Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Levin-uke p� tradera.
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> L�nkar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: ons okt 14, 2009 10:48 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
De nytillverkade Levin-ukulelarna var en nyhet f�r mig.

Jag �gnade en l�ng stund av kv�llen/natten ig�r �t att g�ra ett webstudium av Levin-ukulelar. Det var intressant. Och bra f�r min ukulelebok (arbetet g�r framm�t om �n l�ngsamt).

Vad jag f�rst�r tillverkade Levin ukulelar under n�stan 30 �r. Fr�n 1931 till 1960 (kanske l�ngre).

F�rsta modellen var den som kallades 500 och var gjord helt i mahogny. 1934 tillkom en enklare modell kallad 505 i programmet. Ocks� den helt i mahogny men utan bindings. 500-modellen hade greppbr�da av jakaranda medan 505 modellens greppbr�da var av valn�t. Huvudets form skiljer sig lite mellan de olika modellerna.

1942 byttes mahognyn mot rum�nsk gran i locket och bj�rk i sidor och botten p� b�da modellerna. Detta f�rmodligen pga importproblem under kriget. De f�r d� ocks� r�dbrun f�rg och sunburst-m�lning p� locket.

1948 g�r mahognyn comback i tv� nya modeller som ers�tter de gamla. Nykomlingarna heter Kamiki och Hula. Den senare �r budgetmodellen. Uckarna f�r dessutom en ny huvudform (samma f�r b�da).

1950 har ocks� Kamiki och Hula g�tt till historien. Nu �r det �N:r 92 Honolulu� som g�ller. Att d�ma av bilden i katalogen �r det modellen �Hula� som f�tt nytt namn.

Jag hittade en bild p� en N:r 92 som enligt uppgifter p� websiten (baserad p�instrumentnumret) ska vara tillverkad 1960. M�h�nda tillverkades de �ven efter det. Men i 1967-68 �rs prislista finns inga ukulelar med.

Eidt: Modellen 500 hade str�ngh�llare och flytande stall p� bilden i katalogen 1931. 1934 var det ersatt av ett "vanligt" stall.

Den huvudsakliga k�llan till denna nyvunna kunskap �r de Levin-kataloger som finns p� www.mandolinh�rnan.nu



H�r �r n�gra halvdana bilder som jag tog p� min Levinucke f�r l�nge sedan n�r jag kontaktade Chuck p� Collectors Uke Yak p� FMM f�r att h�ra om han visste n�got om Levins uckar...



Den har serienummer 285684 (med hj�lp av det kan jag datera den till 1952) och under serienumret st�r det 92 vilket ju d� borde vara modellnumret. Det �r allts� en Levin ukulele modell Honolulu fr�n 1952!
_________________
Smilies killed irony!!!


Senast �ndrad av Mange den ons okt 14, 2009 10:55 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4582
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 14, 2009 10:50 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
H�r �r en annan k�lla: http://www.vintage-guitars.se/Levin_ukuleles.htm

Och titta var annonsbilden kommer ifr�n: Laughing

http://www.vintage-guitars.se/Levin_1936_Levin_Model_500_102349.htm

Edit: S�ljaren och namnet under bildtexten i annonsen bor b�da i Trelleborg. Det �r samma ukke. En 500 fr�n 1936 med en icke-original tail piece.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?


Senast �ndrad av J�rgen den ons okt 14, 2009 10:57 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 14, 2009 10:52 am    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:


Den har serienummer 285684 (med hj�lp av det kan jag datera den till 1952) och under serienumret st�r det 92 vilket ju d� borde vara modellnumret. Det �r allts� en Levin ukulele modell Honolulu fr�n 1952!


Jag h�ller med. B�de datering och utf�rande talar f�r att det �r en N:r 92. Den vill jag provspela vid tillf�lle om jag f�r. Den ser ju ut att vara ett mkt b�ttre instrument �n de gamla 500-instrumenten.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 14, 2009 10:54 am    Rubrik: Svara med citat

Nu hittade jag en nytillverkad(?) Levin-ukulele ocks�. Ingen bild dock. I 4sounds webbutik

"Ukelele Levin U 10 (Art: 237658)

Ukelele i matt utg�rande och die cast mekanik. Svart grepp br�da och med en stor ton"
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: ons okt 14, 2009 10:56 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:


Jag h�ller med. B�de datering och utf�rande talar f�r att det �r en N:r 92. Den vill jag provspela vid tillf�lle om jag f�r. Den ser ju ut att vara ett mkt b�ttre instrument �n de gamla 500-instrumenten.


Du har redan provat den Robert! Jag hade med den n�r vi k�rde blindtest hemma hos Sven... Den var dock inte med i testet, och den verkar ju inte ha gjort n�got st�rre intryck d� iaf.
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 14, 2009 11:11 am    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
Robert_Hultman skrev:


Jag h�ller med. B�de datering och utf�rande talar f�r att det �r en N:r 92. Den vill jag provspela vid tillf�lle om jag f�r. Den ser ju ut att vara ett mkt b�ttre instrument �n de gamla 500-instrumenten.


Du har redan provat den Robert! Jag hade med den n�r vi k�rde blindtest hemma hos Sven... Den var dock inte med i testet, och den verkar ju inte ha gjort n�got st�rre intryck d� iaf.


Pinsamt, pinsamt. Det hade jag gl�mt. M�ste bero p� att det fanns s� m�nga intressanta ukulelar med den g�ngen. Men d� �r mitt ukulele-universum n�got st�rre �n jag trodde. Jag trodde n�mligen bara att jag provspelat 500 och 505-modeller. De riktiga pansaruckarna.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 696
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: ons okt 14, 2009 11:16 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Nu hittade jag en nytillverkad(?) Levin-ukulele ocks�. Ingen bild dock. I 4sounds webbutik

"Ukelele Levin U 10 (Art: 237658)

Ukelele i matt utg�rande och die cast mekanik. Svart grepp br�da och med en stor ton"


Verkar vara identisk medd en vi har h�ngande p� miskanten i ume..
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> L�nkar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006