen tveksamt. Kanske en smaksak. Jag tycker att tjockare str�ngar och h�rdare sp�nning ger mer sv�rspelade instrument. Jag ser ju att du tycker annorlunda.


Sverker skrev:
.Om jag vill ha lite h�rdare sp�nning p� str�ngarna, visst �r det i D jag skall st�mma d�? spelar det d� n�gon roll om jag har Low G strings eller regular?


Det �r bara G- eller A-str�ngen (beroende p� hur du st�mmer) som skiljer sig fr�n "vanliga" str�ngar i ett set med "Low G".


Sverker skrev:
Hur kan jag st�mma min bariton d�?

Om baritonuckar vet jag inget. Men det �r v�l bara att prova sig fram lite. hrlarson h�r p� forumet (och s�kert andra ocks�) har emellan�t st�mt sin (sopran)ucke i �ppna ackord. Det g�r ju g�tarrister ocks� s� det g�r s�kert med en bariton ocks�.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 156
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 11:57 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
hrlarson h�r p� forumet (och s�kert andra ocks�) har emellan�t st�mt sin (sopran)ucke i �ppna ackord. Det g�r ju g�tarrister ocks� s� det g�r s�kert med en bariton ocks�.

Vad �r "�ppna ackord"?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2092
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 12:00 pm    Rubrik: Svara med citat

S�kte p� "st�mning" p� Wikipedia:

Citat:
�ppen st�mning f�r g****r inneb�r att instrumentet st�ms i ett �ppet ackord t.ex. G-dur. N�r man sedan sl�r an samtliga str�ngar kommer ackordet i detta fall G-dur att klinga utan att n�gon fingers�ttning anv�nds p� greppbr�dan. Denna typ av st�mning skapar nya m�jligheter i gitarrspelet och anses av m�nga vara en k�lla f�r inspiration.

_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 156
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 12:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo, kom p� sen att jag faktiskt kunde s�ka sj�lv efter det... Men att st�lla fr�gan gick av bara farten.

Tack i alla fall f�r alla svar
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2092
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 2:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Du det �r ingen fara. Hoppas du hittar str�ngar och st�mning som du och dina instrument trivs med.

Gl�m bara aldrig; ett ackord (tex Dm) �r alltid samma oavsett hur man h�ller fingrarna p� vilket instrument som helst. Jag st�mmer dock alla mina uckar i C f�r att jag �r lat. Sen kan man diskutera om det verkligen funkar p� piccolon.

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 8:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Vill man testa �ppna ackord finns det en uppsj� st�mningar, men jag skulle rekommendera taropatch, vilket inneb�r att man st�mmer ner f�rsta str�ngen ett steg. ADF#B > ADF#A, GCEA > GCEG, DGBE > DGBD. Den st�mningen g�r det mycket l�tt att spela melodier i paralleller, dvs att spela melodin p� tv� str�ngar samtidigt.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 156
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 8:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Hmmm, f�rstod inte riktigt det d�r...
Men jag skall f�rs�ka mig p� att �terge det hela.

Jag antar att du menar att om jag har en ukke st�md i D=ADF#B s� kan jag st�mma den i �ppet ackord och d� blir det ADF#A
Vill jag st�mma en C(=GCEA) st�md ukke i ett �ppet ackord s� blir det GCEG
Och en G (=DGBE) st�md Ukke st�ms allts� till DGBD?

Intressant... skall helt klart testa.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 9:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Correctamente!
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jun 30, 2021 9:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Hawaiian slack key
http://www.youtube.com/watch?v=AgtBaRHkKSc

Alternativ C-st�mning
http://www.youtube.com/watch?v=0CM4jtkpE10&playnext_from=TL&videos=6GpOm6yC-fk&feature=sub
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006