Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mötet den 24e april

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis apr 25, 2022 10:59 am    Rubrik: Mötet den 24e april Svara med citat

Det var ju en trevlig tillställning även om vi var något färre än vi brukar. Något kompenserades väl detta av våra två gäster från Göteborg, Jonas och Janet, som både var duktiga och flitiga uckemusiker. Kanske får vi se mer av dem i Stockholm. Vi var många som imponerades av deras split-stroke och fingerlifting och det talades om att be dem hålla i en workshop.

Calypsonic hade med sig en "mexikansk g****r" (den heter naturligtvis någonting riktigt, som jag glömt) som skänkte en bastons stagda åt hela tillställningen.

Jag tog några bilder och jag har fått några bilder från Lasse R och jag tänker lägga upp dem, men har lite annat jag måste stå i först.

Å så fixade vi Hard Rock gigget genom att spela lite improviserat i baren där nere efter mötet (fast det kanske inte räknas). Så fundera vidare på vad ni vill spela på Hard Rock giget. Lägg ut en "blänkare" i tråden om spelningen och skriv typ "vem vill lira sockerbagaren med mig?"

Så. Nu finns bilderna på nätet också:
http://www.ukulelekommissionen.se/HRCapril06.html
Ukulele-Rookie

Registreringsdatum: 09 december 2021

InläggPostat: tis apr 25, 2022 11:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Det ser jättetrevligt ut! Synd arr jag inte hade möjlighet att närvara...

Göran
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: ons apr 26, 2022 12:19 am    Rubrik: Svara med citat

Det var en enormt trevlig tillställning!
För mig var våra besökare från Göteborg, Jonas och Janet, en enormt inspirerande bekantskap. Tack för att ni kom! Jag ser verkligen fram mot att ses igen, gärna i samband med en workshop. Deras repertoar var helt i min smak, framförallt den jazzigare delen.Beundran

Förra mötet var jag den ende som kom med en ukulele med C-stämning och hade en del problem med att lira eftersom det visuella intrycket vid ensemblespelet för mig var starkare än ackordsangivelserna som stod på papperet - så när jag tog samma grepp som övriga... så...

Då lovade jag mig själv att nästa gång skulle jag ha införskaffat ännu en ucke och stämt den i D. Sagt och handlat: - Så på detta möte satt jag med en sprillans ny Eagle UK200 Jerker Loudmouth Black med nya strängar som inte höll stämningen (ADF#B). Och som dessutom kändes stor, tung och klumpig eftersom jag är van vid min lilla behändiga, platta Allander-Ukulele.
Delvis av denna anledning blev det inte så mycket ensemblespel för min del.
Men en annan bidragande orsak var givetvis också att Janet och Jonas var så skickliga och underhållande att lyssna på. - Blev jag imponerad? Jag var helt upptagen av att studera deras högerhänder! Inspirerande.
- Jag har suttit hemma och övat split-stroke hela kvällen! (Inte lika upplyftande)
Puh! - Det kommer att krävas många, många timmar... Embarassed
Vilket aktualiserar min gamla tråd om dämpning av ucken (för att inte driva grannar och familjemedlemmar från vettet)!

Nu efteråt har jag haft chans att testa min nya ucke... och jag är tyvärr besviken. Den låter inte lika bra som min gamla - inte på långa vägar - inte ens med nya Aguila-strängar! (framförallt låter den inte "rätt", fel känsla i klangen) -- Borde kanske ha väntat och lagt ut lite mer pengar på en bättre, känns det som.

Många har talat om suget efter att skaffa sig flera uckar! Och jag måste tillstå att jag själv inte kommer att känna någon riktigt djup tillfredsställelse förrän jag skaffat mig en sån där Martin som Robert har (och som även våra Göteborgsvänner flashade på mötet).
Kanske en banjolele...också?
Men jag kanske borde öva lite mer trioler, split-strokes, fingerlifting och rent allmänt bli lite bättre med högerhanden först? Annars blir det lätt "pärlor för svin", som man säger (och då menar jag inte grisen i loggan). Men det kliar svårt i fingrarna (önskar bara plånboken var lite fetare).

