Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Lucka 11/Door 11

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelejukalendern 2009
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5655
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 12:01 am    Rubrik: Lucka 11/Door 11 Svara med citat

Hrlarson har r�tt. M�nga sena n�tter. Men s� f�r man ocks� ett g�ng diversifierade julalster. V�nta nu. De �r ju kvar senare ocks�. J�vlar!

Klassiskt Lasse R-stuk p� detta. Yngve Stoork�nsla i texten, men jag vet ju inte om det kan vara det. Nu har vi haft ett antal l�tar om jul p� annat h�ll. Ett tema kanske?
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele


Senast �ndrad av jukkalele den fre dec 11, 2021 12:09 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4352
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 12:02 am    Rubrik: Svara med citat

M�nga sena n�tter blir det.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4352
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 12:07 am    Rubrik: Svara med citat

Ett skillingtryck, jo jag tackar! Dragspel och ukulele lirar fint ihop. Lite Olle Adolfssonskt, tycker jag n�stan. Ytterligare ett plus f�r marchtakt och valstakt i samma l�t. Det k�nns som en modern l�t, d�r modern betyder industrialism. Tolv trastar!
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 341

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 12:16 am    Rubrik: Svara med citat

Det �r alltid sp�nnande att h�ra vad Lasse kommer med. Det har varit flera oh�rda l�tar, men nu �r det en riktig kalenderklassiker. J�ttefint framf�rd och med sp�nstigt drag i dito spelet. Kanske tycker jag att ukulelen var v�l diskret- en aning mera hade jag g�rna h�rt. H�rligt att f� h�ra en s�ng p� v�rt eget spr�k, ibland k�nns det som ett engelskt forum. BRA LASSE! Martin Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 1:07 am    Rubrik: Re: Lucka 11/Door 11 Svara med citat

Jul i fr�mmande hamn �r en favorit i repris i kalendersammanhang. Men den platsar utan tvekan ocks� i �r. F�rtj�nstfullt framf�rd av Lasse R och hans anonyme dragspelsakompanjat�r.


jukkalele skrev:
Nu har vi haft ett antal l�tar om jul p� annat h�ll. Ett tema kanske?


Jupp "Jul i geografin" �r temat. Utan att avsl�ja f�r mycket kan jag v�l s�ga att det kommer en fj�rde och sista del i serien i morgon.


"Jul i fr�mmande hamn, skriven av Sven R�no, �r en juls�ng som bland annat sjungits in av Johnny Bode (1938), Yngve Stoor (1957)" vet Wikipedia att ber�tta.

(Om Jonnhy Bode, som jag l�nge bara k�nde till som upphovsman till"bordellmammans visor", finns det en hel del intressant l�sning p� n�tet f�r den som vill l�sa om en r�tt tragisk men av allt att d�ma m�ngbeg�vad gestalt.
N�gra l�nkar:
http://www.dast.nu/tidigare_nummer/johnny-bode-manustjuv-forfattare-nazist-och-porrsangare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johnny_Bode
http://stupidoweb.tripod.com/herre_i_frack.htm


Martin B skrev:
H�rligt att f� h�ra en s�ng p� v�rt eget spr�k, ibland k�nns det som ett engelskt forum.


Utan att avsl�ja f�r mycket kan jag v�l ocks� ber�tta f�r de som tycker att det svenska spr�ket �r underrepresenterat att 8 av 24 l�tar i kalendern har engelsk text. Ett bidrag har en text p� ytterligare ett annat spr�k.

Personligen tycker jag att det �r en p� s�tt och vis f�rv�nande stor andel svenskspr�kighet.

(Svenskan �r kanske inte ett direkt utd�ende spr�k men i en v�rld d�r i b�sta(?) fall 12 av n�rmare 7 000 miljoner m�nniskor talar svenska �r det inte illa pinkat av en tr�h�st.
Man kan inv�nda att om man talar om internetv�rlden s� blir proportionerna annorlunda - och d� har man r�tt.
Man kan inv�nda att vi b�r arbeta f�r att st�rka och bevara det svenska spr�ket - d� avst�r jag fr�n att s�ga om man har r�tt eller fel men h�vdar att kalenderns �ndam�l inte �r att vara n�got "spr�k-Skansen" - Vilket ingen heller h�vdat, det vet jag.)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 1:37 am    Rubrik: Svara med citat

Ah!
Det h�r en personlig favorit som jag sj�lv har k�mpat med, utan att riktigt f� till det. Dragspel och k�nsla i s�ngen �r n�got som ger skjuts �t en fin gammal visa.

