Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Gävleträffen 31 jan -09

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Mab

Registreringsdatum: 28 september 2021

InläggPostat: sön feb 01, 2022 3:10 pm    Rubrik: Gävleträffen 31 jan -09 Svara med citat

Precis hemkommen till Stockholm efter gårdagens ukuleleträff i Gävle.

Vill till att börja med tacka Gnistan som hade organiserat det hela mycket bra med god förtäring. Den vegetariska pajen var suverän!

Tänkte bara redovisa lite kort hur kvällen såg ut:

Det hela drog igång runt klockan 16.00. Då var det väldigt mycket folk i lokalen. Vi började med enklare allsångslåtar. Vissa av deltagarna hade bara spelat ukulele i någon dag..!!

Desto längre kvällen fortlöpte så ökade svårighetsgraden i spelandet.

Vi bjöds på underhållning av the Spanish Padäng som med stor bravur framförde fyra låtar. "Photograph" var min favorit! Very Happy

Dessutom dök det upp två snubbar från Torsåker som hade ett halvtimmesframträdande på resonator och banjolele. Han som spelade resonator var gammal musiker men hade tydligen aldrig spelat ukulele tidigare, vilket nästan var svårt att tro på med tanke på hans fingerfärdiga spel!
Deras version av en gammal Anna-Lena Löfgren schlager var väldigt bra!

Tyvärr hann vi aldrig få höra Odini spela på den öppna scenen, då det hade uppstått en tidsmässig planeringsmiss och han var tvungen att avvika... Crying or Very sad

Vid 23 snåret så hade många lämnat tillställningen och vi var en grupp bestående av bl.a. Ronald, Robert_Hultman, Gnistan, Belzebukke, Leni och mig själv som sedan jammade fram till 03-04 tiden på natten/morgonen.

Det gjordes både visuella och audionoma dokumentationer under kvällen som säkert kommer att dyka upp lite här och där...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GöstaU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007

InläggPostat: sön feb 01, 2022 3:25 pm    Rubrik: Re: Gävleträffen 31 jan -09 Svara med citat

Mab skrev:
Det gjordes både visuella och audionoma dokumentationer under kvällen som säkert kommer att dyka upp lite här och där...

Det ser jag verkligen fram mot, ska bli kul att se o höra.

G.
jag spelar min ucke ändå!
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: sön feb 01, 2022 4:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Precis som Mab ska jag tacka Gnistan för ett utmärkt arrangemang i Gävle. Hälsa också och tacka dina grannar som hjälpte till med mat och arrangemang. Gott var det.

Efter en kanske lite trevande inledning (de flesta hade nog aldrig träffats förut) tog det snart fart. Och det säger sig självt att vi hade riktigt roligt eftersom vi höll på ända fram till tre-fyra-snåret. (När jag tittade på klockan när jag gick och lade mig visade hon 03:40)

Det ska bli kul (tror jag) att se och höra upptagningarna och se lite bilder. Själv ska jag försöka skaka fram en inspelning (bara ljud) av "Flaming ukulele in the sky" från sådär kl 3 på morgonen. Som jag minns det lät det bra. (Men kanske ska låta minnet vara oförstört)

Kul att träffa lite nya människor. Jag instämmer i Mabs berömmande av grabbarna från Torsåkers framträdande. Jag hoppas vi snart får se dem på forumet.

Kul också, naturligtvis att träffa gamla ukulistkompisar också, som Belsebukke, Gnistan och Leni.
ronald

Registreringsdatum: 08 april 2022

InläggPostat: sön feb 01, 2022 4:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag instämmer i tackkören, väldigt trevligt var det. Hoppas att vi inte skrämde bort Gnistans alla nyvärvade ukuleleentusiaster bara Wink

(Jag vill minnas att bland det sista som sades när vi skulle gå var: Så nu har Gävle en ukulelefestival! Laughing Så kan det gå)

Senast ändrad av ronald den sön feb 01, 2022 5:15 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: sön feb 01, 2022 6:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett skakande ljudreportage direkt ur verkligheten. Helt oredigerat. Med tanke på att klockan i alla fall hade passerat tre på morgonen låter det inte så illa.

OCH det tar sig under framförandets gång, vill jag påstå.

