Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

F�rslag p� m�tesdatum: 6 oktober
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 01, 2005 12:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har en annan (dyrare) hobby ocks�. D�r �r jag med i en f�rening. Medlemsavgiften �r 350 kr per �r tror jag. Vi har st�ndiga diskussioner om

a) ifall medlemsavgiften anv�nds r�tt. En medlemstining slukar h�lften, v�ra bantr�ffar den andra h�lften och andra aktiviteter resten (ska jag vara kass�r Wink )

b) niv�n p� avgiften. Trots att alla i det sammanhanget har hobbyf�rem�l som kostar m�nga g�nger mer �n medlemsavgiften kan de 350 kronor vara en mycket k�nnbar utgift.

Allts� tycker jag att vi redan fr�n b�rjan ska �verv�ga m�jligheten att l�ta den som vill betala medlemsavgiften halv�rsvis. 150 sp�nn ska v�l g� att skiljas fr�n om. I alla fall om utgiften �r k�nd n�gon m�nad i f�rv�g.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Mia



Registreringsdatum: 22 april 2022
Inl�gg: 9
Ort: Krylbo

Inl�ggPostat: l�r okt 01, 2005 10:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej! Har varit passiv h�r ett tag p.g.a bl. m�nga j�rn i elden. Spelmansst�mmor i sommar och h�st som nu s� sakteligen b�rjar klinga av. Har dock spelat mycket ukulele/ukulelebanjo p� st�mmorna. Har �ven spelat ukulele i H�rkeberga Kyrka tillsammans med Lelle p� durspel. Ukuleletr�ffarna kollidierar tyv�rr ofta med andra aktiviterer. N�sta tr�ff kolliderar med ett f�r�ldrarm�te p� dagiset d�r jag jobbar. (M�ste ber�tta ocks� att n�sta l�rdag skall jag ha en ukulele-nyb�rjarkurs med 9 deltagare i Skokloster samtididigt som Lelle har en durspelskurs d�r. Sedan har jag flera intresserade p� k� till kurs h�r i Stockholm. Kul va!)
Nu till �mnet: Verkar bra med en fast lokal via studief�rbund t.ex. Eller n�got pub-liknande som publicistklubben modell st�rre. �r �ven positiv till en medlemsavgift. Men 300 kr. tycker jag �r alldeles f�r mycket. M�nga med mig �r s�kert med i olika klubbar/f�reningar och sammanlagt blir det mycket pengar per �r i medlemsavgifter. Dessutom kostar det inte s� mycket som 300 kr. i n�gon annan sammanslutning som jag �r med, s� det tycker jag inte �r riktigt f�rsvarbart med en s�dan stor summa. H�gst 150 kr. tycker jag vi kan ta i medlemsavgift per �r. Sedan kan man eventuellt ta intr�de per g�ng typ 20 kr. men s� �r det inte direkt brukligt heller att f�reningar har f�r medlemmar s� det kanske kan bli lite sv�rt att motivera. S�vida det inte ing�r n�got i den avgiften, t.ex. kopior el likn. H�lsn. Mia
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 02, 2005 8:39 am    Rubrik: Medlemsavgift, forts. Svara med citat

Jag h�ller med om att 300 kr kanske �r f�r mycket (�r sj�lv medlem i andra f�reningar ocks�), men d� m�ste vi nog ta ett litet intr�de vid m�tena. Jag tycker inte att det �r speciellt konstigt. Det �r riktigt att man nog kan f�rv�nta sig n�got d� - det uppenbara svaret �r att man f�r komma in i lokalen. Den kostar ju faktiskt pengar.

F�rr i v�rlden var jag med i en tangof�rening. Den hade inte heller n�gon lokal utan var tvungen att hyra in sig p� olika st�llen och f�rde liksom vi ett nomadiserande m�tesliv. D�r var det naturligt att betala ett mindre intr�de (max 50, oftast 20) f�r att fixa hyran. �rsavgiften l�g p� ca. 150SEK tror jag, vilket inte t�cker lokalkostnader, speciellt i en s� liten f�rening som v�r nuvarande.