Det �r n�got med "skillingtryck" med sj�manstema som sl�r an en str�ng hos mig. Det kan inte hj�lpas. Ett annat tema �r den of�rtj�nt f�raktade genren "truck country" som tematiskt r�r sig i liknande trakter, men med artonhjuliga lastbilar ist�llet f�r b�tar.

En detalj som jag inte vet om andra har drabbats av �r dock att det var v�ldigt l�g volym p� inspelningen. Jag fick dra upp f�rst�rkaren till tidigare opr�vade h�jder och gl�mde tyv�rr sedan att st�lla tillbaka n�r jag v�xlade till en annan l�t.

Bra jobbat!/Anders - har uppesittarkv�ll varje kv�ll
_________________
UkeDuo
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4586
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 3:09 am    Rubrik: Svara med citat

Lasse �r en av kommissionens traditionsb�rare! Jul i fr�mmande hamn �r en l�t som inte h�rts p� l�nge, jag �r inte ens s�ker p� om jag n�gonsin har h�rt den.
I f�rrg�r pratade jag med en bekant �ver en gl�gg om Johnny Bode. Vilket sammantr�ffande, Bode har ju gjort sin tolkning av
Jul i fr�mmande hamn. Jag tycker att du g�r den s� bra, med en varm och s�ker k�nsla, samtidigt som du bidrar till kalendervariationen.
Underbart!
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1895
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 6:29 am    Rubrik: Svara med citat

Som redan sagts en riktig Lasse-d�nga framf�rd med svung, bravur och dragspel. Man kan inte �nska sig mer en fredagmorgon som denna!
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1367
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 6:31 am    Rubrik: Svara med citat

Det var fint! Jag t�nde min adventsljusstake s� h�r p� morgonkvisten och lutade mig tillbaka i soffan och nj�t av lite trevlig julmusik!

Var det kanh�nda killen som spelade munspel p� releasefesten p� Walla som spelade dragspel?
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 8:34 am    Rubrik: Svara med citat

Heders, Lasse! Viss�ng rakt upp och ner, utan en massa dub och mixningar (visserligen kunde ukulelen f�tt vara n�rmare miken, det h�ller jag med Martin om, men spelar roll?). Och utan sneglingar �t dansband. Dj�rvt!

Btw: inte fan �r det h�r "skillingtryck", inte i ordets r�tta bem�rkelse. Det �r bara en f�rminskande etikett som vissa s�tter p� all �ldre genremusik som inte �r i deras smak. Eller p� visor. Eller jazz...

Jag lyssnar en g�ng till...

P.S. Fin julst�mning, f�rresten!
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4352
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 8:52 am    Rubrik: Svara med citat

Skillingtryck var inte menat som en neds�ttande term, bara ett s�tt att s�ga f�rrf�rra sekelskiftet/tidigt 1900-tal, period som jag diggar stenh�rt. Nu var den kanske f�rskare �n s� ...
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 1:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Skillingtryck eller inte, jag gillar ditt alster Lasse. H�ller med tidigare inl�gg om att du �r traditionen trogen. D�rtill mkt sympatiskt att f� b�rja dagens decemberfrukost p� lite sydligare breddgrader.

Mer av detta Smile
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 322
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 2:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad bra!!!
Och ukulele + dragspel, det var verkligen trevligt att dragspelet fick vara med! Nu b�rjar verkligen julk�nslorna komma! Och jag gillar temat "jul l�ngt hemifr�n - vid andra breddgrader", k�nner n�stan en liten t�r sakta rulla nerf�r kinden... Det h�r framf�randet gillar jag!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 11, 2021 3:16 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
... inte fan �r det h�r "skillingtryck", inte i ordets r�tta bem�rkelse. Det �r bara en f�rminskande etikett som vissa s�tter p� all �ldre genremusik som inte �r i deras smak. Eller p� visor. Eller jazz...
hrlarson skrev:
Skillingtryck var inte menat som en neds�ttande term, bara ett s�tt att s�ga f�rrf�rra sekelskiftet/tidigt 1900-tal, period som jag diggar stenh�rt. Nu var den kanske f�rskare �n s� ...


Okej d�: "Skillingtryck" �r en "skojfrisk och humoristiskt f�rminskande etikett som p�klistras med glimten i �gat, utan annan avsikt �n att retas lite godmodigt och locka fram ett leende. Inte neds�ttande annat �n i rent kamratlig och uppskattande anda, liksom."

... och s� �r det ju jul ocks�.
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 492

Inl�ggPostat: l�r dec 12, 2021 12:41 am    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r att ni �r s� sn�lla mot mig och min motst�ndare Per-Eric Ericsson p� dragspelet! Inspelningen gjordes p� min enkanalsstudio!
En tagning! He He!! eller HOOOHOOOO! Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelejukalendern 2009 Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006