Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Lucka 11/ Door 11
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> 2006 Ukulelejulkalender Ukulele Christmas Calender
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4592
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 7:35 am    Rubrik: Lucka 11/ Door 11 Svara med citat

Aaah, friskt med ett (�nnu ett) nytt grepp i kalendersammanhang.
Ett krispigt, sk�nt ukkelir, en cathcy melodi och en minimalisktisk text.
Bra jobbat Zmolker! Fin ljudkvalitet ocks�.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Filippuss



Registreringsdatum: 25 februari 2006
Inl�gg: 62
Ort: Yxtorp L�nn�s

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 8:51 am    Rubrik: Re: Lucka 11/ Door 11 Svara med citat

Det var mig (och �r) ett snyggt lir p� ucken... med en text som ber�r. Nu undrar man ju: vart tomten skall komma ner i fr�n? Skorstenen? Nordpolen? Himlen? vinden? �verv�ningen? Renen? Question
_________________
Behandla andra som du vill bli behandlad sj�lv... Dvs spela ner dina fiender med ukuleles�ng!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 9:19 am    Rubrik: Tomten ska komma Svara med citat

Tillh�r man min generation och har min bakgrund �r det n�stan om�jligt att inte t�nka p� Philemon Arthur & the Dung ... Yes!
Samma minimalism (monomani) som i "In kommer G�sta" och andra klassiker.
Bra ukkelir ox�.

Det h�r �r verkligen en blandad konfektask! Och det fantastiska �r att alla bitarna �r s� goda. Ingen risk att n�gon liten tr�kig bit blir kvar sist. Varje ny pralin �ppnas med samma f�rtjusning. Silkespappret prasslar... Fan, vilken bra julkalender!




Embarassed (Tur att Filippuss gjorde det hela till en fr�ga om geografi. D�rmed avleddes min oanst�ndiga tolkning, fast ... "komma ner ifr�n renen?" Hm...) S�ger inget
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5660
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 10:01 am    Rubrik: Svara med citat

Bra och kul Zmolker. Inte beh�ver du n�got ljudkort och keyboard och s�nt....

Jag f�rstod nog inte riktigt vad l�ten handlade om. Min tolkning var nog f�r naiv Wink Jag trodde i min gr�nsl�sa enfald att det var fr�ga om att tomten kommer med julklapparna. Hur m�nga s�tt finns det att tolka tre ord tro? Det �r uppenbart att ju mindre man s�ger desto st�rre behov av att l�sa in saker i det hela finns det.

Fast Philemon Arthur and the Dung �r ju en lysande koppling, �ven om jag misst�nker att Zmolker inte h�rt t ex "Inte heter min hund Cerberos. Inte har han bomull i �rat" vilket ju m�nga vet �r den kompletta texten till "Min hund". Betr�ffande H�gels outtalade men minst sagt antydda tolkning kom jag att t�nka p� en limerick som �r helt irrelevant i sammanhanget, men det har v�l aldrig haft n�gon betydelse p� detta forum: (ev pryda personer uppmanas sluta l�sa)

A handsome young plumber of Leigh
was plumbing a girl by the sea.
She said: "Stop your plumbing.
There's somebody coming."
Said the plumber, still plumbing: "It's me."
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders-oinloggad
G�st





Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 10:08 am    Rubrik: Cool Svara med citat

Ett litet rockigare inslag.
I sin avskalade repetetiva form ligger den och pyr n�gonstans mellan garagerock och ett artrockband fr�n Konstfack.

Den har en �terh�llen energi, som v�ntar p� att explodera. Ukulelen betvingar oss och man vill liksom svepa �len, skrika "Nu j�vlar!" och b�rja r�ja i baren utan tanke p� sin egen eller andras s�kerhet. Farlig musik med andra ord.

Det �r p� liv och d�d!

//Anders
Till �verst p� sidan
Tompa



Registreringsdatum: 24 januari 2006
Inl�gg: 130
Ort: �stern�rke

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 11:17 am    Rubrik: Svara med citat

Advent betyder att v�nta... och det �r bara i barnvisorna som det verkar kul att v�nta i en evighet... man har s� roligt n�r man lackar klappar och skriver �nskelistor... -Ha! Twisted Evil
-Tomten ska bara komma, ju f�rr dess b�ttre... Det �r vad det handlar om!

