Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

The Banjolele Conspiracy?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Möten på gång
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Uckefantomen

Registreringsdatum: 25 november 2021

InläggPostat: ons jan 02, 2022 7:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Förutsättningarna för det vi gjorde hos ute hos mig i höstas var mycket enkla:

Efter att ha blivit ombedd att ordna fram spelbara instrument (åt icke-kommissionärer) hade jag i höstas köpt hem några banjoukulelar för att göra just det, och kanske hitta ett bra instrument till mig själv oxå.

När jag hade renoverat klart blev jag lite brydd när jag skulle bedöma ljudens kvalitet. Jag hade hört att Per hade en Gibson UB2, och bad att få låna den. Det visade sig vara en UB1a, och jag blev inte klokare av att spela på den. Då bjöd jag in tre herrar med erfarna öron och initierade ett blindtest. Jag hade också köpt en UB3a som jag hoppades skulle hinna hem, men det sket sig.

Jag tycker att något lika enkelt kan bli bra även vid detta tillfälle. Inte ens en 'Banjoleleafton', utan bara en liten timslång session för att komma lite närmare nån slags konsensus om vad ett välljud (om det går att prestera på ett instrument som verkar kommit till jorden för att skrämma småjävlar på flykten) på uckebanjo är. Håller med Hågel om detta. För övrigt anser jag att allt det man kan göra på en vanlig lele går att göra både svagt och vackert på en uckebanjo också...

Skall det funka krävs nån form av struktur på själva genomgången, och jag kan tänka mig att stå för densamma.

Workshop kan komma senare, tycker jag. Men om nån vill, kan vi gå in i ett annat rum och prata lite 'basics'. Kommer Jonas upp får vi verkligen spridning, och kan tom jämföra två UB3or!

By the way Jonas, du är välkommen att bo hos mig på Ingarö - jag kör dig runt dit du skall också.

Senast ändrad av Uckefantomen den ons jan 02, 2022 7:52 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: ons jan 02, 2022 7:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Alltså....jag gillar att ta med ucken och dricka öl. Blir det fungerande allspel så är det fantastiskt. Annars nöjer jag mig med trevligt sällskap, en lätt frustrerande musikmatta och ett par fina solon.

Att ha teman, workshops, förberedelser etc tycker jag kan vara positivt. Formen eller temat som sådant kvittar mig inom rimliga gränser lika. Jag gillar när det blir lite mer musikalisk gemenskap än vad det blir i allmänhet och där har teman en stor potential, men jag har full förståelse för att lediga musiker som Martin eller bohemer som Gösta känner ett inneboende motstånd mot allt för mycket struktur på våra träffar varför sanningen kanske varken är fågel eller fisk.

Jag höjer också ett varnande finger för "falangisering" eller avknoppning av vår fina kommission innan nån kommer på den idén. Det har varit början till slutet för många sällskap.

Med detta sagt så tycker jag att vi definitivt ska ha ett banjotema och inte en workshop. Det fvore kul om Jonas och fantomen postar några låtar eller idéer som vi kan samlas runt i god tid Smile

Vad det gäller datumet så föreslår jag att Hågel, som tog upp bollen denna gång, postar igång en mötestråd. Måndagen den 28:e skulle fungera bra för mig. Den 21:a är inget bra datum alls för mig.
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: ons jan 02, 2022 9:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Kanske är det fel forum för en workshop. Det vara bara av helt egoistiska skäl jag föreslog detta, då jag spanat in Hågels fingersättningar. Jag tycker också att det är trevligt att bara träffas och stöka.

Nu vill min son lägga in en smiley. Twisted Evil Och där kom den. Evil or Very Mad Embarassed Två till.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: ons jan 02, 2022 10:24 pm    Rubrik: Svara med citat

En så trevlig jävel som Hågel släpper nog in en sån trevlig jävel som dig till sitt ukulelegemak för hur mycket workshoppande du vill om du frågar honom snällt Smile Då slipper du dessutom slåss om uppmärksamheten med hela kommissionen:)
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006

InläggPostat: fre jan 04, 2022 4:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack Fantomen för vänlig invit. Bara datumet bliva bestämt -diskussion pågår ju aktivt under separat rubrik -så kan jag undersöka huru lämplig transport må ske
de 470000 meter det rör sig om.

Let them strings razzle, all night long
Till överst på sidan
Martin B

Registreringsdatum: 19 november 2021

InläggPostat: ons jan 09, 2022 10:21 pm    Rubrik: Lite nyfikenhet bara. Svara med citat

Jag kommer som vanligt sent in, jag har precis läst igenom hela rasket med inlägg, och jag blir lite förvånad över att två former av samma instrument kan väcka något som liknar motsättningar istället för nyfikenhet. Det är ju inte frågan om att kora någon kung av instrumentet utan bara att utveckla vår egen fatabur av musikalisk allsidighet. Det går naturligtvis att använda en banjo till annat än Formbylåtar. Att utveckla både spelstil och repertoar är väl det roligaste man kan göra om man gillar musik. Låt inte det här bli något tvisteämne- det förlorar vi på allihopa. Låt nyfikenheten ta över tycker, Martin B Cool
Till överst på sidan
Uckefantomen

Registreringsdatum: 25 november 2021

InläggPostat: sön jan 31, 2022 10:09 am    Rubrik: Svara med citat

Det här var länge sen...

Jag lyfter tråden 'just for the fun of it',

och som en upprepad invit till Gibsonklubben.

Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas.
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis feb 02, 2022 9:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Uckefantomen skrev:

och som en upprepad invit till Gibsonklubben.

Man får bjuda in var och hur man vill men nog tycker jag att det verkar vara en bra idé att göra det här. Eftersnackstråden känns inte lika självklar. Men det verkar ju ha fungerat det också.
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006

InläggPostat: fre feb 12, 2022 8:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Men WTF, blir det nåt gång eller ännadåva?
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Möten på gång Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet