F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 314 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jan 29, 2022 6:56 pm Rubrik: |
|
|
Jovisst l�ter Hamanon b�st.
�ven om Br�kon �r den som "sk�ller" mest (det engelska "barky" tycker jag �r ett bra uttryck, jag har l�nge f�rs�k finna le mot juste f�r detta instrumentspecifika karakt�rsdrag hos ukulelen.
I verkligheten �r nog Eagle Loudmouthen den som ligger mest �t gitarrh�llet. -- S� mest och b�st ukulele �r Hamanon. �ngrar inte k�pet.
Jo, du har r�tt, Jukka, nya str�ngar p� Br�kon �r ett absolut m�ste.
Ska prova med en annan sort: en p�se med D'Addario, som inhandlades redan vid ukke-k�pet (om de medf�ljande skulle visat sig vara d�liga). N�, nu tyckte jag ju att de anonyma, medf�ljande str�ngarna var riktigt bra (en upplevelse jag delat med t.ex. ukulelerud, som ocks� f�redragit sina medf�ljande dito p� sin lilla svarta) -- och sen v�njer man sig... och n�jer sig... i tre �r. Och som du s� riktigt p�pekar: den lilla l�dan har f�tt mycket speltid. Dess utseende b�r ju syn f�r s�gen -- aprop� uttryck: "Spanking my little ukulele", �r r�tt bra, men det l�ter f�rst�s lite dubi�st , som en eufemism f�r n�got helt annat. _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1777 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jan 29, 2022 7:44 pm Rubrik: |
|
|
Det h�r var mycket intressant. I b�sta mening intressant.
Jag har lyssnat flera g�nger i h�rlurar och i h�gtalare. Lyssnat och funderat.
Helt klart �r Hamanon det instrument som l�ter b�st i mina �ron.
Men p� ett s�tt var det avlyssnandet av de andra instrumenten som var mest intressant. N�r det sker p� det h�r v�lordnade och strukturerade s�ttet noterar jag s�rskilt tv� saker. Loudmouthen �r ett riktigt bra instrument. (Punkt. Om man sen l�gger till "s�rskilt med tanke p� priset" blir det �nnu mer sant men mer intressant �r det att g�ra till�gget "s�rskilt med tanke p� att det �r en laminatucke"). Jag tycker den l�ter mycket "uckig" och inte ett dugg �t gitarrh�llet.
Den platta brukon har jag alltid gillat och tyckt l�ter bra och uckigt. Men i den h�r j�mf�relsen placerar den sig sist i mina �ron. Den l�ter fortfarande mycket ucke men inte s� "barky", eller krispigt uckig som jag minns den. Jag h�ller med J�rgen om att den l�ter lite �t banjoh�llet till. Kanske beror det p� de gamla str�ngarna p� detta exemplar men den l�ter lite svajig. Den l�ter n�stan lite falskt. M�h�nda var den inte riktigt st�md inf�r inspelningen, eller s� har den ett litet intonationsproblem.
Hamanon har ju ett mycket fylligare och mjukare ljud �n sina ukulelekollegor i j�mf�relsen. Mer f�rg i klangen �n i de andra men �nd� med ett betryggande ucke-ljud med beh�rigt avst�nd till "gitarrklang". _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1611 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jan 29, 2022 8:11 pm Rubrik: |
|
|
Men man f�r komma ih�g att en inspelning, om den inte �r gjord med professionell utrustning (om ens d�) aldrig kan visa hur ett instrument l�ter live. Dina (Roberts) inspelningar l�ter t ex annorlunda �n n�r man h�r dig spela. Var det inte din Martin som jag trodde var resonatorukken vid n�got tillf�lle. Man kan f� en intressant bild av p� vilket s�tt olika instrument skiljer sig �t. D�remot ingen riktigt r�ttvisande bild av hur de faktiskt l�ter.
Det �r f � ganska vanligt att man i inspelningsstudior t ex har n�gon gammal akustisk skr�pgitarr bara f�r att den l�ter bra p� inspelningar. Det �r ocks� n�got som en del har n�mnt p� div forum. Allts� att de har en skitbra ukke men "it doesn�t record well" och tv�rtom. Att Hamanon l�ter b�st h�r �r inget vattent�tt bevis f�r att den faktiskt �r b�st, men det �r mycket troligt f�rst�s. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: m�n jan 29, 2022 8:33 pm Rubrik: |
|
|
Jo, s� �r det nog (och s� var det betr resonatorn och Martinen). _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Grisen
Registreringsdatum: 27 september 2021 Inl�gg: 84 Ort: Norrland
|
Postat: m�n jan 29, 2022 9:07 pm Rubrik: |
|
|
Det h�r med "instrument-test" var faktiskt riktigt intressant.
