Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Lucka 8/ Door 8
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> 2006 Ukulelejulkalender Ukulele Christmas Calender
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4599
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 1:01 am    Rubrik: Lucka 8/ Door 8 Svara med citat

I samma �gonblick som Robert laddade upp sitt eget bidrag s� tv�rdog
mina AKG (v�rldens-b�sta-studioh�rlurar-j�vla-skitlurar).

H�r h�ller vi kvar vid gamla goda ukuleletraditioner, kalas!
"and to everyone who likes wine or beer" - f**ing h*ll, that's me. Laughing
Robert f�rvaltar ett nog s� viktigt arv. Nakna och avskalade
inspelningar �R viktigt som motpol i dagens Audacity/Cubase-v�rld.


Jag m�ste samtidigt erk�nna, jag vet inte vad det h�r �r f�r en l�t.
Din egen? N�gon annans? Jag gillar fortfarande ditt s�tt att g�ra l�ten p� Robert!
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
claudi



Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 11
Ort: Aschaffenburg (Tyskland)

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 8:18 am    Rubrik: Svara med citat

Kan bara h�lla med, I like beer and wine, too and I LOVE the blues!!! Kul att det finns en blues-l�t h�r ocks�, vad �r en musik-potpourri utan en blues??
J�ttebra jobbat, Robert, och coolt att du h�rmar klockklangen med ukulelen ist�llet av att l�gga p� klockklang fr�n datorn till exempel...
Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5660
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 9:54 am    Rubrik: Svara med citat

Ja som ni s�ger s� �r det ju bra. Och kul med variation. Bj�llerklangk�ret i mitten var en bra ide. V�lspelat och v�lsjunget. Jag har sagt detta direkt till Robert ocks�, s� det h�r �r bara den f�rkortade versionen.

Men jag anar en viss ukulelefundamentalism i ovanst�ende kommentarer. Laughing Laughing Laughing
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 10:35 am    Rubrik: Re: Lucka 8/ Door 8 Svara med citat

J�rgen skrev:
Nakna och avskalade
inspelningar �R viktigt som motpol i dagens Audacity/Cubase-v�rld.

Hear! Hear!

Lirar litet str�nginstrument V�ldigt mycket ukulele! Bra! Sen m� det vara fundamentalism eller inte, men nog sitter det fint i en ukulelejulkalender!

Gillade ox� din tolkning som �r intim, vemodig och bluesig p� ett �vertygande s�tt.
Den k�nns personlig och bra och skiljer sig markant fr�n Leon Redbones egen.
Snyggt med jingle-bells-inslaget! Njuter av musik
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders-oinloggad
G�st





Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 11:03 am    Rubrik: S� ska det l�ta! Svara med citat

H�rligt!
jazz-/bluesigt med varm julkrydda. Bra framf�rande, med fin k�nsla i s�ngen och lagom niv�er mellan s�ng och uke. Gillar detaljerna i arret, som de andra ocks� p�pekat.

Vet inte vad du anv�nder f�r mick nu, men det puffar ("vindst�tar") lite ibland i micken, s� kanske skall du ge dig sj�lv ett riktigt puffskydd i julklapp?, eller varf�r inte satsa p� en riktig mick (och puffskydd). Tror att du har gjort dig f�rtj�nt av en bra efter alla inspelningar du gjort. Smile

Med en s� pass avskalad produktion s� betyder detaljerna mycket ocks�. Det finns massor av justa mikrofoner till bra priser, typ JJlabs BMC2, eller n�gon av nedanst�ende:
http://www.jamshop.se/html/jjlabsc010c.htm
http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=362412&artno=168305&fm=1
http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=239675&artno=74831&fm=1

Nu skall jag lyssna igen! Smile

//Anders
Till �verst p� sidan
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4599
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 12:32 pm    Rubrik: Re: S� ska det l�ta! Svara med citat

anders-oinloggad skrev:
men det puffar ("vindst�tar") lite ibland i


[OT] Antipufftrick: placera micken ca 10-15 cm ovanf�r munnen med micken pekandes mot golvet alt. lite vinklad mot dig.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�st






Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 5:03 pm    Rubrik: Re: S� ska det l�ta! Svara med citat

S� fint och s� st�mningsfullt. Jag undrar; Har du kl�tt granen bara f�r detta? Rolling Eyes Eller brukar du fuska? Wink
Till �verst p� sidan
Filippuss



Registreringsdatum: 25 februari 2006
Inl�gg: 62
Ort: Yxtorp L�nn�s

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 5:03 pm    Rubrik: Re: S� ska det l�ta! Svara med citat

Det var jag... (ovan)
_________________
Behandla andra som du vill bli behandlad sj�lv... Dvs spela ner dina fiender med ukuleles�ng!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5840
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 5:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack och tack.