Men som sagt: Det var ett kul möte! Visserligen bara mitt andra, men det är lätt att känna sig välkommen. Ser fram mot nästa.
Lasse R
Kommissionens sommartomte

Registreringsdatum: 26 maj 2005

InläggPostat: ons apr 26, 2022 10:40 am    Rubrik: Svara med citat

Ja det var en kul kväll med besöket från Göteborg. Det var njutbart att höra. Jag har försökt att göra som Hågel att träna, men det har nästan blivit både split och strokes i familjen och i morse när min hustru gick till arbetet gjorde hon en fingerliftning mot mig. Suck suck. Sitter nu och tar ut ackorden till en hyllningssång till Eau-de-Vie med en X-modelsmelodi;
Det finns bara en av mig, och det är ja.
Det finns bara en av dig, och det är du.
Det finns bara två av oss, Eau-de-Vie.
Ja det blir nog bättre framåt kvällen/Lasse R Shocked
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Per Karneke

Registreringsdatum: 12 januari 2006

InläggPostat: ons apr 26, 2022 3:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Rolling Eyes Ja, det är väl bara typiskt att man inte kan taima så man kan få lira med en träff.
Nu är det mest banjon som har fått jobba den sista tiden.

jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: ons apr 26, 2022 8:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kan bara instämma i att det var kul. Framför allt med inspirationen och underhållningen från våra nyvunna göteborgska vänner. Men jag undrar om inte spelandet i baren kan räknas som ett halvt gig. Det blev ju lite av både Light my fire och Cum on feel the noize Lirar litet stränginstrument

Nej nu är det dags att återgå till Barcelona-Milan ser jag. Hoppas att Henke kommer in.

What, me uke?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tor apr 27, 2022 1:01 am    Rubrik: Svara med citat

Typiskt, alltså! Sad
Jag var tvungen att dra direkt efter kommissionsmötet.
Fattar att ni hade ganska mysig eftersits i baren. Hade gärna varit med.
Informella gig är ju inte fy skam.
(Om det blir likadant efter nästa möte också så kanske vi kan börja räkna eftersits som tradition, som kan ersätta planerade, formella gig?)
Lirar litet stränginstrument
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tor apr 27, 2022 8:40 am    Rubrik: Svara med citat

Eftersits. Kanske skulle vi säga Nachspiel?

(Efterspel däremot är för dramatiskt. Och vad det heter på franska ska vi inte tänka på bara)
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tor apr 27, 2022 9:23 am    Rubrik: Svara med citat

Aprez-jeux?
Nej jag vet inte...

What, me uke?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006

InläggPostat: tis maj 02, 2006 7:30 pm    Rubrik: Senaste mötet Svara med citat

Visst var det ett kul möte, det tyckte även vi två nyfikna från Göteborg.
Möjligheten att ta sig en bira -i mitt fall Kilkenny- (apropå ukulele-öl) Laughing i samma veva som det lirades är något som jag lätt fann mig vid. Roligt att vårt besök blev uppskattat!
Idén Idea om en arbetsaffär (workshop) var ju på tal - fundera på vad ni i så fall vill den ska innehålla, det gör det lättare att skräddarsy ett program så ni får ut max av ´et. Wink Förslagsvis kan det avsättas en helg för detta evenemang.
Vi ses igen Exclamation
Jonas & Janet
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke

Registreringsdatum: 15 november 2021

InläggPostat: fre maj 05, 2006 10:56 am    Rubrik: Svara med citat

En strålande ide av Jonas o Janet Very Happy

Jag föreslår dock fortfarande att också kontakta Fantomen (Bengt N)
och Mr Alander... tre eller fyra lärar-stationer med 20-30 min pass,
för att det ska bli flyt o ordning på dagen o inte bara småjammande o löst drivande entusiaster Wink

Men framför allt att avlasta både lärare och elever, med mindre cirkulerande grupper och ge deltagarna en riktig superdag!

Jag känner även en otroligt skicklig Bluegrass mandolinist som heter Mats Asperö! som säkerligen skulle kunna bidra stort med kompteknik och takthållning. Bluegrass musiker är ju ofta hårt skolade på sådant eftersom dom är vana att spela snabb och teknisk musik med enbart stränginstrument Wink
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet