Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

St�lstr�ngar

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Ope



Registreringsdatum: 15 mars 2010
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 1:03 am    Rubrik: St�lstr�ngar Svara med citat

Jag h�ller p� med vad jag tror �r ett ganska orginellt bygge av en ukulel�. Problemet jag har nu �r att jag vill ha st�lstr�ngar p� den och musikaff�ren jag var in till trode inte att det fanns.
Akustiska uckar verkar s�llan vara st�lstr�ngad s� jag kan f�rst� att det inte finns till dom. Men jag har sett flera exempel p� hembyggda eluckar och d� anv�nds v�l st�lstr�ngar?

Det �r en sopranucke jag bygger och hade t�nkt st�mma den som vanligt med h�gt A.

N�gon som har n�tt f�rslag p� vad jag ska anv�nda f�r str�ngar?
Jag antar att det g�r anv�nda st�lstr�ngar �mnade f�r andra instrument men d� vore det kanske bra att veta vilken grovlek man ska anv�nda.

Tacksam f�r svar!

/Ope
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 8:03 am    Rubrik: Svara med citat

Hej. Kolla vad f�r slags st�mning och str�ngar man s�tter p� en Cavaquinho (ant felstavat) och k�p s�na p� n�tet ifall tonh�jderna verkar rimliga.

Och kolla ocks� efter bracing pattern och materialtjocklek p� nyss n�mnda felstavade instrument.

Ja, v�lkommen ska man s�ga med!

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 10:57 am    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen till ukulelekommissionen Ope.

Tyska Risa g�r eluckar och s�ljer ocks� st�lstr�ngar till dem. De har i Tenor och Sopran-l�ngd. Det set de s�ljer har dock en tjock fj�rdestr�ng avsedd att st�mmas l�gt. Men k�per du set tv� s� kan du s�kert anv�nda B eller F#-str�ngen som A-str�ng.

Om inte annat s� f�r du ju veta vad det �r f�r tjocklek p� str�ngarna.

P� www.ukulele.de hittar du Risa
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 67
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 12:35 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen! (ska jag s�ga som just kommit hit...)

Dom flesta v�lsorterade musikaff�rer s�ljer �ven l�sa str�ngar. Det blir nog enklare att kolla upp vilka tjocklekar du beh�ver och sedan k�pa dom i l�svikt sa att s�ga.
Det �r ganska stort sp�nnvidd pa vilka str�ngdimensioner du kan anv�nda och du kan ber�kna hur mycket drag det blir med hj�lp av div sadana fira ber�kningssidor pa internet.
Da du har byggt ukulelen sj�lv vet du nog b�st sj�lv hur mycket den tal. Du far ber�kna lite och pr�va dig fram. Att utga fran tjocklekarna pa befintliga set kan vara en bra start men du kan �ven pr�va att s�tta capo h�gt upp pa en stalstr�ngad g****r och st�mma om lite.
Om du inte vill ha kula pa str�ngarna klipper du l�tt bort den genom att nypa bort sma sektioner i taget fran kulan med en avbitartang.

(urs�kta avsaknaden av en del punkter, dom saknas pa det h�r tangentbordet)
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ope



Registreringsdatum: 15 mars 2010
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 9:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r ett varm v�lkomnande och s� snabb respons!
K�p l�sa str�ngar vore det klart enklaste, men jag m�ste ju veta tjockleken p� str�ngarna f�rst d�. Men det g�r ju tydligen att r�kna ut om jag har f�rst�tt det r�tt. Eller s� k�per man ett set str�ngar av n�tt slag och testar s� f�r man ju en bild av vad som borde vara l�mpligt.
N�gon som har n�n id� om vad man skulle kunna t�nkas b�rja med?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 10:14 am    Rubrik: Svara med citat

Id�, inte om tjocklekar i fraktioner av tum, men om metod, som Tyko antydde ovan med hj�lp av capo. Ett s�tt att komma fram till en utg�ngspunkt i alla fall.

Om du tar en g�tarr och s�tter capo p� sjunde bandet, s� tror jag att du kanske f�r en skall�ngd som liknar ukkens. D� har du p� 1:a str�ngen ett B, 2:a ett F# och 3:e ett D. Om du k�r D-st�mt �r det dina tre f�rsta str�ngar p� ukken (samma ton och samma l�ngd, typ). Vill du k�ra med l�g fj�rdestr�ng ocks�, funkar nog D-str�ngen fr�n g�tarren. Vill du ha h�g fj�rde s� ta en till 1:a-str�ng och st�m ner den i A, eventuellt en aning gr�vre variant �n den du hade som f�rstastr�ng p� ukken.

Skulle det vara s� att sjunde gitarrbandet inte motsvarar ukke, f�r du anpassa tjockleken lite (det finns ju ganska stora variationer mellan str�ngar) men har n�t att utg� fr�n. Kanske, om jag har j�tefel i l�ngdantagandet, blir det en annan kombination av st�ngar, men du kan g�ra p� samma s�tt. M�jligen, m�jligen vill man ha n�got h�gre sp�nning p� en elukke �n p� en capoad gura (vet inte varf�r jag tror det, men fick f�r mig att det kan vara s�) men d� f�r man anpassa sig efter det. Man kommer nog inte ifr�n ett visst experimenterande.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 1:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag k�r fyra �versta str�ngarna ur ett 0.11 eller 0.12 set f�r g****r (med l�g A-str�ng d�). Str�ngtrycket blir definitivt h�gre �n med nylon.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 1:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Fantomens elektrifierade "Flygande femma" �verlevde st�lstr�ngar. Lever den fortfarande?
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006