N�gonstans p� detta forum borde kanske en Ukutesttr�d finnas? D�r folk kan l�gga upp testinspelningar typ denna s� att man kan bilda sig en uppfattning om hur olika ukes l�ter (som en v�gledning inf�r k�p etc).
Fler borde allts� f�lja i H�gels fotsp�r!
Hamanon l�t bra tycker jag �ven om Eagle Loudmouthen var den jag personligen gillade b�st. _________________ Keep on rockin� in the free world |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: m�n jan 29, 2022 11:16 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman om Br�kon skrev: | Kanske beror det p� de gamla str�ngarna p� detta exemplar men den l�ter lite svajig. Den l�ter n�stan lite falskt. M�h�nda var den inte riktigt st�md inf�r inspelningen, eller s� har den ett litet intonationsproblem. |
Jovisst l�ter den f�r j�vligt. Ovanligt d�ligt, tycker jag med -- och �nd� st�mde jag upp alla tre lelearna precis f�re testet -- och jag f�rs�kte vara s� noggrann jag kunde med st�mapparaten (mitt eget geh�r litar jag inte p�). Men jag h�r ju hur det svajar.
Nu kan jag inte testa igen f�r jag har just f�ljt jukkas r�d: kastat de gamla antika str�ngarna i sopp�sen och str�ngat om den lilla fl�skkotletten.
Ja, visst har Eagle-ukken vuxit till sig. Tycker jag ocks�.
Och den passar med sin lite st�rre r�st f�r de lite mer vidlyftiga l�tarna
(som t.ex. min Paradise-version med kompgrupp). D�r kommer den till sin r�tt.
Br�kon med sitt skr�lligare, "resonansl�sa" ljud kommer fortfarande att ha sin plats n�r det g�ller hetsigare gamla jazzl�tar som kr�ver att man dammar p� lite extra -- och som �vningsucke f�r att tr�na split-strokes p�. -- I v�ntan p� det d�r alltmer ofr�nkomliga banjolele-k�pet.
Men Hamanon blir nog mitt dominerande soloinstrument i forts�ttningen. N�r min f�rkylningsbelagda och n�st�ppta st�mma blivit lite rimligare ska jag i all blygsamhet f�rs�ka spela in en liten l�t med Hamano-komp.
(L�fte, inte hot). _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Tosse
Registreringsdatum: 28 december 2021 Inl�gg: 95 Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.
|
Postat: tis jan 30, 2022 3:56 pm Rubrik: |
|
|
Citat: | N�, nu tyckte jag ju att de anonyma, medf�ljande str�ngarna var riktigt bra |
Det d�r var p� Br�kon sa du? De s�tter vell n�stan alltid GHS str�ngar p� sina uckar, om jag inte minns fel? Jag vet att jag har l�st det n�gonstans men det beh�ver inte st�mma f�r det. _________________ Tosse, den glade pessimisten! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1611 Ort: Stockholm
|
Postat: tis jan 30, 2022 7:22 pm Rubrik: |
|
|
Ja, de medf�ljande str�ngarna var bra. Jag bytte iofs till Aquila n�stan direkt, men uppt�ckte att kvalitetsskillnaden inte blev s� stor som den ibland annars kan vara. Lite b�ttre blev det nog sammantaget, men det kan vara en smaksak. Det �r inte helt s�kert att alla hade tyckt det. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
Registreringsdatum: 05 juli 2007 Inl�gg: 61 Ort: Falkenberg
|
Postat: tor jul 12, 2021 5:45 pm Rubrik: |
|
|
Jag har sj�lv best�llt en hamano-H 100 fr�n ukuleleworld2.com. Tycker att jag fick ett skapligt pris med frakt. V�ntar ot�ligt till det �gonblick d� jag f�r lyfta p� locket och dofta tr�! _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: tor jul 12, 2021 5:50 pm Rubrik: |
|
|
Grattis!
Jag �r st�rtn�jd med min Hamano som bara l�ter b�ttre f�r var dag! _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
|
Postat: m�n jul 16, 2021 5:04 pm Rubrik: |
|
|
Min Hamano finns enligt posten nere i Malm� nu. Den tog en v�ldigt snabb sv�ng f�rbi tullen i f�rmiddags. Hoppas de var mer intresserad av dagens sol och v�rme �n mitt paket...
V�ntar ot�ligt! _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
|
Postat: tis jul 17, 2021 7:23 pm Rubrik: |
|
|
Nu har jag �ntligen f�tt min Hamano H-100 med posten!
Reagerade f�rst p� vilket fint case jag fick. Ett Talina Blackie case. S� ball man m�ste se ut om man strosar med ett s�dant p� stan! Man kan om�jligt misstolka den f�r ett fiol.
VILKET VACKERT INSTRUMENT! H�ller med H�gel om att den �r liten i formen. Tunn kropp dessutom. L�tt. V�LDIGT v�lbyggd. Inga som helst sk�nhetsfel. Gillar att den har ett s�dant gammalt, m�rkt vintage-utseende. Den l�ter helt gudomligt direkt ur l�dan. Antar att den kommer att l�ta �nnu b�ttre med �ren. Kan verkligen se att det h�r blir en av grejerna jag ger bort till mina kommande barnbarn n�r jag d�r. L�jligt att de tar runt 300 US dollars f�r den om man t�nker p� vilka material de anv�nt samt n�r man ser hur v�lbyggd den �r. Fick den f�r 249 dollar.
Jag vet inte om en del kanske ser det som mycket pengar, men ser man till vad m�nga andra str�nginstrument kostar �r det inte speciellt mycket.
�r lite sned f�r att jag �kte p� tullavgiften. Men nu k�pte jag den under det rekommenderade priset i USA. Fick d�rp� ett j�ttefint fodral. Alltsom allt blev det �nd� ett antal hundralappar billigare �n om jag handlat via ukuleleshop i England.
Ett instrument att vara stolt �ver!!! _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis jul 17, 2021 8:10 pm Rubrik: |
|
|
Grattis!
En fin ukulele �r en sann gl�dje, s�v�l att h�ra som att se och spela p�.
H�gels Hamano H-100 har jag ju haft tillf�lle att h�ra m�nga g�nger och ocks� att provspela lite vid n�got tillf�lle. Jag f�rst�r att du �r n�jd med ditt nya instrument. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
|
Postat: ons jul 25, 2021 10:29 pm Rubrik: |
|
|
Det h�r �r ju j�tteroligt: Jag best�llde ju min Hamano fr�n ukuleleworld2.com. N�r jag fick den mejlade jag dem och tackade och bockade f�r leveransen. Nu har de citerat mig och lagt de ut det jag skrev precis d�r man best�ller Hamanon som ett slags f�rs�ljningslockelse. Nu b�rjar jag bli riktigt insn�rjad i ukulele-skogen!!!!
N�r jag skriver denna rad sitter jag samtidigt och lyssnar p� Israel Kamakawiwo'ole. Min fru sl�nger v�l ut mig snart! _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 601
|
Postat: ons aug 15, 2021 9:10 pm Rubrik: |
|
|
S� har d� �ven jag slutligen g�tt o blivit ukulelefundamentalist.
V�l hemkommen nu p� kv�llen, efter en s�v�l intensiv som l�ng arbetsdag, kunde jag gl�djas �t en efterl�ngtad post-avi i min brev�da. Min best�llda Hamano H-100 ukke fanns klar att avh�mta hos min lokala ICA-handlare!
Snabbt kastade jag mig in i bilen, gav j�rnet upp till ICA, sl�ngde ifr�n mig bilen p� p-platsen utanf�r butiken o rusade fram till postkontorsh�rnan i densamma - f�r att d�r - d�r kunna kvittera ut och avh�mta en sprillans ny Hamano-ukke.
Full fart hem igen, sl�ngde ifr�n mig bilen igen, denna g�ng dock p� min egen uppfart, passearde kylsk�pet och passade p� att korka upp en flaska i f�rbifarten f�r att d�refter - packade upp den extremt v�lemballerade Hamano-ukken!
Speciellt intressant och uppmuntrande var att leverant�ren omt�nksamt nog redan str�ckt upp alla str�ngar, vilket gjorde att det bara var att justera st�nmingen och sedan skiffla loss p� diverse l�tar.
Kommer att bli en sen kv�ll, alla �vriga ambitioner till trots. Stor tack H�gel f�r all inspiration _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|