Innan man best�mmer en eventuell avgifts storlek b�r man kanke best�mma vad den skall g� till. Vi har ju t.ex. redan fasta kostnader idag, som Robert Hultman har betalat sj�lv.

Ett litet f�rslag.
�rsavgiften skall anv�ndas till:
    - Att betala f�r hemsidan (ukulelekommissionen.se), dvs. hosting och dom�nnamn.
    - Delfinansiering av lokalhyra f�r m�ten (resten tas ut i form av intr�de).
    - Eventuellt �verskott kan av�ndas till en �rsfest, "minifestival", eller vad som helst.

Jag tror ocks� att pga. f�reningens ringa storlek s� blir det naturligtvis sv�rare att t�cka kostnader f�r lokal etc. endast med �rsavgiften, om den skall vara l�g. Intr�de blir n�dv�ndigt om det kostar pengar.
I en stor f�rening (s�g flera hundra medlemmar) s� f�rdelas ju kostnader ut p� m�nga fler och det blir enkel matematik att r�nka ut att �ven en liten lokal blir dyrare per person om det bara �r n�gra tiotals medlemmar som skall st� f�r kalaset.

Vi har ambitionen att v�xa - d� �r en h�g medlemsavgift en stor avskr�ckare och ett viktigt argument f�r att inte ha medlemsavgift alls, utan bara k�ra p� sj�lvfinansiering fr�n g�ng till g�ng (via intr�den). D� �terst�r dock att t�cka fata kostnader f�r hemsidan, men det �r mycket billigare �n lokaler.

Slutligen; med en medlemsavgift kommer en hel del jobbig administration. N�gon stackare m�ste bli kass�r. Det kommer ocks� bli jobbigare p� de redan kaotiska tr�ffarna om man skall ha n�gon som "sitter i d�rren" och samlar in pengar. Inbetalningskort och p�minnelser skall skickas ut (ocks� en kostnad) och konton, bokf�ring och redovisning beh�ver uppr�ttas. Det i sig �r en stor nackdel - och motargument mot medlemsavgiften. Vi kanske inte �r redo �nnu.

N�r jag t�nker efter s� k�nns det pl�tsligt v�ldigt jobbigt med medlemsavgift. Jag �r n�stan beredd att donera en del pengar till Robert och lita p� att han anv�nder dem i f�reningens intresse, utan redovisningskrav.
D� �terst�r bara intr�desavgift/lokalfinansiering att l�sa. I min v�rld k�nns det ganska naturligt. Jag �r van att betala f�r andra n�jen (bio, teater, workshops, konserter, f�redrag, barbes�k, etc.). Att betala intr�de f�r lokalen k�nns inte konstigt alls. Den kostar ju pengar.

MVH/Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: s�n okt 02, 2005 4:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad som �r mkt eller lite i medlemsavgift �r givetvis helt beroende av hur den enskilde kommission�rens ekonomi ser ut. Har man dessutom m�nga andra medlemsavgifter att betala s� springer ju pengarna snabbt iv�g. F�r mig �r summan 300 kr ok, allra helst n�r jag efter viss research nu l�rt mig vad det tycks kosta att hyra en vettig repetitionslokal, dvs ca 500 kr per tillf�lle. Sedan kanske vi kan ha tur o kan hitta billigare l�sningar. Sannolikheten �kar givetvis ocks� om fler kan engagera sig i letandet.

Sj�lv tror jag inte alls p� modellen att betala intr�de f�r att spela ukulele en kv�ll, speciellt inte om det h�ndelsevis skulle vara jag som skulle st� f�r hyreskontraktet och garantin f�r hyran. D� skulle jag ha det tveksamma n�jet att vara betalningsansvarig men aldrig veta hur m�nga som kommer att hj�lpa till med att dela kostnaden.

Tror att det �r s� enkelt att ska kommissionen ha m�jlighet att hyra en st�ende m�tesplats s� m�ste en medlemsavgift tas ut som t�cker lokalhyran. Annars �r kommissionen existens h�nvisad till kommission�rernas gemensamma f�rm�ga att hitta fungerande gratislokaler.

Att sedan en medlemsavgift kommer att kr�va en viss administration �r ofr�nkomligt. Men arbetet minskar om alla tar sin del av ansvaret att bidra.

