Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulelefestival i G�teborg
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: l�r feb 17, 2022 10:58 pm    Rubrik: Ukulelefestival i G�teborg Svara med citat

UkuleleKlubben i G�teborg anordnar i �r sin 6:e Ukulelefestival. Startar fredag 25:e maj med en ukuleleparad fr�n Kungsportsavenyn till Pusterviksteatern, d�r det blir konsert med James Hill fr�n Kanada, som �r mycket flink i sitt spel (troligen redan sluts�ld).
Och efter den blir det ukulelejam i baren! S�k g�rna upp n�got material med honom p� n�tet och bed�m sj�lva.
L�rdag 26:e maj blir sj�lva festivalkonserten av i Fluns�sparken p� Hisingen, d�r det bl a kommer att finnas m�jlighet f�r icke
bokade musikanter att framtr�da inf�r publik p� "�ppen scen". Kontakta klubben via deras hemsida www.ukulele.nu.
�ven p� l�rdagen blir det konsert med James Hill f�r den som missar fredagens spelning.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 17, 2022 11:25 pm    Rubrik: Svara med citat

James Hill - Man tackar! Nu talar vi "elitserien i ukulele" Det �r v�l m�jligen Shimabokoro som kan g�ra honom rangen stridig som mest virtouos ukelist.

H�r finns en radioprgram d�r han spelar och ber�ttar om sitt uckespelande.

http://64.27.9.54/archive/index.php?l=8&p=Global_Village/10_26_06_JamesHill_HiQ.mp3&m=1

Samma program med med s�mre "uppl�sning"

http://64.27.9.54/archive/index.php?l=8&p=Global_Village/10_26_06_JamesHill_LoQ.mp3&m=1

Han citerar bla sin l�rare som sa:
"An amateure practises till he gets it right. A pro practises till he can't get it wrong". Var och en som lyssnat p� James Hill f�rst�r att han tr�nar en hel del.

Kandensaren Hill har naturligtvis en hemsida ocks�. D�r finns lite mer smakprov:

http://ukulelejames.com/home.htm
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: l�r maj 19, 2007 7:31 pm    Rubrik: Svara med citat

En vecka till UkuleleFestival. Har nu best�mt mig f�r vad jag ska spela.
Kommer att g�ra 12th Street Rag p� "�ppen scen", och La vie en rose (p� sj�lva huvudprogrammet. F�rst p� franska sen �ver till engelska i
swingtempo med de flesta ackord i 2:a position, sen �ter till franska i nytt tempo. Varf�r g�r man det s� besv�rligt f�r sig?
C9 i andra position p� ukulele! Och sist ett melodisolo med ackord som �r otroliga, typ ljuvliga Cmaj7/6, Dm+7 etc, dvs m fl.

Efterfesten blir det gammal naughty negerblues; Let me put my banana in your fruit basket, och kanske rentav lite Jimmie Rodgers som avrundning.
Wish me luck!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r maj 19, 2007 10:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Hals und Beinbruch, Jonas!

Se nu till att n�gon filmar det s� att vi f�r se. (Jag kommer tyv�rr, n�mligen inte att vara d�r)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: fre maj 25, 2007 10:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack Robert! Det var l�nge sen jag h�rde (OK, l�ste) det uttrycket! Inte sen Sven Hassel-b�ckernas tid skulle jag tro. Precis hemkommen efter konsert med James Hill. Zatan vad han spelade bra! Killen kan verklighen hantera sin tenorukulele. N�gra highlights var ett klassiskt stycke i tre delar som han kallade "Small suite for ukulele"; Schuberts "Ave Maria", en ragtime-en av de f� l�tarna med s�ng till, och lite operamusik som vi genast k�nde igen som "can-can"-melodin. Bra tryck i handklappningar och med- lallande gjorde detta till en mycket trevlig kv�ll. Han hade en flicka vid sin sida som spelade cello (jeez vad jag skriver galet h�r efter ett par �l-fast det m�rker ni inte f�r jag r�ttar f�rst) och de verkade trivas med framf�randet. Efterspelet d�r n�n h�ngde p� mig en Ovation-uke inpluggad i den minsta Marshall amp man sk�dat var ocks� kul. Ukulele med dist l�ter mer ballt �n bra med vem bryr sig en s�n h�r kv�ll? Shit folks- ni missade en himla mysig ukulelespelning h�r. Imorgon �r det festival!
Gr�ss Gott
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: l�r maj 26, 2007 4:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Kort uppdatering: kom hem f�r en stund sen fr�n Ukulele-festivalen i G�teborg. Herr Kulle var lika �verj�vligt duktig idag som p� spelningen p� Pustervik ig�r. Stor publik i Fluns�sparken klappade med i can-can-takten och de andra urvalen fr�n konsert-programmet som han spelade. Sj�lv blev det ragtime, snoa och La vie en rose, allt blev OK.
Karln �r ocks� mycket sympatisk och trevlig, Efter avslutad spelning ikv�ll kommer han till v�r efterfest, vet vet: det kanske blir jamma av ikv�ll. Iaf ska jag jamma med ett jazzband fr�n Stockholm som �r p� plats, Swing Kings tror jag de heter. Jag h�ller er postade. Efetrfesterna �r oftast roligare �n festivalkonserten! Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n maj 27, 2007 12:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Sidan 2 i g�rdagens Metro: Cool

http://www.metro.se/se/misc/pdf/2007/05/26/SESTO_2007_05_26.pdf
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: s�n maj 27, 2007 5:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Howdy folks. The festival was over, som Dylan sj�ng en g�ng i tiden. 4000 pers fyllde Fluns�sparken p� Hisingen ig�r eftermiddag & som vanligt (!) drog programmet �ver p� tiden.

F�rs�ljningsst�nd bemannades av s�v�l Jam; Jerker & co, som tyska Bruko; som bl a hade elgitarrformade ukuleles som jag minns n�gon av er inhandlade och f�revisade p� Forumet, Testade ett par olika varainter, fast inte inpluggat pga p�g�ende spelning intill. Mest lockande var en 6-str�ngad Lanikai med mik som finns att byta till sig om man l�mnar 2700 h�rt beskattade till Gefab Musik p� Skanstorget, som har nytt �garskap sen en tid tillbaka. Har inte vart i boutiquen p� ett tag men �mnar g�ra en utflykt dit en vacker dag.
Maria Lundqvist blev �rets gl�dje-spridare. Men precis n�r hon kom inst�vlandes backstage, riggad som sitt alter ego Sally, och fotografer b�rjade jobba, passade jag p� att dra hem f�r att k�ka (var hungrig som en gnu !) och missade d�rf�r avsiktligt sista tredjedelen av festivalen.

Efterfesten blev synnerligen lyckad med massor av gott att �ta och dricka, alls�ng, ukespel och mycket mingel. Flera s�llskap fr�n England n�rvarade ocks�, plus n�gra grupperingar fr�n andra orter i v�rt avl�nga land. Jo, unge James Hill och hans moatj� Anne Davison, som kompade honom p� cello, kom sent omsider. Deras flyg hem �r ju inst�llt pga strejk s� han l�r vara kvar i stan fortfarande. Men de spelade inget p� festen tyv�rr. Han ber�ttade f�r mig bl a i samtal att han inte �var alls n�stan, han �gnar sig mest �t att l�ra ut och skriva instruktionsb�cker, fr�mst med barn som m�lgrupp. Han spelar p� "custom designed" tenorukulele, mickad och sladdad. Vissa l�tar st�r han upp och spelar, andra sitter han ner. Ett f�tal vokala inslag ingick. Han anv�nder nylonstr�ngar ifall n�n undrat �ver det. Han hade tv� med sig i bagaget -ukuleles allts�, inte str�ngar.

Fick tyv�rr inte k�pt n�gra CDs, de hade f�r f� med sig som tog slut p� nolltid. Har n�gra halvbra foton men beh�ver utf�rliga instruktioner f�r att kunna g�ra dem tillg�ngliga f�r er. Om n�n undrar varf�r flickan Anne skrattar s� gott s� beror det mest p� att jag i foto�gonblicket sa "testicles"! Tydligen hade ingen av dem sett "The Commitments" s� de var inte beredda p� slika yttringar kan jag t�nka. Jag var bland de sista p� "�ppen scen" med ett medley p� REM�s "Losing my religion" och The Doors�"People are strange".
See y�all
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n maj 27, 2007 7:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Det verkar (inte ov�ntat) ha varit en lyckad festival med mycket kul. Man f�r tacka f�r referaten (som n�stan skett i realtid).

Det vore kul att se dina bilder fr�n festivalen. Man kan dock inte l�gga upp bilderna h�r p� forumet. Bilderna p� forumet �r l�nkar till en server. Dvs man f�r l�gga upp bilderna n�gonstans p� n�tet och sedan anv�nda kommandot
Kod:
[img]url till bilden[/img]

f�r att visa bilden i forumet.

Om man inte har n�gon bra server att l�gga upp bilderna p� finns det n�gra gratis-tj�nster p� n�tet . En som jag bara h�rt gott om �r box.net d�r man kan f� 1 GB gratis. Man registrerar sig h�r:

http://www.box.net/signup/invitation/1

Jag har sj�lv inte provat tj�nsten men ett par "n�t-kompisar" anv�nder tj�nsten f�r b�de bilder och egna inspelningar och jag har aldrig h�rt dem beklaga sig �ver spam eller liknande till f�ljd av att de registrerat sig d�r.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: s�n maj 27, 2007 9:54 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
Sidan 2 i g�rdagens Metro

Men, men �r det inte Jerker som g�r d�r till h�ger o spelar "Apans s�ng"?
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n maj 27, 2007 10:09 pm    Rubrik: Svara med citat

S� h�r ser bilden ut. Apans s�ng? Tror du det?



_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n maj 27, 2007 10:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja allts�, vi har ju sett deras medley... Den ing�r. Say no more, nudge nudge Wink Wink
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: m�n maj 28, 2007 2:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
S� h�r ser bilden ut. Apans s�ng? Tror du det?

Absolut, du ser ju hur lycklig han ser ut Lirar litet str�nginstrument
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 28, 2007 6:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Och dessutom k�nner jag igen ackordet. Det ing�r i n�mnda s�ng....

I rest my case.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Rocky



Registreringsdatum: 31 januari 2007
Inl�gg: 147
Ort: N:a Bohusl�n

Inl�ggPostat: tis maj 29, 2007 9:46 am    Rubrik: Svara med citat

F�rska bilder fr�n GBUF. V�stfronten.
Arrow http://www.ukulele.nu/index.html
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006