Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Helsingfors 21-23 Augusti 09
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis aug 18, 2021 3:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, allts� hotell beh�ver du inte bekymra dig om, fiall du skulle komma iv�g, Robin. Jag har ett rum som teoretiskt rymmer fyra p� ett s�nt d�r automathotell, d�r man bara f�r en kod till d�rren, som funkar fr�n kl 16 ankomstdagen till 12 avresedagen. Ja d�rren funkar v�l alla dagar alla tider, men inte koden.

Kollade just flyg. Med Finnair kan man fortfarande f� en biljett f�r ca 1500. D� missar man iofs lite grann av det f�rsta framtr�dandet, men de som spelar d� spelar igen senare ocks�. I alla fall de flesta. Och s� g�r det planet hem 9.30 p� s�ndagen, vilket kan k�nnas on�digt tidigt efter l�rdagen, men vafan.

F�r en tusenlapp till kan man �ka p� lite b�ttre tider med b�de Finnair och SAS.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 863
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: tis aug 18, 2021 3:55 pm    Rubrik: Svara med citat

H�rligt Jukka! Vore som sagt grymt kul att dra dit och OM helgens planer mot all f�rmodan spricker s� �r jag p�!
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 23, 2021 6:23 pm    Rubrik: Svara med citat

OK, d� �r jag tillbaka. H�r �r en liten rapport.

Som vanligt f�rmodligen mest kul att tr�ffa gamla och nya v�nner.
Festivalen varade tre dagar (jag skippade s�ndagen) p� tv� scener (cilket gjorde att man inte kunde se allt) plus en prolog fre-l�r p� en utescen samt ukkebyggartr�ff p� ytterligare ett st�lle, samt en biograf.

Artister: (de flesta spelade mer �n en g�ng p� olika st�llen och det fanns �ven en del mer eller mindre spontana samspelningar i olika konstellationer)
Uni and her Ukulele: Som vanligt ett riktigt energiknippe med kl�mmiga l�tar. Sj�lva ukkespelandet �r v�l inte av s� h�g klass ur ett traditionellt perspektiv, men funktionellt. Hon sa att hon hade spelat i Stockholm strax f�re Helsingfors och dessf�rinnan p� ett par st�llen till i Sverige. N�gon som sett n�t?
Elvira Bira: �r v�l ganska s� v�lk�nd och kr�ver ingen n�rmare presentation. Jag tycker att l�tarna, hennes r�st och attityd �r det b�sta. Detta accentuerades, n�r hon spelade ensam, utan band och jag tyckte att det var minst lika bra, fast lite annorlunda.
Paul Moore: Verkar f�rst bara vara en typisk rolig ukulelegubbe med hatt, tv�ttbr�da och divers skrammel- och pipgrejor. Fast han �r genommusikalisk och har mycket humor. Det kan beh�vas. Han bor i Israel och jobbar med Ukuleles for Peace, ett projekt d�r han l�r judiska och arabiska barn att spela ukulele. Tanken �r att de ska bli v�nner och att de sedan n�r de v�xer upp inte ska vilja d�da varandra.
Pete Howlett: Inte bara en byggare av rang, utan �ven en bluesman av grov kaliber. Han s�ger att han bara gillar musik fr�n 1924-46 (eller s�) av d�da svarta m�n.
Bastardos Sympaticos: Juhas band, som jag tyv�rr missade. Jag var p� det andra st�llet och n�r jag kom till bar Mendocino d�r de spelade stannade jag utanf�r och pratade med just bl a Pete Howlett. Jag h�rde dock en del genom d�rren och det l�t bra.
Shelley O'Brien: Ny bekantskap fr�n Canada. Singer/songwriter med starka l�tar, bra r�st och scenn�rvaro. En j�vel p� piano ocks�, men ukkandet d�g det med som komp till l�tarna.
Ukulelezaza: Eller Remco, som han ju heter egentligen. M�nga har v�l h�rt och sett honom, bl a p� Youtube. En del av er har tr�ffat honom n�r han var i Stockhom f�r ett par �r sedan. I vilket fall som helst en oerh�rt skicklig instrumentalist och en lika trevlig person.
Rol Junell & his Hawaiian Novelty Orchestra: En ny bekantskap. Den st�rsta �verraskningen och en av de st�rsta beh�llningarna. De kommer fr�n Jakobstad i norra Finland. En stad med ca 20 000 inv�nare. Vad �r oddsen f�r att hitta fem personer som b�de vill och �r skitduktiga p� att spela hawaiiansk och liknande musik. Bara en ukulele men som vi ofta har konstaterat, g�r sig ukulelen bra i bandsammanhang. �vriga instrument �r lapsteel (National tricone och Rickenbacker el-lap), National resonatorgitarr, st�bas och piano/Levin archtopgitarr.
Taurua: En finsk hulaensemble. Inte ukke men hawaiiansk dans.
Swinghood Society: S�g jag inte alls. Jag var p� annat h�ll under hela deras enda set.

