Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Kazoo
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jan 27, 2022 11:17 pm    Rubrik: Kazoo Svara med citat

Idag har jag k�pt en Kazoo p� Gottfr Johanssons Eftr. (d�r jag k�pte min f�rsta ukulele). En "lyxvariant" med utbytbara membran (3 st 15 kr). S� jag kommer nog inte att h�nga s� mycket h�r mer.

H�ng med mig till kazoo-kommissionen:

http://www.kazookommissionen.nu

http://www.kazookommissionen.sen fungerar ungef�r lika bra.


Wink
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: l�r jan 28, 2022 11:12 am    Rubrik: Svara med citat

Kazoo kan bli ett vettigt instrument med lite modifikationer!
Om man fyller epoxylim i ena �nden tills det sipprar ut i andra �nden, sedan v�ntar man i ca 15 min. d� har man ett utm�rkt slidest�l till en ukulele Cool
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 85
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: s�n jan 29, 2022 10:49 pm    Rubrik: Re: Kazoo Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Idag har jag k�pt en Kazoo p� Gottfr Johanssons Eftr. (d�r jag k�pte min f�rsta ukulele). En "lyxvariant" med utbytbara membran (3 st 15 kr). S� jag kommer nog inte att h�nga s� mycket h�r mer.


Urs�kta? Hur allvarligt ska man ta detta? �r inte en Kazoo ett bl�sinstrument som man anv�nder p� dagis? Kan det verkligen konkurera ut en ukulele Question
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 29, 2022 11:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Ukulele �r ett str�nginstrument man anv�nder p� dagis Exclamation
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 30, 2022 10:16 am    Rubrik: Svara med citat

Bara f�r att n�got anv�nds p� dagis beh�ver det v�l inte vara d�ligt. Laughing Jag har iofs vid n�got tillf�lle h�vdat att musik inte �r en fr�ga om liv och d�d, utan �r betydligt allvarligare �n s�. Detta ska man dock inte tro p�. Musik kan v�l ibland vara mycket allvarligt, men man ska inte underskatta skojfaktorn, som finns bl a i att g�ra det ov�ntade och att ha sj�lvdistans. Om det �r kul att spela kazoo, s� spelar man kazoo. Och s� finns ju den h�r:
http://www.electrickazoo.com/

Jag har, som jag skrivit p� annat st�lle, skaffat en s�dan bara f�r att det �r en, vid f�rsta betraktelsen, idiotisk uppfinning. F�rra veckan hade jag med den till bandets replokal och k�rde den genom gitarristens dist och wah-wah. Hur kul som helst. Anv�ndbart? Nja - men vad spelar det f�r roll?

D�rmed inte sagt att det skulle vara n�got fel p� att f�rkovra sig och att bli b�ttre p� att spela "seri�sa" saker. Det ena utesluter liksom inte det andra. N�r jag t�nker efter s� �r det nog s�, att det �r lika "f�rkastligt" att ensidigt fokusera sig p� det skojiga, som p� det seri�sa. Man vem �r v�l jag att s�tta upp regler? Razz
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n jan 30, 2022 11:46 am    Rubrik: Svara med citat

Sm� instrument med liten prislapp har en tendens att dyka upp i dagis-sammanhang, samma sak me mungiga och ocarina (lerg�k) som egentligen �r ett alldeles seri�sa instrument:)

Jag har tyv�rr aldrig f�tt intrycket att barnen f�tt chansen att h�ra vad man kan g�ra p� dessa instrument om man tr�nar, d� kanske betydligt fler vetat vad en ukulele �r, och att den �r ett utm�rkt alternativ till g****r eller vilket instrument som helst.

Och n�r dom e gamla nog att g� i musikskolan s� f�r dom gnissla p� klassisk fiol ett par �r tills dom ger upp Confused

...Kanske ett sidosp�r, men men.. Laughing
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 30, 2022 3:14 pm    Rubrik: Svara med citat

LERG�K!!

Shit. Det var ju en lerg�k jag skulle ha k�pt. Inte en kazoo.

Lerg�kar rockar fett!

