Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

M�tet p� Saddle and Sabre den 22 januari 2007
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 22, 2022 11:43 pm    Rubrik: M�tet p� Saddle and Sabre den 22 januari 2007 Svara med citat

Det var v�l en trevlig tr�ff?

M�nga bekanta ansikten och n�gra nya. Precis som det brukar vara n�r det �r bra. Yngste kommission�ren hittills (?) Axel trakterade ucken med den �ran och hade dessutom skinn p� n�san. N�r elaka farbr�der h�vdade att House of the Rising Sun var en "d�lig" l�t tog han det med j�mnmod. B�de han och Janne (som ocks� var f�rstag�ngsdeltagare) tycktes st� ut med b�de oordning och falskspel.

Jim (Calypsonic) ingrep och med kontrabasistens auktoritet. F�rklarade, f�revisade och f�rtydligade han den baktaktsrytm med vilken "Rocky Top" b�r framf�ras. Och h�r (och h�pna) genast l�t det mycket b�ttre.

Saddle and Sabre rooms funkade bra tycker jag. Vi hade f�rmodligen kunnat vara n�gra fler utan att det hade kantrat (jag var lite orolig att st�llet var f�r litet).

F�r mycket ordning eller f�r lite ordning? Vi som var kvar mot slutet (det var iofs folk kvar och bra dra n�r jag gick) diskuterade saken och kom (v�l?) fram till att det hade varit p� sin plats med n�gra fler gemensamma l�tar innan det kreativa och sociala kaoset utbr�t.

Calypsonic hade dessutom en liten analys v�r att referera: L�tlistorna vi gjort till tidigare m�ten har iofs inneh�llit roliga, bra, etc l�tar men inte l�tar som l�ter sig spelas bra p� ukulele i grupp utan f�rberedelser.

jukkalele menade att det kanske kunde vara l�ge att ta steget "fullt ut" och g�ra en "s�ngbok" med 20 l�tar som alla f�r ta med sig till m�tena eller skylla sig sj�lva.

Att kombinera b�da dessa tankar borde kunna vara ett framg�ngsrecept. Jag bad Calypsonic komma med ett f�rslag baserat p� sin analys.

EDIT: Lasse R har nedkommit med bilder som jag lagt upp p� webben:

http://www.ukulelekommissionen.se/S&Sjan07.html
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den tis jan 23, 2022 11:57 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Janne



Registreringsdatum: 03 maj 2006
Inl�gg: 69
Ort: Westcottage

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 8:05 am    Rubrik: Svara med citat

Det var en rolig, trevlig och inspirerande tillst�llning. S� tack alla f�r ig�r.
Jag var ju med f�rsta g�ngen ig�r och det var ju stundtals lite kaotiskt men kul.
En s�ngbok f�r ukulele tror jag skulle passa alldeles utm�rkt och f�r man sedan till en snygg akordshatt skulle det bli perfekt Very Happy
_________________
Janne

(Spelar hellre �n bra)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 10:56 am    Rubrik: Svara med citat

Jod� det var skoj p� det hela taget. Att inte ha en fast form och en p� f�rhand anslagen l�tlista f�r den f�rsta delen av m�tet gjorde att det var sv�rare att liksom komma ig�ng. Det blev ocks� en massa sorl och anarkispel mellan l�tarna. M�jligen finns det en po�ng med att ha n�gonting att utg� fr�n f�r det gemensamma spelandet.

Jag kanske sa s�ngbok, men jag menar inte att vi ska s�tta ihop ett h�fte som �r givet f�r tid och evighet. I s� fall tror jag m�nga med mig tr�ttnar l�ngt innan evigheten har intr�tt. Vi kan v�l b�rja med att skapa en lista �ver l�tar som f�r tillf�llet ing�r i kommissionens standardrepertoar. Denna lista kan byggas p� efterhand och det beh�ver inte vara 20 l�tar fr�n b�rjan. Om vi har typ 5 till n�sta g�ng s� hinner vi ju spela dem alla och utv�rdera vilka som ska vara kvar.

