Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Lucka 2/Second door

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> 2006 Ukulelejulkalender Ukulele Christmas Calender
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tompa



Registreringsdatum: 24 januari 2006
Inl�gg: 130
Ort: �stern�rke

Inl�ggPostat: l�r dec 02, 2021 9:05 am    Rubrik: Lucka 2/Second door Svara med citat

En av de b�sta vinterl�tarna genom tiderna, och dessutom en av mina absoluta favoriter. De tidigare versioner jag hittills h�rt har alla varit bra (inte minst den version som upphovsmannen sj�lv, Ted Str�m, framf�rde till ensamt gitarrkomp i sitt eget vardagsrum i Nora inf�r en liten, men h�nf�rd publik f�r n�gra �r sedan), men... de har saknat n�nting... Just det; en sorgsen ukulele, som �nd� utan att ge upp pulsar p� i bl�tsn�n f�ljandes den ensamma r�da lykta som sitter l�ngst bak p� det bortflyende godst�get...

Natten m� vara kall, dysterheten utbredd och driv-isen (i de m�n inte v�xthuseffekten har tagit k�l p� den) metertjock, men med Jukkaleles m�sterliga tolkning av Vintersaga i mina lurar s� sveper jag bara duffeln t�tare om kroppen, stampar till n�gra g�nger med k�ngorna f�r att f� upp v�rmen, och forts�tter sedan vandringen mot den lilla stugan med den varma eldstaden, som jag vet ska finns n�gon stans d�rborta... Kanske hinner jag fram till jul...

Tack Jukkalele, jag har f�tt en ny favoritinspelning, s� h�r ska den l�ta! Njuter av musik
_________________
En ucke kommer s�llan ensam...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4599
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 02, 2021 10:57 am    Rubrik: Svara med citat

I sitt sammanhang en utm�rkt motvikt till g�rdagens l�ttsamma,
gl�djesprudlande julnostalgi. H�r tar melankolin plats p� scen och
tankarna g�r till alla de som inte f�r mjuta av en fr�jdefull jul.

L�ten �r riktigt bra och Jukkas tolkning sn�ppet b�ttre. En kreativ tolkning
med m�ngs sm� intressanta "licks", sp�nnande s�ngp�l�gg, en tajt och
fin basg�ng. Vad mer kan man beg�ra, med bara en dag kvar till f�rsta advent?
Ska vara ett litet ukkesolo d�, i st�llet f�r panfl�jt.. Wink

Den lite sp�klika r�steffekten (som jag tidigare h�rt i
Allhelgonasammanhang) f�rst�rker det sv�rmod verket f�rmedlar.

N�gon kritik? �sch, s�'nt f�r kritikerna h�lla p� med. �nnu ett m�sterverk
fr�n allas v�r "hitfabrik" Jukkalele. Very Happy
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5660
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 02, 2021 11:22 am    Rubrik: Svara med citat

Allts�, ni skulle ju n�stan kunna skriva skjortan av vilken kvasiintellektuell musikresencent som helsy Laughing Fast inte riktigt, man f�rst�r ungef�r hur ni menar. Man tackar och hukar.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 492

Inl�ggPostat: l�r dec 02, 2021 12:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, man k�nner vemodet och ute regnar det, s� h�r 22 dagar f�re jul! Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 02, 2021 1:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Man har sina dagar... idag �r en s�n. Moody. Din l�t �r kongenial med min egen inre blues. Lyssnar flera g�nger.

Med detta vill jag ha sagt att jag tycker det �r en fin tolkning av en fin l�t. Som dessutom visar p� ukulelens seri�sa och melankoliska/sentimentala sida som vi ju alltid h�vdat... n�r de ignoranta belackarna menat att ucken endast �r ett partyinstrument f�r glada l�tar, d�r musikanterna b�r lustiga hattar (tur att din avatar inte �r med i kalendern). Wink

H�ller med J�rgen om att ett ucke-solo skulle suttit fint.
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Filippuss



Registreringsdatum: 25 februari 2006
Inl�gg: 62
Ort: Yxtorp L�nn�s

Inl�ggPostat: l�r dec 02, 2021 7:30 pm    Rubrik: Hj�lpen fanns n�rmare �n jag visste... Svara med citat

S� passande och s� passande. Det regnar.... men framf�r allt; I dag fick jag n�jet att demonstrera hur en ucke l�ter (i ett lustigt litet sammanhang) och som p�f�ljd fick jag �ven svara p� fr�gan "g�r det �verhuvud taget att spela vemodigt p� en ukulele" ..... Ja svarade ja s�klart men lyckades inte med att �vertyga denna icke invigda... Eftersom jag inte kunde visa prov p� detta sj�lv. D� hade jag �nnu inte �ppnat dagens lucka och nu �nskar jag bara att han sj�lv hittar v�ran kommissions julkalender f�r dagens lucka visar ju att det �r fullt m�jligt att spela b�de vemodigt och finst�mt. Bravo!
_________________
Behandla andra som du vill bli behandlad sj�lv... Dvs spela ner dina fiender med ukuleles�ng!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n dec 03, 2021 8:55 am    Rubrik: mycket st�mningsfullt! Svara med citat

Superbra!
En l�t som jag hade gl�mt bort att den fanns, men som tillh�rde mina hemliga favoriter n�r jag var yngre och man endast skulle h�lla sig med genregodk�nd smak. J�ttefint framf�rd, b�de i arrangemanget och i tolkning tycker jag. Man k�nner vemodet.

Arrangemanget �r lagom komplicerat tycker jag, med bra balans i mixen. Ganska m�nga instrument, men utan att det blir st�kigt eller "bullrigt".

Efter tv� s� starka luckor redan i b�rjan undrar man ju hur hela kalendern kommer att arta sig. Trean skall jag lyssna p� lite senare idag.

Vi h�rs!/Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5840
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 08, 2021 5:41 pm    Rubrik: Svara med citat

H�rde Jerry Williams framf�ra l�ten i Globen ig�r. Trots uppb�dande av avsev�rd sm�rta i framf�randet var den l�ngt ifr�n lika st�mingsfull som Jukkas version h�r i kalendern.

Om n�gon har Jerrys epostadress kan ni v�l skicka honom l�nken.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
claudi



Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 11
Ort: Aschaffenburg (Tyskland)

Inl�ggPostat: ons dec 13, 2021 10:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Jukkalele!
T�nkte bara ber�tta f�r dig att en av mina arbetskollegor har laddat ner den h�r l�ten, allts� din tolkning, och laddat den p� sin mobil!! Du kunde nog tj�na en slant p� den kanske! Very Happy Sj�lv har jag inte fattat hur precis man g�r, jag �terkommer helt enkelt till andra luckan d� och d�... den �r s� bra allts�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5660
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 13, 2021 10:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Embarassed <--- Falsk blygsamhet Laughing

Man tackar - och tacka kollegan ocks�. N�n man har tr�ffat m�jligen?
Allts� om jag skulle g�ra mig en slant p� detta skulle v�l Ted Str�m bli lite gramse kanske...

I det stora hela �r v�l jag ocks� n�jd, men gitarren �r inte bra. Efter flera m�nader utan att spela akustisk g****r, skulle man g�ra detta. N�stan bara barreackord och fingerspel typ. Skitsv�rt att st�lla om. Mycket d�da toner och skorr. N�r jag skulle g�ra ett nytt f�rs�k dagen efter hade stallet lossnat, s� det var bara att beh�lla tagningen... Men ok det �r ju bara p� kul. Och kul att de flesta tycks �verse med s�dana detaljer och se till helheten.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> 2006 Ukulelejulkalender Ukulele Christmas Calender Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006