Bra jobbat Zmolker! Du har skrivit en klassiker!
_________________
En ucke kommer s�llan ensam...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Flying-V ucke 4ever
G�st





Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 12:50 pm    Rubrik: Fin bild! Svara med citat

F�r echten Musikgenuss wie aus der HiFi-Anlage!

Vilken fin julmusik fr�n kalendern. Jag ser fram emot varje ny sp�nnande luck�ppning!

Bra spelat och vilken fin bild!

Flying-V ucke 4ever

Lirar litet str�nginstrument
Till �verst p� sidan
Zmolker



Registreringsdatum: 31 maj 2006
Inl�gg: 80
Ort: l�ngtbortistan

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 1:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack s� j�ttemkt! Laughing

Varifr�n tomten kommer? Fr�n grannhuset d�r han redan har varit s�klart. Det s�ger ju sej sj�lvt Rolling Eyes Wink
_________________
Zmolker

living the zmolklife
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Filippuss



Registreringsdatum: 25 februari 2006
Inl�gg: 62
Ort: Yxtorp L�nn�s

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 2:27 pm    Rubrik: Re: Tomten ska komma Svara med citat

...fy sk�ms! Gr�l Jag skulle aldrig misst�nka tomten f�r n�got s� opassande Laughing
_________________
Behandla andra som du vill bli behandlad sj�lv... Dvs spela ner dina fiender med ukuleles�ng!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Filippuss



Registreringsdatum: 25 februari 2006
Inl�gg: 62
Ort: Yxtorp L�nn�s

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 2:29 pm    Rubrik: Re: Tomten ska komma Svara med citat

...Det jag nyss skrev �r ett direkt svar till ett litet p�hopp jag utsattes f�r n�gra rader l�ngre upp! Cool
... Hos mina grannar bor det inga sn�lla barn s� det f�ll mig aldrig in att det var d�rifr�n han kom.. Rolling Eyes
_________________
Behandla andra som du vill bli behandlad sj�lv... Dvs spela ner dina fiender med ukuleles�ng!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 492

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 3:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja i Vallentuna kommer han ner genom det d�r f�rbannnade tr�nga r�kr�ret, Host host!!!!!!!!!!!!!! Mad
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 11, 2021 5:09 pm    Rubrik: Re: Tomten ska komma Svara med citat

Filippuss skrev:
... ett litet p�hopp jag utsattes f�r n�gra rader l�ngre upp!


Antar att du missuppfattade mig. Tv�rtom var jag tacksam f�r att du hade s� rena tankar och fick in mig p� r�tt sp�r.


Man vill ju inte g�rna bli betraktad som snuskgubbe, som jukkalele med sina limerickar! Wink
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Filippuss



Registreringsdatum: 25 februari 2006
Inl�gg: 62
Ort: Yxtorp L�nn�s

Inl�ggPostat: tis dec 12, 2021 2:00 pm    Rubrik: Re: Tomten ska komma Svara med citat

Rena tankar hi hi.... Laughing
_________________
Behandla andra som du vill bli behandlad sj�lv... Dvs spela ner dina fiender med ukuleles�ng!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5835
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 20, 2021 2:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Philemon Arthur & the Dung, ja. Man g�r naturligtvis de associationer man vill. Och visst ligger det n�got slags minimalistisk likhet d�r (fast mer med Risken finns vill jag h�vda). Men det finns en viktig skillnad mellan Philemon Arthurs produktion och detta bidrag fr�n Zmolker. Zmolkers l�t �r bra.

Jag h�r ocks� en uppvisning i musikalisk fingerf�rdighet vilket g�r att associationer till Andres Segovia ligger lika n�ra som de till Philemon Arthur.

(Nu �r jag inte s� s�ker p� att Zmolker blir smickrad �ver n�gondera av associationerna)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 20, 2021 2:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu �r vi ju ganska m�nga som faktiskt tycker att Philemon Arthur and the Dung var bra!
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> 2006 Ukulelejulkalender Ukulele Christmas Calender Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006