Vilka röster som hörs kanske vi ska tala tyst om. Eller vad vet jag. Den som vill ge offentlighet åt sin medverkan kan väl få göra det.

http://www.hultman.info/ukkelirare/Gaevle_tidigmorgon.mp3
ronald

Registreringsdatum: 08 april 2022

InläggPostat: sön feb 01, 2022 7:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Laughing Ja men det är ju lysande Laughing
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007

InläggPostat: sön feb 01, 2022 8:05 pm    Rubrik: Svara med citat

En helt otroligt rolig kväll/natt med härliga ukelister och skönt gung!
Maten var som de övriga redan berättat jättegod!
Jag har ont i fingertopparna idag och rösten är något hes... precis som det ska vara alltså! Smile

Här kommer The Spänish Pandäng på video:
http://se.youtube.com/watch?v=cjZj7IGf-0o
http://se.youtube.com/watch?v=i2qK3rj-BfA
http://se.youtube.com/watch?v=umqTo7C6qFI
http://se.youtube.com/watch?v=bR8tOgF1S_I
http://se.youtube.com/watch?v=3pdJcgp_GKA

Jag ska ladda upp Torsåkersgrabbarna också, men inte ikväll! Smile
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: sön feb 01, 2022 8:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Det lät ju riktigt bra. Och kul. Möjligen verkade försångaren en smula berusad. Wink
Alltså Flaming ukulele.
Nu ska jag titta på video

Nu har jag tittat på video
A message to you Rudy var naturligtvis bäst.

Spelade ni Photograph två gånger? Extranummer måhända?
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: sön feb 01, 2022 8:42 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
A message to you Rudy var naturligtvis bäst.

I agree.
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: sön feb 01, 2022 9:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack för ett trevligt arrangemang Gnistan! Otvunget och avslappnat. Och tack för att vi fick inleda och avsluta vår första världsturné i Gävle. Lite mör är jag allt, efter denna heldag. Jag kommer personligen inte kolla på youtube-filmerna Embarassed , men det är roligt att de verkar glädja många. Very Happy

Tack igen! Beundran
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Mab

Registreringsdatum: 28 september 2021

InläggPostat: sön feb 01, 2022 11:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Vilken riktigt bra låt "Flaming Ukulele in the Sky" är - hade aldrig hört den förut. Framförandet låter ju riktigt potent så här dagen efter.

( Jag och Ronald hade köpt ett jämnt antal Millers Lite som vi hela tiden broderligt fyllde på i par så att säga - dvs vi tog gemensamt fram dem två och två under hela kvällen.
Men då vi kom fram till slutet av vårat förråd så visade det sig att det var en udda flaska kvar (som sedemera Robert H förbarmade sig över).
Var kan den andra udda flaskan i paret ha tagit vägen???
Kan den måhända ha råkat slunkit med på lokaltåget som gick klockan 22 mot Stockholm???)
Till överst på sidan
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: mån feb 02, 2022 10:26 am    Rubrik: Svara med citat

Nope, jag och Larsa dricker bara Millers Heavy, eller ännu hellre Duvels. Dessutom skulle jag aldrig tjåla en bärs av en kompis!

Kanske två, för då brukar du aldrig märka nåt...
Till överst på sidan
Mange

Registreringsdatum: 09 oktober 2008

InläggPostat: mån feb 02, 2022 11:19 am    Rubrik: Svara med citat

Det där lät inte illa alls... Hehe, innan jag hade sett videoupptagningarna trodde jag att det var denna Photograph ni lirade: http://se.youtube.com/watch?v=VZ5bS3_BCDs
Till överst på sidan
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: mån feb 02, 2022 9:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag kollat på Photograph och kan konstatera att klädseln och frisyrerna är lite Beatles från Revolver-tiden. Very Happy

Med tanke på milen i ryggen - vi har hittills repat en handfull gånger - så var resultatet godkänt, tycker jag. Nästa gång har vi kanske någon form av monitor. Och så pyroteknik och teaterblod, förstås. Och kolsyrerök. Kanske en videofond. En giljotin?
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Gnistan

Registreringsdatum: 12 september 2021

InläggPostat: mån feb 02, 2022 10:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Visst var det kul!
Jag är jättenöjd men lite trött, men underbarare trötthet än efter ett nattligt jam kan man nog inte ha!!! Är nog verkligen "bra för själen" det här. Även jag är hes och har mycket ömma fingertoppar på vänster hand!!!

Robert Hultman "Hälsa också och tacka dina grannar som hjälpte till med mat och arrangemang" - ja det ska jag verkligen göra! Men en granne fick vi stoppa tidigt (yrke=barnmorska) när hon mötte Belzebukke vid ytterdörren med "hej jag heter I-L, välkommen , du kan klä av dig här om du vill"! Men som tur var var det några grannar som hörde henne och påpekade att så sa man inte så sen fick hon nya uppgifter...???!!!

ronald "hoppas att vi inte skrämde bort Gnistans alla nyförvärvade ukuleleentusiaster bara" - nej det gjorde ni verkligen inte - alla bara älskar er kommissionärer (inkl. Torsåkerspojkarna)!!!

Det är kanon att ni har lagt ut olika inspelningar från träffen, jätteroligt att lyssna på nu i efterhand. hrlarson du kan visst lyssna, din grupp var jättebra!!!
Och inspelningen från 0300 lätt verkligen bra, jag märkte inte när den spelades in men jag är säker på att jag var med och spelade, jättekul!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet