F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
snutstrut
Registreringsdatum: 05 juli 2007 Inl�gg: 61 Ort: Falkenberg
|
Postat: ons aug 15, 2021 10:06 pm Rubrik: |
|
|
Grattis f�r jag v�l s�ga! _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1777 Ort: Stockholm
|
Postat: ons aug 15, 2021 10:37 pm Rubrik: |
|
|
Va! Har man g�tt och skaffat en Hamano I SMYG! Utan att diskutera saken, utan att v�ndas offentligt och utan att fr�ga om r�d (jag h�ll p� att skriva "lov").
Ja vad s�ger man?
Grattis, antar jag.
GRATTIS!
(DU skulle ju spela sax ju, har jag sagt!) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 774 Ort: Stockholm
|
Postat: ons aug 15, 2021 11:31 pm Rubrik: |
|
|
Grattis till nytillskottet! _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 601
|
Postat: tor aug 16, 2021 5:40 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | (Du skulle ju spela sax ju, har jag sagt!) |
(G�r jag ocks�! Men en duktig sommarf�rkylning har lagt lite tillf�llig "sordin" p� bl�sresurserna, typ) _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
|
Postat: tor aug 16, 2021 11:17 am Rubrik: |
|
|
Kom igen nu ukulelerud: �r nyfiken att h�ra dina f�rsta kommentarer ang Hamanon! Hoppas den inte gav dig lika mycket �ngest/tankar/v�nda som f�r H�gel n�r han m�ttes av den morgonen efter "f�rsta dejten". _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 601
|
Postat: tor aug 16, 2021 8:28 pm Rubrik: |
|
|
�ngest/tankar/v�nda?
Nej l�ngt ifr�n. Snarare en behagfull k�nsla �ver ha f�tt en trivsamt v�lklingande o v�lgjord ukulele i min hand, som nog kan d�mpa mitt UAS f�r en l�ngre tid fram�ver. L�gg d�rtill bra intonation, vacker tr��dring och en tydlig k�nsla av kvalitet.
Kort sagt - k�nns riktigt bra. Tror dessutom att mitt f�rsta intryck kommer att best�. �terkommer med en "second opinion" lite l�ngre fram _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 314 Ort: Stockholm
|
Postat: fre aug 17, 2021 12:46 am Rubrik: |
|
|
Grattis till b�de Snutstrut och Ukulelerud till att ha f�rv�rvat ett f�rstklassigt och vackert instrument.
K�nns bra att ha kunnat inspirera till era f�rn�mliga ink�p. Jag vet hur fint det k�nns...
Jag njuter fortfarande efter ett halv�r.
Jag har inte haft n�gra som helst �ngestar vad g�ller Hamanon efter det f�rsta provet med den mjukaste varianten av Worth-str�ngar, som var lite f�r tunna f�r vilken ukke som helst, tycker jag. De passade inte mitt s�tt att spela (jag beh�ver lite gr�vre doningar och t�nker sm�ningom pr�va med tenorstr�ngar p� min soprano).
Jag �r mycket f�rtjust i den klassiska designen och det m�rka tr�et som verkligen g�r att man k�nner att detta �r en ukulele som �r i klass med de gamla vintageukkarna. Och jag inbillar mig att just s� h�r l�t en gammal Martin eller Gibson n�r de var nytillverkade (och n�r de gamla skivorna spelades in). _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
|
Postat: fre aug 17, 2021 9:52 am Rubrik: |
|
|
Det roliga �r ju att jag inte har h�rt n�gon som haft n�gra som helst negativa saker att s�ga om den h�r ucken. Vet att m�nga klagar p� tex Bushman och dras tillverkning, men Hamano verkar bara g�ra saker i toppskick. Speciellt halsen k�nns helt underbar nu n�r man b�rjat spela in den litegrann. VILKET TR�!! (fr�gan �r ju bara hur milj�v�nlig man �r n�r man k�per grejer i Brasiliansk mahogny...?)
H�gel: jag �r ju bosatt i tassemarkerna i s�dra sverige och har inte haft m�jlighet att prova n�gra andra bra str�ngar. K�r du med concertstr�ngar st�md i D? Inga problem f�r ucken att klara det trycket? Ska upp till stockholm n�sta vecka och inhandla lite olika varianter och testa mig fram. _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: fre aug 17, 2021 11:08 am Rubrik: |
|
|
Just nu k�r jag med Aquila sopranstr�ngar som jag k�pte p� JAM.� De �r f�rmodligen f�r D-st�mning (aDF#B), fast jag st�mmer min ukke i C (gCEA) vilket passar mig och min r�st b�ttre, tycker jag. Och sen blir tonen en aning rundare. Men framf�rallt �r det praktiskt; st�rre delen av ukulelev�rlden st�mmer med C-standard och n�stan alla l�tar man laddar ner fr�n internet utg�r fr�n det (inte minst min favoritsajt med ackordsvarianter: http://chordlist.brian-amberg.de/en/ukulele/standard/C/ ). Det �r f�rst�s lite trixigt n�r man lirar ihop med D-st�mda eftersom greppen blir annorlunda och ibland g�r det runt i huvudet n�r man ser medspelaren ta ett grepp som f�r mig inneb�r ett G7 men som egentligen �r ett A7, osv.
Jag har inte varit n�gon v�n av Aquila tidigare f�r jag har tyckt att de varit lite f�r "twangy", att de har haft en vass klang. Men man v�njer sig och j�mf�rt med de tunna mjuka Worth-str�ngarna (som k�ndes som fiskelinor) �r de �nd� att f�redra.
Worth-str�ngarna k�pte jag fr�n the Ukulele Shop samtidigt som jag k�pte Hamanon. D�rifr�n kan man best�lla och k�pa str�ngar (avpassade f�r C- eller D-st�mning) och d�r t�nker jag inhandla Tenorstr�ngar f�r att pr�va dem p� Hamanon. M�nga anv�nder lite gr�vre tenorstr�ngar till soprano (jag har f�r mig att Jukka brukar rekommendera dem).
Nej, jag har heller inte h�rt n�gra negativa omd�men om Hamano H-100. Och det �r v�l sj�lvklart ... det finns ingen anledning! _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
|
Postat: fre aug 17, 2021 11:51 am Rubrik: |
|
|
Jag k�r i D av den enkla anledningen att jag spelat g****r s� mycket innan. Ackorden st�md i D liknar ju en g****r r�tt s� mycket. Byter jag till C r�r jag till det alldeles f�r mycket f�r att min skalle ska orka med.
Jag t�nkte p� det d�r med UAS: Ukulelerud s�ger att hans UAS kommer att ligga l�gt ett tag fram�ver iochmed ink�pet av Hamanon. Jag har haft min i en m�nad, men mina fingrar har redan b�rjat klia. Trots att jag �r mer �n n�jd med mitt ink�p. Tror att jag kommer leta bland andra storlekar eller modeller. En Fluke eller Flea? Kanske jag hittar en gammal Favilla Teardrop via Ebay?
http://www.catfish1952.com/favilla.html _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: fre aug 17, 2021 12:24 pm Rubrik: |
|
|
snutstrut skrev: | Jag k�r i D av den enkla anledningen att jag spelat g****r s� mycket innan. Ackorden st�md i D liknar ju en g****r r�tt s� mycket. Byter jag till C r�r jag till det alldeles f�r mycket f�r att min skalle ska orka med. |
Det f�rst�r jag inte?!!
Jag har ocks� lirat g****r tidigare och funnit det l�tt att g� �ver greppm�ssigt till ukke. Det har inget att g�ra med C- eller D-st�mning.
Det blir ju samma sorts fingers�ttningar vare sig du har st�mt i C eller D eftersom det inb�rdes st�mningsf�rh�llandet mellan str�ngarna �r detsamma (som f�r g****r); samma intervall � bara att samma grepp ger olika ackord.
Tar du ett D p� gitarren f�r du med samma fingers�ttning ett A med D-st�mning eller ett G med C-st�mning p� ukken.
Ett g****r-A7 ger p� samma s�tt antingen ett ukke-E7 eller -D7... osv. _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
|
Postat: fre aug 17, 2021 12:48 pm Rubrik: |
|
|
Allts�, ett D kan ju s�klart bli ett D oavsett vilken tonart jag st�mmer i. Men bara s� l�nge jag spelar sj�lv. Som du s�ger blir det ju lite knepigt n�r man spelar st�md i C och alla andra st�md i D. Har jag en l�t med lite ackord utskrivna till l�t jag spelar sj�lv har det ju som sagt ingen betydelse.
Jag �r s�mst i v�rlden p� att f�rklara det h�r, men om jag tittar p� en ackordtabell st�md i D tycker jag att den mer p�minner om en guras ackordtabell mer �n vad den skulle g�ra om den var st�md i C. F-dur, G-dur, E dur och Em tycker jag k�nns ganska lika lika. H�nger du med i mitt resonemang? _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: fre aug 17, 2021 1:47 pm Rubrik: |
|
|
Vem bryr sig? Det har tjafsats l�nge om vad man "b�r" och "ska" ha. (Och snart kommer det n�gon admin/moderator och ger mig en kn�pp p� n�san f�r att jag st�ndigt hamnar i det). S�...
M� var och en greppa p� det s�tt som k�nns b�st. Oavsett eventuella samspelsproblem.
Och ha sitt instrument st�mt p� det s�tt som han/hon tycker l�ter b�st. (Lyssna till med vilken st�mning Hamanon sjunger b�st).
Det �r en smaksak.
F�r precis som du s�jer: ett D �r ju ett D oavsett hur man tar det... _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1777 Ort: Stockholm
|
Postat: fre aug 17, 2021 1:50 pm Rubrik: |
|
|
H�gel skrev: | M�nga anv�nder lite gr�vre tenorstr�ngar till soprano (jag har f�r mig att Jukka brukar rekommendera dem). |
Jukka kan s�kert svara f�r sig sj�lv n�r han �r tillbaka. Men som jag fattat det g�ller hans rekomendation att anv�nda concert-str�ngar till soprano-uckar de f�rgglada Mahalosarna (Mahalo U30). Tanken �r, vad jag f�rst�r, att det relativt tjocka och stumma locket p� Mahaolo U30 beh�ver mer energi f�r att komma i sv�ngning och den extra energin kan man f�ra �ver b�ttre med tjockare str�ngar.
St�mmer resonemanget skulle det inte vara "n�dv�ndigt" med concert-str�ngar p� en Hamano som ju �r ett sm�ckert bygge med fina dimensioner i locket (och i �vrigt - �tminstone som jag minns den) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
|
Postat: fre aug 17, 2021 1:58 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: |
St�mmer resonemanget skulle det inte vara "n�dv�ndigt" med concert-str�ngar p� en Hamano som ju �r ett sm�ckert bygge med fina dimensioner i locket (och i �vrigt - �tminstone som jag minns den) |
Du minns r�tt! _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|