Vi gjorde ju ett f�rs�k f�r ett tag sedan, men det stupade nog bl a p� det som Calypsonic menade �r ett problem med m�nga l�tar. Den listan var t�nkt att byggas upp utifr�n vilka l�tar olika kommission�rer gillade, snarare �n vilka som l�mpade sig f�r ensemblespel i stor grupp. Vad vi nog beh�ver �r en l�tlista med i sin uppbyggnad enkla l�tar med ganska f� ackord, g�rna i hyfsat tempo tror jag. Det blir nog l�ttare att f� alla att spela i samma takt om den �r n�gorlunda h�g och markerad. Jazzl�tar, kupletter, punkklassiker och annat kan med f�rdel spelas i mindre grupper efter att det gemensamma spelandet �r avslutat.

Lokalen var ocks� r�tt bra, med m�jlighet att dela upp sig lite. Enligt uppgift fr�n grabben bakom baren (Rob sj�lv?) brukar det vara lugnt p� m�ndagar och tisdagar. Det antyddes ocks� att vid ett �terkommande �terkommande, om man nu kan s�ga s�, kunde priser p� vissa produkter i restaurangens sortiment kommissionsanpassas n�got. F�rst f�r det nog bevisas att �terkommandet �r just det.

N�r alla l�tar var spelade hamnade n�gra (the usual suspects) p� ett annat st�lle. D�r befryndades f�rst en gospelensemble vid bordet intill. D�refter alienerades densamma genom att ett h�gljutt h�vdande av att tomten trakterar ett speciellt bl�sinstrument. Sedan st�ngde de etablissemanget. Det �r oklart om det hade n�got samband med tomten.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 12:15 pm    Rubrik: Svara med citat

jag m�ste f�rsvar J�rgen d�r. Hon fr�gade ju faktiskt vad tomten spelade och jag s�g inte heller n�gra (andra) instrument. Smile
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 12:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Men hall�. Det d�r var v�l on�digt. Jag ber�ttade ju, h�nsysnfull som jag �r, inte att det var J�rgen som sa det. Men visst, hon fr�gade och borde kanske ha vetat b�ttre.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 198

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 12:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Trivsamt kaos i g�rkv�ll tycker jag! Jag gillar lokalen och personalen som s�lde s� m�nga pilsner till mig! Ser fram emot n�sta tr�ff! Vill samtidigt meddela att n�gra fler p�rlplattor blir det inte! Det skulle vara sv�rt att �vertr�ffa mitt tidigare alster! Laughing Rolling Eyes
H�lsningar Lasse Ruud
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 1:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r sk�nt att b�rja dagen med ett asgarv (n�got jag gjorde
n�r jag l�ste jukkaleles & Plinks inl�gg ovan). Tomten var allts�
h�gst n�rvarande d�r han satt i stolen bredvid mig p� Peppar.

Egentligen har det mesta redan skrivits om g�rdagens m�te. Kul att
lokalen fungerade och att vi �r mer �n v�lkomna tillbaka. Mannen i
baren �r allts� Rob, tillika �gare av plejset, om n�gon undrade.

L�tar som �r l�ttspelade i grupp �r en bra ide, framf�rd av Calypsonic.
En enkel l�t kan med f�rdel f�rses med lite trevliga lick, lite komp i
baktakt och annat skoj. De som inte �r s� avancerade
(som under-//sidotecknad) kan ranga p� taktfullt. Bra d�r! Njuter av musik

Lite mer struktur �r nog ocks� bra.

Priset f�r mest l�ngv�ga g�st g�r till Axel! Imponerade. Duktig p� ukulele var du ocks�!

Jag f�resl�r att vi redan nu prelimin�rbokar m�ndagen den 19:e eller n�stf�ljande tisdag.

/J�rgen
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 2:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej alla!

Tycker att instrumentet skinnfl�jt borde st� n�mnt n�gonstans n�r vi nu redovisar g�rdagen.

Skulle f�redra om n�sta tr�ff blev p� en tisdag s� det blir lite r�ttvisare f�rdelning p� de aktiviteter man uteblir fr�n.

/Zan -fr�sch som en ros, sov fyra timmar i natt-
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 3:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad ska man s�ga ?

Hur kul som helst !

Kan tyv�r inte alls p� tisdagar, d� har jag s�ng, trummor och orkester.