(I'm a sucker for feedback - som di s�ger i Tyskland)

Skulle man samtidigt passa p� att besvara n�gra fr�gor och kommentera n�gra kommentarer s� blir det s� h�r:

L�tens ursprung �r f�r mig obekant. Jag h�rde den framf�ras av Partsy Monteleone och the Delaware River Gap Ukulele Guild p� Midnight Ukulele Disco. Leon Redbone st�tte jag p� f�r f�rsta g�ngen ig�r n�r jag "forskade" efter l�tens ursprung. Jag tror inte att han har skrivit den. De andra l�tar som finns p� den skiva "Christmas Island" d�r den h�r �r med �r covers.

Mikrofon? Jag anv�nder mikrofonen i mitt headset, ink�pt p� Claes Ohlson f�r 189 kr eller s�. Jag har ocks� en mygga inf�rskaffad p� Teknikmagasinet f�r motsvarande peng. En s�n kan varje hemmastudio klara sig utan. Jag hade ju aldrig trott att jag skulle g�ra inspelningar hemma. Och nu n�r kalendern snart �r historia kommer behovet nog inte att vara �verh�ngande. (Problemet med den typ av mikrofoner jag har �r att om man h�ller dem 15 cm fr�n munnen - och dessuotm ovaf�r den - s� kommer det inte mycket ljud med. Mest brummande fr�n bergv�rmepumpen, skulle jag tro)

Bilden p� granen �r gammal. (Lyd ett r�d fr�n en gammal man: Ta en bild p� er gran. Den kommer alltid till nytta)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 464
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 6:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Jolly good, old chap! - Noel Coward h�lsar och bockar
Eller som min son Vincent s�ger: Nej, nej, ta nummer 8 - Robert Hultman - den �r bra! Aarrgh!!! (Det var Vincent som valde smiley - kanske lite inappropriate i mina �gon)

UF
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Zmolker



Registreringsdatum: 31 maj 2006
Inl�gg: 80
Ort: l�ngtbortistan

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 7:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert k�r alltid sitt eget race, och tillverkar p� n�got s�tt mer "klassisk" musik �n m�nga andra av oss. Jag �r v�ldigt imponerad, grymt fint spelat p� ucken och sjysst s�ng �x�! Fantastiskt!

Spelar du in s�ng och musik f�r sej eller b�da delar samtidigt?
N�r jag spelar in b�da samtidigt s� f�r jag alltid lite problem att spela ukulelen fullt ut, det kommer ni m�rka p� mitt bidrag n�r det kommer..

Jag vill inte rangordna n�gra l�tar, men den ligger utan n�gra problem p� topp �tta hittills!
_________________
Zmolker

living the zmolklife
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Orbert



Registreringsdatum: 27 november 2021
Inl�gg: 14
Ort: �rebro

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 7:13 pm    Rubrik: Svara med citat

I like! Och jag �r helt s�ld p� det engelska uttalet. Jag bara satt och v�nta p� n�sta "hear" eller "beer", f�r d� str�mmade v�lbehaget genom min -jag �lskar beatles " here, there and everywhere" mycket tack vare uttalet p� here- kropp. Tack!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5840
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 11:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Oops! Fler kommentarer att gl�dja sig �t s� h�r p� kv�llskvisten.

Tv� kommentarer tr�ffar hj�rtestr�ngarna klockrent och jag blottar en d�rr till mitt inre n�r jag s�ger att jag alltid satt en �ra i ett visst m�tt av sj�lvst�ndighet. "Robert k�r alltid sitt eget race" �r med andra ord ett budskap som har en Mantorpsraka rakt in i mitt ego-boost-centrum.

Med tv� �r i en engelsk skola i bagaget (om �n f�r l�nge sen) f�rfasas jag n�stan dagligen �ver hur min engelska f�rflackas, b�de vad g�ller ordf�rr�d och uttal. Att d� f� sitt engelska uttal uppm�rksammat (b�de h�r och p� Ukulele Cosmos) k�nns mycket upplyftande. (S�rskilt som det var s� mycket annat att t�nka p� vid insjungningen av denna l�t att just uttalet inte fick n�gon speciell uppm�rksamhet)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�st






Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 11:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Kanon!! Hurra, Hurra!!!!!!!! Very Happy Laughing Exclamation Jag gillar Ditt mickval. Jag kanske borde k�pe mig en ocks�!
Till �verst p� sidan
G�st






Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 11:58 pm    Rubrik: Svara med citat

�r jag g�st nu igen? Embarassed
Till �verst p� sidan
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> 2006 Ukulelejulkalender Ukulele Christmas Calender Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006