Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Scenf�rst�rkeri?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 705
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: tor jan 08, 2022 11:28 am    Rubrik: Scenf�rst�rkeri? Svara med citat

Jag saknar �mnet liveljud i den h�r forumdelen, och eftersom jag funderar p� att dra n�gra ukkel�tar p� ume�s lokala viscaf� inom en m�nad eller tv� s� kan jag ju passa p� att fr�ga de mer erfarna.
Hur f�rst�rker ni er p� scen?
Anv�nder ni inbyggda mikar, kontaktmikrofoner eller f�redrar ni att ha en mikrofon framf�r ukkens ljudh�l f�r att f� ett mer naturtroget ljud ut i PA:t?
�r rundg�ng n�gonting som drabbar ukulele lika l�tt som det drabbar akustiska git@rrer?
Har ni n�gra s�rskilda tips och tricks som ni vill dela med er av?
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jan 08, 2022 12:59 pm    Rubrik: Svara med citat

PA:t p� SIUF08 fungerade mycket bra tyckte jag (f�rmodligen beroende p�
Ronalds kompetenta rattande av mixerbordet).
Vill minnas att det var ett JJlabs (sub-bas+tv� satelliter) med n�'t 5-600W f�rst�rkeri (inbyggt i basl�dan). Alla varianter av inbyggd mick och mick vid ljudh�len (b�de ukkens och artistens) f�rekom.

N�gon som minns b�ttre?
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1896
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tor jan 08, 2022 2:26 pm    Rubrik: Svara med citat

B�sta tipset �r att ha en riktig ljudtekniker det �r det som g�r st�rst skillnad1 Laughing Embarassed Laughing

Rundg�ngsproblemen �r likartade med de f�r akustiska gitarrer ev lite v�rre p� grund av uckens svagare akustiska ljud=st�rre f�rst�rkningsbehov.

Inbyggd mic eller inte �r en smaksak men vill man att det skall l�ta naturligt och inte har ett stort behov av att spela j�ttestarkt s� �r en separat bra mikrofon att f�redra. Det st�ller dock krav p� att man h�ller samma avst�nd till mikrofonen ann s isker r man at issa lj d �rsvinner f�r att man inte st�r still. I det l�get �r en mer erfaren tekniker v�ldigt bra. Inbyggd mik �r enklare i det avseendet och om man lyckas ratta in ett bra ljud innan giget s� �r det mer l�ttman�vrerat under sj�lva giget = "teknikern beh�ver bara �ngna sig �t att h�lla koll p� s�ngvolymen i f�rh�llande till ucken.
Jag f�rordar alltid att n�gon sitter "i publiken" med mixern och kan justera volymer etc men om man inte har den m�jligheten kan kanske en egen f�rst�rkare vara bra till ucken.
Om man placerar f�rst�rkaren bakom sig s� har man sj�lv koll p� uckeljudet och f�rh�ller sig till det och det enda man inte har riktig koll p� �r s�ngen. Detta �r v�l dock den l�sning som l�ter minst naturlig.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 705
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: fre jan 09, 2022 9:35 am    Rubrik: Svara med citat

okej... Jag tror mer p� att anv�nda inbyggd mik just nu (eftersom jag hux flux fick den m�jligheten -Tack Mor & Far! Smile ), �ven om piezoelement tenderar att ge ett skarpare ljud s� kan man nog ratta bort den v�rsta toppen. S�ng brukar jag inte ha problem med, skolad i punkbandet har jag l�rt mig att SM 58'an fungerar bra om man �r s� n�ra att man kan k�nna den mot hakan.
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1896
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: fre jan 09, 2022 9:50 am    Rubrik: Svara med citat

Daionsavage skrev:
okej... Jag tror mer p� att anv�nda inbyggd mik just nu (eftersom jag hux flux fick den m�jligheten -Tack Mor & Far! Smile ), �ven om piezoelement tenderar att ge ett skarpare ljud s� kan man nog ratta bort den v�rsta toppen. S�ng brukar jag inte ha problem med, skolad i punkbandet har jag l�rt mig att SM 58'an fungerar bra om man �r s� n�ra att man kan k�nna den mot hakan.


Way to go, sm58an fattar ingenting utan kroppskontakt Wink
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006