House of the rising sun har jag inga problem med att vi skippade Smile


Nytt f�rs�k p� apans s�ng ? Very Happy

Aarrgh!!! Lirar litet str�nginstrument
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Janne



Registreringsdatum: 03 maj 2006
Inl�gg: 69
Ort: Westcottage

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 4:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Varf�r inte g�ra en avd. p� det interna forumet som heter t.ex "Kommissionens fasta reportuar". D�r skall finnas en bra bild p� grisen som man kan skriva ut i A4 format. Bra att s�tta som omslagsbild p� en p�rm.
Sedan l�ggs det dit dom l�tar som under "diktatoriska" former har godk�nts. Det kan ju l�ggas till l�tar hela tiden s� till slut kan man kanske s�ga att det har blivit en s�ngp�rm/bok av det.
Det �r ju bra om det �ven finns lite instruktioner hur de skall spelas s� vi k�r lika n�r vi tr�ffas.
Alla kan ju sedan skriva ut detta och s�tta in i en p�rm. Alla hade ju mer eller mindre olika former av p�rmar med sig.
Vad s�gs? Idea
_________________
Janne

(Spelar hellre �n bra)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 4:20 pm    Rubrik: Svara med citat

zpreston skrev:
Hej alla!

Tycker att instrumentet skinnfl�jt borde st� n�mnt n�gonstans n�r vi nu redovisar g�rdagen.


B�de Jukka och jag undvek med varierande grad av finess att namnge bl�sinstrumentet ifr�ga, men det �r klart att du inte kunde l�ta bli att ta tomtens skinnfl�jt i din mun Very Happy
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 4:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Janne skrev:
Det kan ju l�ggas till l�tar hela tiden s� till slut kan man kanske s�ga att det har blivit en s�ngp�rm/bok av det.


Det �r v�l s� de p�rmar du s�g ig�r har kommit till.

Den viktiga delen i ditt f�rslag (och som ocks� Calypsonic var inne p� ig�r) �r det "diktatoriska" dvs urvalet av l�tar. Dels att det �r ett urval och inte alla l�tar, eller ett godtyckligt urval. Dels att det �r b�de l�ttspelade och musikaliskt intressanta l�tar. "Apans s�ng" har ju f�tt bli "�ken-exemplet" (kanske lite of�rtj�nt) p� l�ttspelad och tr�lig l�t.

De "spellistor" som har diskuterats fram p� forumet inf�r tr�ffarna har oftast best�tt av l�tar "som jag skulle tycka det vore kul att spela". "Boken" b�r best� av l�tar "som g�r att spela i en d�ligt sam�vad grupp".
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 4:28 pm    Rubrik: Svara med citat

F�r man sp� om man erk�nner att man gillar "Apans s�ng"?
(Den sv�nger ju!)
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 4:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Sp�, nej det �r ett f�r milt straff, s� mitt r�d �r att du inte erk�nner det Laughing

Fast allvarligt skojat, s� blev det en ganska dragig version inne i det lilla rummet vid ett tillf�lle, s� det kan kanske g�. (F�r jag sp� nu?) Men man m�ste ju s�ga att det k�nns outs�gligt f�nigt att spela den i en krets av vuxna m�nniskor (Puh, nu kanske jag klarar mig)
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 23, 2022 4:49 pm    Rubrik: Svara med citat

F�rresten, betr�ffande dag f�r n�sta m�te och d�refter f�ljande diton.
M�ndagar riskerar nog att vara som ig�r, dvs att jag kan ansluta lite f�re 19. I alla fall generellt. Undantag kan f�rekomma. Tisdagar kommer jag att kunna ansluta mellan 19:30-20:00 skulle jag tro. M�jligen med undantag f�r om det r�kar vara sport- eller p�sklov, d� min tisdagsaktivitet nog �r p�verkad av skollov.

B�da dagarna �r hanterbara, men m�ndagen ur min synvinkel f�rst�s n�got b�ttre i allm�nhet. M�ndagar och tisdagar �r v�l de b�sta dagrna f�r m�te p� S&S, d� det �r lugnast d� och st�rre m�jlighet att anv�nda b�da rummen. S� vi f�r v�l rotera lite mellan dagarna eller n�t.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006