S� tror jag. Vill ocks� passa p� att meddela att jag ledsamt nog inte har m�jlighet att komma till ett kommissionsm�te den 6.e oktober. Oaktat var vi nu skulle ha tr�ffats.
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 02, 2005 9:24 pm    Rubrik: medlemsavgift forts Svara med citat

Det �r ofr�nkomligen s� att ukulelerud har r�tt. Skall vi ha en lokal m�ste vi ha pengarna. Pengarna kommer l�mpligtvis fr�n en medlemsavgift.

Jag h�ller med om att intr�desavgiften nu verkar ol�mplig, men det var min enda id� till att h�lla nere medlemsavgiften och samtidigt ha r�d med lokalen. Att man skall beh�va oroa sig om man st�r p� kontraktet var aldrig min tanke. Jag t�nkte nog s� att man har en kassa i f�reningen. Om inte intr�det t�cker lokalhyran tar man ur kassan. Om man inte har n�got mer i kassan f�r �ret slutar man m�tas till n�sta buget�r.

Det �r dock s� att 300SEK nog �r lite avskr�ckande f�r folk som bara hade t�nkt sig att spela lite med andra. Robert har iofs. en bra l�sning - dela upp det i tv� betalningar (vilket iofs. ger med admin...). Man kan dock f�ra ett motargument om att 300SEK �r mycket lite pengar. De flesta (undertecknad inkluderad) spenderar s�kert det och lite till p� en vanlig utekv�ll, eller under ett bes�k p� ICA. Jag t�nker bara att det m�ste k�nnas okomplicerat f�r folk att g� med i f�reningen, om vi vill ha fler medlemmar.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 02, 2005 9:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Om lokalen �r tillr�ckligt stor �r det "bara" att se till att vi blir fler medlemmar. Det borde inte vara s� sv�rt. Hittills har vi inte gjort n�gora aktiva medlemsv�rvningsf�rs�k utan vuxit "by word of mouth".

Vi kan sprida k�nnedomen om ukulelekommissionen mer aktivt i olika musikforum p� n�tet. Vi kan s�kert l�tt f�rdubbla oss genom att var och en av oss rekryterar ytterligare en medlem. Om vi r�knar med 300 kronor i �rsavgift med nuvarande styrka skulle det automatiskt bli 150 kronor om vi f�rdubblar medlemsantalet.

Hittills har det inte funnits n�gra sk�l att v�xa medlemsantalsm�ssigt men nu n�r vi passerat en gr�ns f�r den lokal som Jerker gener�st st�llt upp med har vi alla sk�l att v�xa i en st�rre kostym.

Vad s�ger ni. �r det dags att s�tta upp en lapp p� anslagstavlan p� jobbet, p� ICA och f�rs�ka f� med en kompis som �r lite nyfiken...
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 03, 2005 12:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Medlemsavgift �r nog ofr�nkomligt om vi ska ha n�gon fungerande lokal att vara i p� v�ra m�ten. Helst skulle jag se att vi inte beh�vde bilda en f�rening, med organisationsnummer, bankkonto, stadgar, �rsm�te osv, utan att n�gon betrodd person fick ta hand om kassan och p� ett enkelt s�tt redovisa vad pengarna g�tt till. Det kr�ver dock ett st�rre f�rtroende f�r den ekonomiskt ansvariga �n om man formaliserar det hela. Det g�r nog att det blir sv�rt att v�xa, d� nya medlemmar kanske inte k�nner samma f�rtroende f�r att det �r OK att sl�nga iv�g sina pengar till n�gon privatperson, som till en "riktig" f�rening.

