Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

ovation applause + l�g 4

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Camilla G



Registreringsdatum: 15 maj 2010
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: tis maj 18, 2010 12:01 am    Rubrik: ovation applause + l�g 4 Svara med citat

Hej!
Jag �r ny p� forumet. Kul att ah hittat hit. Min undran g�ller den semiakustiska ovation applause ukken. Hur fungerar det att spela med l�gst�md fyra p� den? N�gon som har testat?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 18, 2010 1:02 am    Rubrik: Svara med citat

Hej och v�lkommen till ukulelekommissionen!

Jugge hade l�g G-str�ng (tydligen c-st�md) p� sin Applause men bytte bort den mot "vanlig" G-str�ng. Det framg�r inte av tr�den varf�r.

http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=3423

Personligen tycker jag att det �r synd att ha l�g A- eller G-str�ng. Det typiska ucke-ljudet g�r f�rlorat. Detta sagt ska jag medge att jag har tv� uckar med l�g A-str�ng. Den ena spelar jag s� gott som aldrig p�. Den andra har jag det p� f�r att jag f�tt f�r mig att det kan vara bra att ha ett st�rre tonomf�ng. Men jag kan inte s�ga att jag anv�nder mig av det.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tis maj 18, 2010 6:15 am    Rubrik: Svara med citat

Jag �r en v�n av l�g 4a men har ingen Applause dock. Jag har l�g 4a p� min tenor och p� min baryton. Jag hade det p� en gammal concert ocks�. Jag f�redrar o-spunna str�ngar, det har jag till tenoren, dels h�ller de b�ttre och dels l�ter str�ngarna mer lika varandra. Jag inbillar mig att l�g 4 a p� sopran �r knepigt eftersom str�ngen blir s� kort men pr�va vetja ( om det nu �r en sopran du har). Jag har h�g 4a p� mina sopraner men det �r definitivt tenoren som f�r mest speltid.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: tis maj 18, 2010 6:54 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har k�rt med l�g g-str�ng (jag k�r c-st�mt) p� en Kiwayasopran jag hade f�rut och det funkade hur bra som helst. �r det en sopran eller tenor du har? Applause g�r ju b�da storlekarna. Om det �r en sopran �r det v�l bara att k�pa ett set str�ngar och testa, �r det en tenor kommer det inte vara n�gra problem alls. De �r ofta str�ngade s� fr�n b�rjan.
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Camilla G



Registreringsdatum: 15 maj 2010
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: tis maj 18, 2010 7:40 am    Rubrik: Svara med citat

Ett s�n't toppenforum detta verkar vara. Snabba svar!

Det �r en tenor jag i huvudsak g�r och l�ngtar efter. Jag har inte k�pt instrumentet �n utan det �r ganska avg�rande om man kan k�ra med l�g 4:a. P� min sopran-Eagle fungerar det inte p� grund av jag m�ste g�ra �verkan p� stallet om jag skall byta. Jag kan h�lla med om att karakt�ren �ndras om man spelar med l�g 4 men f�r melodispel �ppnar det nya horisonter Smile

Och som sagt, min nuvarande sopran beh�ller sin h�ga str�ng Smile

N�r vi �nd� �r inne p� �mnet (och jag misst�nker att jag skulle f� svaret om jag anv�nde s�kfunktionen p� forumet men jag fr�gar �nd�...)

Vad v�ljer ni f�r str�ng n�r ni st�mmer ner 4:an? Jag testade p� en f�rgglad sopran Mahalo. D� valde jag en B-str�ng fr�n n�gra gitarrstr�ngar jag hade hemma. Den str�ngen k�ndes v�ldigt l�s n�r den st�mdes ner en oktav.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tis maj 18, 2010 8:14 am    Rubrik: Svara med citat

Aquila g�r set f�r tenor med l�g 4e str�ng, den �r spunnen. Jag k�r Fremont dom g�r en l�g 4e str�ng som �r ospunnen och s�ljs separat.

Finns hos den h�r killen bland annat (tillf�rlitlig n�thandlare):
http://stores.ebay.com/Musicguymics-Room

Jag har dessa:
http://cgi.ebay.com/NEW-BLACKLINE-FLOUROCARBON-UKULELE-STRING-TENOR-SET-/250633461602?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5aeb1f62

http://cgi.ebay.com/BLACKLINE-FLOUROCARBON-UKULELE-single-LOW-G-string-/330433926649?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cef6595f9
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jugge



Registreringsdatum: 30 april 2022
Inl�gg: 86
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r aug 21, 2021 6:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Hej och v�lkommen till ukulelekommissionen!

Jugge hade l�g G-str�ng (tydligen c-st�md) p� sin Applause men bytte bort den mot "vanlig" G-str�ng. Det framg�r inte av tr�den varf�r.


Det l�t inte bra. Nu har jag l�gt G p� en Allander lyx ist�llet, men anv�nder den bara f�r fingerspel.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006