Lyssna p� lerg�kssolot i The Troggs Wild Thing. Trummorna kan man vara utan, basen lika s�. Gitarren kan man ers�tta med ukulele men lerg�ken.... oers�ttlig.

http://punkcast.com/79/

Video fr�n en troggs-spelning i NY 2001. Ganska lik sig sedan 1966.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n jan 30, 2022 4:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Lerg�k e ett vettigt instrument Very Happy
Men det �r mycket s�llan man f�r h�ra dom som verkligen kan!
H�rde en skiva som heter "Duo Carina"
D�r Ocarinan l�t honungslen som en irl�ndsk Low-whisle, b�nder toner som ett munspel och spelar i st�mmor med en annan!

Vill minnas att han som spelar �r en Stockholmskille Smile
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n jan 30, 2022 5:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Skojigt instrument faktiskt Very Happy

Bild www.hindocarina.com/sweet_potato.htm

Ljud www.hindocarina.com/history_files/potato_bugs/tracks.htm

Ljud www.hindocarina.com/sound_samples.htm
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 30, 2022 10:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Fantastiskt!

Lerg�ken (som helt klart inte bara g�rs av lera och d�rf�r kanske r�ttare borde kallas ocarina) �r tvekl�st andlig sl�kt med ukulelen.

Man kan konstatera att argumenten f�r instrumentet (p� de sidor Calypsonic l�nkade till) i stort sett �r desamma som brukar anf�ras f�r ukulelen. "Man blir glad", typ

Dessutom verkar ocarinan precis som ukulelen locka dess trakt�rer att skriva l�tar som handlar om instrumentet. Exemplet p� de l�nkar som Clypsonic la upp �r "dance to the music of the ocarina" som Irvin Berlin (!) tydligen skrev (och ocks� spelar p� en av inspelningarna).

Dessutom verkar instrumentet ha en betydligt bredare reportoar �n vad folk vanligen f�rest�ller sig (precis som ukulelen). Den trio/duo "Potao Bugs", vars historia skildras av en av deras medlemmar p� sidorna Calypsonic l�nkade till, spelade av allt att d�ma allt m�jligt. Det �r verkligen en intressant ber�ttelse, v�l v�rd att ta del av.

Som l�k p� laxen medverkade denna ocarina-duo i Arthur Godfrey show 1950. Godfrey var den ukulelespelande TV-programledaren som s�gs ligga bakom den andra v�gen av ukulelepopularitet i USA.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n jan 30, 2022 10:37 pm    Rubrik: Svara med citat

He he nu blev jag ju n�stan rosa om �ronen Very Happy

Blev faktiskt alldeles tagen av bilden p� dom nytilverkade Potatisarna!
Helt underbart vackra! o vilket ljud Shocked
www.hindocarina.com/sweet_potato/sounds/zelda_lullaby_duet.mp3

Satt o letade efter n�gra klubbar eller folk som spelar ocarina i sth men hittade inga Crying or Very sad
Men det borde ju finnas!!

I en perfekt ukulelev�rld kan jag t�nka mig att bl�ssektionen i orkestrarna best�r av just ocarinor Very Happy
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 30, 2022 10:58 pm    Rubrik: Svara med citat

NEJJ!!!
Vad skulle det d�r vara bra f�r? Nu fick jag ett habeg�r till! OAS - Ocarina Aquisition Syndrome ligger i farans riktning.

Hm.. om man korsar en s�dan med en ukulele, s� f�r man v�l - ja, allts� en ukurina, eller n�t Confused
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tis jan 31, 2022 8:10 am    Rubrik: Svara med citat

J�klars va coolt me en Uckarinaorkester Very Happy
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 02, 2022 11:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag k�pt en ocarina.

Dj-vla sk-tinstrument. Wink Det l�ter ju inte alls som n�r de d�r andra spelade.

Allvarligt talat. Antagligen kr�vs det lite �vning innan man f�r bra ljud i den h�r lilla lerprylen eller s� har jag kastat bort 300 kr p� en v�rdel�s skulptur i br�nd lera.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: fre feb 03, 2022 5:28 pm    Rubrik: Svara med citat

De flesta jag l�nkade till var sk "Sweet potaoes" och dom e gjorda av tr� (valn�t), kanske l�ter lite anorlunda Wink
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006