F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Zmolker
Registreringsdatum: 31 maj 2006 Inl�gg: 76 Ort: l�ngtbortistan
|
Postat: tor dec 07, 2021 9:52 pm Rubrik: H eller B |
|
|
Tonen som �r ett halvtonsteg h�gre �n A#, vad kallar ni den?
Jag har l�rt mej och alltid kallat den H, men det blir mer och mer popul�rt att kalla den B. Vad s�ger ni, och varf�r!? _________________ Zmolker
living the zmolklife |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 780 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 07, 2021 10:00 pm Rubrik: |
|
|
H�r finns en tolkning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1632 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 07, 2021 11:24 pm Rubrik: |
|
|
Jag �r absolut och helt best�mt, totalt ambivalent i den fr�gan. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 601
|
Postat: fre dec 08, 2021 10:53 am Rubrik: |
|
|
"H" h�rstammar fr�n de tyska influenserna i v�rt svenska musikarv, "B" kommer fr�n den anglosaxiska v�rlden. Den senare, vill jag p�st�, tar �ver mer och mer i det musikaliska spr�kbruket, inte minst pga logiken ur ett mer alfabetetsbetonat perspektiv; A, B, C, D .... etc. _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
anders Kommissionens f�gelfluktare
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 200 Ort: Stockholm
|
Postat: fre dec 08, 2021 11:07 am Rubrik: B |
|
|
I och med Internet och att de flesta ackordanalyser man numera l�ser kommer fr�n engelska sidor s� har B blivit min standard. H har jag droppat n�stan helt. K�nns som ett utd�ende sp�r.
//Anders |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1797 Ort: Stockholm
|
Postat: fre dec 08, 2021 11:30 am Rubrik: |
|
|
Det h�r �r verkligen inte mitt omr�de. (Som om annat jag yttrar mig om skulle vara det!?)
Men �r det inte s� att man i Sverige f�rr (eller traditionellt) anv�nde H som beteckning p� det som numera allt oftare kallas B. Med det "systemet" �r v�l B reserverat f�r det som vi numera oftast kallar "Bess" (Bb)?
Inte helt logiskt som p�pekats ovan men naturligtvis det enda riktiga! (Sj�lv har jag en medf�dd f�rm�ga att undvika allt som �r "det enda riktiga").
Edit: I "h�gtidliga" sammanhang, som i en symfoniorkester(?) heter det nog H och inte B. Eller? (Sprid ljus i v�rt m�rker Martin!) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Zmolker
Registreringsdatum: 31 maj 2006 Inl�gg: 76 Ort: l�ngtbortistan
|
Postat: fre dec 08, 2021 6:58 pm Rubrik: |
|
|
sj�lva fr�gan var vad NI s�ger inte varf�r . hehe . jaja, det �r �x� intressant.
Sj�lv s� s�ger jag H d� det k�nns traditionellt och "r�tt", magk�nslan, ni vet. _________________ Zmolker
living the zmolklife |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
|
Postat: l�r dec 09, 2021 11:35 am Rubrik: |
|
|
M�jligen kan jag, f�r att st�ka till det lite till, ber�tta att man �ven kallar det B som emanerarar fr�n H, f�r Hess. S�, nu �r f�rvirringen f�rhoppningsvis total.
Likv�l rekommenderar jag att anv�nda den anglosaxiska standarden, n�mligen B resp Bess. Det �r den standard som f�refaller att ut sig mer o mer �ver musik-Sverige _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1632 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r dec 09, 2021 11:41 am Rubrik: |
|
|
Hess? �r det Rudolf med r�da mulen? Men allvarligt talat. Jag har aldrig sett n�gon skriva Hb (tror jag) �ven n�r man skriver H brukar det st� Bb om det som ligger en havton under.
Hmm, med samma logik skulle det som ligger en halvton �ver H kunna kallas Hiss, vilket skulle betyda att hissmusik definieras som s�dant som spelas i C _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
|
Postat: l�r dec 09, 2021 11:45 am Rubrik: |
|
|
Vilket faktiskt ocks� �r n�got som ocks� f�rekommer i vissa klassiska verk, om �n inte �verdrivet ofta. _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J.M.V
Registreringsdatum: 23 oktober 2006 Inl�gg: 55 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r dec 09, 2021 11:29 pm Rubrik: |
|
|
Vadd�? Har tonerna namn? Trodde bara de hade ljud... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Martin B
Registreringsdatum: 19 november 2021 Inl�gg: 90
|
Postat: l�r dec 09, 2021 11:38 pm Rubrik: Om att anv�nda BH |
|
|
Hej p� er alla. F�r min del har det varit ett l�ngt avbrott i bes�ken p� hemsidan p.g.a. utlandsvistelse samt ett elakartat virus i min dator som st�ngt mig ute. Om vi b�rjar med H-B problematiken s� har det l�nge varit H som anv�nts beroende p� att dirigenternas spr�k tidigare var tyska
Nu �r det n�stan enbart engelska som anv�nds av maestronarna och d� har det blivit B-natural f�r H och B-flat som betyder att BeH�et �r s�nkt.
�nnu s� l�nge tycker jag att det �r adekvat att anv�nda b�da formerna, men det lutar v�l mer och mer �t B-flat eller B-natural. Nog om detta.
Vilken underbar �verraskning med julkalendern. Tutta la familia fylkas runt datorn n�r jag �ppnar luckan, sedan lyssnar vi om fr�n b�rjan.
I och med kalendern tar kommissionen steget upp och f�rbi Ukeleleklubben nere i G�teborg. H���rligt! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Grisen
Registreringsdatum: 27 september 2021 Inl�gg: 84 Ort: Norrland
|
Postat: l�r dec 09, 2021 11:55 pm Rubrik: |
|
|
Jag s�ger b�de och vilket kan f�rvirra en del.
"F�rsta ackordet �r ett Bm sen ett G och efter det ett A och tillbaka till Hm".
Det �r v�l mest i norden man s�ger H och man ska v�l v�rna om det lokala?
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|