Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

post p� engelsk...

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 2:17 pm    Rubrik: post p� engelsk... Svara med citat

Hej. Jag skickade ut denna skrytdos p� UC och UU, och nu v�nder jag mina komplimangt�rstande blickar hit. Men fan att jag orkar �vers�tta, ni f�r klabbet p� engelska.


I was fretting (PUN!) about how to cut fret slots in the small "island style" piccolo necks. No fretboard means the 12th fret exactly at neck-body connection, and the rest of the frets relative to the 12th. And since I lack in precision in my appartment practice, fitting the neck often means fiddling with it's length and angles. Two angles in island style, since it mustn't be parallell to the soundboard.

So if I were to cut frets 1 - 11 in the jig on the table saw, the distance between 11 and 12 would be screwed during neck fitting. So..! I needed an in-situ fret slot jig.



After the super toxic "glue" (more like straight poison) had cured, I cut marks with a scalpel with the help of a glued-on caliper. Since the cuts could be seen straight through the perspex I could aim and cut the slot on the table saw using my 0.5 mm blade.



And away we go. My new material for side position markers will be good for fretboard markers, and now they serve as positioning brads holding the jig while sawing the slots with a thin blade hand saw.



I went with perspex because of the precision and because it looks cool, but realized the jig was a lot easier both to make and use since I can see what's happening.

Merry christmas / Sven

Okej det sista kan jag �vers�tta:
God jul / Adonis

_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 2:22 pm    Rubrik: Svara med citat

�versatt med google translate:

Jag var ot�lig (pun!) Om hur man kan klippa band tider i den lilla "� stil" piccolo halsar. Nej Fretboard: den 12: e bandet precis vid hals-body anslutning, och resten av banden i f�rh�llande till 12. Och eftersom jag brist p� precision i min l�genhet praktiken inneb�r montering halsen ofta mixtra med den l�ngd och vinklar. Tv� vinklar i �-stil, eftersom det inte f�r vara parallellt med locket.

S� om jag skulle klippa band 1 till 11 i jiggen p� bordet s�g, avst�ndet mellan 11 och 12 skulle skruvas under nacken montering. S� ..! Jag beh�vde en in-situ jigg fret slot.



Efter super giftigt "lim" (mer som rak gift) hade botat, sk�r jag markerar med en skalpell med hj�lp av en limmad-p� bromsoket. Eftersom nedsk�rningarna kan ses rakt igenom plexiglas jag kunde syfte och sk�ra sk�ran p� bordet s�g med min 0,5 mm klinga.



Och bort we go. Mitt nya material f�r mark�rer sidol�ge �r bra f�r Fretboard mark�rer, och nu tj�nar de som positionering Brads h�lla jiggen medan s�gningen facken med ett tunt blad hands�g.



Jag gick med plexiglas p� grund av precision och f�r att det ser coolt ut, men ins�g jiggen var mycket l�ttare att b�de ringa och anv�nda eftersom jag kan se vad som h�nder.

God jul / Sven
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 2:26 pm    Rubrik: Svara med citat

"Tack". Jag tror att alla som f�rstod engelska nu �r f�rvirrade.
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 2:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tittade p� bilderna. Cool
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 2:54 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
Jag tittade p� bilderna. Cool
Jag med.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 2:58 pm    Rubrik: Svara med citat

lysande p� alla plan och spr�k, man skall inte tro att det �r l�tt att bygga leksaksgitarrer! Det d�r bromsoket l�ter sp�nnande, jag trodde bromsoken var till Robban men du beh�ll tydligen ett.

Jag tycker p� allvar att det �r sp�nnande och f�ljer tystl�tet och avundsjukt din blog kontinuerligt.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 696
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 7:01 pm    Rubrik: Svara med citat

ronald skrev:


Jag tycker p� allvar att det �r sp�nnande och f�ljer tystl�tet och avundsjukt din blog kontinuerligt.


S� �r det!
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 7:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag med. Ibland har det h�nt att jag ryggm�rgsrefreshat med magert resultat.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n dec 21, 2021 7:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Fast nu hade det pl�tsligt h�nt av bara helvete. Ikappl�sning.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006