�vrigt:
Ukulelebio. En massa filmer med ukuleleinneh�ll. Den enda jag s�g var The Freshman med Harold Lloyd. Det enda ukkeinneh�llet i filmen var att han drattade p� �ndan och satte sig p� sin ukulele som gick s�nder. Ja han hade den under armen ocks�. Men! Den ackompanjerades av The FUN (Finnish Ukulele Network) ensemble i gammal stumfilmsanda. De spelade allts� oavbrutet i 72 minuter.

P� fredagsnatten funderade jag p� att g� till hotellet vid havtv�tiden. D� s�ger Remco att han har en fin whisky med sig och vill att jag f�ljer med till UkuleleIgor, d�r han bor under helgen, f�r att smaka. Sv�rt att motst�, s� jag vandrar sedan hem�t vid fyratiden i Helsingforsnatten. Jag var inbjuden till artisternas lunch kl 13 p� l�rdagen. Beh�ver det s�gas att det blev min frukost?

Ukulelebyggartr�ff med Pete Howlett, som v�l �r r�tt k�nd h�r. Klaus Mohri, tysk byggare och Finlands b�sta gitarrbyggare, Juha Lottotnen, som byggt sina fem f�rsta ukkar. Mohris ukkar �r mycket fina, men kanske lite v�l tyskt v�lbyggda och framf�r allt med tunga st�mskruvar. Lottonens f�rsta var en Taropatch �t UkuleleIgor. Byggd som en Martin, men med bindningar, inl�ggningar och finish som en Gibson, vilket �r lite kul, eftersom Gibson aldrig tillverkat n�gon Taropatch. Dessutom hade han byggt en concert och tre sopraner i altr�. Det ska ha samma typ av egenskaper som mahogny. Tv� var betsade med den tredje var naturlig f�rg, med l�ng greppbr�da och pegheds. Sjukt fin och sjukt l�g action. Himla bra b�de att spela och att h�ra. Jag var s� sugen p� att k�pa den, men �ven om han har lite introduktionspris p� sina f�rsta ukkar, s� tyckte jag att jag kanske inte hade s� mycket anv�ndning f�r ytterligare en sopran. Fast jag �ngrar mig lite.... Fast �nd� inte.

Och s� firades ukkens f�delsedag den 23:e vid 12-slaget, med en artistkavalkad och strumalong med Rol Junells orkester.

Typ s�.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 23, 2021 6:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Man missade inget som inte var d�r allts�.



_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 23, 2021 6:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Nejd�. Det var s� tr�kigt s� tr�kigt hela tiden. Very Happy
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: tor sep 17, 2021 1:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Det finns lite videoklipp fr�n Helsinki p� dessa tv� sidor:

www.youtube.com/elvirabira (Elvira Bira solo och med band)

www.youtube.com/kurtstubin (�n s� l�nge Uni and her Ukulele och Paul Moore, mer kommer)

De som uppskattar uckespelare utan skramliga rockband rekommenderas Elvira p� Orionteatern: www.youtube.com/watch?v=XsR6UqvKJZI

Kurt Stubin
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: m�n sep 28, 2021 7:03 am    Rubrik: Svara med citat

Nu l�gger jag upp mina sista (presentabla) klipp fr�n Helsinki Ukulele Festival 2009 p� www.youtube.com/kurtstubin (tillsammans med en del annat, ovidkommande material). Jag gillar verkligen steel guitar, men efterlyser nu steel ukulele.

Aprop� presentabelt, om n�n vill h�ra Shelley O'Brien kompa sig p� en l�ng elukulele med vita och svarta tangenter ist�llet f�r greppbr�da kan ni ta kontakt med mej direkt. K�nns inte j�ttemotiverat med s�dant instrument p� en ukulelefestival, men det �r iofs sympatiskt med en barpianissa som drar sig mot ukuleleh�llet.
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006