Efter att ha l�st vad ukulelerud skrev om kostnaderna f�r lokal mm, kan jag inte annat �n inst�mma i att 300 kr f�rmodligen �r n�dv�ndigt som �rsavgift, om man ska kunna ha en lokal av n�gon dignitet. Det kan kanske k�nnas lite saftigt, men om kostnadsniv�n kr�ver det s� finns det inte s� m�nga alternativ. Det finns i och f�r sig en risk att denna niv� g�r att det blir f�rre som betalar och att man �nd� inte f�r in de pengar som skulle beh�vas, men d� har vi i alla fall f�rs�kt. En mindre avgift verkar lite meningsl�s eftersom den �nd� inte r�cker. Visst kan vi v�xa och p� s� s�tt f� ner avgiften per person, men jag tror n�stan att vi m�ste ha en fungerande m�tesform att erbjuda f�r att med gott samvete locka till oss fler betalande. Och 300 kr motsvarar 25 kr/m�nad, vilket v�l i sin tur ungef�r motsvarar t ex ett par kv�llstidningar, en caffelatte, en halv �l p� lokal alt tv� p� systembolaget (om man inte v�ljer t ex belgisk dito), tv� liter bensin, en knapp tredjedels biobiljett eller s�d�r en femtondels operabiljett. S� det kanske �r �verkomligt �nd�?

Annars kan vi forts�tta att tr�ffas p� JAM, s� l�nge Jerker �r bussig nog att uppl�ta lokalen, men som tidigare skrivits h�r �r ju den lokalen r�tt opraktisk. Att hitta n�gon pub/restaurang som l�ter oss husera hos dem vore f�rst�s bra, men som Anders skriver �r det nog inte mycket att hoppas p�. Det kanske finns andra m�jligheter. I min bostadsr�ttsf�rening har vi en lokal som jag kan l�na gratis. Den �r dock inte heller s� himla bra, plus att v�r verksamhet m�jligen �r lite v�l h�gljudd f�r att vara popul�r d�r en vardagskv�ll, d� det bor folk precis ovanf�r. 15-20 ukister (?) ukulelare (?) l�ter ju en del. N�gon enstaka g�ng kan det kanske g�. Detta alternativ kan f�rst�s f�rl�nga restiden f�r en del och jag vet inte hur folk ser p� det. Det �r allts� fr�ga om Aspudden, 12 minuter med T-bana fr�n centralen + 5 minuters promenad. Finns det andra m�jligheter av denna typ? N�gon som har en bra lokal d�r de bor eller jobbar? Det blir sannolikt i s� fall fr�ga om enstaka g�nger, f�r att boka in sig mer permanent i s�dana lokaler �r knappast n�got som fastighets�gare/arbetsgivare ser odelat positivt p�.

Ja det var n�gra tankar. Kanske kan det v�cka ytterligare n�gra. Diskussionen l�r forts�tta.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Eva Forss



Registreringsdatum: 02 maj 2005
Inl�gg: 18
Ort: Gubb�ngen

Inl�ggPostat: m�n okt 03, 2005 1:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Laughing Hej! Jag har idag pratat med Jerker. Det g�r bra att vara p� Jam den 6/10 kl 19.00. S� det �r bara att g� ut med det till alla. Vi Ses.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Eleonore



Registreringsdatum: 15 juli 2005
Inl�gg: 15

Inl�ggPostat: tis okt 04, 2005 9:06 am    Rubrik: Svara med citat

Hejsan

�r det ngn som vet hur man kan komma i kontakt med Jerker? Antar att vi ska kolla med honom om vi f�r vara p� Jam p� torsdag eftersom vi inte l�r hitta en ny lokal innan dess....?

mvh
Eleonore
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Eleonore



Registreringsdatum: 15 juli 2005
Inl�gg: 15

Inl�ggPostat: tis okt 04, 2005 9:08 am    Rubrik: Svara med citat

Oj! S�g inte ditt inl�gg Eva, f�rr�n jag postat iv�g mitt.

Vad fint att du kollat med Jerker, d� ses vi p� torsdag.

Mvh
Eleonore (lite f�rvirrad idag) Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 05, 2005 8:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Eftersom jag tidigare p�st�tt att jag ska delta p� m�tet, �r det v�l h�vligast att nu ber�tta att jag inte ska det. En hastigt p�kommen tj�nsteresa p� fredag g�r att torsdagskv�llen nog f�r �gnas �t arbetsrelaterade aktiviteter. Ni andra f�r det mycket roligare...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 05, 2005 9:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Det h�nder mycket i min tillvaro just nu (men bara positivt, tack och lov) s� jag m�ste s�tta ett litet fr�getecken f�r mitt deltagande i morgon. Kan �nnu inte s�ga s�kert.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006